Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Personligen föredrar jag tyg eftersom jag inte gillar att sitta på skinn eller syntetskinn. Tycker att tyg är mycket behagligare. Skulle aldrig heller köpa skinnmöbler till mitt hem av samma anledning. Skinn gör sig bättre i andra sammanhang. T.ex är läderbälten överlägsna alla andra varianter.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

fredli74 skrev:
Hur tänker elbilister egentligen? Om alla byter till elbil, vad ska vi göra med all olja vi pumpar upp? Hälla ut den i havet?
Vi låter bli att pumpa upp den ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_st ... m_reserves
Global oil consumption is in the region of 0.1 billion barrels (16,000,000 m3) per day.[2] The 4.1 bbl reserve is equivalent to 41 days of production. If there ever is a dramatic fall in global output, as envisaged by some peak oil analysts, the strategic petroleum reserves might be used to cover the shortfall. Covering a 50% shortfall would deplete the reserves in 82 days, although export leaders the Middle East and Russian exports represent only 22% and 6% respectively of global production.
Vi skulle alltså få slut olja efter 41 dagar om all produktion stannade.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
fredli74 skrev:
Hur tänker elbilister egentligen? Om alla byter till elbil, vad ska vi göra med all olja vi pumpar upp? Hälla ut den i havet?
Vi låter bli att pumpa upp den ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_st ... m_reserves
Global oil consumption is in the region of 0.1 billion barrels (16,000,000 m3) per day.[2] The 4.1 bbl reserve is equivalent to 41 days of production. If there ever is a dramatic fall in global output, as envisaged by some peak oil analysts, the strategic petroleum reserves might be used to cover the shortfall. Covering a 50% shortfall would deplete the reserves in 82 days, although export leaders the Middle East and Russian exports represent only 22% and 6% respectively of global production.
Vi skulle alltså få slut olja efter 41 dagar om all produktion stannade.
Det var såklart en referens till att det verkade som att alternativet till läder och kött var att föda upp kor och slakta dem och slänga kadavren. Alternativet är såklart, på samma sätt som med olja, att dra ner på produktionen.

Och måste man absolut äta köttet kan man väl göra kläder av skinnet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.

Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

porsche måste böta €535 miljoner i dieselskandalen

https://www.nyteknik.se/fordon/porsche- ... sk-6957822
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Artikel i media

Inlägg av fredli74 »

LarsL skrev:
Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.
Där läste jag "hundar". Vilket i och för sig är sant.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

12man skrev:
farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
Så 2022 öppnar Wolfsburg alltså första linan för produktion av ID. Fram tills dess så blir det Trabantfabriken i Zwickau som gör ID.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

zyax skrev:
12man skrev:
farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
Så 2022 öppnar Wolfsburg alltså första linan för produktion av ID. Fram tills dess så blir det Trabantfabriken i Zwickau som gör ID.
Eller Golf- och Passatfabriken för lite mer moderna referenser. :P Enligt tidigare information från VW så är Zwickau först ut med ID följt av fabrikerna i Emden och Hannover. Men Magdenburg verkar lämpligt för en batterifabrik, drar man ett streck på kartan mellan Emden och Zwickau träffar man mer eller mindre också Hannover, Wolfsburg och Magdeburg. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.

Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.

Jag tycker det vita veganskinnet i min S är helt fantastiskt mjukt och skönt och det är oerhört bra motståndskraftigt mot missfärgning på ett sätt som riktigt skinn inte är. Jag tycker inte heller att det blir varmt och klibbigt.

DOCK! Jag hade faktiskt hellre haft riktigt skinn ändå. Mest pga att det luktar lite skarpt och kemiskt i bilen. Värre nu när det blivit varmare. En bil med riktigt skinn luktar betydligt bättre i kupén.

Eftersom jag är mest insatt i BMW så gissar jag att deras billigare "Dakota" är bycast och deras lite finare och mjukare "Merino" är täckfärgat. Mercedes har gått en annan väg och erbjuder "Artico" som är ett renodlat konstläder istället för ett bycast som billigare alternativ. Ska man ha naturläder i en Merca så är det motsvarigheten till Merino man ska upp till. Teslas äkta skinn var antagligen också av den typen.
- Anilin är ett genomfärgat läder utan täckfärg eller ytlack. Naturliga märken såsom exempelvis gödselfläckar och taggtrådsmärken finns kvar på lädret för att behålla så mycket som möjligt av den naturliga känslan. Anilin har extremt hög komfort och andas mycket, men är samtidigt känsligt för spill och fläckar. Äger man en möbel i anilinläder är det extra viktigt med underhåll så att lädret alltid har ett fullgott skydd och åldras vackert.
- Semianilin är ett anilinläder som ytbehandlats med ett extra skyddslager för att öka tåligheten mot fläckar. De naturliga märkena som återfinns på ett anilinläder finns i vissa fall kvar även på ett semianilin. Detta läder har generellt en bra komfort och god andningsförmåga.
- Täckfärgat läder har, som hörs på namnet ytterligare skydd och färg på ytan. Andningsförmågan och komforten begränsas något av ytbehandlingen, men den ger istället ett motståndkraftigt och tåligt läder.
- Bycast är ett spaltläder som påförst en polyurethanyta, dvs plast. Bycast är blankt och mycket modernt. Lädret är i regel tåligt mot fläckar men har begränsad komfort och andningsförmåga.
- Nubuck är slipat anilinläder som är helt öppet. Det har en mockaliknande känsla och är ytterst känsligt mot spill. Nubuck är inget passande material för en möbel som används ofta.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av JGur »

// Mikael
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

JGur skrev:
Grymt, det bör få en del tvivlare på elbilar och batteriteknik att tänka efter. Dock så var ju artikeln sådär, men det är en annan femma så länge budskapet går fram. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

blir ingen volkswagen id "mini" @ €20k i emden blir bratislava
ms 76132 "Eleamore"
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Artikel i media

Inlägg av Hok »

12man skrev:
blir ingen volkswagen id "mini" @ €20k i emden blir bratislava
Länk till artikeln?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Det verkar bli Crozz och Vizzion i Emden istället.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Inget jag sett rapporteras i svenska medier än, nån som sett?

"Exhaust gas is to blame: Ground-level ozone is damaging crops"
https://www.apollon.uio.no/english/arti ... _ozon.html
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Som sagt inte först, jag har betalat 130 dollar per år i två år som electric vehicle tax. Dock så är det ju extremt högt med 1000 dollar, speciellt eftersom alla fossilälskare veta att en elbil kan bara köras ett par mil innan man måste ladda den typ 2 dygn, så det kan ju inte bli så många mil per år i en sådan bil ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Artikel i media

Inlägg av rosjon »

Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

rosjon skrev:
Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Hur långt är ett snöre? Beror ju helt på hur man kör och under vilka förhållanden.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

rosjon skrev:
Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Nja... beror ju lite på hur man kör. Men jag tycker nog att EPA är mycket bättre än WLTP.
Jag kommer ca 48 mil på en laddning
EPA säger 496 km
WLTP säger 560 km och i stadskörning 682 km :shock:
Och WLTP som skulle vara så bra.... :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Artikel i media

Inlägg av rosjon »

Verdi skrev:
rosjon skrev:
Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Hur långt är ett snöre? Beror ju helt på hur man kör och under vilka förhållanden.
Det beskrivs ju i artikeln, alltså vet du hur långt snöret är. Det intressanta är väl att andra elbilar ligger närmare de angivna värdena än Model 3
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Artikel i media

Inlägg av rosjon »

Walker skrev:
rosjon skrev:
Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Nja... beror ju lite på hur man kör. Men jag tycker nog att EPA är mycket bättre än WLTP.
Jag kommer ca 48 mil på en laddning
EPA säger 496 km
WLTP säger 560 km och i stadskörning 682 km :shock:
Och WLTP som skulle vara så bra.... :roll:
Hur de kör är beskrivet i artikeln och andra elbilar ligger betydligt närmare sina värden.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

rosjon skrev:
Verdi skrev:
rosjon skrev:
Stämmer detta verkligen, ligger räckvidden 20% under vad Tesla säger i USA?
https://insideevs.com/news/351137/video ... tic-range/
Hur långt är ett snöre? Beror ju helt på hur man kör och under vilka förhållanden.
Det beskrivs ju i artikeln, alltså vet du hur långt snöret är. Det intressanta är väl att andra elbilar ligger närmare de angivna värdena än Model 3

I videon verkar det som. Jag läste bara texten förut.

Ja, det är väl sisådär. Men det har ju inte varit några stora rubriker om att Model 3 inte lever upp till sina räckviddssiffror förut. Hade det varit så illa som han säger så hade det ju varit ett jäkla liv. Det verkar vara en SR+ och han kommer 309 i verkligheten men EPA säger 386 km.
Skriv svar