Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset
Har du själv erfarenhet?
Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag?
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset
Har du själv erfarenhet?
Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag?
Jo nog har jag erfarenhet av det där har skrivit om det förr här på forumet men det var ett tag sedan...
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...
Och det har jag använt när det behövts, men det är ju inte direkt smidigt. Jag efterfrågade alltså det som mati beskrev, det skulle passa mig bra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...
Och det gör vi ju inte här i sverige.
Syftet är ju återigen att koppla ihop Tesla och batterier med något dåligt - koleldad kraft vilket ju inte stämmer för våra förhållanden.
Det står ju avskitlift ”DIN” i rubriken och avsikten är ju att skapa tveksamhet, att skaffa system som kan spara energi, genom att använda sig av flera lösningar som tex vindkraft, vattenkraft och framförallt solenergi.
Alltså att lösningar som kopplar bort oss från kraftbolagens nät gynnar ju användarna och den enskilde med mindre tryck i näten.
Eller hur man nu skall uttrycka det? Belastning var det ja.
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå.
Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå.
Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.[/quote]
Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
Yes, reglerna tillåter 207-240V Det är ändå ett ganska stort spann.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017