Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.Legato skrev:Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Han som sitter bredvid mig här skulle köpa en elbil (Ionic) men det blev en bensinare istället, just pgav av lev.-tidenchaffis75 skrev:Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.Legato skrev:Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Kom inte på var jag skall lägga detta, men kan inte omedelbart tolka det.
Det saknas referens-länk till nyheten som refereras till Bloomberg news.
Tesla säkrar litiumleveranser med kinesiskt bolag
https://www.di.se/nyheter/tesla-sakrar- ... skt-bolag/
Hepp!
Det saknas referens-länk till nyheten som refereras till Bloomberg news.
Tesla säkrar litiumleveranser med kinesiskt bolag
https://www.di.se/nyheter/tesla-sakrar- ... skt-bolag/
Hepp!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Inför produktionen i Kina kanske?
Just det. Intressant
Dessutom LG Chem.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... northvolt/
https://insideevs.com/lg-chem-future-ba ... roduction/
Hepp!
Re: Artikel i media
https://www.bloomberg.com/news/articles ... pply-tesla
Original? artikeln, leveranser 2018->, så till gig1
Original? artikeln, leveranser 2018->, så till gig1
ms 76132 "Eleamore"
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Det var inte bara Lasse Swärd som nämnde Tesla i dagens DN.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Det är ganska intressant att DI publicerar en sådan här notis, vilket mer eller mindre är gratisreklam:
https://www.di.se/bil/tesla-uppges-erbj ... rcharging/
https://www.di.se/bil/tesla-uppges-erbj ... rcharging/
Re: Artikel i media
Mycket kloka ord!HerrNilsson skrev:Det var inte bara Lasse Swärd som nämnde Tesla i dagens DN.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Det där är bright green, gör saker som är miljövänliga bättre än de som inte är miljövänliga.Legato skrev:Mycket kloka ord!HerrNilsson skrev:Det var inte bara Lasse Swärd som nämnde Tesla i dagens DN.
Re: Artikel i media
Personligen tycker jag det är ett jädra dittrande med gratis eller inte super charger. Hur många gånger har de slutat med det nu? Kan de helt enkelt inte bestämma sig? Jag kan tänka mig att man kommer långt med intäkter på fast optional kostnad i samband med inköp (säg en klump om ex. 20kkr dedikerat) och att ta bra betalt per minut i samband med att man ockuperar en plats utan att ladda (i.e uppnått inställd laddnivå). Men oavsett; det vore fint om de kunde bestämma sig någon gån så man kan säga vad som gäller...helix skrev:Det är ganska intressant att DI publicerar en sådan här notis, vilket mer eller mindre är gratisreklam:
https://www.di.se/bil/tesla-uppges-erbj ... rcharging/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
TACK! Jag fann mycket intressant info i den artikeln som förklarade en del.12man skrev:https://www.bloomberg.com/news/articles ... pply-tesla
Original? artikeln, leveranser 2018->, så till gig1
Hepp!
Re: Artikel i media
Elektrisk STCC.
Vore riktigt häftigt om de skulle kunna få ihop en sådan serie. Jag skulle titta.
http://bloggar.mestmotor.se/formel-blog ... -stcc-bil/
Vore riktigt häftigt om de skulle kunna få ihop en sådan serie. Jag skulle titta.
http://bloggar.mestmotor.se/formel-blog ... -stcc-bil/
Re: Artikel i media
Kollade bakåt i tiden och på Tibors första inlägg http://teslaclubsweden.se/verkstad-men-ingen-butik/ men funderar på att det gått 5 år och många biltillverkare är fortfarande långt efter och kanske fortfarande 5 år till innan man är ikapp Tesla?
Vilken biltillverkare eller ladd tillverkare kommer ikapp Tesla först?
Vilken biltillverkare eller ladd tillverkare kommer ikapp Tesla först?
Re: Artikel i media
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Artikel i media
jpetters skrev:
Jag är mest förvånad över att han inte drog paralleller till "30-talets Tyskland". Eller, det kanske han gjorde? Orkar i regel inte läsa det han skriver men just den där krönikan skummade jag igenom (har DN på papper hemma). Är oftast mest tendentiös smörja om medelklassens ångest. Han sätter sig i regel på vääääldigt höga hästar. Precis som hela DN kultur.
Re: Artikel i media
https://www.svd.se/misstankt-kartell-fo ... llar-ilska
Kartellbildning mot miljövänliga bilar, jag är inte förvånad. Eller kanske lite om det gäller diesel- och bensinbilar då de verkligen borde gjort allt för att få dem rena... kan man tycka.
Kartellbildning mot miljövänliga bilar, jag är inte förvånad. Eller kanske lite om det gäller diesel- och bensinbilar då de verkligen borde gjort allt för att få dem rena... kan man tycka.
Re: Artikel i media
Debattartikel i dagens Göteborgs-Posten.
http://www.gp.se/debatt/snabba-p%C3%A5- ... -1.9398834
http://www.gp.se/debatt/snabba-p%C3%A5- ... -1.9398834
Artikeln är undertecknad av Jonas Carlehed (hållbarhetschef Ikea), Pia Sandvik (vd Rise Research institute of Sweden), Andreas Follér (hållbarhetschef Scania), Johan Gerklev (hållbarhetschef Skanska), Wolfgang Zielke (vagnparksansvarig Skanska) och Susanna Hurtig (Nordenchef E-mobility Vattenfall). Läs hela debattartikeln i länken.Snabba på omställningen med laddbara förmånsbilar
Ska vi klara utsläppsmålen för våra inrikes transporter måste betydligt fler köpa laddbara bilar än i dag. Här kan företagen bli ett draglok. Erbjud personalen laddbara förmånsbilar och personalbilar så kommer fler elbilar ut på marknaden. Det behöver inte kosta mer än en bil med förbränningsmotor.
Med bred majoritet har riksdagen satt målet att koldioxidutsläpp från inrikes transporter skall minska med 70 procent till 2030 från 2010 års nivå. För det krävs en betydande satsning på biobränslen i existerande bilpark och tyngre trafik, men dessutom en snabb ökning av försäljningen av fordon som i huvudsak går på el.
Redan år 2020 behöver cirka 60 procent av all nybilsförsäljning bestå av laddbara bilar. 2017 var andelen bara 5,1 procent och Trafikverket konstaterade nyligen att med nuvarande förändringstakt når vi inte 2030-målet. Mycket pekar alltså åt fel håll.
När bilförsäljningen slår rekord och vi vet att de bilar som säljs nu kommer att vara i trafik även 2030 är det viktigt att det är rätt bilar som säljs. I dag är för få privatpersoner beredda att köpa en laddbar bil, bara var fjärde köps av en privatperson. Det är här företagen kommer in i bilden.
Effektivt snabbspår
Företag står som köpare till cirka 50 procent av alla nya bilar i Sverige. Ungefär hälften är bilar som primärt används i den dagliga verksamheten medan hälften är förmånsbilar och personalbilar (bilar som erbjuds alla anställda genom ett upplägg med löneavdrag). Dessa bilar byts normalt ut efter tre år och blir alltså snabbt en del av andrahandsmarknaden. Förmånsbilar och personalbilar kan därmed fungera som ett effektivt snabbspår att föra in ny laddbar teknik i bilparken.
Re: Artikel i media
Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.svo skrev:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Försäljningsmässigt ligger de ju ett par procent plus jämfört med förra året så det är ju inte så att de säljer dåligt. I pressreleasen nämner de långsiktiga investeringar (ingen högoddsare att det är kopplat till utveckling av kommande elbilar), valutaeffekter och priskrig på vissa marknader.chaffis75 skrev:Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.svo skrev:
Re: Artikel i media
chaffis75 skrev:Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.svo skrev:
Kostnader för WLTP i stor grad.
Re: Artikel i media
Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Pontus skrev:Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud.