Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Om inte Tesla ökar produktionen ett smack så har de producerat 250-300GWh batterier i Sparks innan 2030, men de är ju bara en lite skrutt tillverkare... Troligen har de tillverkat 1500-2000GWh då, bara där + Kina, + EU, totalt ????
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Troligen så vet vi idag inte alls hur många GWh batterier Panasonic har tillverkat åt Tesla 2030, det återstår att se. Det lär dock vara mer än vad Mercedes leverantörer har tillverkat åt dem, kan man anta.
Re: Artikel i media
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Re: Artikel i media
Kan han inte bara kika under hjulhuset vad han har för batteri?helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Multicoat Red Model X P100D
Re: Artikel i media
Kan han säkert, men det hjälper ju föga om batteriet på något sätt är defekt. Eller så är BMS uppfuckad. Det är en av de saker som jag inte riktigt gillar med Tesla, att de prompt hävdar att de har rätt och att konsumenten har fel, när man inte har samma åsikt.Yxel skrev:Kan han inte bara kika under hjulhuset vad han har för batteri?helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Elbilist sedan 2014
Re: Artikel i media
Klintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Oavsett rulla på neutral eller inte så krävs det lägre hastigheter för att komma ner så lågt.
Re: Artikel i media
Absolut, gissar att han inte håller över 100, snarare 90, bakom en lastbil kanskeOfarligTesla skrev:Oavsett rulla på neutral eller inte så krävs det lägre hastigheter för att komma ner så lågt.
Jag har kommit ner i så lågt som 0,3 med min XC60 om jag draftar bakom en lastbil. GoM fick helt spel och hävdade att jag kunde köra 154 mil
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Jeppe_E skrev:Klintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
Kör du riktigt lugnt och inte bromsar så mycket ändå så vinner du rätt mycket på det eftersom regen inte ger tillbaka 100% av energin. Jag har gått ner på lägre regen nu i vinter för att bromsarna ska hållas sysselsatta och inte rosta ihop och tycker faktiskt jag fått en lägre förbrukning. Och så känns körningen mjukare och mer avspänd. Kör man lite ryckigt och ojämnt med hög regen så tappar man energi varje gång den går in och bromsar så det gäller att man klarar av att "balansera" bilen kring nollan när det är t ex lite utför eller om man kommer ikapp en annan bil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt sägaKlintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Har du själv erfarenhet?Bjelke skrev:Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt sägaKlintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset
Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Jo nog har jag erfarenhet av det där har skrivit om det förr här på forumet men det var ett tag sedan...TeslaTissel skrev:Har du själv erfarenhet?Bjelke skrev:Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt sägaKlintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset
Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Sensationella nyheter i min lokaltidning idag!
Är det kommunen som har så många elbilar?
Är det kommunen som har så många elbilar?
Re: Artikel i media
7500 elbilar ska vara 0,2% av bilbeståndet i Trosa, har ni väldigt många bilar där?
Elbilist sedan 2014
Re: Artikel i media
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.Jeppe_E skrev:Klintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.mati skrev:De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.Jeppe_E skrev:Klintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...zyax skrev:Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.mati skrev:De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.Jeppe_E skrev:Klintan skrev:Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Och det har jag använt när det behövts, men det är ju inte direkt smidigt. Jag efterfrågade alltså det som mati beskrev, det skulle passa mig bra.Bjelke skrev:Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...zyax skrev:Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.mati skrev:De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Får väl förutsätta att han har koll på rated och typical så att det inte är det som spökar?helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Artikel i media
"Elbilar" = BEV, PHEV, Hybrider. Fake newsJerker skrev:Sensationella nyheter i min lokaltidning idag!
Är det kommunen som har så många elbilar?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
... jo rå såatt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
Alltså, jag - vad - Nä nu!
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Re: Artikel i media
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...TeslaTissel skrev:Bjelke skrev:https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
Alltså, jag - vad - Nä nu!
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Och det gör vi ju inte här i sverige.Geni87 skrev:Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...TeslaTissel skrev:Bjelke skrev:https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
Alltså, jag - vad - Nä nu!
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Syftet är ju återigen att koppla ihop Tesla och batterier med något dåligt - koleldad kraft vilket ju inte stämmer för våra förhållanden.
Det står ju avskitlift ”DIN” i rubriken och avsikten är ju att skapa tveksamhet, att skaffa system som kan spara energi, genom att använda sig av flera lösningar som tex vindkraft, vattenkraft och framförallt solenergi.
Alltså att lösningar som kopplar bort oss från kraftbolagens nät gynnar ju användarna och den enskilde med mindre tryck i näten.
Eller hur man nu skall uttrycka det? Belastning var det ja.