Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Nu är det huvudnyhet i Dagens eko och ett inslag skall sändas i Studie ett Sveriges radio p1. https://sverigesradio.se/studioett

Och så detta inslag upptäckte jag nu?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302605

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet. :cry:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Nu är det huvudnyhet i Dagens eko och ett inslag skall sändas i Studie ett Sveriges radio p1. https://sverigesradio.se/studioett

Och så detta inslag upptäckte jag nu?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302605

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet. :cry:

EXAKT - Men grundproblemet ligger INTE på elbilen som sådan - Det är Kinas ointresse att hantera frågan på ett etiskt sätt - men det ägnar de ju sig inte år så klart!?

Trist att man fokuserar också på Biltillverkarna och Volvo, förhoppningsvis framgår det så småningom för vanliga Svenssons att det inte är elbilen i sig som är boven utan ett otal andra branscher och intressen! Se diagrammet jag gjort för Elbil Sverige.
Kobolt-Mineraler-Projekt---Skiss-1_31.jpg
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Fattar inte vad är problemet.
https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... -en-krona/
Mig kostar det mindre idag att köra bil än för 25 år sedan . Då kostade bensinen runt 5kr/l men bilarna drog över 1 liter /mil och lönen var nära 3 gånger mindre . Sedan att jag ska bli rikare om jag sparar 100kr/månad? För mig är det bara skitprat.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Vad jag förstått av tidningar och arbetskamrater i fikarummet pågår det nåt slags mindre oljekris just nu med minskade leveranser som drivit upp bensinpriset?

Inget man själv lagt märke till :D ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
Vad jag förstått av tidningar och arbetskamrater i fikarummet pågår det nåt slags mindre oljekris just nu med minskade leveranser som drivit upp bensinpriset?

Inget man själv lagt märke till :D ;)

Den krisen verkar redan vara över?? Men mycket är oklart https://omniekonomi.se/kallor-saudiarab ... a/a/mRava0
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Det är snarare inköparna i de företag som handlar med mineral man skall försöka få en större förståelse hos - Visst fordonsbranchen också. Men det blir lite konstigt när de vänder sig till Volvo som knappast bidragit särskilt mycket för elbilarna? Ett litet försök 2010 var det? - men inget mer än så.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Vad jag förstått av tidningar och arbetskamrater i fikarummet pågår det nåt slags mindre oljekris just nu med minskade leveranser som drivit upp bensinpriset?

Inget man själv lagt märke till :D ;)
Nej precis. Tankade för 2 veckor sedan och har bränsle för 720km :)
Screenshot_2019-09-19_145517.jpg
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Bjelke skrev:
Jäklar vad dom kör hårt med "jordartsmetall-problemet" på P4 idag...
Edit: En liten länk om någon vill kolla vidare...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302098
Tesla har inte specificerat något kring neodym i sina årliga miljörapporter. Nya motorn med permanenta magneter gör att Tesla använder stora mängder neodym numera. Men alla deras leverantörer måste följa "Tesla Supplier Code of Conduct" så Tesla är troligtvis inte inblandat i något av vad här artikeln beskriver.

Det har varit flera artiklar från SR de senaste månaderna som mest liknar FUD för att skrämma folk från att köpa sådana där hemska elbilar. Ingen av artiklarna nämner hur mycket smutsigare oljebranschen är i jämförelse.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Jordad skrev:
Bjelke skrev:
Jäklar vad dom kör hårt med "jordartsmetall-problemet" på P4 idag...
Edit: En liten länk om någon vill kolla vidare...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302098
Tesla har inte specificerat något kring neodym i sina årliga miljörapporter. Nya motorn med permanenta magneter gör att Tesla använder stora mängder neodym numera. Men alla deras leverantörer måste följa "Tesla Supplier Code of Conduct" så Tesla är troligtvis inte inblandat i något av vad här artikeln beskriver.

Det har varit flera artiklar från SR de senaste månaderna som mest liknar FUD för att skrämma folk från att köpa sådana där hemska elbilar. Ingen av artiklarna nämner hur mycket smutsigare oljebranschen är i jämförelse.

Nej precis instämmer - Aftonbladet använder samma typ av rubriker och också den helt felaktiga raden: eftersom det går åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... AaabI77sn8
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Jerker skrev:
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Jag förstår din poäng, men gällande fossila bränslen så är det loppet kört, de problem som finns är så otroligt normaliserade så att de knappt får en notis i tidningen.

Personligen så tycker jag att det är bra att de här problemen kommer upp nu, så konsumenter kan sätta krav och nya regler kan införas, bättre än att det blir normaliserat "för att det är så det är" som med fossila bränslen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Samtidigt stoltserar vissa partier att man måste sänka bensinskatten för oss stackare som bor på landsbygden som måste ha bil "för jobbet och barnens träning". Bara för att bilen gått på bensin/diesel de senaste decennierna så är det inte alls en garant att det ska fortsätta på det viset. Ja jag vet att många inte har råd med en valfri elbil över halvmiljonen och att det inte finns tillräckligt med begagnade ex ute än. Men mitt problem med det är att man väljer att stoppa huvudet i sanden och tror blint på status quo i all eveighet.

Att gynna avgasbilar kommer endast och endast att skjuta på problemet in i framtiden. Elektrifieringen är oundviklig, så varför dra fötterna efter sig i 15 år till när vi kan dumpa beroendet av olja med tekniken som finns här, idag?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Samtidigt stoltserar vissa partier att man måste sänka bensinskatten för oss stackare som bor på landsbygden som måste ha bil "för jobbet och barnens träning". Bara för att bilen gått på bensin/diesel de senaste decennierna så är det inte alls en garant att det ska fortsätta på det viset. Ja jag vet att många inte har råd med en valfri elbil över halvmiljonen och att det inte finns tillräckligt med begagnade ex ute än. Men mitt problem med det är att man väljer att stoppa huvudet i sanden och tror blint på status quo i all eveighet.

Att gynna avgasbilar kommer endast och endast att skjuta på problemet in i framtiden. Elektrifieringen är oundviklig, så varför dra fötterna efter sig i 15 år till när vi kan dumpa beroendet av olja med tekniken som finns här, idag?

Instämmer med er - Studio ett inslag blir intressant - om de får fram en annan bild än rubrikerna och den ganska vinklade rapporteringen ger? - https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302657

Ekots reporter Daniel Öhman har under dagen rapporterat från i närheten av Baotou i Kina, där det pågår världens mest omfattande brytning av jordartsmetaller - som är viktiga komponenter i elbilar.
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning och Peter Bryntesson, senior rådgivare i forskningsfrågor på FKG. https://fkg.se/om-fkg/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag förstår båda sidor. Å ena sidan ska man inte förringa problem med råvarorna till elbilar, å andra sidan kan man inte föra en debatt som ger vatten på kvarnen för dem som vill ha status quo. Om man skulle ställa alla de problem som fossildrift av bilar ger vid sidan av problemen med batteribilar så skulle givetvis batteribilarna vinna med hästlängder. Men här blir det budskap som en inte så initierad lyssnare tar med sig att batteribilar innebär ett totalt sett större miljöproblem, vilket är helt fel.

Med det sagt så vill jag poängtera att jag naturligtvis tycker att man ska sätta press på alla led från berget till bilen på att allt ska ske så miljövänligt som möjligt. Men hur lätt är det när det råder brist på råvarorna och ett land som inte är känt för att respektera vare sig miljö eller människors hälsa och rättigheter sitter på det mesta av råvarutillgångarna? De skiter högaktningsfullt i sådana krav eftersom de vet att de får sälja allt de kan ta upp marken ändå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Hur liten del av världsmarknaden av elmotorer går till elbilar? Det måste handla om några promille eller?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Hur liten del av världsmarknaden av elmotorer går till elbilar? Det måste handla om några promille eller?
Glöm inte att man ser det man vill se :(
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Hur liten del av världsmarknaden av elmotorer går till elbilar? Det måste handla om några promille eller?
Glöm inte att man ser det man vill se :(
Jo, det är ju just det. När man läser sånt här så vet man ju att det sitter något fossilhuvud där bakom tangentbordet som andats in för mycket avgaser och därmed fått ett hat mot elbilar.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Nu är det huvudnyhet i Dagens eko och ett inslag skall sändas i Studie ett Sveriges radio p1. https://sverigesradio.se/studioett

Och så detta inslag upptäckte jag nu?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302605

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet. :cry:
Mycket riktigt. Fick en känga på eftermiddagen. Folk lyser liksom upp. Haha! Där fick han. Jag hatar det. Fy fan.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Nu är det huvudnyhet i Dagens eko och ett inslag skall sändas i Studie ett Sveriges radio p1. https://sverigesradio.se/studioett

Och så detta inslag upptäckte jag nu?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302605

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet. :cry:
Mycket riktigt. Fick en känga på eftermiddagen. Folk lyser liksom upp. Haha! Där fick han. Jag hatar det. Fy fan.
Påminn de att den som skrattar sist skrattar bäst :) Din nya M3 kostar 360kr i skatt. Vad kostar deras nya bilar att skatta?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Nu är det huvudnyhet i Dagens eko och ett inslag skall sändas i Studie ett Sveriges radio p1. https://sverigesradio.se/studioett

Och så detta inslag upptäckte jag nu?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302605

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet. :cry:
Mycket riktigt. Fick en känga på eftermiddagen. Folk lyser liksom upp. Haha! Där fick han. Jag hatar det. Fy fan.
Påminn de att den som skrattar sist skrattar bäst :) Din nya M3 kostar 360kr i skatt. Vad kostar deras nya bilar att skatta?
Kör med den jag med.
Min kollega har kritiserat mina val av bil i många år.
Idag så visade jag honom att vi sparar 3800:-/mån på EN bil om vi skulle byta till en 3:a longrange med dragkrok.
Sen påminde jag honom om hans skatt på hans nya Ford Ranger 3,2 l diesel.
Den ligger på 16800:- nånting. Bild
Sen frågade jag honom hur han känner kring att diesel gått upp 55 öre på några dagar. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Nu är det huvudnyhet i Dagens eko och ett inslag skall sändas i Studie ett Sveriges radio p1. https://sverigesradio.se/studioett

Och så detta inslag upptäckte jag nu?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302605

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet. :cry:

EXAKT - Men grundproblemet ligger INTE på elbilen som sådan - Det är Kinas ointresse att hantera frågan på ett etiskt sätt - men det ägnar de ju sig inte år så klart!?

Trist att man fokuserar också på Biltillverkarna och Volvo, förhoppningsvis framgår det så småningom för vanliga Svenssons att det inte är elbilen i sig som är boven utan ett otal andra branscher och intressen! Se diagrammet jag gjort för Elbil Sverige.
Vad avser diagrammet?
Kobolthalt i olika produkter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

[quote]
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning
/quote]

Arne är ingen expert på elbilar.
Och inte på metallutvinning heller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning
Arne är ingen expert på elbilar.
Och inte på metallutvinning heller.
Nej, han är expert på att vara frilansjournalist som kritiserar svensk gruvindustri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Artikel i media

Inlägg av OHt »

ang sällsynta jordartsmetaller.
Vad jag vet innehåller inte litiumbatterier någon jordartsmetall.
Tror att en sammanblanding förekommer här, Prius använde (använder?) NiMh batterier, dessa innehåller lantan.
Det jag tror kan vara relevant är neodym, ett grundämne som används för magneter. neodym används i motorteknik, förmodligen till teslas permanetmagneter, därimot inte enbart i elbilar utan överallt där man behöver effektiva elmotorer.
neodymskrot borde vara ganska dyrt och lätt att återvinna, kan inte förstå varför inte det görs, Någon som har info ang detta?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

En något knepig vinkling på artikeln kanske men BMW har det lite jobbigt...
Dom ska alltså, om jag (och artikelförfattaren) fattat rätt, säga upp en massa personal pgav av utvecklingen av kommande elbilar, dvs
eftersom dom satsat för sent så har dom för få (nästan inga) elbilar i produktion NU och måste dra ner på personal... Precis som vi ofta
sagt här på forumet...
Det hänger även ihop med en allmän besparing då det går knackigt sean ett tag (vilket mycket väl även det kan hänga ihop med frånvaron av fler elbilsmodeller NU).
Det här såg vi tydliga tecken på i tex USA där det var ganska uppenbart att BMW tappade försäljning till Tesla, förr eller senare straffar det sig.
Allt det här kan även delvis vara ett försök till påtryckning mot myndigheterna i Tyskland, dom har ju flera gånger tidigare "hotat" med dessa åtgärder/följder (inte bara BMW).

https://www.svenskverkstad.se/bmw-6000-lamnar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar