Sida 76 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 12:56
av Verdi
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 13:36
av Smutt
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en Octavia

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 15:31
av Guldis-54
Smutt skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en Octavia


:lol: :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 18:23
av Daoops
Börjar det bli dags att vakna? Håkan Hummern Matson strikes i gp igen..

HÅKAN MATSON
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år. Själv väntar jag på vätgasbilar...

Håkan Matson: Då kommer boomen för elbilarna



Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 13 september 2017, 12:58 Uppdaterad: 13 september 2017, 15:03
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år.
Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre.
Bilsalongen i Frankfurt ger ändå en närmast övertydlig signal om vart bilvärlden är på väg.
Riktningen i stort sett samtliga tillverkare kör i heter elektrifiering. Men än så länge handlar det nästan bara om konceptbilar och vi får ständigt höra att de ska komma om några år.
Min gissning är att korken dras ur flaskan (eller att all ketchup kommer på en och samma gång) runt 2020-2021. Visserligen har då Audi (2018), Mercedes (också 2018) och Volvo (2019) redan lanserat sina första elbilar, men den stora – jag höll på att skriva strömmen – vågen av elbilar kommer ytterligare något år senare.
Dit hör Volkswagen ID och suv-varianten ID Crozz, som lanseras just 2020 till ett pris som beskrivs som mycket attraktivt. Räkna med under 300.000 kronor i Sverige.
Räckvidden är upp till 60 mil, precis som för BMW i Vision Dynamics, som kommer att heta i5 eller möjligen i4.
"Vi arbetar mycket hårt med att få den i ett produktionsfärdigt utförande. Eftersom det handlar om en bil utan avgaser vill vi att också designen ska vara ren, med enkla linjer", sa BMW:s designchef Adrian van Hooydonk när jag träffade honom i montern efter premiären.

Läs mer
Volvo inte ensam syndare - här är hela listan
Mercedes kommer med sin första elbil 2018, en suv, men i Frankfurt premiärvisades EQA – alltså nästa generation av A-klassen, med eldrift och räckvidd på 40 mil.
Renault visade konceptbilen Symbioz som ligger längre bort i tiden, där tanken är att man ska köra bilen ända in i vardagsrummet och sedan använda sätena som tv-fåtöljer.
Kreativt, men knappast särskilt verklighetsnära. Vad gör man med alla höstlöv som fastnat på däcken, till exempel?

Läs mer
BMW växlar upp i realtid
Men medan många pratar eldrift och visar fantasifulla konceptbilar finns det faktiskt ett märke som redan nu elektrifierat halva sin försäljning i Europa – Toyota.
Totalt har 1,5 miljoner hybrider sålts i Europa och i programmet finns nu 16 olika modeller. Och satsningen på hybrider intensifieras ytterligare nu: alla modeller kommer att ha två olika hybridsystem för kunden att välja mellan, en ekonomisk och en sportig. Som exempel kan C-HR, som i dag har en effekt på 122 hk, nästa år också att kunna köpas också med en motoreffekt på 150-160 hk.
Men vi som gått och väntat på en mindre och billigare vätgasdriven bränslecellmodell från Toyota lär få vänta i flera år. Först kommer en ny Mirai, sedan en Lexus och först därefter den mindre modellen.
Här i Frankfurt ställde Hondas ut sin bränslecellbil, medan Hyundai lät sin nya modell stanna hemma i Sydkorea.
Däremot hade Mercedes äntligen premiär på sin bränslecellbil, baserad på GLXC, som dessutom är en laddhybrid. Trots de dubbla bränsletankarna ska den inte väga mer än laddhybridsversionen av GLC.
Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 18:27
av Niklas Z
Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 18:39
av StefL
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 18:47
av Verdi
StefL skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 19:44
av Bjelke
Niklas Z skrev:
Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".
Och huvudbudskapet är iaf klockrent, det heter elektrifiering. :)
Så på sätt och vis är det bland det bättre han skrivit (vad han själv ser fram mot skiter man ju eg i)...

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 20:12
av Niklas Z
Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:
Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".
Och huvudbudskapet är iaf klockrent, det heter elektrifiering. :)
Så på sätt och vis är det bland det bättre han skrivit (vad han själv ser fram mot skiter man ju eg i)...
Jo, det är bland det bättre han skrivit, det håller jag med om.

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 21:19
av Svenssons
HÅKAN MATSON skrev:
Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON
Inte billig men på vilket sätt hade den blivit billigare? Dubbla elmotorer hade inte blivit billigare, skippa batteriet funkar inte får bränslecellen är beroende av detta om man inte vill köra en bil med kanske 30 hk. Enda sättet att effektivisera bilen och få en billigare lösning är att plocka bort bränslecellen med dess tankar. Då kanske Mercedes även skulle få en bil med längre räckvidd än 48 mil vilket jag misstänker är enligt NEDC.

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 22:18
av joel80
Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 22:20
av vigge50
joel80 skrev:
Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
Ja, en bränslecell kan inte ge ifrån sig de effekterna som bilen behöver under en acceleration om du inte överdimensionerar de rejält, därför finns batterier för att ta hand om accelerationer och kan laddas upp under inbromsning.

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 23:05
av joel80
Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2017 23:38
av Svenssons
joel80 skrev:
Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?
De borde ha förluster även här ja precis som batteribil vid laddningen. Frågan är om dessa förluster är medräknade eller ej i de beräkningar som är gjorda.

Vad man inte hör så mycket om är vampire drain-försluter för bränlecell. Dvs förluster av energi när bilen inte används. Här blir det dels förluster i batteriet men även vätgastankarna och själva bränslecellen lär ha en del förluster. Som jag uppfattar det som så mår inte membranet i bränslecellen så bra av ständiga temperaturskillnader och bör hållas vid temperaturen 80-120 grader Celsius. Frågan är hur detta sköts på en vätgasbil där man stannar och stoppar bilen flera gånger under dagen. Skulle vara intressant att köra med en värmekamera på en Mirai som stått stilla ett tag. Sedan är frågan hur länge membranet håller innan bilen måste in för underhåll.

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 06:41
av mati
Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 07:20
av LarsL
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 07:22
av mati
LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 07:23
av Jerker
mati skrev:
Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.
Precis. Men det måste vara några olika saker som samverkar:
  1. De är inkörda i tanken på tankandet på särskilda stationer.
  2. De kan inte föreställa sig att en lite längre paus för att fylla batteriet ens är möjlig, det får inte under några som helst ta mindre än några få minuter. Där gör de också ett tanke(!)fel. Om man räknar med allt, från att svänga av från vägen tills man är tillbaka igen och på väg så tar det betydligt mer tid i anspråk än de föreställer sig. Ställtiden räknar de aldrig med. Inte heller det faktum att man ofta kombinerar detta med ett toabesök och kanske att handla något. Är man då ensam i bilen så kan man inte göra det på nåt annat sätt än seriellt och då springer tiden snabbt iväg.
  3. Det skulle också kunna vara så att deras teknikintresse triggas av tanken på bränsleceller. Batterier är liksom lite tråkiga medan forskning kring bränsleceller är lite sexigt. Wow! Man kan köra en bil och det kommer rent och hälsosamt vatten ur avgasröret!

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 07:39
av mati
Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 07:57
av Smutt
mati skrev:
Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.
Det roliga är att dom tror att dom med familjen i bilen kör 37mil vilket dom såklart inte gör, sen om man frågar är det ingen som behöver kissa på den resan? Så svarar dom att det går ju på 3min :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 08:17
av Svenssons
LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Ser inte det i artikeln, har detta strukits?

https://unvis.it/mariestadstidningen.se ... asbilarnas

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 08:25
av LarsL
mati skrev:
LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.
Facebook är lite av ett gatedcommunity... så jag kan inte länka direkt till Mariestads-tisningens inlägg.

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 08:28
av LarsL
Bild

Skärmdump...

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 09:36
av StefL
Verdi skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2017 09:49
av vigge50
LarsL skrev:
Bild

Skärmdump...
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.