Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Den tyska bilindustrin håller andan. :o :o :o

Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart som kan avgöra dieselns framtid. :D :D :D

http://www.aftonbladet.se/bil/a/oqQPV/n ... nd-avgoras
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

leiflodde skrev:
Den tyska bilindustrin håller andan. :o :o :o

Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart som kan avgöra dieselns framtid. :D :D :D

http://www.aftonbladet.se/bil/a/oqQPV/n ... nd-avgoras
Japp! Vi diskuterade just det på förra sidan! ;)
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Holm »

Varnar för lånebubbla: ”Byt bort dieselbilen” | SvD
https://www.svd.se/varnar-for-lanebubbl ... ieselbilen
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Och inte lär det bli bättre allt eftersom elbilarna blir bättre/prisvärda osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Jerker skrev:
leiflodde skrev:
Den tyska bilindustrin håller andan. :o :o :o

Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart som kan avgöra dieselns framtid. :D :D :D

http://www.aftonbladet.se/bil/a/oqQPV/n ... nd-avgoras
Japp! Vi diskuterade just det på förra sidan! ;)
OPS semestertider...
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Ju förr dieseln dör dess bättre. Efter tips i en annan tråd så såg jag Korrespondenterna på SVT Play angående farorna med dieselavgaser.
Man blir ju rent ut sagt upprörd. Tänker först att folk borde skämmas som kör dieselbilar men å andra sidan har dom flesta som har sina bilar idag köpt dom i "god tro" så att säga. alternativt så har dom ingen aning...

Man kan ju inte låta alltför radikal i sina umgängeskretsar mot dieseln eftersom många vänner och kollegor kör just dieselbilar. Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

HerrNilsson skrev:
Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Jag brukar ha med såna här T-shirts och dela ut.
fooled.png
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag har sedan ett år rekommenderat alla som köper bil privat och envisas med icke elbil att de ska ta den som privatleasing så att de inte blir sittande med svartepetter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

HerrNilsson skrev:
Man kan ju inte låta alltför radikal i sina umgängeskretsar mot dieseln eftersom många vänner och kollegor kör just dieselbilar. Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Jag har fått höra att det är jag som har blivit lurad. Så bland vissa bekanta brukar jag numera vara ganska tyst när det kommer till dieselbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HerrNilsson skrev:
Man kan ju inte låta alltför radikal i sina umgängeskretsar mot dieseln eftersom många vänner och kollegor kör just dieselbilar. Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Jag har fått höra att det är jag som har blivit lurad. Så bland vissa bekanta brukar jag numera vara ganska tyst när det kommer till dieselbilar.
Ungefär samma här...
Jag gör oftast inga långa diskussioner när man hör om hur vidriga batterierna till elbilar är heller (efter den fördömda "rapporten") utan får helt enkelt vänta tills det kommer ut bättre rapporter i media :(
Folk tror blint på det som sägs i TV och skrivs i dom "stora" tidningarna, så är det bara tyvärr. Gemene man tror nu på riktigt att elbilar är en enda stor megabluff som är långt värre än fossila bilar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Holm »

Storbritannien förbjuder bensinbilar från 2040
http://omni.se/a/aVx55
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

2040. Det är 23 år fram tills dess. Jag hade önskat att alla politiska beslut hade haft lika stor framförhållning. Varför inte 2060, eller 2100? Då behöver man garanterat inte vidta några åtgärder idag. För jag antar att det det handlar om. Slippa göra nåt. Skjuta på problemen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

mati skrev:
2040. Det är 23 år fram tills dess. Jag hade önskat att alla politiska beslut hade haft lika stor framförhållning. Varför inte 2060, eller 2100? Då behöver man garanterat inte vidta några åtgärder idag. För jag antar att det det handlar om. Slippa göra nåt. Skjuta på problemen.
Jag hoppas förstås också på förbud tidigare. Men tänk så här, nu får i alla fall bilindustrin ett mål att förhålla sig till. Det är förmodligen bättre än om det inte fanns något långsiktigt förbud alls.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 327
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Artikel i media

Inlägg av Jojje167 »

strejf skrev:
mati skrev:
2040. Det är 23 år fram tills dess. Jag hade önskat att alla politiska beslut hade haft lika stor framförhållning. Varför inte 2060, eller 2100? Då behöver man garanterat inte vidta några åtgärder idag. För jag antar att det det handlar om. Slippa göra nåt. Skjuta på problemen.
Jag hoppas förstås också på förbud tidigare. Men tänk så här, nu får i alla fall bilindustrin ett mål att förhålla sig till. Det är förmodligen bättre än om det inte fanns något långsiktigt förbud alls.
Jag tror inte att det behövs något förbud. Vem vill köpa en ny fossilbil 2040?
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

2040 är för sent: jag tror att vi har en mänsklighetskollaps då, pandemier som decimerar befolkningen på jorden från ca 9 miljarder till 2 miljarder på endast 20 år - men det är en större aspekt.

Lokalt, i tid och rum, anser jag att det finns massor av teknik som politiker ska släppa fram, oavsett vad tex ICE-lobbyister kommer dragande med.

Vi (mänskligheten) har ju målat in oss i en hel massa olika hörn genom att vi satsat på fel teknik. Det kan förklaras med att vi visste inte bättre men den ursäkten håller inte längre. Nu vet vi bättre men det händer ändå inget egentligen. Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar". Ja, vi ser ju redan många effekter av vår påverkan på jorden.

"Människan behöver naturen. Naturen behöver inte människan"
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Artikel i media

Inlägg av Kalle »

The guardian vill veta hur de är att köra elbil. Man kan tänka att de fiskar om att det går dåligt iom att de vill förbjuda disel bilar. Nu borde vi skicka in hur bra det är alltså :)
https://amp.theguardian.com/environment ... e-you-live
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar".
Du menar att dessa kommer sitta i "autonoma" bilar?
IMG_20150110_143858.jpg
;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Svenssons skrev:
Tjell skrev:
Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar".
Du menar att dessa kommer sitta i "autonoma" bilar?
IMG_20150110_143858.jpg
;)
Vad vore livet utan humor? Bild
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Örnsköldsvik borde blivit Sveriges sämsta stad för elbilar. Om man bortser från Teslas 6 Superchargers.

http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... esa-norrut
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

strejf skrev:
Örnsköldsvik borde blivit Sveriges sämsta stad för elbilar. Om man bortser från Teslas 6 Superchargers.

http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... esa-norrut
Örnsköldsviks kommun finns i alla fall Typ 2 Mode 3 på 3 olika platser plus Teslas SuC. Det är bra mycket bättre än de 0 platser för Mörbylånga kommun. Dock är Mörbylånga ingen stad. Första laddplatsen för elbilar är dock på gång vid Tvättcenter nära brofästet om man undantar ett par Schuko-uttag vid kommunhuset som jag anser inte är någon laddkontakt för elbilar.

Håller dock med om att det är rätt dåligt för Örnsköldsvik som ändå är en rätt stor kommun ytmässigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Dieselbil - en allt större ekonomisk risk att äga...

Det börjar klarna lite för de som sitter i avgasbilarna, misstänker att det beror på att antalet elbilar ökar...

https://www.svd.se/slag-efter-slag-mot- ... rt-problem
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Det här var lite märkligt skrivet...
https://www.wired.com/2017/06/elon-musk ... k-battery/

Finns det någon verklighet bakom alla siffror de rabblar? Jag tycker det låter väldigt märkligt.
Teslas batteripack väger väl ca 600kg.

Hur mycket mer drar en tradare? 5-6ggr mer än en Tesla? Om man tänker att en Tesla som dieselbil nog dragit 0,8l... 0,8*6=4,8l. Det klarar en tradare sig på per mil va?


Om man då tar 12 teslabatterier så har man ökat räckvidden till +80mil... Och hamnar då på en vikt av ca 7 ton. Inga 22 ton som dom får det till.
Eller underskattar jag förbrukningen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

6-8ggr högre förbrukning stämmer nog ganska bra :)
Batteriet väger en bit över 400kg om jag inte minns fel...
Resten är enkel matematik...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Jag har ju fått en del mothugg då jag pratat om problemen med att flera biltillverkare bygger laddstationer tillsammans

http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... -mercedes/
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det är nog en framgångens väg om BMW ska bygga sitt egna laddnätverk istället för att vara med de andra tyska biltillverkarna, NOT. :?

Hur tänkte dom nu?

Det är väl inget att sura över att även de blivit påkomna med att fuska, liksom alla andra. Sandlåda.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar