Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Artikel i media
Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/
Citatet urklippt om länken funkterar.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/
Citatet urklippt om länken funkterar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Artikel i media
"Felet" Tesla/Elon gör att långt innan något finns berätta om det och är man så tidig att berätta om visionen så kanske inte allt blir 100% som man tänkte. Många har svårt att förhålla sig till en visionär och tar allt som sägs bokstavligen istället för en målsättning och då upplever man förstås att det lovas runt och håller tunt.
Model S P85DL+
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :
https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597
Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?
Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
/fth
https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597
Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?
Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrumDet här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Precis, rädda vad som räddas kan av mack och verkstadsbusiness. Helst innan för många smakat på elbilshonungen...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Artikel i media
Men om energidensiteten är hög kanske det kan vara något för båt/flyg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Monark1954 skrev:Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/
Citatet urklippt om länken funkterar.
Men den där kvinnan har ju tänt på övervåningen fast ingen är hemma, står kvar på perrongen när tåget har gått och har inte alla chips i påsen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"fth skrev:Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :
https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597
Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?
Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrumDet här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
/fth
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Re: Artikel i media
Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?
Som sagt..
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Mardrömmar
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
???Elof skrev:LarsL skrev:Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?
Som sagt..
Re: Artikel i media
Lite batterifundamentalistiskt lät det allt. Inget fel med det, men själv är jag öppen för alternativa lösningar även om jag gillar klassiska batteribilar. Jag gillar faktiskt min gamla bensin-BMW också.LarsL skrev:???Elof skrev:LarsL skrev:Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Som sagt..
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Elof skrev:Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"fth skrev:Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :
https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597
Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?
Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrumDet här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
/fth
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Det handlar inte om det går eller inte, utan snarare om ett jättestort "Varför?".
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Jag gillar traktorer, grävmaskiner och annat kul... med stora gamla motorer. Men till vardags vill jag ha en bil som är fulladdat på morgonen och som jag aldrig behöver åka iväg och tanka.
På långresor ser jag noll problem med att ladda i 30-40 minuter efter att ha kört i 2-3 timmar. Jag kan till och med stå ut med att det kostar lite mer då mot att jag kan ladda hemma billigt, kanske från mina egna solceller iframtiden.
Att tvungen kladda med en vätska i bilen måste vara en låsning i huvudet som folk har, men det släpper om man provar en elbil.
På långresor ser jag noll problem med att ladda i 30-40 minuter efter att ha kört i 2-3 timmar. Jag kan till och med stå ut med att det kostar lite mer då mot att jag kan ladda hemma billigt, kanske från mina egna solceller iframtiden.
Att tvungen kladda med en vätska i bilen måste vara en låsning i huvudet som folk har, men det släpper om man provar en elbil.
Re: Artikel i media
Fast jag vet inte. Det är ibland som man drar för stora växlar på det där med att man "slipper" tanka. Jag tankar två gånger per månad, total tid 8 minuter. När jag skaffar en elbil som då ska pluggas in varje kväll (jag säger inte att detta är jobbigt) så skulle detta innebära kanske 30 sekunder x 2, dvs 1 minut per dag, 30 minuter per månad. Men låt oss korta ner detta till hälften, dvs 15 minuter per månad. Det är fortfarande dubbelt så lång tid som jag lägger idagBjelke skrev:Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...
Oavsett vilket, så är det så försvinnande liten del av ens tid att jag skulle vilja påstå att det är ett dåligt argument att framhålla att man slipper åka och tanka bilen. Däremot argument som miljötänk och kostnadsbild är värt att framhålla. Jag lägger hellre pengarna på en dyrare bil som är billigare att köra med, än en billigare bil som är dyrare att köra med
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Varje dag? 30 sekunder? Har man fast kabel handlar det om 15 sekunder 2 dagar i veckan... Max. 10 sekunder att koppla in. 5 sekunder att koppla ur. Fast man tänker inte ens på det som ett problem. Varje gång man pluggar in bilen ler man inombords.Jeppe_E skrev:Fast jag vet inte. Det är ibland som man drar för stora växlar på det där med att man "slipper" tanka. Jag tankar två gånger per månad, total tid 8 minuter. När jag skaffar en elbil som då ska pluggas in varje kväll (jag säger inte att detta är jobbigt) så skulle detta innebära kanske 30 sekunder x 2, dvs 1 minut per dag, 30 minuter per månad. Men låt oss korta ner detta till hälften, dvs 15 minuter per månad. Det är fortfarande dubbelt så lång tid som jag lägger idagBjelke skrev:Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...
Oavsett vilket, så är det så försvinnande liten del av ens tid att jag skulle vilja påstå att det är ett dåligt argument att framhålla att man slipper åka och tanka bilen. Däremot argument som miljötänk och kostnadsbild är värt att framhålla. Jag lägger hellre pengarna på en dyrare bil som är billigare att köra med, än en billigare bil som är dyrare att köra med
Re: Artikel i media
nyteknik och även andra websidor verkar ha nån OCD diagnos som gör att de måste publicera text som påvisar nåt "problem" med batteribilar
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Nu har jag inte läst artikeln men hindrar denna tekniken att man laddar på vanligt sätt Eller kan man ha både och?Elof skrev:Lite batterifundamentalistiskt lät det allt. Inget fel med det, men själv är jag öppen för alternativa lösningar även om jag gillar klassiska batteribilar. Jag gillar faktiskt min gamla bensin-BMW också.LarsL skrev:???Elof skrev:LarsL skrev:Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Som sagt..
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Det här med laddning: Jag tycker att det bästa argumentet för hemmaladdning är att det tar bort den största nackdelen med elbilen, nämligen den långa laddtiden. Det faktum att de flesta inte kör mer per dag än att man hinner återladda det under natten, gör att man inte märker av det och därmed faller argumentet mot elbilar "lång tid att ladda". Fortfarande tar det längre tid att ladda vid långkörningar, men för de flesta är det något sällsynt och därmed har elbilen inte den nackdelen.
Så jag håller med om att det inte är ett bra sätt att försöka säga att man sparar en massa tid på att ladda en elbil hemma mot att tanka en fossil borta.
Om man däremot bor i eget hus på landet och närmaste bensinstation ligger långt bort och inte längs de vägar man normalt kör, då kan ju det verkligen vara ett argument, att det är lättare och går snabbare att ladda än att tanka.
Så jag håller med om att det inte är ett bra sätt att försöka säga att man sparar en massa tid på att ladda en elbil hemma mot att tanka en fossil borta.
Om man däremot bor i eget hus på landet och närmaste bensinstation ligger långt bort och inte längs de vägar man normalt kör, då kan ju det verkligen vara ett argument, att det är lättare och går snabbare att ladda än att tanka.
Re: Artikel i media
Jag lider varje gång jag måste tanka dieselbilen, särskilt när det regnade vilket det ju aldrig gör i Göteborg typ. På den tiden jag körde den till jobbet var jag tvungen att göra detta ungefär en gång i veckan. Det är helt klart bättre att lägga 5+5 sekunder på att plugga i och ur laddkabeln.
Det är bara att släppa sargen och ta klivet, det är inte så farligt när man kommer igång.
Det är bara att släppa sargen och ta klivet, det är inte så farligt när man kommer igång.
Re: Artikel i media
Men varför ska man ha dubbla system, när ett sytem kan hantera problemet? Det blir ju bara dyrt och krångligt.Pontus skrev:Nu har jag inte läst artikeln men hindrar denna tekniken att man laddar på vanligt sätt Eller kan man ha både och?
Re: Artikel i media
Om vi nu tänker lite längre på alla nya förutsättningar. Man har idag inte sin fossilbil kanske ståendes i garaget, man måste köra in sin elbil i garaget, ta sladden från vägghållaren, koppla in, koppla ur, hänga upp sladden, backa ur garaget. Så blir det snabbt mycket mer tid. Men som sagt, jag ville bara belysa det från ett annat perspektiv. Jag skulle själv inte ha några problem med att koppla in bilen var eller varannan kväll. Eller kanske ännu mer sällan.Verdi skrev:Varje dag? 30 sekunder? Har man fast kabel handlar det om 15 sekunder 2 dagar i veckan... Max. 10 sekunder att koppla in. 5 sekunder att koppla ur. Fast man tänker inte ens på det som ett problem. Varje gång man pluggar in bilen ler man inombords.Jeppe_E skrev:Fast jag vet inte. Det är ibland som man drar för stora växlar på det där med att man "slipper" tanka. Jag tankar två gånger per månad, total tid 8 minuter. När jag skaffar en elbil som då ska pluggas in varje kväll (jag säger inte att detta är jobbigt) så skulle detta innebära kanske 30 sekunder x 2, dvs 1 minut per dag, 30 minuter per månad. Men låt oss korta ner detta till hälften, dvs 15 minuter per månad. Det är fortfarande dubbelt så lång tid som jag lägger idagBjelke skrev:Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...
Oavsett vilket, så är det så försvinnande liten del av ens tid att jag skulle vilja påstå att det är ett dåligt argument att framhålla att man slipper åka och tanka bilen. Däremot argument som miljötänk och kostnadsbild är värt att framhålla. Jag lägger hellre pengarna på en dyrare bil som är billigare att köra med, än en billigare bil som är dyrare att köra med
Men om vi nu säger att man ställer bilen utomhus, för att samma ska vara lika, så är det kanske så att man vill ha bilen inkopplad för att kunna förvärma den utan att ta på batteriet, vintertid. Återigen, bara ett annat perspektiv på det. Därför tycker jag att man bör vara försiktig när man använder det som ett argument Det finns andra, betydligt bättre argument till varför man bör köra en elbil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Ungefär så.Jeppe_E skrev:Monark1954 skrev:Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/
Citatet urklippt om länken funkterar.
Men den där kvinnan har ju tänt på övervåningen fast ingen är hemma, står kvar på perrongen när tåget har gått och har inte alla chips i påsen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Nej, det finns verkligen såvitt jag kan se inga problem med dagens elbilar som den här tekniken ser ut att kunna lösa. Det finns inget i artikeln som tyder på att tekniken skulle ge lättare, billigare, tystare eller mer responsiva elbilar, det enda som möjligen skulle kunna tolkas så är att tekniken tydligen har "potentialen" att ha en energidensitet som är "mellan tre och fem gånger" litiumjonbatterier (har vi hört detta förut?).Elof skrev:Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Det här citatet från artikeln tycker jag sammanfattar tossigheten i det hela rätt bra:
Det betyder alltså betyda att jag skulle behöva lämna in bilen på verkstad varannan månad och åka till en "elektrolysmack" och tanka 1-2 ggr/vecka, bara för att ta mig runt? Mackarna måste dessutom byggas med c:a 200km mellanrum över hela Europa, och en hel infrastruktur med depåer, tankbilar, etc, byggas upp som kan förse alla dessa tusentals mackar med nyladdad elektrolys.Tekniken ska göra att man istället för att ladda, byter vätskan i batterierna efter 480 km. Och efter 4 800 km så är det dags för byte av anoden. Ett ingrepp som enligt Cushman ska ta kortare tid än ett oljebyte – och kosta runt 65 dollar.
Tekniken kanske har enorm potential för t.ex. storskalig lagring av solenergi, för tunga transporter där man har möjlighet att bygga infrastruktur på färre platser, och möjligen för elflyg, men för elbilar är det helt fel, det tror jag att det är tämligen säkert att säga. Det här är ju exakt samma kategori av lösning som vätgas/bränsleceller, och lider alltså av precis samma problem, den tekniken är ju dessutom redan etablerad och har stora intressenter i ryggen, hur många vätgasbilar och vätgasmackar har du sett på sistone?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options