Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

LarsL skrev:
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Har inte koll på hur Tesla Semi är gjord och så. Men reglerna för lastbilar är annorlunda i USA kontra Ex Sverige. Det finns Max längd för lastbilsekipage. Minns inte exakt men säg 24 meter. I Sverige mäts hela lastbilen medans USA mäter från föraren och bakåt eller om det är skåp och bakåt, plus att dom inte har samma längdkrav. Därför är det inte så vanligt att se huv på lastbilar i Europa just för att huven skäl plats för gods. Man vill ha liten hytt i en lastbil förutom fjärr där du även vill kunna övernattat ordentligt.

Så att ersätta i Europa kan vara bökigare än USA men säger inte att det måste vara det bara att det är olika förutsättningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Jeppe_E skrev:
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Vikten är 35 ton i USA, lite mer i vissa stater, emot 60 ton i EU.

Men det är inte så avgörande tror jag, bara tesla vill satsa på andra marknader.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

vw tycker att bosch ska bidra med 1 miljard euro
http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 52317.html
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Tror du missförstod mig, jag är övertygad om att det kommer gå att köra en stor del av de tunga transporterna med eldrift inom en inte alltför avlägsen framtid. Men jag tror också att det kommer finnas ett gäng fall som kommer kräva förbränningsmotorer av olika skäl, dvs svårt att _helt_ tänka bort förbränningsmotorer för tunga transporter redan 2030. :)

Och det var ju det som kommenterades i artikeln, ett totalförbud. Det utesluter ju inte att de också ser en stor marknad för eldrivna lastbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Artikel i media

Inlägg av HenrikC »

Stevvee skrev:
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?
Maxhöjden på fordon varierar inom Europa mellan 4.0 och 4.9 meter om jag inte missminner mig.

Som kuriosa kan nämnas att det inte finns någon maxhöjd i Sverige. Däremot byggs broar, tunnlar etc för 4.5 meter och är höjden mindre skyltas det. Däremot skyltas det inte om höjden är högre än 4.5m så om du ger dig ut med ett ännu högre fordon så gäller det att du i förväg har kollat alla tunnlar och broar på vägen.

Maxvikten är som lägst 40 ton inom EU, men massor av undantag och dispenser finns. Sverige tillåter sedan förra året 74 ton på vägar i bärighetsklass 4. Situationen är snarlikt i USA: som lägst tillåts 80 000 Lbs.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Artikel i media

Inlägg av kallekula »

https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

kallekula skrev:
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Är det någon som gärna vill in på TSLA??
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

kallekula skrev:
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
Och så sa man att Elon rökt på... :lol:
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Monark1954 »

Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.

https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

Citatet urklippt om länken funkterar.
DI12feb.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Artikel i media

Inlägg av mans71 »

"Felet" Tesla/Elon gör att långt innan något finns berätta om det och är man så tidig att berätta om visionen så kanske inte allt blir 100% som man tänkte. Många har svårt att förhålla sig till en visionär och tar allt som sägs bokstavligen istället för en målsättning och då upplever man förstås att det lovas runt och håller tunt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :

https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597

Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?

Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrum :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

Precis, rädda vad som räddas kan av mack och verkstadsbusiness. Helst innan för många smakat på elbilshonungen...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Men om energidensiteten är hög kanske det kan vara något för båt/flyg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Monark1954 skrev:
Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.

https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

Citatet urklippt om länken funkterar.
DI12feb.JPG

Men den där kvinnan har ju tänt på övervåningen fast ingen är hemma, står kvar på perrongen när tåget har gått och har inte alla chips i påsen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Elof »

fth skrev:
Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :

https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597

Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?

Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrum :roll:

/fth
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Elof skrev:

Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.

Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Elof »

LarsL skrev:
Elof skrev:

Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.

Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?

Som sagt..
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Mardrömmar :o
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Elof skrev:
LarsL skrev:
Elof skrev:

Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.

Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?

Som sagt..
:? ???
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Elof »

LarsL skrev:
Elof skrev:
LarsL skrev:
Elof skrev:

Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.

Som sagt..
:? ???
Lite batterifundamentalistiskt lät det allt. Inget fel med det, men själv är jag öppen för alternativa lösningar även om jag gillar klassiska batteribilar. Jag gillar faktiskt min gamla bensin-BMW också.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Elof skrev:
fth skrev:
Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :

https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597

Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?

Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrum :roll:

/fth
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.

Det handlar inte om det går eller inte, utan snarare om ett jättestort "Varför?".
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag gillar traktorer, grävmaskiner och annat kul... med stora gamla motorer. Men till vardags vill jag ha en bil som är fulladdat på morgonen och som jag aldrig behöver åka iväg och tanka.

På långresor ser jag noll problem med att ladda i 30-40 minuter efter att ha kört i 2-3 timmar. Jag kan till och med stå ut med att det kostar lite mer då mot att jag kan ladda hemma billigt, kanske från mina egna solceller iframtiden.

Att tvungen kladda med en vätska i bilen måste vara en låsning i huvudet som folk har, men det släpper om man provar en elbil.
Skriv svar