Sida 55 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2017 19:19
av Jerker
mati skrev:
Debattartikel i dagens Nya Lidköpings Tidning
+1

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 07:10
av Tenk
Kanske dags att börja sälja Bolt/Ampera-e även i Sverige http://www.zerohedge.com/news/2017-07-1 ... wants-bolt
Känns som GM kanske inte vill sälja elbilar...

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 07:17
av jespersundqvist
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...BildBild

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 07:21
av Bjelke
Lite kul "slutsats" dom kommer fram till, att det får oss att fundera hur det kommer att gå med försäljningen av Model 3....
Ja eller så BEROR detta på just den stundande försäljningen av just Model 3...

Edit: ang. Bolt alltså...

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 11:53
av HerrNilsson
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 12:46
av Foluke
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 12:46
av jespersundqvist
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
Ja, tyvärr. Nu vet jag inte exakt vad som står i IVL rapporten ordagrant, men i hands debattinlägg verkar det som att en dieselbil inte släpper ut något koldioxid alls under tillverkning, medan en elbil är värsta "miljöboven" under tillverkning.

Tyvärr är det nog inte värt att debattera med honom, då han är 67 år gammal (har sökt upp det ;) ) och lever i dåtiden..

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 13:22
av mati
Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Men det dröjer innan elbilar verkligen är billigare än bensin/dieselbilar. Och sedan går det ytterligare några år innan gemene man fattar det. Jag ser det just nu i och med att jag har skaffat solceller. Det finns ju verkligen bra ekonomi i det hela, men så har det inte varit för bara några år sedan. Det har förändrats dramatiskt. Och nu måste jag hela tiden förklara för folk att jag inte är en trädkramare som är dum i huvudet och som inte kan räkna.
Det går för fort för vanligt folk att hänga med i utvecklingen.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 14:26
av HerrNilsson
Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Absolut, skulle vilja säga det till honom i insändaren där att de flesta jag känner som skaffat elbil har inte gjort det av miljöskäl i första hand. Det som brukar toppa är att elbilar är billiga i drift, lite underhåll samt
överlägsen drivlina. När elbilarna kommer ner i pris så kommer strömhoppen, bara en tidsfråga.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 14:28
av bullen
Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Strömhopp.... det finns en tråd för elbilshumorBild

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 14:30
av HerrNilsson
jespersundqvist skrev:
Ja, tyvärr. Nu vet jag inte exakt vad som står i IVL rapporten ordagrant, men i hands debattinlägg verkar det som att en dieselbil inte släpper ut något koldioxid alls under tillverkning, medan en elbil är värsta "miljöboven" under tillverkning.

Tyvärr är det nog inte värt att debattera med honom, då han är 67 år gammal (har sökt upp det ;) ) och lever i dåtiden..
Det var mycket tveksamheter i den rapporten. Björn Ferry sammanfattade det hela ganska bra tycker jag:
http://www.fossilfri.com/2017/06/29/bat ... rsus-olja/
I sämsta fall kan alltså en Model 3 släppa ut 16 ton CO2e under sin livstid jämfört med dieselbilens 52 ton. En dieselbil spyr alltså ut mer än tre elbilar tillsammans.
I bästa fall (och det är dit vi är på väg) drivs batterifabrikerna av förnyelsebar el, och då minskar utsläppen enligt IVL:s rapport med 60 % på en gång och då kan en Tesla Model 3 nå ner till 5,4 ton CO2e under hela sin livscykel. En tiondel av dieselbilens utsläpp.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 14:35
av Foluke
bullen skrev:
Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Strömhopp.... det finns en tråd för elbilshumorBild
Off topic alltså! Accidental! :D

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 15:07
av Torkel
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
Varifrån kommer kritiken då? Elbils-förordare av olika bakgrund. Ofta bygger kritiken inte på det som rapporten behandlar heller. Kritiken brukar bygga på "Åh-men du rå!"-argument om dieslar, eller antaganden om framtida tekniker och fabriker.

Faktum kvarstår att batteritillverkningen idag ger en stor miljöpåverkan. Men elbilar är ändå bättre i en direkt jämförelse. En ironisk detalj är ju också att miljöpåverkan framförallt kommer från fossila bränslen i energiframställning och tillverkning av batterierna.

Rapportens författare och IVL förordar elbilar, otvetydigt. Det är gammelmedias sensationsrubriker som orsakar skadan, eftersom gemene man, journalister eller många akademiker inte ens ids läsa rapportens sammanfattning.

Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 15:25
av Jerker
Torkel skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
Varifrån kommer kritiken då? Elbils-förordare av olika bakgrund. Ofta bygger kritiken inte på det som rapporten behandlar heller. Kritiken brukar bygga på "Åh-men du rå!"-argument om dieslar, eller antaganden om framtida tekniker och fabriker.

Faktum kvarstår att batteritillverkningen idag ger en stor miljöpåverkan. Men elbilar är ändå bättre i en direkt jämförelse. En ironisk detalj är ju också att miljöpåverkan framförallt kommer från fossila bränslen i energiframställning och tillverkning av batterierna.

Rapportens författare och IVL förordar elbilar, otvetydigt. Det är gammelmedias sensationsrubriker som orsakar skadan, eftersom gemene man, journalister eller många akademiker inte ens ids läsa rapportens sammanfattning.

Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).
Men detta har ju redan utretts på det här forumet. Jag kan inte alla detaljer och orkar inte leta fram var det står, men dels lutade sig rapporten på gamla uppgifter som inte ens gäller för batteritillverkning idag, och ska man jämföra med hur t.ex Tesla Gigafactory och Northvolt ska försörjas så är rapportens uppgifter väldigt långt från verkligheten. Dels har man inte räknat med alla utsläpp i ICE-bilarnas livscyklel medan man gjort det för batteribilarna. Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 15:33
av mati
Jerker skrev:
...Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.
Det är dit man måste rikta kritiken. IVL har ju förklarat att de inte hade tillgång till aktuell data och att en del kanske inte längre stämmer, eller kommer att förändras i och med användandet av grönare el i batteriframställningen.
Boven i det hela är i huvudsak våra begåvade journalister som hoppar på en story utan minsta försök att använda den egna hjärnan. Häftiga rubriker väger mycket tyngre än balanserad och korrekt journalistik.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 16:08
av Torkel
Jerker skrev:
Men detta har ju redan utretts på det här forumet.

1. Jag kan inte alla detaljer och orkar inte leta fram var det står,

2. men dels lutade sig rapporten på gamla uppgifter som inte ens gäller för batteritillverkning idag, och ska man jämföra med hur t.ex Tesla Gigafactory och Northvolt ska försörjas så är rapportens uppgifter väldigt långt från verkligheten.

3. Dels har man inte räknat med alla utsläpp i ICE-bilarnas livscyklel medan man gjort det för batteribilarna.

4. Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.
1. Och det gör inte de som kollar på SVTs artikel heller, så låt oss få det rätt här på forumet. Om moderator tycker det är OT så kan mina inlägg flyttas.

2. Ja rapporten använder gamla siffror. Något författarna tar upp som ett problem. Men eftersom Northvolt och GF inte tillverkade batterier när rapporten skrevs så kan man ju knappast använda dem som argument mot rapporten. De nämner också att tillverkarna inte delar med sig av data, vilket innebär att många antaganden måste göras.

3. rapporten jämför inte batterier mot ICE, utan försöker beräkna batteriets miljöpåverkan. Orden "diesel, petrol, combustion" näms t.ex. inte alls i rapporten. "Fossil" nämns i samband med elproduktion.

4. Ja, ja och åter ja. Mediernas story bygger på en helt ovetenskaplig överslagsräkning som projektledaren på IVL gjorde under en intervju. Samma projektledare som i SVT otvetydigt gör klart att BEV är den miljöbästa vägen framåt.

5. En kritik som ofta nämns är den om fossil elmix på 50-70%. Det här är alltså inget antagande rapporten gör, utan data de hämtar från andra studier av livscykel för batterier. Rapporten anger detta som en stor förbättringspotential för tillverkningen.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2017 16:24
av Jerker
Torkel skrev:
1. Och det gör inte de som kollar på SVTs artikel heller, så låt oss få det rätt här på forumet.
Nu skjuter du på budbäraren. Jag bara påpekade att det som du vill göra redan är gjort. Jag kände inte att det var mitt jobb att leta upp diskussionerna här på forumet där vi fått "det rätt här på forumet". Kanske nån annan som var inblandad kan göra det? Jag har bara läst, inte varit med i det jobbet.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 06:25
av Bjelke

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 06:55
av mati
Motorerna, som uppfyller utsläppskraven euro 5 och 6...
Uppenbarligen gör de inte det, annars hade man väl inte återkallat dem? På papperet hade man väl kunnat tillägga.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 07:49
av Laban
mati skrev:
Uppenbarligen gör de inte det, annars hade man väl inte återkallat dem? På papperet hade man väl kunnat tillägga.
Om alla motorer som endast på pappret uppfyller Euro 5/6 kraven ska återkallas så blir det en massiv åtgärd för i princip alla tillverkare.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 07:57
av Gustafsson
Man jämför ju ofta två helt olika saker. Batteritillverkningen, dvs miljöpåverkan före bilen tas i bruk jämförs med diesel/bensin och dess miljöpåverkan efter att bilen tagits i bruk.
Jämförelsen bör ju som nämnts nånstans göras dels för produktionen av bilen men man bör ju också se på produktionen av bränslet. Det gör man ju när det gäller elbilen, men det står aldrig något om det när det gäller fossila bränslen. Vad är energinettot för t.ex. att ta fram diesel från oljeskiffer ?

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 08:03
av mati
Diesel och bensin finns ju på macken och behöver inte framställas. Det vet väl alla. Det är bara betala och så kommer det ut. Och ICE-bilar finns hos bilhandlaren. Det ser man ju tydligt. De behöver inte byggas, de står ju redan där. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 08:11
av Laban
Torkel skrev:
Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).
Vi kanske ska testa att kritisera själva rapporten då:
How much of the production emissions can be allocated to the vehicle?
In the current situation the use in the vehicle is the only use, implying that all of the impact is
related to the vehicle life cycle. There is no second life market for batteries at present, and this looks
to be the case for the foreseeable future if there are not great efforts made to change the situation.
Det här känns som ett väldigt grovt antagande. Det finns en hel del som är annonserat angående inte bara återvinning utan användning av batteriet som energilagring:

http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/ ... -batteries

Sen är det som rapporten nämner inte speciellt många elbilar i omlopp ännu så det är svårt att avgöra var vi ligger när det gäller återvinning, användning. Men gör man antaganden hit och dit angående utsläpp så bör man väl också kunna göra antaganden när det gäller just detta.

Finns säkert mer men jag måste fortsätta semestra här nu :-)

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 12:02
av Jerka
Ja, antagandet att batterierna går direkt i soporna när bilen tjänat ut är nog rapportens tveksammaste antagande. Det är korrekt att detta inte existerar idag, men det är troligtvis bara en följd av att behovet och ekonomin inte funnits där. Vi kommer se både återanvändning och återvinning när de första teslorna börjar gå i pension.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2017 12:17
av Jerker
Nu får ni hjälpa mig här på Facebook!