För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.Geni87 skrev:Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.zyax skrev:Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.Bjelke skrev:Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.zyax skrev:För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.Geni87 skrev:Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.zyax skrev:Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.Bjelke skrev:Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Re: Artikel i media
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Med andra ord: Elbilar tillverkade i Europa förses med celler från cellfabriker i Europa, och samma strategi för deras bilfabriker i Asien och Nordamerika. Det är det enda rimliga sättet att lösa det på när volymerna blir höga. Inte ens de Kinesiska celltillverkarna planerar ju att exportera celler i någon större omfattning, CATL t.ex. planerar en enorm cellfabrik i Tyskland på ~100 GWh, vilket förmodligen är ett krav från de Tyska tillverkarna. Det blir en väldigt känslig transportkedja, höga valutarisker och risker från politiska beslut annars.Laban skrev:Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
Cellerna i ID Neo ska iaf till en början komma från LG i Polen läste jag, när volymerna stiger med fler MEB-modeller lär det krävas mer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ingen superstor nyhet men...
https://www.svenskverkstad.se/garos-vd-far-lamna
https://www.svenskverkstad.se/garos-vd-far-lamna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Re: Artikel i media
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Re: Artikel i media
Lite kul när kommunerna ställer krav vid upphandlingar på (framtida) teknik. Bör gå snabbt nu?
https://www.nyteknik.se/fordon/skurup-f ... ar-6948946
https://www.nyteknik.se/fordon/skurup-f ... ar-6948946
Re: Artikel i media
Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?Geni87 skrev:Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Googlade lite nu och hittade artikeln jag tror att du refererar till: "Around 2022 we'll see the Polestar 3 enter production. Ingenlath described this model as being a “low and aerodynamic” SUV."Svenssons skrev:Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?Geni87 skrev:Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
Så det ligger nog där i gränslandet 2021/2022, man kanske har fått skjuta något på den efter Volvos pressmeddelande som ju skrevs för 1,5 år sedan.
Re: Artikel i media
Polestar 2 visas upp nästa vecka ! 13:00 den 27:e har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Polestar 2joel80 skrev:Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
—
Onlinevisning
Startar om: 5 dagar. 0 timmar. 11 minuter.
Den 27de får jag det till nu
MYLR-24
Re: Artikel i media
Onsdag nästa vecka är det väl om vi tänker på samma presentation.joel80 skrev:Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
https://www.polestar.com/press-release/ ... polestar-2
Re: Artikel i media
Ni citerar mig helt fel.. 27:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Volvo kommer BEV bilarna XC20, XC40, V40, XC60 och XC90.Geni87 skrev:Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Polestar kommer med BEV Polestar 2 och 3.
Polestar 2 lanserars 27 februari och Volvo XC40 BEV "i början av 2019".
Tillverkning börjar i slutet av 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Jag tror inte att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!joel80 skrev:Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar!
I andra nyheter, Paris sänker hastigheten med 20km/h pga luftföroreningar. På Franska Teslaentusiasters Grupp på Facebook har det lett till intensiv diskussion, med vittnesmål från Teslaförare som blivit stoppade av poliser som inte vet om elbilar är undantagna och sluppit undan med en varning (konsensus är att de inte är det).
https://www.fleeteurope.com/en/safety/f ... A13&curl=1
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Artikel i media
Nej, det är vår medlem drzaphod.zyax skrev:
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Artikel i media
boreno skrev:Jag tror att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!joel80 skrev:Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Vet inte om denna artikel lænkats tidigare- bra test tycker jag.
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Nejdå den är rätt färsk. Synd att Model 3 inte finns bland testbilarna.Gustafsson skrev:Vet inte om denna artikel lænkats tidigare- bra test tycker jag.
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/
Har inte hunnit läsa hela men de skriver sammanfattningsvis att de inte kunna testa AUDIN fullt ut pga restriktioner från Audi?
Dessutom så klarar den sig försvånansvärt bra? Verkar lite konstigt?
Finns det anledning vara misstänksam mot det här testet också??
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Tills vidare ser jag nog elbilsforeningen i Norge som opartisk om man nu kan vara det. Tycker att småbilarna blir mer o mer intressanta. "Med krok å app, blir det napp"... Också førvånad øver att MX klarar såpass bra - den ær ju trots allt mycket større...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16