Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...

https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
:lol:

Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället. :lol:
Ja precis! Det var en salig soppa av myter/fördomar/konservatism/elbilshat mm, även om en liten del av tanken
med standardiserade batterier vore riktigt bra på lite olika sätt...
Jag hade en f d kollega som älskade att prata om "problemet" med värmen i elbilar på vintern. Och så kom han med de vildaste idéerna hur man skulle lösa detta. Det var allt från pelletspanna till gasolspis. Han fullständigt ignorerade mina invändningar att värme i en elbil inte är ett problem. Och om det har varit ett problem så har man löst det ganska bra. Den här artikeln ger mig lite samma vibbar. Fel lösning på ett problem som man i teorin redan har löst. Battery-swap har testats av Tesla. Det gick inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Det var nåt TV-program för en del år sen om "nya" uppfinningar. :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Artikel i media

Inlägg av oscfor »

I dagens GP får Kungsbacka en välförtjänt(?) skopa...Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.

I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Här är en artikel om priset på tesla semi

https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/

intressant verkligen
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Artikel i media

Inlägg av oscfor »

LarsL skrev:
Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.

I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?

Japp, grymt förvånad!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Model Y P
Model S P
Model S P
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Vet det men stod under bulleten hemma och jobbet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av perkabolo »

12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

perkabolo skrev:
12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Det är många hybrider som inte har mer, och Chademobilarna har väl bara hälften i sitt 1-fasintag?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

perkabolo skrev:
12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Lånade en Hyundai ioniq för en kvällskörande, bl.a. till Ikea, en tripp på 12mil tur och retur. Pluggade in den på ikeas laddare, men gav väldigt lite, 3,7 kW eller så, kändes ganska meningslöst faktiskt. Men visst, en halv dags snurrande inne på varuhuset hade gett lite i batteriet. Men vi som bara var där och snabbhandlade hade väldigt lite ut av det.

Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

frippe skrev:
...
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Ioniq kan bara ladda enfas via typ2. Även om Ikeas laddstolpar skulle kunna leverera 22kW trefas (antagligen är de på 11kW, dvs 3x 3,7) så blir det inte så mycket av det i en Ioniq i alla fall. Det är en av anledningarna varför vi bestämde oss mot en Ioniq och för en E-Golf. Den laddar åtminstone på två faser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Destinations eller hemma laddare ska användas ööh hemma och på destinationer där man stannar lite längre tid. 3,7kW är helt okej om man bara kan stå inkopplad hela dagen eller natten.
Att som i Kungsbacka tidsbegränsa laddningen till några timmar på de här vägguttagen är ju helt fel och visar att den som bestämmer inte fattat något. De hör uttagen ska man plugga in i på morgonen och sedan kunna sätta sig och jobba i 8-9 timmar tills man ska hem. Har man brottom att ladda eller är på resa då är det snabbladdare som gäller.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frippe skrev:
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.

Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Remuz skrev:
Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
Det var uselt. :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Nicke Nyfiken skrev:
Remuz skrev:
Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
Det var uselt. :shock:
Man kan typ väljande att stå på IKEA i 5 timmar då eller stanna till på Sillekrog på vägen hem i 3,5 minuter hmmmmm.. viket väljer man?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

IKEA nå ha varit tidiga men deras tidigare uttag var väl trasiga i närmare två år om jag minns rätt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.

Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.
Något strul var det med laddarna på Ikea, för rullade över till Willys bredvid, där var det mer kräm i laddaren än från Ikeas.
Kan vara ett lokalt fel på laddaren visserligen, tog uppgiften på 3,7 kw från uppladdning.nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av e5m1r »

Ikea i jönköping eller hela köpcentret där har nada
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
Ikea i jönköping eller hela köpcentret där har nada
Det kanske blir något nytt när de är klara med ombyggnationen som pågår just nu
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Ja vi är väl ganska offtopic men jag fortsätter ändå :D

De där med laddare på köpcentra tyckte jag var väldigt bra innan jag hade elbil men nu när man har en och har använt den ett tag så inser jag att nja de är väl såklart ok de finns där men de göra egentligen väldigt lite nytta i de flesta fall. Har men en Leaf (läs huvudsakligen bilar med små batterier) som vi har så har vi faktiskt vid ett tillfälle haft nytta av IKEA laddaren eftersom vi hade inte nått hem om vi inte hade laddat där men samtidigt hade vi kunnat stanna vid en chademo i 5 minuter också.

Jag tycker att laddare på 11kw och under ska finnas i på de platser där man behöver "nattladda" och då måste man såklart få stå där hela natten och ladda i övrigt så är de snabbladdare som bör finnas lite här och var men hellre några stycken på varje plats (minst 2 men gärna fler) och färre platser än att sprida ut på många platser med en på varje plats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Sofie »

11kW trefas är inte dåligt alls tvärtom! Problemet är att alldeles för få biltillverkare har insett hur bra det är med trefasladdning. Stort tack till S, X, Zoe, i3, B.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

I Östra Östergötland finns en livsmedelskedja, Östenssons, med butiker bl.a. i Skänninge och Borensberg där de har 22 kW-laddare. Det är utmärkt! I Vadstena har Konsum en 22 kW-laddare. Sånt gillar vi!
Skriv svar