Re: Artikel i media
Postat: 17 jul 2017 19:19
+1mati skrev:Debattartikel i dagens Nya Lidköpings Tidning
+1mati skrev:Debattartikel i dagens Nya Lidköpings Tidning
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Ja, tyvärr. Nu vet jag inte exakt vad som står i IVL rapporten ordagrant, men i hands debattinlägg verkar det som att en dieselbil inte släpper ut något koldioxid alls under tillverkning, medan en elbil är värsta "miljöboven" under tillverkning.HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Men det dröjer innan elbilar verkligen är billigare än bensin/dieselbilar. Och sedan går det ytterligare några år innan gemene man fattar det. Jag ser det just nu i och med att jag har skaffat solceller. Det finns ju verkligen bra ekonomi i det hela, men så har det inte varit för bara några år sedan. Det har förändrats dramatiskt. Och nu måste jag hela tiden förklara för folk att jag inte är en trädkramare som är dum i huvudet och som inte kan räkna.Foluke skrev:....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Absolut, skulle vilja säga det till honom i insändaren där att de flesta jag känner som skaffat elbil har inte gjort det av miljöskäl i första hand. Det som brukar toppa är att elbilar är billiga i drift, lite underhåll samtFoluke skrev:....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Strömhopp.... det finns en tråd för elbilshumorFoluke skrev:....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Det var mycket tveksamheter i den rapporten. Björn Ferry sammanfattade det hela ganska bra tycker jag:jespersundqvist skrev:Ja, tyvärr. Nu vet jag inte exakt vad som står i IVL rapporten ordagrant, men i hands debattinlägg verkar det som att en dieselbil inte släpper ut något koldioxid alls under tillverkning, medan en elbil är värsta "miljöboven" under tillverkning.
Tyvärr är det nog inte värt att debattera med honom, då han är 67 år gammal (har sökt upp det ) och lever i dåtiden..
I sämsta fall kan alltså en Model 3 släppa ut 16 ton CO2e under sin livstid jämfört med dieselbilens 52 ton. En dieselbil spyr alltså ut mer än tre elbilar tillsammans.
I bästa fall (och det är dit vi är på väg) drivs batterifabrikerna av förnyelsebar el, och då minskar utsläppen enligt IVL:s rapport med 60 % på en gång och då kan en Tesla Model 3 nå ner till 5,4 ton CO2e under hela sin livscykel. En tiondel av dieselbilens utsläpp.
Off topic alltså! Accidental!bullen skrev:Strömhopp.... det finns en tråd för elbilshumorFoluke skrev:....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Varifrån kommer kritiken då? Elbils-förordare av olika bakgrund. Ofta bygger kritiken inte på det som rapporten behandlar heller. Kritiken brukar bygga på "Åh-men du rå!"-argument om dieslar, eller antaganden om framtida tekniker och fabriker.HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Men detta har ju redan utretts på det här forumet. Jag kan inte alla detaljer och orkar inte leta fram var det står, men dels lutade sig rapporten på gamla uppgifter som inte ens gäller för batteritillverkning idag, och ska man jämföra med hur t.ex Tesla Gigafactory och Northvolt ska försörjas så är rapportens uppgifter väldigt långt från verkligheten. Dels har man inte räknat med alla utsläpp i ICE-bilarnas livscyklel medan man gjort det för batteribilarna. Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.Torkel skrev:Varifrån kommer kritiken då? Elbils-förordare av olika bakgrund. Ofta bygger kritiken inte på det som rapporten behandlar heller. Kritiken brukar bygga på "Åh-men du rå!"-argument om dieslar, eller antaganden om framtida tekniker och fabriker.HerrNilsson skrev:Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.jespersundqvist skrev:Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten...
Faktum kvarstår att batteritillverkningen idag ger en stor miljöpåverkan. Men elbilar är ändå bättre i en direkt jämförelse. En ironisk detalj är ju också att miljöpåverkan framförallt kommer från fossila bränslen i energiframställning och tillverkning av batterierna.
Rapportens författare och IVL förordar elbilar, otvetydigt. Det är gammelmedias sensationsrubriker som orsakar skadan, eftersom gemene man, journalister eller många akademiker inte ens ids läsa rapportens sammanfattning.
Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).
Det är dit man måste rikta kritiken. IVL har ju förklarat att de inte hade tillgång till aktuell data och att en del kanske inte längre stämmer, eller kommer att förändras i och med användandet av grönare el i batteriframställningen.Jerker skrev:...Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.
1. Och det gör inte de som kollar på SVTs artikel heller, så låt oss få det rätt här på forumet. Om moderator tycker det är OT så kan mina inlägg flyttas.Jerker skrev:Men detta har ju redan utretts på det här forumet.
1. Jag kan inte alla detaljer och orkar inte leta fram var det står,
2. men dels lutade sig rapporten på gamla uppgifter som inte ens gäller för batteritillverkning idag, och ska man jämföra med hur t.ex Tesla Gigafactory och Northvolt ska försörjas så är rapportens uppgifter väldigt långt från verkligheten.
3. Dels har man inte räknat med alla utsläpp i ICE-bilarnas livscyklel medan man gjort det för batteribilarna.
4. Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.
Nu skjuter du på budbäraren. Jag bara påpekade att det som du vill göra redan är gjort. Jag kände inte att det var mitt jobb att leta upp diskussionerna här på forumet där vi fått "det rätt här på forumet". Kanske nån annan som var inblandad kan göra det? Jag har bara läst, inte varit med i det jobbet.Torkel skrev:1. Och det gör inte de som kollar på SVTs artikel heller, så låt oss få det rätt här på forumet.
Bjelke skrev:Inte helt oväntat...
https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... on-6862022
Uppenbarligen gör de inte det, annars hade man väl inte återkallat dem? På papperet hade man väl kunnat tillägga.Motorerna, som uppfyller utsläppskraven euro 5 och 6...
Om alla motorer som endast på pappret uppfyller Euro 5/6 kraven ska återkallas så blir det en massiv åtgärd för i princip alla tillverkare.mati skrev:Uppenbarligen gör de inte det, annars hade man väl inte återkallat dem? På papperet hade man väl kunnat tillägga.
Vi kanske ska testa att kritisera själva rapporten då:Torkel skrev:Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).
Det här känns som ett väldigt grovt antagande. Det finns en hel del som är annonserat angående inte bara återvinning utan användning av batteriet som energilagring:How much of the production emissions can be allocated to the vehicle?
In the current situation the use in the vehicle is the only use, implying that all of the impact is
related to the vehicle life cycle. There is no second life market for batteries at present, and this looks
to be the case for the foreseeable future if there are not great efforts made to change the situation.