Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.
När han säger ”arbetar inte aktivt för” så menar han att vi motarbetar omställningen så mycket vi kan ”i det tysta”, alltså lobbying och genom ”nyttiga idioter” i tex media.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
Precis, och i mina ögon ligger Volvo väldigt bra/dåligt till för att bli nästa Facit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:
...Men det är ju självmord på detta när man har svårt att ställa om, där utgifterna ökar, medan inkomsterna minskar. Det är ju först när vi slutar köpa fossilbilar som omställningen kan ta fart...
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
Det gäller att ha bra timing. :) Flera tillverkare kommer säkert falla bort, andra kommer klara omställningen. Man börjar redan nu se vilka som ligger mest risigt till. FCA, GM och alla Japaner förutom Nissan känns extremt tröga.
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Fast det de säger i hela artikeln är ju att de missar målet för att V60CC börjar levereras 2019 utan ett hybridalternativ. Första elbilen 2020 verkar ligga kvar som tidigare. :)
Jo, men samtidigt använder Volvo argumentet att V60cc lanserades 2018 och därför ingår den inte i löftet och samtidigt så har de inte dåligt samvete för att inte nå målet. Samtidigt är det ju en tolkningsfråga med vad man menar. Gäller det bara nya modeller? I så fall kan de ju fortfarande möta det löftet om det från och med nu inte lanseras en enda Volvo utan hybriddrift.

Samtidigt känns hybrid som att sätta ett salvekvick på en öppen fraktur, typ. :lol:
Men det är förstås en del i omställningen.
Det gäller väl nya modeller om jag inte minns pressmedelandet fel. Mildhybriderna handlar nog främst om att få ner förbrukningen lite på bensinbilarna eftersom att diesel har blivit så tabu. :) Så länge de inte skjuter på sin redan något sena elbilssatsning bör de ha ganska goda förutsättningar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
LarsL skrev:
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
Precis, och i mina ögon ligger Volvo väldigt bra/dåligt till för att bli nästa Facit.

/fth
Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.

Polestar, som ägs av Volvo har ju en helt annan agenda.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.
Ja, och vad händer när det inte längre finns några fossilbilsköpare?
kodak_charts_ab_x616.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:

Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.
Detta spelar ingen roll titta på Facit, Kodak och Nokia (eller Ericson). Just det faktum att det gick så bra, att de tjänade så mycket pengar var det som fällde dem. De kunde inte för allt i världen motivera omställningen internt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Volvo kommer rena elbilsversioner av XC20, XC40, V40, XC60 och XC90. Dessutom kommer Polestar 2 och 3.
I bästa fall kan de använda LG Chem batterier som tillverkas på licens i Kina. Borde bli billigt och bra, och i stora volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.
Ja, och vad händer när det inte längre finns några fossilbilsköpare?
kodak_charts_ab_x616.jpg
/fth
Canon, Nikon, Fuji, Olympus, Hasselblad, Pentax och Sony (Minolta).

Jag hävdar fortfarande att Volvo inte kommer att vara ett av de bolag som kommer att försvinna. Däremot Ford, Opel, Peugeot och Citroen verkar ju helt omedvetna. Ja och hela GM-gruppen förstås, även om de har Bolten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Vadå, du menar att säga en massa saker som man sen inte kan leverera? Det är det väl inget företag som gör?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Kanske finns en anledning till att de är tidigare Volvo ingenjörer? När jobbade de på Volvo då?

Att de väljer att separera elbilstillverkningen (eller snarare dedikera) är ju bara ett sätt att hantera det på. Med en mindre organisation blir man mer snabbfotad, vilket krävs i dagens produktutveckling.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det varierar hur länge sedan de var hos jätten men åsikterna förändras inte. Konsulter rör sig fort mellan företagen och nästan alla mekanister hamnar till slut en period hos Volvo.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Mja men nu blandar vi ihop saker lite tycker jag. Jag pratar inte om vad några trötta fd Volvogubbar tycker. Jag pratar bara om vad de har rekryterat för folk de senaste 4-5 åren. Det har varit många annonser ute för utveckling av alla delar som behövs för en elektrisk drivlina. Man rekryterar väl knappast på det sättet om man inte planerar att utveckla några produkter?

Att de placerar elbilen i ett separat märke är ju inte sant. Elbilar kommer komma både som Polestar och Volvo. XC40 BEV har ju t.ex. kommuniceras, det är en Volvo. Att de skapade Polestar handlar nog mer om att de vill ha ett mer exklusivt märke för att konkurrera med exempelvis Porsche etc.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Vadå, du menar att säga en massa saker som man sen inte kan leverera? Det är det väl inget företag som gör?
Haha precis. :) Nä vad jag menade att det enda en tillverkare kan göra för att "bevisa" att de tror på elbilar är att faktiskt lansera och leverera elbilar. Och eftersom det tar några år att utveckla och industrialisera en bil så kan de under den tiden inte göra så mycket för att påverka folks uppfattning om hur mycket eller lite de satsar på elbilar. Iaf inte utan att avslöja för mycket information till konkurrenterna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Långt men

https://about.bnef.com/blog/energy-tran ... orthodoxy/

"Of course not all of the recent losses by conventional energy players were caused by underestimating the growth of renewable energy, though the write-downs and breakups of the European utilities certainly were. There have been three energy and transport Black Swans in the past 15 years. I joked in my Summit remarks that auto manufacturers call them the three “F”’s: Fracking, Fukushima and Elon Musk. Black Swans like these are so far outside the normal run of events that no forecaster, however good, can foresee them. However, you can still prepare for them."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

zyax skrev:
Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.

På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Geni87 skrev:
zyax skrev:
Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.

På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år. :)
För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

zyax skrev:
Geni87 skrev:
zyax skrev:
Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.

På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år. :)
För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?

Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
zyax skrev:
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?

Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
VW_batterier_2.PNG
Med andra ord: Elbilar tillverkade i Europa förses med celler från cellfabriker i Europa, och samma strategi för deras bilfabriker i Asien och Nordamerika. Det är det enda rimliga sättet att lösa det på när volymerna blir höga. Inte ens de Kinesiska celltillverkarna planerar ju att exportera celler i någon större omfattning, CATL t.ex. planerar en enorm cellfabrik i Tyskland på ~100 GWh, vilket förmodligen är ett krav från de Tyska tillverkarna. Det blir en väldigt känslig transportkedja, höga valutarisker och risker från politiska beslut annars.

Cellerna i ID Neo ska iaf till en början komma från LG i Polen läste jag, när volymerna stiger med fler MEB-modeller lär det krävas mer.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar