Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".Remuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.TiborBlomhall skrev:Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".Remuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Då tror jag nog mer att alla ute-spa'n är ett större hot mot elnätet (för att greppa en annan orelaterat sak för att flytta fokus från elbilen)
Re: Artikel i media
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=trueRemuz skrev:De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
Han verkar tro att vi laddar var vi än står parkerade, hela tiden?
Re: Artikel i media
Skönt att höraRemuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Re: Artikel i media
Jo, det är sjukt många som vill sno åt sig av den kaka som uppstår när energin till bilarna blir billigare, kolla bara på alla laddbox-nasare som hägrar fritt med skrämselpropaganda. Och det kommer bli betydligt värre.dstr skrev:I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.
Re: Artikel i media
Dom har ju räknat bord sig i den här artikeln: https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-e ... ar-6895429
I bilden så står det att 3-fas 16A drar 22kw. 0o
I bilden så står det att 3-fas 16A drar 22kw. 0o
Re: Artikel i media
Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
Re: Artikel i media
Vi behöver inte heller så mycket av den där energislukande industrin i Stenungsund eller lastbilar som kör bränsle kors och tvärs. Jag tror att de inte räknar med hur mycket energi som elbilar behöver utan antar att alla bilar behöver ladda rätt så kontinuerligt.dstr skrev:Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
Vad skulle hända om alla Sveriges bensinpumpar körde på full effekt samtidigt?
Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hälsa honom att fokusera på utespa'n eller induktionsspisar för att kränga sin produkt - inte elbilar.Svenssons skrev:Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
Re: Artikel i media
Kemiindustrin i Stenungsund tillverkar väl främst råmaterial till olika plaster, färg osv? Lär ju fortfarande behövas. Raffinaderierna i Lysekil och GBG lär ju inte behövas på sikt dock.Svenssons skrev:Vi behöver inte heller så mycket av den där energislukande industrin i Stenungsund eller lastbilar som kör bränsle kors och tvärs. Jag tror att de inte räknar med hur mycket energi som elbilar behöver utan antar att alla bilar behöver ladda rätt så kontinuerligt.dstr skrev:Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
Vad skulle hända om alla Sveriges bensinpumpar körde på full effekt samtidigt?
Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
Re: Artikel i media
jag tycker det är så löjligt att alla artiklar om elbilar har något i stil med "tesla killer" eller liknande. Nu är det Di som skriver om alla som ska "knäcka" Tesla. Ingen som skriver att så fort BMW kommer ut med en ny modell så kommer Audi att knäckas.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Artikel i media
Likna det med iPhone. Media har publicerat ett antal iPhone-killers genom tiderna.
Re: Artikel i media
Man kan hoppas på Kalifornien börjar stämma alla fuskande bilföretag så kan man börja kalla detta CA diseldödarenHelectriC skrev:jag tycker det är så löjligt att alla artiklar om elbilar har något i stil med "tesla killer" eller liknande. Nu är det Di som skriver om alla som ska "knäcka" Tesla. Ingen som skriver att så fort BMW kommer ut med en ny modell så kommer Audi att knäckas.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
Re: Artikel i media
BMW says EV mass production is not viable
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?12man skrev:BMW says EV mass production is not viable
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .perkabolo skrev:Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?12man skrev:BMW says EV mass production is not viable
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
Re: Artikel i media
Håller faktiskt med dig till 1000% har tröttnat på mantrat ”2020”. Sluta snacka och bygg bilar istället. En bil som lanseras 2020 kommer nog kunna köpas av normalkund 2023. Då är jag inne på min andra elbil.nek0 skrev:Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .perkabolo skrev:Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?12man skrev:BMW says EV mass production is not viable
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
Hoppas att jag har min första innan 2021Walker skrev:Håller faktiskt med dig till 1000% har tröttnat på mantrat ”2020”. Sluta snacka och bygg bilar istället. En bil som lanseras 2020 kommer nog kunna köpas av normalkund 2023. Då är jag inne på min andra elbil.nek0 skrev:Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .perkabolo skrev:Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?12man skrev:BMW says EV mass production is not viable
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
Re: Artikel i media
Tror att branschen är alldeles för van vid långa utvecklingstider. I min bransch är projekt med planering 5 år framåt inte helt ovanliga och jag såg något med datum in på 2027. Behövs nog lite tid att ställa om.Walker skrev:Håller faktiskt med dig till 1000% har tröttnat på mantrat ”2020”. Sluta snacka och bygg bilar istället. En bil som lanseras 2020 kommer nog kunna köpas av normalkund 2023. Då är jag inne på min andra elbil.nek0 skrev:Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .perkabolo skrev:Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?12man skrev:BMW says EV mass production is not viable
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Northvolt kommer kanske att skeppa batterier från Port of Skellefteå. Artikeln handlar då om arbetat som håller på att bygga ut hamnen, i sista stycket står det att man ska inleda diskussioner om det finns en lösning att transportera batterier från hamnen istället för att åka järnväg ner till Göteborg.
https://www.norran.se/affarsliv/dags-at ... kelleftea/
https://www.norran.se/affarsliv/dags-at ... kelleftea/
Re: Artikel i media
GP hade en positiv recension av Model S 100D i tidningen idag. Dock innehöll den några felaktigheter, tex att 75D bara har en motor. Det står även Model 3 100D på några ställen...
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Artikel i media
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Artikel i media
Hjälper ju inte vad de hittar på eftersom förbränningsmotorn i grunden är smutsig. Allt de lägger till går ju att fuska sig runt, vilket gör att det inte går att lita på bilarn alltså måste de förbjudas.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Jag tror att elbilarna kommer att bli billigare än dieselbilar ganska snart och då slipper man nog denna diskussionen, vem vill ha diesel då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16