Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Måste vara billigare att köpa flera el traktorer än en vätgastraktor och en vätgas anläggning

Biogas är det bäst att göra el av då sliper man ju lagringen samt att tanka med högt tryck och medföljande olycksrisk
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Måste vara billigare att köpa flera el traktorer än en vätgastraktor och en vätgas anläggning

Biogas är det bäst att göra el av då sliper man ju lagringen samt att tanka med högt tryck och medföljande olycksrisk
Om det är billigare vet vi inte. Att köpa ett gäng traktorer med ett 1000kWh batteri i varje är inte jättebilligt heller. Men visst kan det vara bra att använda biogas istället. Jag tror bara inte att batterier kommer att fungera överallt. Åtminstone inte med dagens teknik. I personbilar som ändå bara står omkring största delen av tiden är det jättebra med batterier. Men för maskiner som måste kunna användas i princip dygnet runt med konstant högt effektuttag måste man kanske hitta andra alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Måste vara billigare att köpa flera el traktorer än en vätgastraktor och en vätgas anläggning

Biogas är det bäst att göra el av då sliper man ju lagringen samt att tanka med högt tryck och medföljande olycksrisk
Att göra el av biogas är inte lönsamt. Pratade med en bonde som hade biogasanläggning och föreslog den lösningen men den skulle alltså bli för dyr. Det är i det läget billigare att bara köpa in el, enligt honom.

———
Jag tror nog att just under vårbruket är det bra med utbytesbatterier. Säg att man har två 100kWh batterier som man växlar mellan, det borde ge 2 timmars körning med ett snabbt byte emellan.
Kanske vill man hyra fler batterier under vårbruket eftersom det extra batteriet bara kommer köras några veckor på våren och några veckor på hösten. Resten av året räcker det ju utmärkt med ett batteri i traktorn.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Så gör jag med gräsklipparn och det funkar såklart. Jag laddar det ena batteriet medan jag använder det andra. Så får jag kontinuerlig drift. Men anledningen till att det fungerar är ju att jag har laddaren på samma ställe som gräsmattan. Tyvärr är det sällan så att lantbrukarna har alla sina åkrar i direkt anslutning till gården. Det är ju ganksa vanligt att de kör flera mil mellan de olika fälten. Jag tror det blir svårt att övertyga en lantbrukare om batteridriftens fördelar när man samtidigt kräver att det måste fixas laddning överallt. Jag har pratat med en del bönder om det, även med sådana som var mycket positivt inställda till eldrift, men kontentan var att det inte funkar om man måste ladda mitt på dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Allt handlar om ekonomi! Sen kan folk tycka och känna vad de vill... Om man inte kan ladda ute vid fältet kör man ut batteriet till maskinen.

Intressant rapport om diesel.

http://www2.sjv.se/download/18.3a3862f8 ... anv+CJ.pdf
B5DDD9F4-152E-4020-B11E-D09F8928C17D.jpeg
A304A3FF-9E0C-4411-BD97-D76CF7C0712E.jpeg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
I personbilar som ändå bara står omkring största delen av tiden är det jättebra med batterier. Men för maskiner som måste kunna användas i princip dygnet runt med konstant högt effektuttag måste man kanske hitta andra alternativ.
Rent principiellt så är den typen av maskiner som används mycket bättre lämpade för batteridrift. Förtjänsten på drivmedel för ex lastbilar är enorm jämfört med en personbil. Detsamma bör gälla traktorer om de körs mycket.

Jag tror att laddningstiden snabbt blir underordnad och något man anpassar sig till.

@LarsL: läste precis ditt inlägg, ditto :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Artikel i media

Inlägg av Bonden Roger »

Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.

Har prata med Kurt Hansson för 6-7 år sedan. Det var då tanken kom upp på eldrift. Ja vet att jag kollade på videoklipp på de ryska traktorerna. Dom hade mobila transformatorstationer dom ställde upp vid åkerkanten och kopplade upp sig på högspänningsledningarna.

Utveckling kanske går mot mindre autonoma traktorer där flera jobbar ihop.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Bonden Roger skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.

Har prata med Kurt Hansson för 6-7 år sedan. Det var då tanken kom upp på eldrift. Ja vet att jag kollade på videoklipp på de ryska traktorerna. Dom hade mobila transformatorstationer dom ställde upp vid åkerkanten och kopplade upp sig på högspänningsledningarna.

Utveckling kanske går mot mindre autonoma traktorer där flera jobbar ihop.

Jag har en Valtra N101(120hk) som gårdstraktor. Den går bara 200-300 timmar per år.

Den skulle kunna bytas ut mot en Fendt e100Vario.

"Against this background, AGCO/Fendt has launched the Fendt e100 Vario, a practical, all-electric compact tractor with 50 kW power output, which can operate for up to 5 hours under actual operating conditions. The energy source is a 650 V high-capacity lithium-ion battery with a capacity of around 100 kWh. The battery is charged either with 400 V and up to 22 kW via a standard CEE outdoor socket, or by a supercharging option with direct voltage. With a standard CCS type 2 plug, the battery can be recharged up to 80% in just 40 minutes. In addition, energy can be recovered thanks to the use of an electric motor."
https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html

Kan tänka mig att den skulle fungera på större gårdar som en gårdstraktor för småjobb.

Min traktor används för tex, snöröjning 30min per gång på vintern.
Bära fram rundbalar.
Flytta saker, tex vedprocessor.
Vårbruk, dock bara för 2-3ha.
Slåtter, slår ca 30ha, tar dock igen bara ca 3ha.
Skogsvagn för vedinhämtning.
Transport med vagn, max 1 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Bonden Roger skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.
Tror det var LarsL som nämnde det men det bör gå att köra ut batteristationer för att ladda på plats. När de inte används är de inkopplade på nätet som energilager vilket ger förtjänst även då de inte används i jordbruket.

Hur mycket förbrukar förresten en traktor vid harvning ?

Enligt LarsL exempel förbrukar en skördetröska 20l/h, räknar vi på 9 kWh/liter blir det 2160 kWh om den körs 12h. Räknar man sedan med ca 1/3 förbrukning vid eldrift blir det 720 kWh. Med Semi priser (indikation) kostar ett sådant batteri 500 000-600 000 SEK. Förtjänsten per dag får jag till ca 1700 kr med ett dieselpris på 10 kr/litern. Hur mycket används en skördetröska i genomsnitt ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

100 ha ger en besparing på 50-130 000kr/år, enligt rapporten jag länkade till ovan. Om vi antar att batteriet håller i 10 år så får det då kosta 500 000kr till 1,3 miljoner kr. Det är alltså budgeten som finns att leka med för systemet, flera ”mindre” batterier eller ett stort.
Kör man 100kW i 8h så krävs det ett batteri på 800kWh. Men man skulle också kunna klara sig med 2 st 100kWh batterier om man kan ladda med samma 100kW eller 3st om du har en bit att transportera batterierna. Allt hänger som vanligt. på hur mycket du kan ladda... inte på batterierna. För även 800kWh batteriet ska återladdas på 16h vilket blir 50kW, vilket också är en hel del.
Säg att vinsten bara blir hälften 250kkr (pga anläggningen) då krävs ett batteri pris på 250/200 = 1250kr/kWh för att det ska börja bli intressant. Vilket lustigt nog är ganska exakt vad som framkommit inom andra näringar också tidigare.
Vad kostade Leafens utbytesbatteri?
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Tror deifnitivt att våra lantbruk bara väntar på att elektrifieras. Det finns enorma pengar som kan sparas för den enskilde bonden, dessutom har de flesta bänder gott om takyta för att producera ansenliga mängder av den energi de behöver lokalt (om än knappast allt). Det kokar ned till ekonomiska brytpunkter här för frmförallt batteritekniken. När man kommer ned någonstans till 1200kr/kwh på ett batteri som i övrigt är dugligt vad gäller livslängd och effektuttag, ja då finns det helt enkelt inga ekonomiska motiv kvar att köra med förbränningsmotor.Ett lantbruk kan också i kraft av att producera energi och potential att lagra den också få en sidoinkomst som frekvens justering, effekt topp kapning och så vidare.
Användarvisningsbild
apanx
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 mar 2016 00:06

Re: Artikel i media

Inlägg av apanx »

Bild
Lasse Swärd skriver positivt om elbilar, shit.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Lite lustigt att ha 2kWh i förbrukning för elbilen och sedan ha fantasi NEDC för fossilerna.

Spekulationer om andrahandsvärdet är svårt. Men jag tror att fossiler är de som är luriga att köpa nu och att elbilen kommer hålla bra i värde.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Niklas Z skrev:
Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Niklas Z skrev:
Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)
Jag är 98,5% efter 5000mil på min Leaf 30kWh. Den som pendlar 3-4mil/dag kommer nog klara sig även om ett par år med den bilen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:
Niklas Z skrev:
Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)
Jag är 98,5% efter 5000mil på min Leaf 30kWh. Den som pendlar 3-4mil/dag kommer nog klara sig även om ett par år med den bilen.
Nä, det verkar som den gillar nordiskt klimat faktiskt, här är det nog bara frekvent snabbladdning som dödar den. Tänker annars på södra Europa exempelvis. Hade varit intressant med statistik från flera länder och se om det finns några skillnader. I Kalifornien verkar det vara ganska illa exempelvis.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

"Svensksåld bil" får kanske en helt annan innebörd om några år när det kommer till begagnade elbilar.
Vem vill ha en Leaf som har plågats i sydeuropeiskt klimat? Det är de välbevarade nordiska bilarna som kommer att vara eftertraktade. Iaf påstår jag det nu lite fräckt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Artikel i media

Inlägg av Bonden Roger »

Laban skrev:
Bonden Roger skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.

Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).

Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.
Tror det var LarsL som nämnde det men det bör gå att köra ut batteristationer för att ladda på plats. När de inte används är de inkopplade på nätet som energilager vilket ger förtjänst även då de inte används i jordbruket.

Hur mycket förbrukar förresten en traktor vid harvning ?

Enligt LarsL exempel förbrukar en skördetröska 20l/h, räknar vi på 9 kWh/liter blir det 2160 kWh om den körs 12h. Räknar man sedan med ca 1/3 förbrukning vid eldrift blir det 720 kWh. Med Semi priser (indikation) kostar ett sådant batteri 500 000-600 000 SEK. Förtjänsten per dag får jag till ca 1700 kr med ett dieselpris på 10 kr/litern. Hur mycket används en skördetröska i genomsnitt ?
I norra bohuslän 120 h. I bästa fall 150 h. Tröskan kan bara köras när det är torrt. Dagg på kväll, natten, morgonen (om det inte blåser).
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Dags igen!
Artificiell intelligens ligger inte på högsta nivå i Media?


Tesla med autopilot körde rakt in i brandbil vid rödljus
Man vet inte ens om Auto-piloten var påslagen. Föraren skadades.
Funderade just om det är någon mening lägga det här? Men intressant kanske om annan omständighet visar sig?

https://omni.se/tesla-med-autopilot-kor ... s/a/a2xlmO
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

TeslaTissel skrev:
Dags igen!
Artificiell intelligens ligger inte på högsta nivå i Media?


Tesla med autopilot körde rakt in i brandbil vid rödljus
Man vet inte ens om Auto-piloten var påslagen. Föraren skadades.
Funderade just om det är någon mening lägga det här? Men intressant kanske om annan omständighet visar sig?

https://omni.se/tesla-med-autopilot-kor ... s/a/a2xlmO
Mer imponerad av att hon som körde var "oskadad" när hon körde 100kmh in i en brandbil. Den lär inte flytta på sig mycket.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Imponerad av att de hittar alla dessa klick-bete-historier... Autopilot har ju svårt för stillastående föremål.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Kan man verkligen klaga på att autopiloten inte såg brandbilen när kvinnan inte gjorde det heller?

EDIT: Det sagt undrar jag varför de inte kan bromsa för stillastående bilar? Har min adaptiva farthållare gjort i Audin flera gånger. Har också räddats av autobromsen vid regnoväder i tyskland där det helt plötsligt blev kö, jag såg inget men autobromsen bromsade mig i tillräckligt god tid för att stanna mig, trots 70 km/h.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Tänk om det hade skrivits på samma sätt om samtliga bilar som krockar med nånting nånstans varje dag. Det hade blivit många artiklar.
"Dacia kör in i framförvarande bil. Föraren skyller på autobroms som inte finns"
Inte så mycket klick-bete dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Tänk om det hade skrivits på samma sätt om samtliga bilar som krockar med nånting nånstans varje dag. Det hade blivit många artiklar.
"Dacia kör in i framförvarande bil. Föraren skyller på autobroms som inte finns"
Inte så mycket klick-bete dock.

Haha, ditt inlägg var jag ju bara tvungen att klicka på! :D

Men visst är det lite märkligt? - som du skrev - miljoner krockar med dödlig utgång dessutom.
Som bäst får du en bild på Expressens Extra-löp, av bärgningsbil och resterna av något som varit ett av världens vanligaste fortskaffningsmedel.
Blod och oljedoften slipper vi

Men säkerhetsfrågorna kring autopilot är förstås viktiga för dem som inte provat hur det fungerar ännu.
Fick provköra en Tesla Model S för någon vecka sedan och blev helt överraskad hur enkelt det är egentligen.
Fantastiskt att slippa ha stenkoll på alla varvräknare, växellägen etc.
Gav mig genast en överblick över körningen som var som en befrielse att uppleva på motorväg, vad jag kunde testa vid detta tillfälle förstås.
Det blir fler gånger! :lol:
Skriv svar