Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

helix skrev:
Det är ganska intressant att DI publicerar en sådan här notis, vilket mer eller mindre är gratisreklam:
https://www.di.se/bil/tesla-uppges-erbj ... rcharging/
Personligen tycker jag det är ett jädra dittrande med gratis eller inte super charger. Hur många gånger har de slutat med det nu? Kan de helt enkelt inte bestämma sig? Jag kan tänka mig att man kommer långt med intäkter på fast optional kostnad i samband med inköp (säg en klump om ex. 20kkr dedikerat) och att ta bra betalt per minut i samband med att man ockuperar en plats utan att ladda (i.e uppnått inställd laddnivå). Men oavsett; det vore fint om de kunde bestämma sig någon gån så man kan säga vad som gäller...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

12man skrev:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... pply-tesla
Original? artikeln, leveranser 2018->, så till gig1
TACK! Jag fann mycket intressant info i den artikeln som förklarade en del.

Hepp!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Elektrisk STCC.
Vore riktigt häftigt om de skulle kunna få ihop en sådan serie. Jag skulle titta.

http://bloggar.mestmotor.se/formel-blog ... -stcc-bil/
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Kollade bakåt i tiden och på Tibors första inlägg http://teslaclubsweden.se/verkstad-men-ingen-butik/ men funderar på att det gått 5 år och många biltillverkare är fortfarande långt efter och kanske fortfarande 5 år till innan man är ikapp Tesla?

Vilken biltillverkare eller ladd tillverkare kommer ikapp Tesla först?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Chris Collins har gjort en hyllningsvideo till Elon

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »


Jag är mest förvånad över att han inte drog paralleller till "30-talets Tyskland". Eller, det kanske han gjorde? Orkar i regel inte läsa det han skriver men just den där krönikan skummade jag igenom (har DN på papper hemma). Är oftast mest tendentiös smörja om medelklassens ångest. Han sätter sig i regel på vääääldigt höga hästar. Precis som hela DN kultur. :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

https://www.svd.se/misstankt-kartell-fo ... llar-ilska

Kartellbildning mot miljövänliga bilar, jag är inte förvånad. Eller kanske lite om det gäller diesel- och bensinbilar då de verkligen borde gjort allt för att få dem rena... kan man tycka.
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av svo »

BMW vinstvarnar.

Artikel i GöteborgsPosten:

http://www.gp.se/ekonomi/fordonsj%C3%A4 ... -1.9437718
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: Artikel i media

Inlägg av Hnrk »

Debattartikel i dagens Göteborgs-Posten.
http://www.gp.se/debatt/snabba-p%C3%A5- ... -1.9398834
Snabba på omställningen med laddbara förmånsbilar
Ska vi klara utsläppsmålen för våra inrikes transporter måste betydligt fler köpa laddbara bilar än i dag. Här kan företagen bli ett draglok. Erbjud personalen laddbara förmånsbilar och personalbilar så kommer fler elbilar ut på marknaden. Det behöver inte kosta mer än en bil med förbränningsmotor.

Med bred majoritet har riksdagen satt målet att koldioxidutsläpp från inrikes transporter skall minska med 70 procent till 2030 från 2010 års nivå. För det krävs en betydande satsning på biobränslen i existerande bilpark och tyngre trafik, men dessutom en snabb ökning av försäljningen av fordon som i huvudsak går på el.
Redan år 2020 behöver cirka 60 procent av all nybilsförsäljning bestå av laddbara bilar. 2017 var andelen bara 5,1 procent och Trafikverket konstaterade nyligen att med nuvarande förändringstakt når vi inte 2030-målet. Mycket pekar alltså åt fel håll.

När bilförsäljningen slår rekord och vi vet att de bilar som säljs nu kommer att vara i trafik även 2030 är det viktigt att det är rätt bilar som säljs. I dag är för få privatpersoner beredda att köpa en laddbar bil, bara var fjärde köps av en privatperson. Det är här företagen kommer in i bilden.

Effektivt snabbspår

Företag står som köpare till cirka 50 procent av alla nya bilar i Sverige. Ungefär hälften är bilar som primärt används i den dagliga verksamheten medan hälften är förmånsbilar och personalbilar (bilar som erbjuds alla anställda genom ett upplägg med löneavdrag). Dessa bilar byts normalt ut efter tre år och blir alltså snabbt en del av andrahandsmarknaden. Förmånsbilar och personalbilar kan därmed fungera som ett effektivt snabbspår att föra in ny laddbar teknik i bilparken.
Artikeln är undertecknad av Jonas Carlehed (hållbarhetschef Ikea), Pia Sandvik (vd Rise Research institute of Sweden), Andreas Follér (hållbarhetschef Scania), Johan Gerklev (hållbarhetschef Skanska), Wolfgang Zielke (vagnparksansvarig Skanska) och Susanna Hurtig (Nordenchef E-mobility Vattenfall). Läs hela debattartikeln i länken.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

svo skrev:
BMW vinstvarnar.

Artikel i GöteborgsPosten:

http://www.gp.se/ekonomi/fordonsj%C3%A4 ... -1.9437718
Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
svo skrev:
BMW vinstvarnar.

Artikel i GöteborgsPosten:

http://www.gp.se/ekonomi/fordonsj%C3%A4 ... -1.9437718
Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.
Försäljningsmässigt ligger de ju ett par procent plus jämfört med förra året så det är ju inte så att de säljer dåligt. I pressreleasen nämner de långsiktiga investeringar (ingen högoddsare att det är kopplat till utveckling av kommande elbilar), valutaeffekter och priskrig på vissa marknader.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
svo skrev:
BMW vinstvarnar.

Artikel i GöteborgsPosten:

http://www.gp.se/ekonomi/fordonsj%C3%A4 ... -1.9437718
Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.

Kostnader för WLTP i stor grad.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f

Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud. :lol:
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Hur kommer Tyska tillverkares kommande elbilar stå sig mot Tesla?

https://cleantechnica.com/2018/09/25/te ... s-on-deck/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Hur kommer Tyska tillverkares kommande elbilar stå sig mot Tesla?

https://cleantechnica.com/2018/09/25/te ... s-on-deck/
Väldigt bra sammanfattning av läget just nu.
People told me, “This is because they don’t want to do so, as the profits are made with their ICE cars, and with every EV, they lose money.” I understand this and believe that strategy makes a lot of sense. However, it creates a new question.

If this is the smart hidden strategy from the CEO of, for instance, BMW to maximize profits, how could he then allow Tesla to outsell BMW in the luxury premium segment? How could he allow them to sell more Model 3s than all of BMW’s passenger cars in the US combined? The same question is relevant for the CEO of Daimler, Audi, or Porsche.
t is time to face the uncomfortable truth that the German automakers do not have a single car, be it a gas/diesel car or an electric car, in production or in development today that can compete with the Model 3.

If they had such a car, we would have seen it already, either in production or as a concept version. The lost market share, revenue, and profit that Daimler, BMW, Audi, VW, and Porsche are facing in the US today is an unprecedented humiliation of premium car innovation and production in Germany. We have no reason to believe that what happened in the US already will not happen in Europe and Asia on the same scale in the near future.

Even more worrisome, the concept cars and models that have been revealed for the future do not have even specifications like range on a single charge or global charging infrastructure (in charging points or power) that enable them to compete with Tesla cars being delivered since 2012. Most of them are not on par and none are ahead.
Det sist nämnda är kanske det mest skrämmande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
Pontus skrev:
Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f

Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud. :lol:
Nädå, Teslan vann! (Förstås ;-) )

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -monstren/
Tesla är på papperet svagast i gänget med bara 422 hästkrafter. Men i verkligheten visar det sig att Teslan är den kvickaste bilen och framstår som det smartaste valet. Både när det kommer till ekonomi, användbarhet och förstås – miljö och energieffektivitet.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
vigge50 skrev:
Hur kommer Tyska tillverkares kommande elbilar stå sig mot Tesla?

https://cleantechnica.com/2018/09/25/te ... s-on-deck/
Väldigt bra sammanfattning av läget just nu.
People told me, “This is because they don’t want to do so, as the profits are made with their ICE cars, and with every EV, they lose money.” I understand this and believe that strategy makes a lot of sense. However, it creates a new question.

If this is the smart hidden strategy from the CEO of, for instance, BMW to maximize profits, how could he then allow Tesla to outsell BMW in the luxury premium segment? How could he allow them to sell more Model 3s than all of BMW’s passenger cars in the US combined? The same question is relevant for the CEO of Daimler, Audi, or Porsche.
t is time to face the uncomfortable truth that the German automakers do not have a single car, be it a gas/diesel car or an electric car, in production or in development today that can compete with the Model 3.

If they had such a car, we would have seen it already, either in production or as a concept version. The lost market share, revenue, and profit that Daimler, BMW, Audi, VW, and Porsche are facing in the US today is an unprecedented humiliation of premium car innovation and production in Germany. We have no reason to believe that what happened in the US already will not happen in Europe and Asia on the same scale in the near future.

Even more worrisome, the concept cars and models that have been revealed for the future do not have even specifications like range on a single charge or global charging infrastructure (in charging points or power) that enable them to compete with Tesla cars being delivered since 2012. Most of them are not on par and none are ahead.
Det sist nämnda är kanske det mest skrämmande.
Ja en intressant artikel och som de säger förvånande att de inte finns någon bil idag som kan mäta sig med vad Tesla har.
De enda som jag ser inom en snar framtid är väl e-tron som kan konkurera med modell S men framförallt MEB platformen från VW gruppen som låter lovande men de återstår såklart att se om de verkligen levererar vad de säger. Men oavsett är detta väldigt klent. Tittar man på konkurrenter till modell 3 så finns de väl typ inget idag och knappt några koncept ens som kan konkurrerar i storlek och pris. Neo är väl en mindre bil än modell 3 men samtidigt skapar den en ny kategori elbilar, typ storlek med Leaf men betydligt bättre range men framförallt låter de som den kan få ett bra pris.
Nej jag önskar de kommer lite allvarliga konkurrenter till modell 3, detta är bra för oss alla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Något att tänka på är vad för varumärke man bygger upp för framtiden. Redan i min generation (30 ish år nu) märker jag att många tycker det är häftigare med en surfplatta på hjul än en tysk motor som låter, detta även hos de som varit väldigt bilintresserade länge, hos övriga är det än mer uttalat.

Hos de under 20 blir det ännu starkare, de har växt upp med smartphones och plattor men inte med att tyska premiummärken är de bästa så vad vill de ha i sina bilar, mycket rolig teknik eller massa läder? Vilka bilar kommer de drömt om att köpa från tonåren när de går ut på marknaden om 10 år? Vilka kommer de som är under 10 vilja ha om 20 år?

Jag tror att om tyskarna bara producerar bilar som e-tronen (dvs en vanlig bil som går på el) kommer de få problem över tid då det är inte vad en stor grupp tycker är häftigt, och framförallt vad de som skall köpa bil i framtiden tycker är häftigt.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Pontus skrev:
Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f

Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud. :lol:
Nädå, Teslan vann! (Förstås ;-) )

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -monstren/
Tesla är på papperet svagast i gänget med bara 422 hästkrafter. Men i verkligheten visar det sig att Teslan är den kvickaste bilen och framstår som det smartaste valet. Både när det kommer till ekonomi, användbarhet och förstås – miljö och energieffektivitet.

Nu har jag läst testet och M5:an vann överlägset när de vägde in alla parametrar i testet och Teslan kom två. Däremot är det ju fritt fram att själv utse sin egen vinnare utifrån sina egna prioriteringar. :) Vilket även testarna gjorde. 2 st av 3 hade valt Teslan.

Det stör mig dock lite att de verkar tro att det är en P100D och inte en vanlig 100D.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Ja en intressant artikel och som de säger förvånande att de inte finns någon bil idag som kan mäta sig med vad Tesla har.
De enda som jag ser inom en snar framtid är väl e-tron som kan konkurera med modell S men framförallt MEB platformen från VW gruppen som låter lovande men de återstår såklart att se om de verkligen levererar vad de säger. Men oavsett är detta väldigt klent. Tittar man på konkurrenter till modell 3 så finns de väl typ inget idag och knappt några koncept ens som kan konkurrerar i storlek och pris. Neo är väl en mindre bil än modell 3 men samtidigt skapar den en ny kategori elbilar, typ storlek med Leaf men betydligt bättre range men framförallt låter de som den kan få ett bra pris.
Nej jag önskar de kommer lite allvarliga konkurrenter till modell 3, detta är bra för oss alla.

eGolf, Ioniq electric och en del andra är väl ungefär i samma storlek som Model 3? Men de har ju tyvärr betydligt sämre räckvidd, prestanda, långsammare snabbladdning och sämre laddnätverk. Så de blir ändå inte riktiga konkurrenter. Förutom för Mati såklart. :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Ja en intressant artikel och som de säger förvånande att de inte finns någon bil idag som kan mäta sig med vad Tesla har.
De enda som jag ser inom en snar framtid är väl e-tron som kan konkurera med modell S men framförallt MEB platformen från VW gruppen som låter lovande men de återstår såklart att se om de verkligen levererar vad de säger. Men oavsett är detta väldigt klent. Tittar man på konkurrenter till modell 3 så finns de väl typ inget idag och knappt några koncept ens som kan konkurrerar i storlek och pris. Neo är väl en mindre bil än modell 3 men samtidigt skapar den en ny kategori elbilar, typ storlek med Leaf men betydligt bättre range men framförallt låter de som den kan få ett bra pris.
Nej jag önskar de kommer lite allvarliga konkurrenter till modell 3, detta är bra för oss alla.

eGolf, Ioniq electric och en del andra är väl ungefär i samma storlek som Model 3? Men de har ju tyvärr betydligt sämre räckvidd, prestanda, långsammare snabbladdning och sämre laddnätverk. Så de blir ändå inte riktiga konkurrenter. Förutom för Mati såklart. :lol:
Jo de är väl mycket rangen som inte är riktigt i modell3 klass... e-gofen har ju dessutom väldigt litet bagage så jag ser den verkligen inte som en modell 3 konkurrent utan är mer i en egen klass av bil. E-golfen är en småbil medans modell 3 är mellanklass om jag inte är helt fel på modell 3s bagage.

De där med range är spännande, att gå från 20-30 mil riktig range gör för mig en enorm skillnad på vad jag anser man kan ha bilen till men detta är såklart väldigt individuellt baserat på ens kör mönster.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Pontus skrev:
Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f

Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud. :lol:
Nädå, Teslan vann! (Förstås ;-) )

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -monstren/
Tesla är på papperet svagast i gänget med bara 422 hästkrafter. Men i verkligheten visar det sig att Teslan är den kvickaste bilen och framstår som det smartaste valet. Både när det kommer till ekonomi, användbarhet och förstås – miljö och energieffektivitet.

Nu har jag läst testet och M5:an vann överlägset när de vägde in alla parametrar i testet och Teslan kom två. Däremot är det ju fritt fram att själv utse sin egen vinnare utifrån sina egna prioriteringar. :) Vilket även testarna gjorde. 2 st av 3 hade valt Teslan.

Det stör mig dock lite att de verkar tro att det är en P100D och inte en vanlig 100D.
Mailade författaren om detta igår. Förmånsvärdet var åt he också liksom att 100D inte var med i modellhistoriken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Har Ny Teknik satt i system att upplåta utrymme åt okunniga skribenter? Bara för att de har en fin titel så betyder väl inte det att de har nåt vettigt att säga, eller tänker jag fel?

https://www.nyteknik.se/fordon/darfor-r ... ge-6932510
Det mest omtalade elbilsmärket i världen är amerikanska Tesla med vd Elon Musk. Företaget sålde i fjol drygt 100 000 batteribilar (fördelade på modellerna Model S och Model X) men fick aldrig i gång massproduktionen av den planerade volymmodellen Model 3. Den bäst säljande elbilen i världen blev i stället kinesiska BAIC:s modell EC, med drygt 78 000 exemplar, enligt siffror från EV Sales.
OK, men hur ser det ut idag, snart ett år senare?
Martin Sköld är osäker på om biltillverkaren Tesla kommer att finnas kvar om något år. Företaget brottas med stora förluster.
Inga kommentarer
– Tesla ser egentligen sig självt som ett energiföretag. De hittar applikationerna efterhand och elbilar är en av dem, hembatterier ett annat.
Löljig beskrivning av något som är positivt. Som om det skulle vara en nackdel att bredda sin bas?

Det finns fler stolligheter i den artikeln, läs själva!
Skriv svar