Re: Artikel i media
Postat: 13 sep 2017 22:18
Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
Ja, en bränslecell kan inte ge ifrån sig de effekterna som bilen behöver under en acceleration om du inte överdimensionerar de rejält, därför finns batterier för att ta hand om accelerationer och kan laddas upp under inbromsning.joel80 skrev:Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
De borde ha förluster även här ja precis som batteribil vid laddningen. Frågan är om dessa förluster är medräknade eller ej i de beräkningar som är gjorda.joel80 skrev:Tack..
Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?
Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.LarsL skrev:
Precis. Men det måste vara några olika saker som samverkar:mati skrev:Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.
Det roliga är att dom tror att dom med familjen i bilen kör 37mil vilket dom såklart inte gör, sen om man frågar är det ingen som behöver kissa på den resan? Så svarar dom att det går ju på 3minmati skrev:Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.
Ser inte det i artikeln, har detta strukits?LarsL skrev:
Facebook är lite av ett gatedcommunity... så jag kan inte länka direkt till Mariestads-tisningens inlägg.mati skrev:Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.LarsL skrev:
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.Verdi skrev:Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.StefL skrev:Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 förVerdi skrev:Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen.perkabolo skrev:Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.LarsL skrev:
Skärmdump...
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? )vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Skulle tydligen hålla på 1 år från oktober 2016, så borde väl komma nån slutrapport snartbat skrev:Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?
Jo jag vet. Men jag gillade det mesta med XC70:n förutom väghållningen, styrningen och drivlinan. Haha. Nä, men jag satt förbannat bekvämt, den hade en bra utrustningsnivå, den var rymlig och praktisk osv.StefL skrev:XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.
Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?mati skrev:Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? )vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!nek0 skrev:2015 kostade 1kg vätgasen 80krvigge50 skrev:Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?mati skrev:Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? )vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-ny ... en-6344599
Nettoutsläpp av CO2 WTW i g/km
Tesla Model S -- 274
Toyota Mirai -- 121
Exakt och det är det som gör mig så upprörd. Vi skattebetalare kommer få finansiera dessa galenskaper.Foluke skrev:Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
12man skrev:Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor