Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Om inte Tesla ökar produktionen ett smack så har de producerat 250-300GWh batterier i Sparks innan 2030, men de är ju bara en lite skrutt tillverkare... Troligen har de tillverkat 1500-2000GWh då, bara där + Kina, + EU, totalt ????
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Troligen så vet vi idag inte alls hur många GWh batterier Panasonic har tillverkat åt Tesla 2030, det återstår att se. Det lär dock vara mer än vad Mercedes leverantörer har tillverkat åt dem, kan man anta. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av helix »

Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Yxel »

helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Kan han inte bara kika under hjulhuset vad han har för batteri?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Yxel skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Kan han inte bara kika under hjulhuset vad han har för batteri?
Kan han säkert, men det hjälper ju föga om batteriet på något sätt är defekt. Eller så är BMS uppfuckad. Det är en av de saker som jag inte riktigt gillar med Tesla, att de prompt hävdar att de har rätt och att konsumenten har fel, när man inte har samma åsikt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1555
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Klintan »

helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Oavsett rulla på neutral eller inte så krävs det lägre hastigheter för att komma ner så lågt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Oavsett rulla på neutral eller inte så krävs det lägre hastigheter för att komma ner så lågt.
Absolut, gissar att han inte håller över 100, snarare 90, bakom en lastbil kanske :)

Jag har kommit ner i så lågt som 0,3 med min XC60 om jag draftar bakom en lastbil. GoM fick helt spel och hävdade att jag kunde köra 154 mil :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.

Kör du riktigt lugnt och inte bromsar så mycket ändå så vinner du rätt mycket på det eftersom regen inte ger tillbaka 100% av energin. Jag har gått ner på lägre regen nu i vinter för att bromsarna ska hållas sysselsatta och inte rosta ihop och tycker faktiskt jag fått en lägre förbrukning. Och så känns körningen mjukare och mer avspänd. Kör man lite ryckigt och ojämnt med hög regen så tappar man energi varje gång den går in och bromsar så det gäller att man klarar av att "balansera" bilen kring nollan när det är t ex lite utför eller om man kommer ikapp en annan bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga :)
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga :)
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset :(
Har du själv erfarenhet?

Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag? :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga :)
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset :(
Har du själv erfarenhet?

Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag? :lol:
Jo nog har jag erfarenhet av det där :( har skrivit om det förr här på forumet men det var ett tag sedan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Sensationella nyheter i min lokaltidning idag! :shock:
Är det kommunen som har så många elbilar?
7500 elbilar i Trosa.PNG
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1555
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Klintan »

7500 elbilar ska vara 0,2% av bilbeståndet i Trosa, har ni väldigt många bilar där?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

zyax skrev:
mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Bjelke skrev:
zyax skrev:
mati skrev:
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...
Och det har jag använt när det behövts, men det är ju inte direkt smidigt. Jag efterfrågade alltså det som mati beskrev, det skulle passa mig bra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Artikel i media

Inlägg av MangeT »

helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Får väl förutsätta att han har koll på rated och typical så att det inte är det som spökar?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Sensationella nyheter i min lokaltidning idag! :shock:
Är det kommunen som har så många elbilar?
"Elbilar" = BEV, PHEV, Hybrider. Fake news :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »




Alltså, jag - vad - Nä nu!

Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??

Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:



Alltså, jag - vad - Nä nu!

Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??

Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:



Alltså, jag - vad - Nä nu!

Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??

Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...
Och det gör vi ju inte här i sverige.

Syftet är ju återigen att koppla ihop Tesla och batterier med något dåligt - koleldad kraft vilket ju inte stämmer för våra förhållanden.
Det står ju avskitlift ”DIN” i rubriken och avsikten är ju att skapa tveksamhet, att skaffa system som kan spara energi, genom att använda sig av flera lösningar som tex vindkraft, vattenkraft och framförallt solenergi.

Alltså att lösningar som kopplar bort oss från kraftbolagens nät gynnar ju användarna och den enskilde med mindre tryck i näten.
Eller hur man nu skall uttrycka det? Belastning var det ja.
Skriv svar