Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

https://www.allatjanstebilar.se/tjanste ... -All_Users

Fick denna i mailen idag. Kul läsning
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
https://www.allatjanstebilar.se/tjanste ... -All_Users

Fick denna i mailen idag. Kul läsning
Kul läsning som sagt var! Skulle vara intressant att se hans namne ta Toyota Mirai på samma tur... Men verkar som även Matson kanske har insett vad som gäller i framtiden. Lät på videon som Håkan Nilsson var lite ledsen på slutet av videon då han är påväg från Tyskland påväg till Sverige där han skulle vara tvungen att lämna ifrån sig bilen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Artikel i media

Inlägg av rmokvist »

https://www.greenmatch.se/blogg/2017/09 ... -din-elbil

Inte en artikel i media men ett blogginlägg om hur grön en elbil är egentligen, som alltid diskuteras när man möter någon som är mot elbilar.

Är allmänt kritisk mot de flesta beräkningar som publiceras, speciellt de utan källhänvisningar, de klickar jag bara bort och glömmer bort. Här finns dock källor men har bara kikat på ett par stycken ännu. Blev nyfiken på vad för något youtube klipp de kunde tänkas referera till som källa men antingen är den borttagen, jag skrivit fel eller skribenten skrivit fel för den fungerar iaf inte här.

Lite grejer jag hajade till lite på som givetvis är positivt från vår sida sett om det stämmer men gör det det och isf, enligt vilken källa (ska kika efter det nu, ville bara ha er åsikt om det hela). Där skrivs: "Men om man vill jämföra elbilar med bensin- och dieselbilar är det också värt att nämna att endast 20% av den olja som pumpas upp ur ursprungskällan når bensinstationen, resten omvandlas till koldioxidutsläpp i förädlingsprocessen."
Är det verkligen så? Jag kommer att tänka på vår älskade glödlampa med 20% som är faktiskt ljus. Är ju f.ö. lika ineffektiv process som förbränningsmotorn (i princip iaf).

Vill även kritisera skribenten som använder sig om fakta från 2005. Då skulle vi lika gärna kunna jämföra batterier från 2005 och vara körda i den diskussionen. Menar inte att det har varit samma utveckling i oljeraffinaderier men visst måste dom blivit mer effektiva också på 12 år och därmed minskat energiåtgången. Blir liksom ingen seriös artikel i mina ögon om man inte använder aktuella siffror.

Sen undrar jag även om 1 liter bensin behöver 1 kWh "smutsig el" för att produceras? För mig låter det som att redan innan bensinen når bilen så är elbilen en vinnare, eller tänker jag fel? Låter väldigt mycket tycker jag.

Vad tycker och tänker ni? Är bara allergisk mot skönmålande eller hatande artiklar om huruvida det är bra eller dåligt med elbilar. Jag vill ha en seriös lista med "pros and cons" som ingen kan säga "det där är bara hitte på siffror som miljömupparna hittat på eller oljemaffian trollat fram". Men i denna värld är väl det för mycket begärt tyvärr. Ska iaf forska vidare för att se vilka källor som det refereras till.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
https://www.allatjanstebilar.se/tjanste ... -All_Users

Fick denna i mailen idag. Kul läsning
Ja jäklar det var trevlig läsning :)
Jag brukar slänga deras mail direkt för det har inte varit mycket till övers för en elbilsförare hittills tycker jag, men får väl titta noggrannare framöver :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

https://www.va.se/nyheter/2017/09/27/su ... gen-elbil/

Japp, Tesla skakar rejält av skräck....not.....
Från labbmiljö till kommersiell produkt är det en liten bit lixom, men bra om dom lyckas såklart (precis som med alla sjuttioelva liknande exempel)...


Att dom tagit fram en egen prototyp-bil var lite intressant iaf, antigen tror dom stenhårt på sin batteriteknik eller så vill dom hajpa upp sin batteriteknik
inför lansering helt enkelt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
https://www.va.se/nyheter/2017/09/27/su ... gen-elbil/

Japp, Tesla skakar rejält av skräck....not.....
Teslas värsta mardröm
Vilka jäkla sopor det jobbar på Veckans Affärer. Rubriksättning är enbart clickbait. Artikeln har ingenting med Tesla att göra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Dom ser problem när andelen bensinbilar ökar...
Japp, men mer rätt att säga att andelen utsläppsfria inte ökar tillräckligt snabbt vore en bättre formulering...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.

Någon som har läst Ny Teknik

http://bit.ly/ViBilägare_13_2017
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

Kulingen skrev:
- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.
Hehe, jag kan intyga att det går rätt bra med en i3a också. Utan större ansträngning kan tilläggas :)
IMG_0057.JPG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

TeslaBjørn körde ju dit i början av 2014, då fanns endast 6 SuperChargers i Norge och inte särskilt många laddstolpar.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

Wilson skrev:
Kulingen skrev:
- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.
Hehe, jag kan intyga att det går rätt bra med en i3a också. Utan större ansträngning kan tilläggas :)
Med det sagt, kan det vara värt att påpeka hur himla fort utvecklingen verkligen går. Det märks tydligt när man ser Björns reseskildring. Hans resa var en stor inspiration inför min egen tripp. Jag tror inte ens vi ”upplysta” elbilister alltid tänker på hur mycket som har hänt de senaste åren. Björns resa var inte helt enkel med en P85. Nu i somras, 3år senare, kunde jag surfa på snabbladdare nästan hela vägen till världens ände, Nordkap, med en sketen i3a. 480 mil på en vecka. Och nej, inget fusk med Rex.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."

Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... :roll: )

Dom skriver bl.a.
Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
IMG_4659.jpg
IMG_4661.jpg
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

HerrNilsson skrev:
I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."

Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... :roll: )

Dom skriver bl.a.
Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
IMG_4659.jpg
IMG_4661.jpg

Jag fick den också. Tycker du har fel som hånar VW för de har ett antal verkligt användbara och populära modeller redan idag. Både e-Golf och Passat GTE är bra och hyfsat prisvärda bilar. Det var nån som tog upp att med en laddhybrid så kan du köra kanske 75% av milen på el med ett batteri som bara är en bråkdel av vad Tesla har. Vad är det på? 9 kWh?

Om nu batterier är en trång sektor så KAN MAN argumentera för att miljönyttan av 8-10 Passat GTE är större än för 1 (EN!) Tesla.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Räcker nog med 2-3 passat gte för samma elmil som en tesla om så mycket som 75% av milen körs på el. Dessutom åker laddhybriderna normalt på el i städerna, så miljö nyttan är nära rena elbilar där.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Verdi skrev:
HerrNilsson skrev:
I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."

Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... :roll: )

Dom skriver bl.a.
Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
Jag fick den också. Tycker du har fel som hånar VW för de har ett antal verkligt användbara och populära modeller redan idag. Både e-Golf och Passat GTE är bra och hyfsat prisvärda bilar. Det var nån som tog upp att med en laddhybrid så kan du köra kanske 75% av milen på el med ett batteri som bara är en bråkdel av vad Tesla har. Vad är det på? 9 kWh?

Om nu batterier är en trång sektor så KAN MAN argumentera för att miljönyttan av 8-10 Passat GTE är större än för 1 (EN!) Tesla.
Ehm..var nånstans läste du att jag hånade VW?? Jag tycker det är kanon att dom både har befintliga modeller och kommer med fler. Blev glad över att se att dom verkligen satsar på detta och annonserar stort i en av steriges största tidningar. Vi har ju t.o.m. själva en e-Golf i familjen som andrabil och jag har ett gäng kollegor som skaffat Passat-hybriden och jag tycker den är kanon. Så mer VW-vänlig Tesla-ägare får du nog leta efter.
Rolling eyes var för att man har läst sig less på alla kommande elbilar som är här inom 2-3 år men som aldrig verkar komma.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Kulingen skrev:
Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
Ja, självklart kommer de göra det. Volkswagen är ett företag som i denna kapitalistiska värld har som uppgift att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att bryta lagen. (vilket de tyvärr gjorde i USA, men var utsläppen över europeiska gränserna?)

Exakt samma sak gäller bilköpare. Så länge bensin och diesel är billigast och smidigast så är det inget fel att köpa en sån.

Förändringen MÅSTE komma från samhället via lagar, straffskatter och subventioner. Politiker och lagstiftare. Det är redan påbörjat för biltillverkarna har redan utsläppsmål att förhålla sig till. Utsläppsmål som faktiskt krävt en stor andel dieselbilar fram till nu. Att på nåt sätt tro att moral och god vilja räcker för att åstadkomma en förändring är tyvärr naivt. Det finns alldeles för många som inte är besjälade av detta. Inte ens här på Tesla-forumet verkar folk villiga att ge upp saker som de uppskattar. Vare sig det är flygresor eller kött...

Jag har själv två elbilar eftersom jag tycker jag får mer för pengarna än om jag köpt fossilbilar. Tack vare statens subventioner alltså.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Kulingen skrev:
Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
Ja, självklart kommer de göra det. Volkswagen är ett företag som i denna kapitalistiska värld har som uppgift att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att bryta lagen. (vilket de tyvärr gjorde i USA, men var utsläppen över europeiska gränserna?)

Exakt samma sak gäller bilköpare. Så länge bensin och diesel är billigast och smidigast så är det inget fel att köpa en sån.

Förändringen MÅSTE komma från samhället via lagar, straffskatter och subventioner. Politiker och lagstiftare. Det är redan påbörjat för biltillverkarna har redan utsläppsmål att förhålla sig till. Utsläppsmål som faktiskt krävt en stor andel dieselbilar fram till nu. Att på nåt sätt tro att moral och god vilja räcker för att åstadkomma en förändring är tyvärr naivt. Det finns alldeles för många som inte är besjälade av detta. Inte ens här på Tesla-forumet verkar folk villiga att ge upp saker som de uppskattar. Vare sig det är flygresor eller kött...

Jag har själv två elbilar eftersom jag tycker jag får mer för pengarna än om jag köpt fossilbilar. Tack vare statens subventioner alltså.
Har själv dubbelmoral eftersom jag väljer själv vad jag tycker är bra eller ej. Typ jag är dålig på återvinning men tar ofta trappor istället för hiss. Tar kyckling istället för nöt. Men jag är för bekväm av mig att vara 100% miljövän men tillverkar ju en massa Twh CO2 fri el på jobbet varje år.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Tycker det börjar svänga mer och mer i tongångarna nu:

https://weekend.di.se/bil/ratt-bil-i-fel-tid
Men om du är ny i matchen – och matchen dessutom spelas nådens år 2017?

Hur byggs ett varumärke då?

Med traditionella hästkrafter, lockade ur en konventionell förbränningsmotor?

Själv skulle jag satsa på ett mycket modernare koncept, kort sagt en elbil eller åtminstone en bil med ett betydande mått av elektrifiering
Men vid resans slut är detta ändå en bil som blickar bakåt – snarare än pekar framåt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Sannerligen, Håkan Matsson prisar Volvos framtida elektrifiering. Ja nu passar det med el när alla tillverkare/sponsorer snart kommer med elbilar.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
Bjelke skrev:
Inte heller en artikel men la mörke till en "detalj" i Toyotas reklam för en hybrid (Yaris tror jag det var),
där dom betonade att den inte behöver laddas ........ :shock: nä men vad i helvete lixom, nu får dom väl
ge sig iaf... Ja jag säger då det...
Jag har också roat mig med det här, att både Toyota och Lexus försöker pusha på att det skulle vara en fördel att batterierna inte går att ladda med förnybar el.
Nu har Lexus visst ändrat sig, de ska framöver satsa på el och vätgasbilar istället för vanliga hybrider framöver för att kunna nå kommande utsläppskrav.

http://teknikensvarld.se/lexus-overger- ... en-539884/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Nu har Lexus visst ändrat sig, de ska framöver satsa på el och vätgasbilar istället för vanliga hybrider framöver för att kunna nå kommande utsläppskrav.

http://teknikensvarld.se/lexus-overger- ... en-539884/
Fast de verkar ju också överge att sälja bilar över huvudtaget...


Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Transformers!!! :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Fy f-n.... Kunde du inte varnat innan...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar