http://www.vibilagare.se/nyheter/bilbra ... tre-miljonFredrikR skrev:Den här artikeln (jag vet, den är inte helt färsk men det bryr sig inte folk om), har delats av flera i min bekantskapskrets sista dagarna. Handlar ju om IVL rapporten. Någon som har några bra svar man kan ge till folk som skriver "det här kunde man ju lista ut" "det här har jag ju förstått hela tiden" osv. Folk tar den här artikeln som belägg för att elbilar är miljövidriga och att de ska fortsätta köra disel.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... xNodk5fYWQ
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Spelar det någon roll vad en lastbilschaffis anser om klimatförändringarna?nek0 skrev:Mycket möjligt, men då har han spridit skiten i all evighet.Svenssons skrev:Det är väl bättre att hans synpunkter tydliggörs och han får mothugg än att han och andra personer som han får sitta på sina egna ställen och radikaliseras utan möjlighet till förbättring? Övertygad om att han kommer att ha ändrat syn inom 10-15 år.nek0 skrev:Kanske det . Har du kollat hans FB sida? Gör det så får du se att han inte kan läras något vettigt.
Om 10-15 år är han 85-90år gammal och då spelar väl ingen roll om han ändrat sig
Visst ställs det mer kritiskt tänkande på medborgarna men man ska inte tro att SVT presenterade "sanningen". Den var (och är) ofta vinklad. Numera finns det motvikter så SVT:s "sanning" står inte längre utan kritik. Vill man gå tillbaka till SVT kanske man också vill ta det ytterligare ett steg tillbaka i tiden då man fick reda på den enda sanna sanningen varje söndag i kyrkan dit det i princip var obligatoriskt att gå för att höra sanningen...LarsL skrev:Nackdelen med internet är ju att det inte finns några trovärdiga auktoriteter som kan säga att så här är det, visserligen en av fördelarna också. Tidigare fanns ju SVT där sanningen presenterades och sedan var det bra med det. Nu går det att odla vilka galenskaper som helst och inga bevis eller fakta kommer påverka människor som inte tror på vetenskap eller fakta. Ett strålande exempel är ju flat-Earth som spridit sig runt hela klotet, även om det är lätt att visa att jorden är runt så kommer dessa människor aldrig tro på det eftersom de inte förstår principerna runt bevisning och vetenskap.
Vad fossilkramarna alt elbilshatarna behöver inse är att elbilar inte är ett hot mot deras livsstil utan något som stödjer den och hjälper den. Många av dem älskar friheten med bilen och tror att elbilen tar ifrån dem något av det, vilket ju inte är sant utan snarare är det ju tvärtom. Alternativt att de försörjer sig inom avgasindustrin och är rädda om jobbet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Tack!Teslalink skrev:Ja: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 28&t=15385FredrikR skrev:Den här artikeln (jag vet, den är inte helt färsk men det bryr sig inte folk om), har delats av flera i min bekantskapskrets sista dagarna. Handlar ju om IVL rapporten. Någon som har några bra svar man kan ge till folk som skriver "det här kunde man ju lista ut" "det här har jag ju förstått hela tiden" osv. Folk tar den här artikeln som belägg för att elbilar är miljövidriga och att de ska fortsätta köra disel.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... xNodk5fYWQ
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Artikel i media
Dom som tycker som han bryr sig inte att han är lastbilschaffis, det viktiga för dom är att han skriver det dom vill läsaSvenssons skrev:Spelar det någon roll vad en lastbilschaffis anser om klimatförändringarna?nek0 skrev:Mycket möjligt, men då har han spridit skiten i all evighet.Svenssons skrev:Det är väl bättre att hans synpunkter tydliggörs och han får mothugg än att han och andra personer som han får sitta på sina egna ställen och radikaliseras utan möjlighet till förbättring? Övertygad om att han kommer att ha ändrat syn inom 10-15 år.nek0 skrev:Kanske det . Har du kollat hans FB sida? Gör det så får du se att han inte kan läras något vettigt.
Om 10-15 år är han 85-90år gammal och då spelar väl ingen roll om han ändrat sig
Visst ställs det mer kritiskt tänkande på medborgarna men man ska inte tro att SVT presenterade "sanningen". Den var (och är) ofta vinklad. Numera finns det motvikter så SVT:s "sanning" står inte längre utan kritik. Vill man gå tillbaka till SVT kanske man också vill ta det ytterligare ett steg tillbaka i tiden då man fick reda på den enda sanna sanningen varje söndag i kyrkan dit det i princip var obligatoriskt att gå för att höra sanningen...LarsL skrev:Nackdelen med internet är ju att det inte finns några trovärdiga auktoriteter som kan säga att så här är det, visserligen en av fördelarna också. Tidigare fanns ju SVT där sanningen presenterades och sedan var det bra med det. Nu går det att odla vilka galenskaper som helst och inga bevis eller fakta kommer påverka människor som inte tror på vetenskap eller fakta. Ett strålande exempel är ju flat-Earth som spridit sig runt hela klotet, även om det är lätt att visa att jorden är runt så kommer dessa människor aldrig tro på det eftersom de inte förstår principerna runt bevisning och vetenskap.
Vad fossilkramarna alt elbilshatarna behöver inse är att elbilar inte är ett hot mot deras livsstil utan något som stödjer den och hjälper den. Många av dem älskar friheten med bilen och tror att elbilen tar ifrån dem något av det, vilket ju inte är sant utan snarare är det ju tvärtom. Alternativt att de försörjer sig inom avgasindustrin och är rädda om jobbet.
Re: Artikel i media
Ja och så kommer det vara oavsett om de får vara på Internet eller ej. Finns de inte på Internet så kommer de få bygga upp sina föredommar helt fritt och utan kritik. Bättre att de får finnas på Internet så att det går att bemöta dem och komma med korrekt information. Då kan man fånga upp dem när de är beredda att lyssna och kan ta emot kritik.nek0 skrev:Dom som tycker som han bryr sig inte att han är lastbilschaffis, det viktiga för dom är att han skriver det dom vill läsa
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
toyota kör ner huvet i sanden
https://www.archynewsy.com/another-vw-s ... fuel-cell/
The Japanese automotive manufacturer Toyota continues to rely on the types of alternative units fuel cell technology and therefore clearly follows a different route than the German competitor VW. "We have to start with the fuel cell now, not later," the company spokesman said Hisashi Nakai the "Welt am Sonntag".
originalet
https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... sitesearch
i japan upp till €27.800 i bonus
https://www.archynewsy.com/another-vw-s ... fuel-cell/
The Japanese automotive manufacturer Toyota continues to rely on the types of alternative units fuel cell technology and therefore clearly follows a different route than the German competitor VW. "We have to start with the fuel cell now, not later," the company spokesman said Hisashi Nakai the "Welt am Sonntag".
originalet
https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... sitesearch
i japan upp till €27.800 i bonus
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Så ful bil skulle jag inte köpa även om jag skulle få 37800€ i bonus12man skrev:toyota kör ner huvet i sanden
https://www.archynewsy.com/another-vw-s ... fuel-cell/
The Japanese automotive manufacturer Toyota continues to rely on the types of alternative units fuel cell technology and therefore clearly follows a different route than the German competitor VW. "We have to start with the fuel cell now, not later," the company spokesman said Hisashi Nakai the "Welt am Sonntag".
originalet
https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... sitesearch
i japan upp till €27.800 i bonus
Re: Artikel i media
https://www.di.se/bil/volvo-cars-vd-var ... de-fordon/
Det låter som avundsjuka tycker jag, precis nu när Tesla börjar utöka funktionerna i autopilotenVolvo Cars vd Håkan Samuelsson varnar för lansering av omogen och potentiellt farlig teknik för självkörande fordon, något som riskerar att försena "den bästa livräddaren i bilhistorien".
Det rapporterar Financial Times.
Allmänhetens och myndigheternas tillit till självkörande fordon är avgörande för att industrin ska kunna ta tekniksprånget fullt ut, menar Håkan Samuelsson.
"Alla i industrin måste vara ansvarsfulla här, annars dödar vi teknologin", säger Håkan Samuelsson.
"Jag tror att vi till och med måste vara mer försiktiga än upplevt", fortsätter han.
Financial Times noterar att vd:n inte direkt nämner några konkurrenter, men att kommentarerna pekar mot Tesla, som valt att kalla sitt autonoma körsystem för "autopilot" och även hävdat att de senast lanserade modellerna är "fullt självkörande". Teslas fordon har vid flera tillfällen varit involverade i dödsolyckor efter att förare överlåtit körningen till tekniken och släppt uppmärksamheten från vägbanan, noterar tidningen.
Också en Volvo-bil var involverad i en dödsolycka under ett test utfört av skjutsdelningstjänsten Uber förra året. Testprogrammet avbröts, men senare visade det sig dock att Uber stängt av flera av de inbyggda säkerhetssystemen vid olyckstillfället.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Kia säljer bara elbilar för att de måste och för att öka utrymmet för sina törstiga fossilsuvar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -xGcKaeGZ0
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -xGcKaeGZ0
Det är väl vad det är. De måste väl dra in pengarna på nåt. Kommer dock aldrig köpa en av deras alibi-elbilar.• Hur ser affären ut?
"Vi tjänar inte mycket pengar på dagens elbilar men vi bygger upp en stor kundbas. Och eftersom de sänker snittet för våra koldioxidutsläpp kan vi sälja fler suvar som vi tjänar mycket pengar på."
Re: Artikel i media
Det är väl likadant med alla andra förutom Tesla.Verdi skrev:Kia säljer bara elbilar för att de måste och för att öka utrymmet för sina törstiga fossilsuvar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -xGcKaeGZ0
Det är väl vad det är. De måste väl dra in pengarna på nåt. Kommer dock aldrig köpa en av deras alibi-elbilar.• Hur ser affären ut?
"Vi tjänar inte mycket pengar på dagens elbilar men vi bygger upp en stor kundbas. Och eftersom de sänker snittet för våra koldioxidutsläpp kan vi sälja fler suvar som vi tjänar mycket pengar på."
Re: Artikel i media
En stor anledning till att jag inte vill köpa elbil från avgasbilstillverkare. Vill inte gynna de som släpper ut en massa skit.nek0 skrev:Det är väl likadant med alla andra förutom Tesla.Verdi skrev:Kia säljer bara elbilar för att de måste och för att öka utrymmet för sina törstiga fossilsuvar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -xGcKaeGZ0
Det är väl vad det är. De måste väl dra in pengarna på nåt. Kommer dock aldrig köpa en av deras alibi-elbilar.• Hur ser affären ut?
"Vi tjänar inte mycket pengar på dagens elbilar men vi bygger upp en stor kundbas. Och eftersom de sänker snittet för våra koldioxidutsläpp kan vi sälja fler suvar som vi tjänar mycket pengar på."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Nån som vet hur mycket kräm det är i dessa ?leiflodde skrev:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
3,7 kW, men det finns en Tesla destinationsladdare också.Gustafsson skrev:Nån som vet hur mycket kräm det är i dessa ?leiflodde skrev:
Re: Artikel i media
”Kodak-moment”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... da785bf0d1Men cheferna kan inte godkänna affärsplaner som ger förluster. Vi behöver stöd från EU för att bygga batterifabriker.
Re: Artikel i media
Mm.. Jag såg den. Jag klistrar in min kommentar på deras FB-inlägg om artikeln:LarsL skrev:”Kodak-moment”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... da785bf0d1Men cheferna kan inte godkänna affärsplaner som ger förluster. Vi behöver stöd från EU för att bygga batterifabriker.
Hm... intressant vinkel. Så fossilbilsindustrin skadar inte vårt samhälle med alla sina utsläpp? Han för det traditionella kortsiktiga resonemanget. Hade bilindustrin lärt av Tesla några år tidigare än de nu gjort så hade de varit beredda. Nu riskerar flera av dem att inte klara av omställningen till batteribilsproduktion.
Så, politikerna ska rädda industrin när det går dåligt och de ska hålla sig borta och inte beskatta når det går bra. Jojo, det är så man blir en framgångsrik entreprenör!
Re: Artikel i media
Läser man mellan raderna handlar det ju om att batteriindustrin är massivt subventionerad på flera ställen i exempelvis Asien, samma förutsättningar från politikerna finns inte här.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Vi har ju subventionerar bilindustrin här i årtionden genom för låga miljöskatter. Så ägarna skall få plocka hem vinsterna när det är enkelt och få bidrag när de måste investera? Någon borde tala om för fransoserna hur företag fungerar, tyskarna verkar ju förstått att man måste investera för att tjäna pengar.
Re: Artikel i media
För låga skatter i förhållande till vilka andra länder? Har de haft högre skatter på exempelvis bensin i USA? Kina? Japan?OfarligTesla skrev:Vi har ju subventionerar bilindustrin här i årtionden genom för låga miljöskatter. Så ägarna skall få plocka hem vinsterna när det är enkelt och få bidrag när de måste investera? Någon borde tala om för fransoserna hur företag fungerar, tyskarna verkar ju förstått att man måste investera för att tjäna pengar.
Klart man måste investera för att tjäna pengar. Men om du har valet att köpa billiga batterier från subventionerade utländska tillverkare eller att starta egen batteriproduktion som inte har samma statliga uppbackning - vad väljer du? Snedvriden konkurrens är faktiskt ett problem på riktigt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
För låga skatter i förhållande till kostnaden av att köra bilen. Gäller ju det mesta där vi subventionerat industrier med mera också då vi låter dem släppa ut. Hade vi tagit rätt pris från början hade vi inte satt oss i den situationen vi nu sitter i då elbilar med mera hade kommit tidigare, vi hade haft mer rening av industrier osv.Geni87 skrev:För låga skatter i förhållande till vilka andra länder? Har de haft högre skatter på exempelvis bensin i USA? Kina? Japan?OfarligTesla skrev:Vi har ju subventionerar bilindustrin här i årtionden genom för låga miljöskatter. Så ägarna skall få plocka hem vinsterna när det är enkelt och få bidrag när de måste investera? Någon borde tala om för fransoserna hur företag fungerar, tyskarna verkar ju förstått att man måste investera för att tjäna pengar.
Klart man måste investera för att tjäna pengar. Men om du har valet att köpa billiga batterier från subventionerade utländska tillverkare eller att starta egen batteriproduktion som inte har samma statliga uppbackning - vad väljer du? Snedvriden konkurrens är faktiskt ett problem på riktigt.
Kan vi inte konkurrera med att tillverka batterierna (utan statligt stöd) så får vi helt enkelt jobba med annat här och köpa in batterier. Batterierna vi skulle tillverka blir ju inte billigare för att vi slänger skattepengar på företagen som använder dem, de blir om något dyrare.
Re: Artikel i media
Vilka gnällspikar,
Jag vet åtminstone en bilfabrikant som ser till att ha batterier till sina elbilar utan att kräva att skattepengar ska subventionera.
Visserligen har dom fått en deal med nevada, men det är ju en deal som ska gynna båda.
Jag vet åtminstone en bilfabrikant som ser till att ha batterier till sina elbilar utan att kräva att skattepengar ska subventionera.
Visserligen har dom fått en deal med nevada, men det är ju en deal som ska gynna båda.
Re: Artikel i media
Men du missar ju poängen. Batteritillverkare i konkurrerande länder tillverkar ju batterier med statligt stöd, hur ska vi då kunna konkurrera utan liknande stöd?OfarligTesla skrev:För låga skatter i förhållande till kostnaden av att köra bilen. Gäller ju det mesta där vi subventionerat industrier med mera också då vi låter dem släppa ut. Hade vi tagit rätt pris från början hade vi inte satt oss i den situationen vi nu sitter i då elbilar med mera hade kommit tidigare, vi hade haft mer rening av industrier osv.Geni87 skrev:För låga skatter i förhållande till vilka andra länder? Har de haft högre skatter på exempelvis bensin i USA? Kina? Japan?OfarligTesla skrev:Vi har ju subventionerar bilindustrin här i årtionden genom för låga miljöskatter. Så ägarna skall få plocka hem vinsterna när det är enkelt och få bidrag när de måste investera? Någon borde tala om för fransoserna hur företag fungerar, tyskarna verkar ju förstått att man måste investera för att tjäna pengar.
Klart man måste investera för att tjäna pengar. Men om du har valet att köpa billiga batterier från subventionerade utländska tillverkare eller att starta egen batteriproduktion som inte har samma statliga uppbackning - vad väljer du? Snedvriden konkurrens är faktiskt ett problem på riktigt.
Kan vi inte konkurrera med att tillverka batterierna (utan statligt stöd) så får vi helt enkelt jobba med annat här och köpa in batterier. Batterierna vi skulle tillverka blir ju inte billigare för att vi slänger skattepengar på företagen som använder dem, de blir om något dyrare.
Att dealen ska gynna alla inblandade parter är väl själva definitionen av subventioner, annars skulle det inte finnas något intresse av subventioner. Panasonic/Tesla har som du säger fått rätt rejäla subventioner av Nevada. Där de största delarna består av att de slipper försäljningsskatt i 20 år och fastighetsskatt i 10 år, totalt ca $1,25 miljarder inklusive andra delar av paketet. Det gynnar ju Tesla och Panasonic med lägre kostnader och Nevada får arbetstillfällen.mickeisol skrev:Vilka gnällspikar,
Jag vet åtminstone en bilfabrikant som ser till att ha batterier till sina elbilar utan att kräva att skattepengar ska subventionera.
Visserligen har dom fått en deal med nevada, men det är ju en deal som ska gynna båda.
I en ideal värld hade vi inte haft några tullar eller subventioner i och mellan länder och alla hade fått konkurrera på mer lika villkor. Men så ser det ju tyvärr inte ut och det behöver man nog anpassa sig till.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
https://www.nobina.com/sv/sverige/nyhet ... i-sverige/
Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden med självkörande bussar i linjetrafik.
– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg, säger Karin Rådström, busschef på Scania. Därmed blir detta ett av de första försöken med stora bussar i Europa. Vi kommer att lära oss mycket genom det här projektet för den fortsatta utvecklingen av autonoma bussar.
Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden med självkörande bussar i linjetrafik.
– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg, säger Karin Rådström, busschef på Scania. Därmed blir detta ett av de första försöken med stora bussar i Europa. Vi kommer att lära oss mycket genom det här projektet för den fortsatta utvecklingen av autonoma bussar.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
OfarligTesla skrev:För låga skatter i förhållande till kostnaden av att köra bilen. Gäller ju det mesta där vi subventionerat industrier med mera också då vi låter dem släppa ut. Hade vi tagit rätt pris från början hade vi inte satt oss i den situationen vi nu sitter i då elbilar med mera hade kommit tidigare, vi hade haft mer rening av industrier osv.Geni87 skrev:För låga skatter i förhållande till vilka andra länder? Har de haft högre skatter på exempelvis bensin i USA? Kina? Japan?OfarligTesla skrev:Vi har ju subventionerar bilindustrin här i årtionden genom för låga miljöskatter. Så ägarna skall få plocka hem vinsterna när det är enkelt och få bidrag när de måste investera? Någon borde tala om för fransoserna hur företag fungerar, tyskarna verkar ju förstått att man måste investera för att tjäna pengar.
Klart man måste investera för att tjäna pengar. Men om du har valet att köpa billiga batterier från subventionerade utländska tillverkare eller att starta egen batteriproduktion som inte har samma statliga uppbackning - vad väljer du? Snedvriden konkurrens är faktiskt ett problem på riktigt.
Kan vi inte konkurrera med att tillverka batterierna (utan statligt stöd) så får vi helt enkelt jobba med annat här och köpa in batterier. Batterierna vi skulle tillverka blir ju inte billigare för att vi slänger skattepengar på företagen som använder dem, de blir om något dyrare.
Hade vi haft markant ännu högre skatter än omvärlden hade vi varit ett U-land.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Nej jag missade inte poängen, du missade ju däremot min. Då får vi helt enkelt arbeta med annat än batteritillverkning. Alla regioner behöver nämligen inte producera alla varor som finns.Geni87 skrev:Men du missar ju poängen. Batteritillverkare i konkurrerande länder tillverkar ju batterier med statligt stöd, hur ska vi då kunna konkurrera utan liknande stöd?
Ja men det förändrar inte faktumet att de områdena inte bär sina kostnader. Sådana skatter måste ju dock självklart sättas för större regioner än enskilda länder.Verdi skrev:Hade vi haft markant ännu högre skatter än omvärlden hade vi varit ett U-land.