Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Läs mer:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 31&t=11530

Snart har alla bladlöss(blaskor skrev jag) tjänat klick Aftonbladet och Expressen var är ni...
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om man blandar ihop model X och model 3, så har han väääldigt lite koll. Hur ska han då med någon trovärdighet hävda att polestar kommer att bli bättre ? Han lär ju i te veta något om teslas bilar iaf.
Fast det kanske var reportern som sviktade ...
Klart det var reportern som skrev fel. Tror du verkligen en sån skarp gubbe tar fel på en sån sak? I så fall är det bara en brain fart. Han har nog sjuk koll.

Det där med att deras bil ska bli bättre än Tesla är ju en rubrik och inget som han sa rakt ut. Men självklart tror han på sin produkt. Det måste han göra. Det han angav som skäl var ju att han tycker de har bättre design än Model 3 och att de hittat ett sätt att komma framåt med designen utan att det blir en ful bil som din tonåring skäms för. Dvs att deras bil formmässigt kommer kännas modernare och fräschare än Model 3. Vilket jag också tror. Volvo gör jättefina bilar nu. Mycket tack vare just Ingenlath. Sen kunde han ju inte låta bli att skoja lite om Teslas produktionsproblem också.
Jo jag gillar när man kan skämta om sina konkurrenter och även uttrycka de som sin kollegor på Tesla, då är de inte personligt utan de handlar om vad man tror på och vad man tror blir bästa produkten.
Jag ska erkänna att hade nya Volvo V60 funnits med ren eldrift, liknande range som M3, liknande pris och laddnätverk nära Teslas så skulle jag köpt en den Volvon hellre än en Tesla. Range och pris borde vara lösbart även om jag tro de dröjer ett antal år, laddnätverk är väl de som jag tvekar mest på om de klara av att lösa i rimlig tid. Då snackar jag laddnätverk över stora delar av Europa, inte bara Sverige men kanske IONITY kan lösa de?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag vet inte hur Polestar 2 kommer se ut. Baserar min uppfattning på Volvos vanliga bilar.
Samma här. Tror som sagt inte att Tesla ligger dåligt till designmässigt jämfört med Volvos nuvarande bilar, speciellt om vi pratar om yngre generationer. Gammaldags invändigt (knapporgie), gammaldags utvändigt (onödigt lång huv, fet grill). Jag nämnde VW's ID koncept som som jämförelse. Se hur dessa ser ut invändigt -> minimalistiskt.

Pratar vi om äldre generationen , vad sa nu Clarkson om Model X - "it doesn't look like an ordinary SUV, it looks better".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Det är väl klart som fan Thomas Ingenlath har koll. Den killen är riktigt duktig. Han har ju gjort underverk med Volvo. Såna som han borde Tesla rekrytera istället för de där amerikanerna som uppenbarligen har noll koll på kvalitet.
Mitt ointresse för Volvo avslöjat :oops:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag vet inte hur Polestar 2 kommer se ut. Baserar min uppfattning på Volvos vanliga bilar.
Samma här. Tror som sagt inte att Tesla ligger dåligt till designmässigt jämfört med Volvos nuvarande bilar, speciellt om vi pratar om yngre generationer. Gammaldags invändigt (knapporgie), gammaldags utvändigt (onödigt lång huv, fet grill). Jag nämnde VW's ID koncept som som jämförelse. Se hur dessa ser ut invändigt -> minimalistiskt.

Pratar vi om äldre generationen , vad sa nu Clarkson om Model X - "it doesn't look like an ordinary SUV, it looks better".

Jag gillar faktiskt inte Teslas pekskärm sådär jättemycket. Tycker den är värdelös om man ska ändra på nåt under färd. Man kan inte känna sig fram utan måste titta.

Huv och grill ser säkert annorlunda ut på elbilarna än på fossilbilarna. Kommer dock fortfarande att behövas en deformationszon så helt utan huv lär det ju inte bli. Det har ju Tesla också.

Vad gäller exteriör design på Model 3 så tycker jag faktiskt att den är rent ut ful. Jag gillar ju designen på Model S och 3:an påminner ju väldigt mycket om S så egentligen borde jag väl gilla 3:an också. Men det är nåt med proportionerna som har blivit fel på 3:an. Den ser nästan småfjantig ut. Som en liten ankunge. Efter en bildgoogling så tror jag faktiskt att det beror på att huven är för kort. Ironiskt nog. ;)

Model 3: Bild
Model S: Bild

VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?

Jag är dock 41 år och bilintresserad. Jag hör väl till Clarkson-generationen på sätt och vis.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Artikel i media

Inlägg av oscfor »

En annan, uppdaterad version av Polestar-artikeln på webben. Ny, bättre rubrik och X ändrat till 3.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/polest ... -1.5199909
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Tror reportern inte kommer ihåg vilken modell han nämnde och skrev ett x som i stället för en siffra :)
Också märkligt att alla konkurrenter säger att deras bilar ska bli bättre än Teslas men Tesla är ju mer än en bil det är ju även det tillhörande laddnätverket som aldrig nämns vid jämförelser i intervjuer med chefer från konkurrerande märken.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

oscfor skrev:
En annan, uppdaterad version av Polestar-artikeln på webben. Ny, bättre rubrik och X ändrat till 3.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/polest ... -1.5199909
Han har naturligtvis en del poänger, men att raljera om produktionstakten för en bil som ändå är i produktion 2018 och jämföra med en bil som eventuellt ska lanseras två år senare är lite fånigt.

Men det säger en del om Teslas position att ingen biltillverkare (eller tidning) kan låta bli att förhålla sig till dem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Torkel skrev:
Men det säger en del om Teslas position att ingen biltillverkare (eller tidning) kan låta bli att förhålla sig till dem.
Precis. Går det att få bättre marknadsföring?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Tesla = Benchmark 8-)
(Och nu har den här tråden 3000 inlägg! Coolt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Outlander får sig en uppdatering.

Mest intressant för det här forumet är väl att batterikapaciteten ökar med 15% till 13,8kwh.

https://insideevs.com/new-2019-mitsubis ... -capacity/

Själv har jag alltid gillat bilen och det är den laddbara bilen man ser mest i min landsända. Jag ser inte till vanliga Outlanders de man ser är alla Phev.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?
Man ska nog se det mer som vart vinden blåser. Och det är enligt min mening åt Teslas håll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?
Man ska nog se det mer som vart vinden blåser. Och det är enligt min mening åt Teslas håll.
Vilket jag tycker är fel. Folk tycker det ser ballt ut och biltillverkarna jublar. En pekskärm är ju billigare för dem... men det är dåligt för trafiksäkerheten.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Artikel i media

Inlägg av Mojje »

Ja då får vi se hur det går i Tyskland...

Partikel- och kväveoxidutsläpp bedöms bidra till 400 000 förtida dödsfall vare år i EU är ju inte så roligt.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/xRQm7n ... eselforbud
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredric83 »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag vet inte hur Polestar 2 kommer se ut. Baserar min uppfattning på Volvos vanliga bilar.
Samma här. Tror som sagt inte att Tesla ligger dåligt till designmässigt jämfört med Volvos nuvarande bilar, speciellt om vi pratar om yngre generationer. Gammaldags invändigt (knapporgie), gammaldags utvändigt (onödigt lång huv, fet grill). Jag nämnde VW's ID koncept som som jämförelse. Se hur dessa ser ut invändigt -> minimalistiskt.

Pratar vi om äldre generationen , vad sa nu Clarkson om Model X - "it doesn't look like an ordinary SUV, it looks better".

Jag gillar faktiskt inte Teslas pekskärm sådär jättemycket. Tycker den är värdelös om man ska ändra på nåt under färd. Man kan inte känna sig fram utan måste titta.

Huv och grill ser säkert annorlunda ut på elbilarna än på fossilbilarna. Kommer dock fortfarande att behövas en deformationszon så helt utan huv lär det ju inte bli. Det har ju Tesla också.

Vad gäller exteriör design på Model 3 så tycker jag faktiskt att den är rent ut ful. Jag gillar ju designen på Model S och 3:an påminner ju väldigt mycket om S så egentligen borde jag väl gilla 3:an också. Men det är nåt med proportionerna som har blivit fel på 3:an. Den ser nästan småfjantig ut. Som en liten ankunge. Efter en bildgoogling så tror jag faktiskt att det beror på att huven är för kort. Ironiskt nog. ;)

Model 3: Bild
Model S: Bild

VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?

Jag är dock 41 år och bilintresserad. Jag hör väl till Clarkson-generationen på sätt och vis.
Jag tycker nog att det som gör M3 mindre attraktiv än MS är placering och utformning av optiken i fronten. Positions ljusen skulle flyttats ned till den nedersta "luft spalten" och strålkastarna skulle varit mer slimmade eller "designade" om man önskar utrycka det så. Det tror jag hade ändrat utsendet till det bättre, ganska ordentligt.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Programmet Klotet i SR med lyssnarfrågor om bilar. En hel del elbilsfrågor. Verkar vara en hot topic ute i stugorna.
Idag svarar Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola på denna och flera andra frågor om bilar som lyssnare skickat in till Klotet.
Skulle elen räcka till om alla bilar i Sverige var elbilar?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6891405

Kort svaret är förstås ja, precis som skrivits om på TCS tidigare. Intressant program dock.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Porsche fimpar dieselmotorer i sina modeller:
https://www.electrive.com/2018/02/21/po ... ts-lineup/
The company points to traditionally low demand for Porsche diesel cars and to growth in the electrified segment into which the carmaker is increasingly invested.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

HerrNilsson skrev:
Programmet Klotet i SR med lyssnarfrågor om bilar. En hel del elbilsfrågor. Verkar vara en hot topic ute i stugorna.
Idag svarar Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola på denna och flera andra frågor om bilar som lyssnare skickat in till Klotet.
Skulle elen räcka till om alla bilar i Sverige var elbilar?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6891405

Kort svaret är förstås ja, precis som skrivits om på TCS tidigare. Intressant program dock.
Tydliga svar som inte bara säger vad han tycker utan pekar på fakta och beräkningar, sådant gillar jag...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Bör inte vara så svårt.. Läste att vindkraften aldrig byggt ut så snabbt som den görs nu. Man väntar sig en ökning på 60% av effekt och produktion till 2021.
Det är över 6TWh/år.
Tillräckligt för flera miljoner elbilar årsförbrukning.. På 3 år alltså.. Tänk vad man kan hinna med på säg 15 år.. Ungefär den tid det skulle ta att byta ut hela bilparken.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Det där med hur man utrycker sig. Nån annan än jag som reagerar på vad man använder för liknelse?
2018-02-22 10.05.04.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jag tänker att det ryker från däcken. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Hehe ja kanske det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Är den här videosnutten helt ny? Coolt är det iaf :)
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/ny- ... 1107372290
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

HerrNilsson skrev:
Porsche fimpar dieselmotorer i sina modeller:
https://www.electrive.com/2018/02/21/po ... ts-lineup/
The company points to traditionally low demand for Porsche diesel cars and to growth in the electrified segment into which the carmaker is increasingly invested.
http://teknikensvarld.se/porsche-bekraf ... el-588155/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Den var fin....eller inte... Visst finns det en kärna i det som stämmer (till viss del) men jäklar vad han måste ha vaknat på fel sida.

https://www.nyteknik.se/opinion/elbilen ... 1107372290
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar