Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Personligen föredrar jag tyg eftersom jag inte gillar att sitta på skinn eller syntetskinn. Tycker att tyg är mycket behagligare. Skulle aldrig heller köpa skinnmöbler till mitt hem av samma anledning. Skinn gör sig bättre i andra sammanhang. T.ex är läderbälten överlägsna alla andra varianter.
Re: Artikel i media
Vi låter bli att pumpa upp den ?fredli74 skrev:Hur tänker elbilister egentligen? Om alla byter till elbil, vad ska vi göra med all olja vi pumpar upp? Hälla ut den i havet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_st ... m_reserves
Vi skulle alltså få slut olja efter 41 dagar om all produktion stannade.Global oil consumption is in the region of 0.1 billion barrels (16,000,000 m3) per day.[2] The 4.1 bbl reserve is equivalent to 41 days of production. If there ever is a dramatic fall in global output, as envisaged by some peak oil analysts, the strategic petroleum reserves might be used to cover the shortfall. Covering a 50% shortfall would deplete the reserves in 82 days, although export leaders the Middle East and Russian exports represent only 22% and 6% respectively of global production.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det var såklart en referens till att det verkade som att alternativet till läder och kött var att föda upp kor och slakta dem och slänga kadavren. Alternativet är såklart, på samma sätt som med olja, att dra ner på produktionen.Laban skrev:Vi låter bli att pumpa upp den ?fredli74 skrev:Hur tänker elbilister egentligen? Om alla byter till elbil, vad ska vi göra med all olja vi pumpar upp? Hälla ut den i havet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_st ... m_reserves
Vi skulle alltså få slut olja efter 41 dagar om all produktion stannade.Global oil consumption is in the region of 0.1 billion barrels (16,000,000 m3) per day.[2] The 4.1 bbl reserve is equivalent to 41 days of production. If there ever is a dramatic fall in global output, as envisaged by some peak oil analysts, the strategic petroleum reserves might be used to cover the shortfall. Covering a 50% shortfall would deplete the reserves in 82 days, although export leaders the Middle East and Russian exports represent only 22% and 6% respectively of global production.
Och måste man absolut äta köttet kan man väl göra kläder av skinnet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.
Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.
Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.
Re: Artikel i media
porsche måste böta €535 miljoner i dieselskandalen
https://www.nyteknik.se/fordon/porsche- ... sk-6957822
https://www.nyteknik.se/fordon/porsche- ... sk-6957822
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Där läste jag "hundar". Vilket i och för sig är sant.LarsL skrev:Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.
Re: Artikel i media
farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Så 2022 öppnar Wolfsburg alltså första linan för produktion av ID. Fram tills dess så blir det Trabantfabriken i Zwickau som gör ID.12man skrev:farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Eller Golf- och Passatfabriken för lite mer moderna referenser. Enligt tidigare information från VW så är Zwickau först ut med ID följt av fabrikerna i Emden och Hannover. Men Magdenburg verkar lämpligt för en batterifabrik, drar man ett streck på kartan mellan Emden och Zwickau träffar man mer eller mindre också Hannover, Wolfsburg och Magdeburg.zyax skrev:Så 2022 öppnar Wolfsburg alltså första linan för produktion av ID. Fram tills dess så blir det Trabantfabriken i Zwickau som gör ID.12man skrev:farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.
Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.
Jag tycker det vita veganskinnet i min S är helt fantastiskt mjukt och skönt och det är oerhört bra motståndskraftigt mot missfärgning på ett sätt som riktigt skinn inte är. Jag tycker inte heller att det blir varmt och klibbigt.
DOCK! Jag hade faktiskt hellre haft riktigt skinn ändå. Mest pga att det luktar lite skarpt och kemiskt i bilen. Värre nu när det blivit varmare. En bil med riktigt skinn luktar betydligt bättre i kupén.
Eftersom jag är mest insatt i BMW så gissar jag att deras billigare "Dakota" är bycast och deras lite finare och mjukare "Merino" är täckfärgat. Mercedes har gått en annan väg och erbjuder "Artico" som är ett renodlat konstläder istället för ett bycast som billigare alternativ. Ska man ha naturläder i en Merca så är det motsvarigheten till Merino man ska upp till. Teslas äkta skinn var antagligen också av den typen.
- Anilin är ett genomfärgat läder utan täckfärg eller ytlack. Naturliga märken såsom exempelvis gödselfläckar och taggtrådsmärken finns kvar på lädret för att behålla så mycket som möjligt av den naturliga känslan. Anilin har extremt hög komfort och andas mycket, men är samtidigt känsligt för spill och fläckar. Äger man en möbel i anilinläder är det extra viktigt med underhåll så att lädret alltid har ett fullgott skydd och åldras vackert.
- Semianilin är ett anilinläder som ytbehandlats med ett extra skyddslager för att öka tåligheten mot fläckar. De naturliga märkena som återfinns på ett anilinläder finns i vissa fall kvar även på ett semianilin. Detta läder har generellt en bra komfort och god andningsförmåga.
- Täckfärgat läder har, som hörs på namnet ytterligare skydd och färg på ytan. Andningsförmågan och komforten begränsas något av ytbehandlingen, men den ger istället ett motståndkraftigt och tåligt läder.
- Bycast är ett spaltläder som påförst en polyurethanyta, dvs plast. Bycast är blankt och mycket modernt. Lädret är i regel tåligt mot fläckar men har begränsad komfort och andningsförmåga.
- Nubuck är slipat anilinläder som är helt öppet. Det har en mockaliknande känsla och är ytterst känsligt mot spill. Nubuck är inget passande material för en möbel som används ofta.
Re: Artikel i media
Grymt, det bör få en del tvivlare på elbilar och batteriteknik att tänka efter. Dock så var ju artikeln sådär, men det är en annan femma så länge budskapet går fram.JGur skrev:
Re: Artikel i media
blir ingen volkswagen id "mini" @ €20k i emden blir bratislava
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Länk till artikeln?12man skrev:blir ingen volkswagen id "mini" @ €20k i emden blir bratislava
Re: Artikel i media
Det verkar bli Crozz och Vizzion i Emden istället.12man skrev:
Re: Artikel i media
Inget jag sett rapporteras i svenska medier än, nån som sett?
"Exhaust gas is to blame: Ground-level ozone is damaging crops"
https://www.apollon.uio.no/english/arti ... _ozon.html
"Exhaust gas is to blame: Ground-level ozone is damaging crops"
https://www.apollon.uio.no/english/arti ... _ozon.html
Re: Artikel i media
Som sagt inte först, jag har betalat 130 dollar per år i två år som electric vehicle tax. Dock så är det ju extremt högt med 1000 dollar, speciellt eftersom alla fossilälskare veta att en elbil kan bara köras ett par mil innan man måste ladda den typ 2 dygn, så det kan ju inte bli så många mil per år i en sådan bilnek0 skrev:Det här är inte klokt
https://teknikensvarld.se/amerikansk-de ... -kraftigt/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Re: Artikel i media
Hur långt är ett snöre? Beror ju helt på hur man kör och under vilka förhållanden.rosjon skrev:Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Re: Artikel i media
Nja... beror ju lite på hur man kör. Men jag tycker nog att EPA är mycket bättre än WLTP.rosjon skrev:Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Jag kommer ca 48 mil på en laddning
EPA säger 496 km
WLTP säger 560 km och i stadskörning 682 km
Och WLTP som skulle vara så bra....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
Det beskrivs ju i artikeln, alltså vet du hur långt snöret är. Det intressanta är väl att andra elbilar ligger närmare de angivna värdena än Model 3Verdi skrev:Hur långt är ett snöre? Beror ju helt på hur man kör och under vilka förhållanden.rosjon skrev:Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Re: Artikel i media
Hur de kör är beskrivet i artikeln och andra elbilar ligger betydligt närmare sina värden.Walker skrev:Nja... beror ju lite på hur man kör. Men jag tycker nog att EPA är mycket bättre än WLTP.rosjon skrev:Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Jag kommer ca 48 mil på en laddning
EPA säger 496 km
WLTP säger 560 km och i stadskörning 682 km
Och WLTP som skulle vara så bra....
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Re: Artikel i media
rosjon skrev:Det beskrivs ju i artikeln, alltså vet du hur långt snöret är. Det intressanta är väl att andra elbilar ligger närmare de angivna värdena än Model 3Verdi skrev:Hur långt är ett snöre? Beror ju helt på hur man kör och under vilka förhållanden.rosjon skrev:Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
I videon verkar det som. Jag läste bara texten förut.
Ja, det är väl sisådär. Men det har ju inte varit några stora rubriker om att Model 3 inte lever upp till sina räckviddssiffror förut. Hade det varit så illa som han säger så hade det ju varit ett jäkla liv. Det verkar vara en SR+ och han kommer 309 i verkligheten men EPA säger 386 km.