Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Foluke skrev:
Verdi skrev:
Hade det inte varit ännu bättre om ni haft allt det där från början istället? ;)
Du skämtar!?
Det är klart att det vore bäst om ALLT var färdigutvecklad från början. Ingen produktutveckling eftersom det inte behövdes. Som Trabant i DDR! Där fick man nog allt från början.
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Du köpte just en ny Tesla. Inte en Audi. Inte en Jaguar. Inte en Nissan. Inte en VW. Inte en Hyundai. Inte en Renault. Inte en BMW. Ändå väljer du att i var och varannan tråd gnälla över hur usla Teslor är på alla tänkbara och otänkbara sätt.

Skulle du inte kunna starta en separat tråd för detta? Att varenda gång någon skriver om hur glada de är över sina bilar behöva se dig "tala om" hur fel de har och hur uselt allt de uppskattar egentligen är är verkligen så oerhört trist.

Fan vilken kul kille du är alltså.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Foluke skrev:
Verdi skrev:
Hade det inte varit ännu bättre om ni haft allt det där från början istället? ;)
Du skämtar!?
Det är klart att det vore bäst om ALLT var färdigutvecklad från början. Ingen produktutveckling eftersom det inte behövdes. Som Trabant i DDR! Där fick man nog allt från början.
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Du köpte just en ny Tesla. Inte en Audi. Inte en Jaguar. Inte en Nissan. Inte en VW. Inte en Hyundai. Inte en Renault. Inte en BMW. Ändå väljer du att i var och varannan tråd gnälla över hur usla Teslor är på alla tänkbara och otänkbara sätt.

Skulle du inte kunna starta en separat tråd för detta? Att varenda gång någon skriver om hur glada de är över sina bilar behöva se dig "tala om" hur fel de har och hur uselt allt de uppskattar egentligen är är verkligen så oerhört trist.

Fan vilken kul kille du är alltså.
+1
Jo helt FANtastisk :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Ja, BMW har ju aldrig fått kalla tillbaka bilar för att det är fel mjukvara. Daimler har inte heller behövt kalla tillbaka hundratusentals bilar pga mjukvara. Audi tvingades inte ta in över en miljon bilar för mjukvaruuppdatering. Fiat Chrysler behövde inte ta in nästan 5 miljoner bilar för uppdatering av farthållaren. De hade ju inte mjukvara som kallades beta i bilarna som sålts så självklart inga fel där...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Ja, BMW har ju aldrig fått kalla tillbaka bilar för att det är fel mjukvara. Daimler har inte heller behövt kalla tillbaka hundratusentals bilar pga mjukvara. Audi tvingades inte ta in över en miljon bilar för mjukvaruuppdatering. Fiat Chrysler behövde inte ta in nästan 5 miljoner bilar för uppdatering av farthållaren. De hade ju inte mjukvara som kallades beta i bilarna som sålts så självklart inga fel där...

Men lugna sig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Foluke skrev:
Verdi skrev:
Hade det inte varit ännu bättre om ni haft allt det där från början istället? ;)
Du skämtar!?
Det är klart att det vore bäst om ALLT var färdigutvecklad från början. Ingen produktutveckling eftersom det inte behövdes. Som Trabant i DDR! Där fick man nog allt från början.
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Hellre betatestare och få bra funktioner än att behöva köpa ny bil för att få en del av funktionerna, blir billigare så :).
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Foluke skrev:
Verdi skrev:
Hade det inte varit ännu bättre om ni haft allt det där från början istället? ;)
Du skämtar!?
Det är klart att det vore bäst om ALLT var färdigutvecklad från början. Ingen produktutveckling eftersom det inte behövdes. Som Trabant i DDR! Där fick man nog allt från början.
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Hellre betatestare och få bra funktioner än att behöva köpa ny bil för att få en del av funktionerna, blir billigare så :).
Jo det är klart det finns fördelar också men Tesla har ju en tendens att släppa saker lite väl tidigt ibland.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av bjelkeman »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Ja, BMW har ju aldrig fått kalla tillbaka bilar för att det är fel mjukvara. Daimler har inte heller behövt kalla tillbaka hundratusentals bilar pga mjukvara. Audi tvingades inte ta in över en miljon bilar för mjukvaruuppdatering. Fiat Chrysler behövde inte ta in nästan 5 miljoner bilar för uppdatering av farthållaren. De hade ju inte mjukvara som kallades beta i bilarna som sålts så självklart inga fel där...
:D :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare. ;)
Ja, BMW har ju aldrig fått kalla tillbaka bilar för att det är fel mjukvara. Daimler har inte heller behövt kalla tillbaka hundratusentals bilar pga mjukvara. Audi tvingades inte ta in över en miljon bilar för mjukvaruuppdatering. Fiat Chrysler behövde inte ta in nästan 5 miljoner bilar för uppdatering av farthållaren. De hade ju inte mjukvara som kallades beta i bilarna som sålts så självklart inga fel där...
Men det handlar väl inte om det. Det är självklart att mjukvara alltid har buggar och då är möjligheten att kunna fixa dem OTA extremt bra. Jobbigt för alla som inte har den möjligheten. Det är inte så svårt att begripa. Det som är kasst är att OTA-uppdateringar utnyttjas på det viset att vanliga funktioner inte är klara när bilarna släpps. Det är en himla skillnad mellan en buggfix eller en kritisk säkerhetsupdate och en regnsensor eller en autobroms som man helt enkelt har struntat i att implementera innan man sålde bilen.
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av Wir »

Går ju att starta en omröstning på forumet och se om folk gillar eller ogillar att bilarna uppdateras. Gärna med 4 alternativ:
- Ja (äger en Tesla)
- Nej (äger en Tesla)
- Ja (äger inte en Tesla)
- Nej (äger inte en Tesla)

Valen med äger/inte äger för att se vilka som upplevt uppdateringarna och vet vad det innebär.

Själv gillar jag verkligen uppdateringarna och vill inte ha en bil där det inte kommer uppdateringar.
Model S 90D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

rockard skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.
Då röstar jag för exakt det alternativet, ungefär 3 miljoner röster lägger jag på det! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
rockard skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.
Då röstar jag för exakt det alternativet, ungefär 3 miljoner röster lägger jag på det! :)
Håller verkligen med båda talare ovan och mati, när man köper en bil så vill man väl att den ska ha de mest grundläggande på plats (i förhållande till prisklass på bilen) och att de fungerar bra. Detta är ju egentligen inte knutit till om OTA är bra eller inte för OTA är bra om man använder de på rätt sätt. Jag tror inte någon säger nej till OTA men däremot att man missbrukar OTA på ett sådant sätt som Tesla ser ut att göra.
Låter helt otroligt att man inte ens hade konstant farthållare när AP2 var nytt, jag har haft de på alla mina bilar sedan jag fick körkort 1993 och de var inge miljon bilar som jag köpte de precis...

Nej för Teslas överlevnad så är de nog bäst att de blir mycket bättre på denna punkt alternativt får de hoppas att övriga bilmärken aldrig klarar leverera en elbil med lika bra drivlinan och laddnätverk till liknande kostnad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

För mig verkar det som diskussionen egentligen inte är mest för och emot OTA utan istället handlar om hur dåligt det var att Tesla lanserade AP2 totalt ofärdigt, med info om att det snart är klart och då mycket bättre än AP1.

Förmodligen så var de rätt tvingade till det för de hade målat in sig i ett hörn med AP1. De hamnade i nån konflikt med MobilEye och de kunde inte heller låta bli att leverera bilar i ett år eller mer medan de utvecklade AP2.

Vad man upplever dåligt med Tesla och deras info / hantering beror nog mycket på när man köpt sin bil. De som köpte i början av AP2 har fått möjlighet att vara missnöjda en lång tid. De som köper nu kommer sannolikt mest att vara nöjda med alla förbättringar som lär komma i AP2.

När jag köpte min Tesla var det den lovade självstängande laddluckan som gnälldes mycket över. Jag köpte dock så tidigt att jag fått så mycket annat så jag har aldrig riktigt blivit grinig över den. De som köpte nåt halvår senare visste att de skulle få mycket av det jag fått som överraskning och då blev laddluckan mer i fokus.

Sen håller jag med om att Tesla måste skärpa sig när de får konkurrens. Det är dock inte problemet just nu. Nu är det övriga tillverkare som måste skärpa sig.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Riktigt snabbladdning! 10000 volt och 500 ampere, cavotec. 5 000 kw! 40 gånger snabbare än suc. Från 40 minuter till 1 minuts snabbladdning.
20180915_120309.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Riktigt snabbladdning! 10000 volt och 500 ampere, cavotec. 5 000 kw! 40 gånger snabbare än suc. Från 40 minuter till 1 minuts snabbladdning.
12000 V och 480A står det i bilden. Blir 5,76 MW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

Man får väl installera kondensatorer i bagageluckan för att slippa förstöra batteriet. Jäkla najs att ladda upp snabbare än en full tank på en fosilare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden

Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?

Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?

Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.

Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Artikel i media

Inlägg av Toja »

Dessutom servar Tesla själv, samt har egna butiker
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden

Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Det första du borde göra när du läser en sån här artikel är att fundera på om siffrorna stämmer. De gör ju sällan det...

Tesla taktar ungefär 300.000 bilar per år nu. Så hur det såg ut när de taktade 150k är ju inte särskilt intressant.

Nästa år bör de klara minst 400-500.000 bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Bob Lutz verkar ha glömt varför General Motors fick öknamnet Government Motors.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

Elbilisten skrev:
Bob Lutz verkar ha glömt varför General Motors fick öknamnet Government Motors.
Det är ju synd om honom, karln är ju bitter. ”Varför går det bra för en sprätt som Elon, när det gick käpprätt åt andra hållet för mig?”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden

Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?

Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?

Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.

Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
Hur många anställda det krävs för en viss volym kan vara svårt att jämföra, beror ju på hur mycket som görs in-house i monteringsfabriken och hur mycket som görs av leverantörer osv, och komplexiteten på bilarna. Men ja, 9000 pers för att bygga 150 000 bilar om året låter ganska mycket. Volvos Torslandafabrik har drygt 6000 anställda och taktar ca 300 000 bilar om året (fördelat på fem olika modeller på samma lina, så hög komplexitet).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar