Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Svenssons skrev:
iAkita skrev:
Svenssons skrev:
iAkita skrev:
Fakta 1: Människor i och omkring städer har i genomsnitt bostadslån som är en till flera miljoner högre än folk på landsbygd och i glesbyggdskommuner, och tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad. Det gäller inte bra rika bostadskarriarister utan även helt vanligt folk. Fakta 2: Lärare, sjukssköterskor, undersköterskor, tjänstemän, det vill säga några av de vanligaste tjänstekatergorierna i Sverige, tjänar inte mer i städer än i glesbyggdskommuner. Ofta är det precis tvärt om, en sjuksköterska kan tjäna många tusen kronor mer i månaden i en glesbyggdskommun, samtidigt som motsvarande boende som i en av våra större kommuner kostar 2-3 miljoner mindre. Så uttalanden om att landsbyggden inte kommer att överleva en flygskatt på någon hundralapp eller en övergång till en fossilfri bilflotta 2030 handlar enbart om ovilja och offermentalitet, ingenting annat. Och du, vilka exakt är det som ”behöver” en stor kombi eller pick-up för att köra till och från jobbet, även om det ligger några mil bort? ”Vill ha” pick-up eller kombi är nog ett bättre ordval.
Inte så mycket fakta i dessa saker från dig. Märkligt att du säger att stadsborna "tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad" medan landsborna bara "Vill ha"... Det är ju i städerna hyreslägenheterna finns, inte alls vanligt på landsbygden som att ta ett exempel.
Du menar som till exempel de här billiga 3-4 rums hyreslägenheterna i Stockholm?: https://www.blocket.se/bostad/uthyres/s ... &f=b&m=131
Du jämför ju med en Zoe så en 1-2 rumslägenhet räcker ju och man är inte tvingad att bo i centrala Stockholm. Vissa kanske bara "vill ha" dock...
Aha, då förstår jag. Det var alltså lägenheter i stil med dessa billiga tvåor i Botkyrka du tänkte på:
https://www.blocket.se/bostad/uthyres/s ... &md=th&f=b
vigge50 skrev:
Någon som bor ute i en mindre ort och har en skogstomt på 2000 kvm besöker nog tippen några gånger fler än någon som bor i villa på Lidingö. Visst kan man få hemleverans för vissa saker man beställer men då ska du vara glad om de kommer den dagen de säger, att ge exakt tid kan du ju glömma. Jag säger inte att man behöver en pickup som tydligen behövs i USA men därifrån till och säga att Renault Zoe räcker för de flesta är ganska långt. Får du ens i tre golfbäggar i en Zoe eller ska man hyra annan bil bara för att man ska åka och spela golf tre personer eller ta vars en bil till golfbanan? Då ska vi väll inte prata om hockey spelare, idag kan en förälder ta fyra barn i sin kombi med utrustning om de ska iväg och spela match men vi bör kanske i fortsättningen ta en bil per barn som ska spela eftersom alla ska nöja sig med små bilar? En bil används till så mycket mer än bara jobbpendling så att bara kolla på behovet där vid val av blir helt fel.
I Renault Zoe gruppen på FB finns gott om barnfamiljer som kör Zoe, och tro det eller ej, men de får in både barn, barnvagn och packning i bilen. Men visst, om man ser det som ett problem att man inte kan köra och hämta sina två-tre närmsta grannar, som säkert bor 5 mil bort, för att sedan samåka till golfbanan med sina golfbagar och säkerligen även golfvagnar, ja då blir det svårt. Två grannar kan nog gå, men inte tre.

Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:

Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
Halmgubbe...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

iAkita skrev:
Svenssons skrev:
iAkita skrev:
Svenssons skrev:
iAkita skrev:
Fakta 1: Människor i och omkring städer har i genomsnitt bostadslån som är en till flera miljoner högre än folk på landsbygd och i glesbyggdskommuner, och tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad. Det gäller inte bra rika bostadskarriarister utan även helt vanligt folk. Fakta 2: Lärare, sjukssköterskor, undersköterskor, tjänstemän, det vill säga några av de vanligaste tjänstekatergorierna i Sverige, tjänar inte mer i städer än i glesbyggdskommuner. Ofta är det precis tvärt om, en sjuksköterska kan tjäna många tusen kronor mer i månaden i en glesbyggdskommun, samtidigt som motsvarande boende som i en av våra större kommuner kostar 2-3 miljoner mindre. Så uttalanden om att landsbyggden inte kommer att överleva en flygskatt på någon hundralapp eller en övergång till en fossilfri bilflotta 2030 handlar enbart om ovilja och offermentalitet, ingenting annat. Och du, vilka exakt är det som ”behöver” en stor kombi eller pick-up för att köra till och från jobbet, även om det ligger några mil bort? ”Vill ha” pick-up eller kombi är nog ett bättre ordval.
Inte så mycket fakta i dessa saker från dig. Märkligt att du säger att stadsborna "tvingas lägga ner tusentals kronor mer på sitt boende varje månad" medan landsborna bara "Vill ha"... Det är ju i städerna hyreslägenheterna finns, inte alls vanligt på landsbygden som att ta ett exempel.
Du menar som till exempel de här billiga 3-4 rums hyreslägenheterna i Stockholm?: https://www.blocket.se/bostad/uthyres/s ... &f=b&m=131
Du jämför ju med en Zoe så en 1-2 rumslägenhet räcker ju och man är inte tvingad att bo i centrala Stockholm. Vissa kanske bara "vill ha" dock...
Aha, då förstår jag. Det var alltså lägenheter i stil med dessa billiga tvåor i Botkyrka du tänkte på:
https://www.blocket.se/bostad/uthyres/s ... &md=th&f=b
vigge50 skrev:
Någon som bor ute i en mindre ort och har en skogstomt på 2000 kvm besöker nog tippen några gånger fler än någon som bor i villa på Lidingö. Visst kan man få hemleverans för vissa saker man beställer men då ska du vara glad om de kommer den dagen de säger, att ge exakt tid kan du ju glömma. Jag säger inte att man behöver en pickup som tydligen behövs i USA men därifrån till och säga att Renault Zoe räcker för de flesta är ganska långt. Får du ens i tre golfbäggar i en Zoe eller ska man hyra annan bil bara för att man ska åka och spela golf tre personer eller ta vars en bil till golfbanan? Då ska vi väll inte prata om hockey spelare, idag kan en förälder ta fyra barn i sin kombi med utrustning om de ska iväg och spela match men vi bör kanske i fortsättningen ta en bil per barn som ska spela eftersom alla ska nöja sig med små bilar? En bil används till så mycket mer än bara jobbpendling så att bara kolla på behovet där vid val av blir helt fel.
I Renault Zoe gruppen på FB finns gott om barnfamiljer som kör Zoe, och tro det eller ej, men de får in både barn, barnvagn och packning i bilen. Men visst, om man ser det som ett problem att man inte kan köra och hämta sina två-tre närmsta grannar, som säkert bor 5 mil bort, för att sedan samåka till golfbanan med sina golfbagar och säkerligen även golfvagnar, ja då blir det svårt. Två grannar kan nog gå, men inte tre.

Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
Det handlar inte om att köra runt och hämta kompisarna, tidigare spelade både jag och båda mina föräldrar golf så om vi skulle åka och spela golf så fyllde vi bagageutrymmet på en BMW 5-serie kombi. Det var inte bara i undantagsfall vi fyllde bagageutrymmet utan typ varje vecka på sommarhalvåret. Det har inget med stad eller landsbygd att göra utan mer att alla har olika behov och alla skulle inte klara sig med en Renault Zoe.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Svenssons skrev:
iAkita skrev:

Vem kan leva under såna förutsättningar? Just det argumentet fick mig faktiskt att inse hur kallsinnig jag är och att ni har rätt i att landsbyggden kommer dö om det idiotiska förslaget att föbjuda fossila bränslen 2030 skulle gå igenom.
Halmgubbe...
Kanske det, men varför bemöta vad som närmast kan betraktas som en rävsax på ett annat sätt? Storleken på golf- eller hockeybagen är knappast större på landsbyggden än i eller runtomkring våra städer, eller hur? Viggos argument skanar med andra ord relevans för frågon om varför man ”behöver” en stor kombi eller pick-up just på landsbyggden, men inte i mer stadsnära områden.

Jag konstaterar att ingen har kunnat komma med ett enda vettigt argument för varför landsbyggden skulle dö om man förbjuder fossila bränslen (men inte förbräningsmotorer) år 2030, så jag släpper det här nu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
Jag konstaterar att ingen har kunnat komma med ett enda vettigt argument för varför landsbyggden skulle dö om man förbjuder fossila bränslen (men inte förbräningsmotorer) år 2030, så jag släpper det här nu.
Ny halmgubbe...

Ingen har påstått att landsbygden skulle dö ifall fossila bränslen förbjuds om 12 år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
iAkita skrev:
Jag konstaterar att ingen har kunnat komma med ett enda vettigt argument för varför landsbyggden skulle dö om man förbjuder fossila bränslen (men inte förbräningsmotorer) år 2030, så jag släpper det här nu.
Ny halmgubbe...

Ingen har påstått att landsbygden skulle dö ifall fossila bränslen förbjuds om 12 år...
Nä, hela den diskussionen on att landsbygden skulle dö var ifall det skulle bli 100 kr skatt per liter bensin och diesel idag.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Det var faktiskt jag som skrev om dödsstöten för landsbygden och som du ser så handlade det om 100 kr/litern idag och inte förbjuda fossila bränslen 2030.
vigge50 skrev:
strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir. Det är inte bara totalkostnaderna man bör kolla på, inköpspriset påverkar också. Om det sker 2025 så är det kanske inte riktigt lika illa då det finns ett betydligt bredare utbud av elbilar i lägre prisklasser och har kommit ut betydligt fler på begagnadsmarknaden.
Om vi ska fortsätta dessa diskussionerna så får vi hålla frågorna 100 kr per liter och förbjuda fossila bränslen 2030 isär då de har väldigt olika påverkan. Vi har en sepperat tråd redan om sluta sälja fossila bränslen 2030 så låt den diskussionen fortsätta där och sen kan diskussionen om 100 kr/litern och andra artiklar fortsätt här.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.
Ja, här berättar han också rakt ut varför de inte kan bygga billiga elbilar; de måste kompensera sig för outnyttjad kapacitet i andra delar av koncernen.

Sen undrar jag: Ju löjligare mustasch desto mindre förändringsbenägenhet?
Så dom måste ha större bruttomarginal för att dom snart har fel produktmix på marknaden och usla avtal...
Och dom konkurrenter som inte behöver det kommer att av ren hänsyn lägga sig på samma marginaler i en massa år? Näe, sorry, så funkar det inte, men gör det på sätt och vis
just nu men knappast så länge till.

Jag tycker det oxo osar begäran om statligt stöd... i bästa fall...
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Ja, lite som att kissa i byxorna.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Ja, lite som att kissa i byxorna.
Du menar att det är varmt och skönt till i början men sedan blir det kallt och obehagligt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Kulingen skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Ja, lite som att kissa i byxorna.
Du menar att det är varmt och skönt till i början men sedan blir det kallt och obehagligt?
Ja, sedan fryserdu arslet av dig. Genom att hålla höga marginaler har du nämligen tillåtit Tesla och BYD att också ha höga marginaler så de kan bygga upp verksamheten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Kulingen skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Tror han är ute och fiskar efter handelshinder emot Kina och USA så att han kan ha kvar sina höga marginaler. Är ju dock kortvarig lindring för både Tesla och kineser kommer nog förmodligen ganska snart bygga fabriker inom EU.
Ja, lite som att kissa i byxorna.
Du menar att det är varmt och skönt till i början men sedan blir det kallt och obehagligt?
Ja, sedan fryserdu arslet av dig. Genom att hålla höga marginaler har du nämligen tillåtit Tesla och BYD att också ha höga marginaler så de kan bygga upp verksamheten.
Äxackly.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

https://www.aftonbladet.se/bil/a/VRx1vW ... -rostar-pa

"Så avslöjar din bil vad du röstar på
Här är kopplingarna mellan bilmärke och parti:
Tesla – Moderaterna – Miljöpartiet"

Tydligen har de aldrig besökt detta forum ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/VRx1vW ... -rostar-pa

"Så avslöjar din bil vad du röstar på
Här är kopplingarna mellan bilmärke och parti:
Tesla – Moderaterna – Miljöpartiet"

Tydligen har de aldrig besökt detta forum ;)
Vi har väl aldrig haft någon direkt omröstning om partitillhörighet men nog kan jag tro att moderaterna har en del sympatisörer. De som vågar avslöja sina sympatier och även arbetsgivare är väl dock från centern och miljöpartiet...? Vi får väl ha ett eget val här i höst ungefär som de brukar ha på skolorna. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

lator skrev:
TiborBlomhall skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/VRx1vW ... -rostar-pa

"Så avslöjar din bil vad du röstar på
Här är kopplingarna mellan bilmärke och parti:
Tesla – Moderaterna – Miljöpartiet"

Tydligen har de aldrig besökt detta forum ;)
Vi har väl aldrig haft någon direkt omröstning om partitillhörighet men nog kan jag tro att moderaterna har en del sympatisörer. De som vågar avslöja sina sympatier och även arbetsgivare är väl dock från centern och miljöpartiet...? Vi får väl ha ett eget val här i höst ungefär som de brukar ha på skolorna. ;)
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel. :) :?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel. :) :?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=10211
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel. :) :?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=10211
Tack! Väldigt pilligt att leta fram länkar via mobile. I-landsproblem...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna om att personangrepp tolereras inte på detta forum.
Jag har tagit bort ett antal inlägg i två omgångar nu.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Näste man till rakning... Mercedes kör samma "rena" diesel-teknik som dom flesta andra...

https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... sa-6899606
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Artikel i media

Inlägg av oscfor »

GP intervjuar Thomas Ingenlath på Polestar. Lite klantigt att skriva Model X när man menar Model 3...Bild

Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag håller tummarna att det är reportern som blandade ihop Model X och 3...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Bra och intressant artikel.....
Och ja de måste såklart vara att reportern blandar x och 3, de är ju uppenbart att de är M3 tom Thomas pratar om.

Väldigt kul att läsa om dessa bilar och att den ser ut att få ett pris som kan matcha M3, sen får vi se om allt annat också faller på plats... Låt oss hoppas, Tesla ska kan inte vara ensamma på spelplanen hur länge som helst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Fast om man blandar ihop model X och model 3, så har han väääldigt lite koll. Hur ska han då med någon trovärdighet hävda att polestar kommer att bli bättre ? Han lär ju i te veta något om teslas bilar iaf.
Fast det kanske var reportern som sviktade ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar