Fakta 1: Människor i och omkring städer har i genomsnitt bostadslån som är en till flera miljoner högre än folk på landsbygd och i glesbyggdskommuner, och tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad. Det gäller inte bra rika bostadskarriarister utan även helt vanligt folk. Fakta 2: Lärare, sjukssköterskor, undersköterskor, tjänstemän, det vill säga några av de vanligaste tjänstekatergorierna i Sverige, tjänar inte mer i städer än i glesbyggdskommuner. Ofta är det precis tvärt om, en sjuksköterska kan tjäna många tusen kronor mer i månaden i en glesbyggdskommun, samtidigt som motsvarande boende som i en av våra större kommuner kostar 2-3 miljoner mindre. Så uttalanden om att landsbyggden inte kommer att överleva en flygskatt på någon hundralapp eller en övergång till en fossilfri bilflotta 2030 handlar enbart om ovilja och offermentalitet, ingenting annat. Och du, vilka exakt är det som ”behöver” en stor kombi eller pick-up för att köra till och från jobbet, även om det ligger några mil bort? ”Vill ha” pick-up eller kombi är nog ett bättre ordval.
Inte så mycket fakta i dessa saker från dig. Märkligt att du säger att stadsborna "tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad" medan landsborna bara "Vill ha"... Det är ju i städerna hyreslägenheterna finns, inte alls vanligt på landsbygden som att ta ett exempel.
Någon som bor ute i en mindre ort och har en skogstomt på 2000 kvm besöker nog tippen några gånger fler än någon som bor i villa på Lidingö. Visst kan man få hemleverans för vissa saker man beställer men då ska du vara glad om de kommer den dagen de säger, att ge exakt tid kan du ju glömma. Jag säger inte att man behöver en pickup som tydligen behövs i USA men därifrån till och säga att Renault Zoe räcker för de flesta är ganska långt. Får du ens i tre golfbäggar i en Zoe eller ska man hyra annan bil bara för att man ska åka och spela golf tre personer eller ta vars en bil till golfbanan? Då ska vi väll inte prata om hockey spelare, idag kan en förälder ta fyra barn i sin kombi med utrustning om de ska iväg och spela match men vi bör kanske i fortsättningen ta en bil per barn som ska spela eftersom alla ska nöja sig med små bilar? En bil används till så mycket mer än bara jobbpendling så att bara kolla på behovet där vid val av blir helt fel.
I Renault Zoe gruppen på FB finns gott om barnfamiljer som kör Zoe, och tro det eller ej, men de får in både barn, barnvagn och packning i bilen. Men visst, om man ser det som ett problem att man inte kan köra och hämta sina två-tre närmsta grannar, som säkert bor 5 mil bort, för att sedan samåka till golfbanan med sina golfbagar och säkerligen även golfvagnar, ja då blir det svårt. Två grannar kan nog gå, men inte tre.
Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
Halmgubbe...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fakta 1: Människor i och omkring städer har i genomsnitt bostadslån som är en till flera miljoner högre än folk på landsbygd och i glesbyggdskommuner, och tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad. Det gäller inte bra rika bostadskarriarister utan även helt vanligt folk. Fakta 2: Lärare, sjukssköterskor, undersköterskor, tjänstemän, det vill säga några av de vanligaste tjänstekatergorierna i Sverige, tjänar inte mer i städer än i glesbyggdskommuner. Ofta är det precis tvärt om, en sjuksköterska kan tjäna många tusen kronor mer i månaden i en glesbyggdskommun, samtidigt som motsvarande boende som i en av våra större kommuner kostar 2-3 miljoner mindre. Så uttalanden om att landsbyggden inte kommer att överleva en flygskatt på någon hundralapp eller en övergång till en fossilfri bilflotta 2030 handlar enbart om ovilja och offermentalitet, ingenting annat. Och du, vilka exakt är det som ”behöver” en stor kombi eller pick-up för att köra till och från jobbet, även om det ligger några mil bort? ”Vill ha” pick-up eller kombi är nog ett bättre ordval.
Inte så mycket fakta i dessa saker från dig. Märkligt att du säger att stadsborna "tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad" medan landsborna bara "Vill ha"... Det är ju i städerna hyreslägenheterna finns, inte alls vanligt på landsbygden som att ta ett exempel.
Någon som bor ute i en mindre ort och har en skogstomt på 2000 kvm besöker nog tippen några gånger fler än någon som bor i villa på Lidingö. Visst kan man få hemleverans för vissa saker man beställer men då ska du vara glad om de kommer den dagen de säger, att ge exakt tid kan du ju glömma. Jag säger inte att man behöver en pickup som tydligen behövs i USA men därifrån till och säga att Renault Zoe räcker för de flesta är ganska långt. Får du ens i tre golfbäggar i en Zoe eller ska man hyra annan bil bara för att man ska åka och spela golf tre personer eller ta vars en bil till golfbanan? Då ska vi väll inte prata om hockey spelare, idag kan en förälder ta fyra barn i sin kombi med utrustning om de ska iväg och spela match men vi bör kanske i fortsättningen ta en bil per barn som ska spela eftersom alla ska nöja sig med små bilar? En bil används till så mycket mer än bara jobbpendling så att bara kolla på behovet där vid val av blir helt fel.
I Renault Zoe gruppen på FB finns gott om barnfamiljer som kör Zoe, och tro det eller ej, men de får in både barn, barnvagn och packning i bilen. Men visst, om man ser det som ett problem att man inte kan köra och hämta sina två-tre närmsta grannar, som säkert bor 5 mil bort, för att sedan samåka till golfbanan med sina golfbagar och säkerligen även golfvagnar, ja då blir det svårt. Två grannar kan nog gå, men inte tre.
Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
Det handlar inte om att köra runt och hämta kompisarna, tidigare spelade både jag och båda mina föräldrar golf så om vi skulle åka och spela golf så fyllde vi bagageutrymmet på en BMW 5-serie kombi. Det var inte bara i undantagsfall vi fyllde bagageutrymmet utan typ varje vecka på sommarhalvåret. Det har inget med stad eller landsbygd att göra utan mer att alla har olika behov och alla skulle inte klara sig med en Renault Zoe.
Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
Halmgubbe...
Kanske det, men varför bemöta vad som närmast kan betraktas som en rävsax på ett annat sätt? Storleken på golf- eller hockeybagen är knappast större på landsbyggden än i eller runtomkring våra städer, eller hur? Viggos argument skanar med andra ord relevans för frågon om varför man ”behöver” en stor kombi eller pick-up just på landsbyggden, men inte i mer stadsnära områden.
Jag konstaterar att ingen har kunnat komma med ett enda vettigt argument för varför landsbyggden skulle dö om man förbjuder fossila bränslen (men inte förbräningsmotorer) år 2030, så jag släpper det här nu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag konstaterar att ingen har kunnat komma med ett enda vettigt argument för varför landsbyggden skulle dö om man förbjuder fossila bränslen (men inte förbräningsmotorer) år 2030, så jag släpper det här nu.
Ny halmgubbe...
Ingen har påstått att landsbygden skulle dö ifall fossila bränslen förbjuds om 12 år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag konstaterar att ingen har kunnat komma med ett enda vettigt argument för varför landsbyggden skulle dö om man förbjuder fossila bränslen (men inte förbräningsmotorer) år 2030, så jag släpper det här nu.
Ny halmgubbe...
Ingen har påstått att landsbygden skulle dö ifall fossila bränslen förbjuds om 12 år...
Nä, hela den diskussionen on att landsbygden skulle dö var ifall det skulle bli 100 kr skatt per liter bensin och diesel idag.
Det var faktiskt jag som skrev om dödsstöten för landsbygden och som du ser så handlade det om 100 kr/litern idag och inte förbjuda fossila bränslen 2030.
vigge50 skrev:
strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir. Det är inte bara totalkostnaderna man bör kolla på, inköpspriset påverkar också. Om det sker 2025 så är det kanske inte riktigt lika illa då det finns ett betydligt bredare utbud av elbilar i lägre prisklasser och har kommit ut betydligt fler på begagnadsmarknaden.
Om vi ska fortsätta dessa diskussionerna så får vi hålla frågorna 100 kr per liter och förbjuda fossila bränslen 2030 isär då de har väldigt olika påverkan. Vi har en sepperat tråd redan om sluta sälja fossila bränslen 2030 så låt den diskussionen fortsätta där och sen kan diskussionen om 100 kr/litern och andra artiklar fortsätt här.
Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.
Ja, här berättar han också rakt ut varför de inte kan bygga billiga elbilar; de måste kompensera sig för outnyttjad kapacitet i andra delar av koncernen.
Sen undrar jag: Ju löjligare mustasch desto mindre förändringsbenägenhet?
Så dom måste ha större bruttomarginal för att dom snart har fel produktmix på marknaden och usla avtal...
Och dom konkurrenter som inte behöver det kommer att av ren hänsyn lägga sig på samma marginaler i en massa år? Näe, sorry, så funkar det inte, men gör det på sätt och vis
just nu men knappast så länge till.
Jag tycker det oxo osar begäran om statligt stöd... i bästa fall...
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Ja, lite som att kissa i byxorna.
Du menar att det är varmt och skönt till i början men sedan blir det kallt och obehagligt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Ja, lite som att kissa i byxorna.
Du menar att det är varmt och skönt till i början men sedan blir det kallt och obehagligt?
Ja, sedan fryserdu arslet av dig. Genom att hålla höga marginaler har du nämligen tillåtit Tesla och BYD att också ha höga marginaler så de kan bygga upp verksamheten.
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Ja, lite som att kissa i byxorna.
Du menar att det är varmt och skönt till i början men sedan blir det kallt och obehagligt?
Ja, sedan fryserdu arslet av dig. Genom att hålla höga marginaler har du nämligen tillåtit Tesla och BYD att också ha höga marginaler så de kan bygga upp verksamheten.
"Så avslöjar din bil vad du röstar på
Här är kopplingarna mellan bilmärke och parti:
Tesla – Moderaterna – Miljöpartiet"
Tydligen har de aldrig besökt detta forum
Vi har väl aldrig haft någon direkt omröstning om partitillhörighet men nog kan jag tro att moderaterna har en del sympatisörer. De som vågar avslöja sina sympatier och även arbetsgivare är väl dock från centern och miljöpartiet...? Vi får väl ha ett eget val här i höst ungefär som de brukar ha på skolorna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
"Så avslöjar din bil vad du röstar på
Här är kopplingarna mellan bilmärke och parti:
Tesla – Moderaterna – Miljöpartiet"
Tydligen har de aldrig besökt detta forum
Vi har väl aldrig haft någon direkt omröstning om partitillhörighet men nog kan jag tro att moderaterna har en del sympatisörer. De som vågar avslöja sina sympatier och även arbetsgivare är väl dock från centern och miljöpartiet...? Vi får väl ha ett eget val här i höst ungefär som de brukar ha på skolorna.
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel.
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel.
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel.
Bra och intressant artikel.....
Och ja de måste såklart vara att reportern blandar x och 3, de är ju uppenbart att de är M3 tom Thomas pratar om.
Väldigt kul att läsa om dessa bilar och att den ser ut att få ett pris som kan matcha M3, sen får vi se om allt annat också faller på plats... Låt oss hoppas, Tesla ska kan inte vara ensamma på spelplanen hur länge som helst.
Fast om man blandar ihop model X och model 3, så har han väääldigt lite koll. Hur ska han då med någon trovärdighet hävda att polestar kommer att bli bättre ? Han lär ju i te veta något om teslas bilar iaf.
Fast det kanske var reportern som sviktade ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16