Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Kobolt är väl inte en sällsynt jordartsmetall? Inte enligt Wikipedia i alla fall https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sällsyn ... tsmetallerJerker skrev:Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Re: Artikel i media
Efter vad jag hörde på P1 idag så ville fundamentalist gruppen i miljöpartiet inte ge bonus till elbilar eftersom de trots allt var bilar och därmed av ondo. Då föreslog den mer moderata delen att de kunde ge bidrag till elcyklar, fast det var tydligen inte heller okej eftersom det var bättre att cykla själv. Som tur är kommer nog det här partiet försvinna ut neråt vänster så slipper vi dem.mati skrev:Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
Re: Artikel i media
Haha, har de kongress?LarsL skrev:Efter vad jag hörde på P1 idag så ville fundamentalist gruppen i miljöpartiet inte ge bonus till elbilar eftersom de trots allt var bilar och därmed av ondo. Då föreslog den mer moderata delen att de kunde ge bidrag till elcyklar, fast det var tydligen inte heller okej eftersom det var bättre att cykla själv. Som tur är kommer nog det här partiet försvinna ut neråt vänster så slipper vi dem.mati skrev:Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Nej, sorry, jag halkade fel där, det jag skulle ha skrivit var att användandet av den metallen får kritik eftersom det innebär smutsig gruvbrytning. Vad jag minns brukar kritiken gå ut på att det är värre med kobolten än med litiumet.LarsL skrev:Kobolt är väl inte en sällsynt jordartsmetall? Inte enligt Wikipedia i alla fall https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sällsyn ... tsmetallerJerker skrev:Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Re: Artikel i media
Kritiken hade kanske varit befogad om folk hade vetat om det. De allra flesta har ingen aning att det ingår kobolt i ett litiumbatteri och därför fokuserar alla bara på just litium och menar på att det är en bristvara som snart tar slut. Jag har aldrig hört att någon har ifrågasatt koboltens ursprung. Men återigen har översteprästen redan gett oss vägledning inom området.Jerker skrev:Vad jag minns brukar kritiken gå ut på att det är värre med kobolten än med litiumet.
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Re: Artikel i media
Det går åt mer kobolt än litium i ett batteri så på det sättet är det ett större problem. Men det verkar finnas förekomster lite överallt i Sverige så är nog inga större problem att få fram när efterfrågan ökar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koboltg ... .B6rekomst
Lite oroande att den förekommer tillsammans med arsenik... men det borde gå att lösa i ett industrialiserat land som Sverige.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koboltg ... .B6rekomst
Lite oroande att den förekommer tillsammans med arsenik... men det borde gå att lösa i ett industrialiserat land som Sverige.
Re: Artikel i media
Konstigt nog är det ingen som hävdar att vi ska sluta med fossilbilar bara för att det går åt Bly till deras batterier. Det går åt mer bly i ett startbatteri än litium i ett elbilsbatteri OCH det finns mer litium på jorden än bly.Jerker skrev:Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Re: Artikel i media
Helt rätt! Egentligen borde man träna sig mer på den sortens retorik. Den är väldigt effektiv!LarsL skrev:Konstigt nog är det ingen som hävdar att vi ska sluta med fossilbilar bara för att det går åt Bly till deras batterier. Det går åt mer bly i ett startbatteri än litium i ett elbilsbatteri OCH det finns mer litium på jorden än bly.Jerker skrev:Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Re: Artikel i media
Ja, det går åt väldigt mycket olja till en avgasbil. Enligt tillförlitliga källor är oljan en ganska så ändlig resurs. Utvinning av olja har jag hört ska inte heller vara sådär jättemiljövänligt heller. Men det är kanske en myt. Vi får fråga nån som kan det där med avgasbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det är ju inte direkt som om gruvdrift för att utvinna bly inte påverkar vår miljö heller. Synd att Tesla inte bytt ut blybatterier ännu. Men det verkar komma med Model Y.
Från Wikipedia (phpBB klarar inte bindestreck i länkar ) https://en.wikipedia.org/wiki/Lead–acid_batteryAccording to a 2003 report entitled "Getting the Lead Out", by Environmental Defense and the Ecology Center of Ann Arbor, Mich., the batteries of vehicles on the road contained an estimated 2,600,000 metric tons (2,600,000 long tons; 2,900,000 short tons) of lead. Some lead compounds are extremely toxic. Long-term exposure to even tiny amounts of these compounds can cause brain and kidney damage, hearing impairment, and learning problems in children.[37] The auto industry uses over 1,000,000 metric tons (980,000 long tons; 1,100,000 short tons) every year, with 90% going to conventional lead–acid vehicle batteries. While lead recycling is a well-established industry, more than 40,000 metric tons (39,000 long tons; 44,000 short tons) ends up in landfills every year. According to the federal Toxic Release Inventory, another 70,000 metric tons (69,000 long tons; 77,000 short tons) are released in the lead mining and manufacturing process.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i media
Åååååh! Jag blir så frustrerad.. Kolla kommentaren av Claes... Han har lyckats gå på precis varenda myt gällande elbilar!
http://www.nyteknik.se/fordon/mercedes- ... la-6850951
Nån sån orkar ge honom lite motstånd?!
http://www.nyteknik.se/fordon/mercedes- ... la-6850951
Nån sån orkar ge honom lite motstånd?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Låt honom hålla på. Det finns några som påstår att jorden är platt! Det har alltid funnits tvivlare som i historien ljus framstår som ömkliga!joel80 skrev:Åååååh! Jag blir så frustrerad.. Kolla kommentaren av Claes... Han har lyckats gå på precis varenda myt gällande elbilar!
http://www.nyteknik.se/fordon/mercedes- ... la-6850951
Nån sån orkar ge honom lite motstånd?!
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Kul idé men känns som de rätt snabbt kommer anpassa lagen så de klassas som taxi:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ilbilarna/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ilbilarna/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Artikel i media
Dagens e-DN (25/5) har en ny artikel om Vattenfalls satsning och visioner om elbilar och förnyelsebar energi.
Bland annat om att använda elbilen inkopplad på nätet som buffert och deras satsning på laddmöjligheter för elbilar.
Har uttalat mej kritisk om VD:s Magnus Halls uttalade om att bara destinationsladdare behövs men man kan ju inte vara överens om allt.
Ser positivt på VD:n och Vattenfalls satsningar. Hans bilval kanske var droppen som fick mej att inse att vi har samma mål.
Det finns många energibolag som har en sund elbilssatsning, energibolagen i Dalarna och Umeå energi är några jag hittat nu lägger jag Vattenfall till listan även om vi har olika syn på behovet av snabbladdare.
Vattenfall har försten prisvärda solcellspaket, åtminstone räknat i SEK/kW.
Bland annat om att använda elbilen inkopplad på nätet som buffert och deras satsning på laddmöjligheter för elbilar.
Har uttalat mej kritisk om VD:s Magnus Halls uttalade om att bara destinationsladdare behövs men man kan ju inte vara överens om allt.
Ser positivt på VD:n och Vattenfalls satsningar. Hans bilval kanske var droppen som fick mej att inse att vi har samma mål.
Det finns många energibolag som har en sund elbilssatsning, energibolagen i Dalarna och Umeå energi är några jag hittat nu lägger jag Vattenfall till listan även om vi har olika syn på behovet av snabbladdare.
Vattenfall har försten prisvärda solcellspaket, åtminstone räknat i SEK/kW.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Artikel i media
Fast självklart är det så att det behövs en faktor flera destinationsladdare än snabbladdare. I princip varje bil behöver ju GA en laddare där de står parkerade länge så att de alltid kan vara på fyllda. Nu räknar jag lite fräck in mitt ladduttag hemma i Destinationladdare men det är rimligt tycker jag.
Om jag får billig el så får de gärna ladda min bil när det är överskott. Det där borde enkelt gå att styra genom att laddboxen vet vad elen kostar och kommer kosta och därmed kunna styra så att jag bara laddar när det är förmånligt.
Om jag får billig el så får de gärna ladda min bil när det är överskott. Det där borde enkelt gå att styra genom att laddboxen vet vad elen kostar och kommer kosta och därmed kunna styra så att jag bara laddar när det är förmånligt.
Re: Artikel i media
Känns som om omvärlden vaknat angående elbilar
Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Re: Artikel i media
Varför 16 jag kommer köra mina 2 på 10 med 2 walkonektor dom flesta mäniskor är hemma 12 timmar dygnleiflodde skrev:Känns som om omvärlden vaknat angående elbilar
Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Man får nog försöka räkna på hur mycket de 16 bilarna kommer använda per dygn, dvs hur mycket som ska ersättas per dag, för att få fram ungefär vilken matning man behöver + buffert.
Re: Artikel i media
Det är nog inte omöjligt, beror väl på er elcentral eller vart flaskhalsen ligger. Pratade precis med en tjej som gjort sitt exjobb angående om det skulle vara mer lönsamt att ha energilagring vid laddplatser för bussar än att öka på nätet med mer kapacitet. Typ första dagen kom hon fram till att nätet med råge klarade laddarnas förbrukning. Så det vart lite annan inriktning och då visade det sig att för kunden kunde det i vissa fall löna sig med en batteridepå eftersom man då kunde ha ett betydligt billigare abonnemang hos elleverantören. Men för en elleverantör finns inget behov eller ekonomisk vinst med en batteridepå.leiflodde skrev:Känns som om omvärlden vaknat angående elbilar
Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Detta tyder väl på att elnäten är bra dimensionerade i många fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Vi elbilsägare har ett problem, generellt, det är att appen inte fungerar hela tiden. Detta gäller nog framför allt Leaf för Teslas app verkar väl funka hyfsat?
Har man inte större problem så får man vara nöjd, tycker jag.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... terklimat/
Har man inte större problem så får man vara nöjd, tycker jag.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... terklimat/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Under ett års tid har det nog bara varit problem en gång med våran Leaf och dess applikation. Ofta så låser sig dock appen, då får man bara manuellt stänga (inte bara minimera) och öppna den igen. Det har funkat 99% av gångerna.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Vad har de egentligen med elbilar att göra, särskilt när 2 bilar på listan är hybrider. =)
Måste vart ett ännu större problem när det inte fanns någon app.
Måste vart ett ännu större problem när det inte fanns någon app.
Re: Artikel i media
Precis borde vara större problem att det inte alls finns en app eller att det inte ens finns en möjlighet att kyla bilen på distans. Men sådana bilar finns väl inte?