Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Det är nog inte omöjligt, beror väl på er elcentral eller vart flaskhalsen ligger. Pratade precis med en tjej som gjort sitt exjobb angående om det skulle vara mer lönsamt att ha energilagring vid laddplatser för bussar än att öka på nätet med mer kapacitet. Typ första dagen kom hon fram till att nätet med råge klarade laddarnas förbrukning. Så det vart lite annan inriktning och då visade det sig att för kunden kunde det i vissa fall löna sig med en batteridepå eftersom man då kunde ha ett betydligt billigare abonnemang hos elleverantören. Men för en elleverantör finns inget behov eller ekonomisk vinst med en batteridepå.
Detta tyder väl på att elnäten är bra dimensionerade i många fall.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vi elbilsägare har ett problem, generellt, det är att appen inte fungerar hela tiden. Detta gäller nog framför allt Leaf för Teslas app verkar väl funka hyfsat?
Har man inte större problem så får man vara nöjd, tycker jag.
Under ett års tid har det nog bara varit problem en gång med våran Leaf och dess applikation. Ofta så låser sig dock appen, då får man bara manuellt stänga (inte bara minimera) och öppna den igen. Det har funkat 99% av gångerna.
Vad har de egentligen med elbilar att göra, särskilt när 2 bilar på listan är hybrider. =)
Måste vart ett ännu större problem när det inte fanns någon app.
Precis borde vara större problem att det inte alls finns en app eller att det inte ens finns en möjlighet att kyla bilen på distans. Men sådana bilar finns väl inte?
Om den gamla volvon i undersökningen som släpper ut 19 ton co2 på 6000 mil skulle köra 40 000 mil blir det 126 ton. Jag tycker det är enkelt att förstå vad som påverkar mest. Hennes volvo har släppt ut rätt mycket och dessutom kostat miljoner att driva. Plus tillverkning...
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Men hela hennes poäng bygger på att det som är utsläppt redan är utsläppt. Om nan ser på nuläget och bara tittar framåt får det en helt anan bild. Bilen finns ju redan. Om vi inte förstår det resonemanget är det vi som upplevs faktaresistenta. Sedan finns det andra punkter att angripa hennes resonemang.
Fast det är ju det som är poängen. En elbil neutraliserar sina utsläpp under de två första åren, typ. Efter det så är en elbilbättre totalt än en fossilbil. Så om hen planerar använda sin sunk Volvo i mer än tre år så är det bättre att kåpa en ny elbil. Och då har vi inte tagit upp alla gifter som den gamla bilen spyr ut under tiden lokalt.
Planerar hen att inte köra sin bil så är det självklart bäst att ha kvar den gamla bilen. Alternativt skrota den och återvinna till en elbil.
Men hela hennes poäng bygger på att det som är utsläppt redan är utsläppt. Om nan ser på nuläget och bara tittar framåt får det en helt anan bild. Bilen finns ju redan. Om vi inte förstår det resonemanget är det vi som upplevs faktaresistenta. Sedan finns det andra punkter att angripa hennes resonemang.
Hennes Volvo slutar väl inte att finnas för att hon köper en ny bil? Den lär ju kunna brukas av någon annan som kanske har ännu smutsigare bil som kan skrotas. Den nya Elbilen kommer dessutom inte sluta fungera efter ett par år utan "kostnaden" för produktionen måste ju slås ut på hela livslängden, inte kvarvarande livslängd på avgasbilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Däremot kan man framföra de två starkaste argumenten ännu tydligare:
1. När Volvon går sönder, vilken bil köper hon då?
2. Man kan inte bara stirra ner på sina fötter när man letar efter vägen framåt. Volvon existerar inte bara i nuet, man måste se hela livstidens utsläpp för att kunna jämföra.
Och det är ju just skillnaden kW och kWh som är nyckeln här. Det är lite skrämade att inte en elektriker förstår sig på ett batteri och dess funktion.
För att få 43kWh så kan man ladda batteriet med 43kW i en timme (h) eller med 3,6kW under 12 timmar. 3,7kW är vad man får ut från en fas 16A och 12h är ungefär den tid som en bil står hemma även om man har lite aktiviteter på kvällen.
Installations kostnaderna för den senare lösningen och det är därför vi ska ha mångdubbelt med destinationsladdare än snabbladdare. För annars blir det så dyrt som "elektrikern" skriver.
Tog mig tid att läsa detta nu. Man blir ju mörkrädd. En eloge till Lennart som orkade svara.
Men hur tänker man om man tror att man kan trycka i 40 kwh per dygn i en bil som körs 1500 mil per år??? Det blir drygt 970 wh/km. Det tror jag inte ens Herr X Model X kommer upp i
Läst senaste tidningen elbilen ett par gånger.
Många nya modeller elbilar som oftast kommenteras med mycket snack och lite verkstad.
Det kommer många nya bra modeller även om det verkar dröja.
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
När får alla dessa nya modeller ett snabbladdsystem? Kommer de nya högre laddeffekterna taima de nya elbilarna.
För resor över bilens räckvidd blir laddtiden intressant. Vi elbilsentusiaster kan göra resor och ladda ofta men hur tänker gemene man?
Sen skrivs det för lite om permanentmagnetmotorernas negativa påverka för att ta fram de jordartmetaller som behövs för magneter. Artikeln missade att Tesla har en vanlig asynkronmotor utan magneter. Drar lite mer men bättre för miljön.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
Hur lyckas dom med det? Ioniq laddar ju nästan lika snabbt som en Tesla sett till km/minut.. Eller.. Det är i och för sig bara på dom nyaste snabbare CCS-laddarna.. (där dom väl kommer upp i 70-80kw.)
Vad var totala laddtid för Teslan? Och motsvarande för Ioniq?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Artikel med i alla avseenden fullständigt missvisande information (eller alternativ fakta, om man så vill) --> 1065 delningar
Artikel med korrekt information och fakta --> 2 delningar
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017 Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
Hur lyckas dom med det? Ioniq laddar ju nästan lika snabbt som en Tesla sett till km/minut.. Eller.. Det är i och för sig bara på dom nyaste snabbare CCS-laddarna.. (där dom väl kommer upp i 70-80kw.)
Vad var totala laddtid för Teslan? Och motsvarande för Ioniq?
Utan informationen varifrån så säger inte en timme och tjugo min så mycket. Från Lund är det jättemycket. Från Ulan Baator kan man nog leva med det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS