Sida 128 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 10 mar 2018 10:09
av LarsL
Fast Kineserna vill inte ha vätgas... så det blir inget med det.

Re: Artikel i media

Postat: 10 mar 2018 10:10
av Laban
Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.

En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.

Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?

Re: Artikel i media

Postat: 10 mar 2018 10:12
av Teslaspolen
Dream on! Vätgs har redan torskat för personbilar. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 10 mar 2018 11:14
av Svenssons
Vätgas är ju redan dött, det borde biljournalister se.

Kommer aldrig komma en familjebil eller mindre med mer än 60 mils riktig räckvidd och där är elbilar redan och elbil med längre räckvidd är utlovad.

Tanjstationer för vätgas kostar grymt mycket mer och lär få problem med bygglov nära bostadsområden. Tillverkarna av vätgasbilar vill inte investera vad som krävs eller stå för driften.

Bränslet är 2-3 gånger dyrare än vätgas. Konsumenter lär kolla på driftskostnader och servicekostnad när en vätgasbil i inköp kostar lika mycket eller mer än en ren elbil.

Re: Artikel i media

Postat: 10 mar 2018 11:26
av TiborBlomhall
Laban skrev:
Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.

En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.

Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
Det tar emot att erkänna att man inte har råd med en ny elbil. Då hittar man hellre på massa svammel för att bevisa att gamla SAAB-en man har från 1992 är minst lika bra.
Inställningen mot elbilar kommer på nåt magiskt vis ändras till positivt så snart det börjar dyka upp billiga begagnade elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 12 mar 2018 09:45
av Geni87
TiborBlomhall skrev:
Laban skrev:
Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.

En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.

Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
Det tar emot att erkänna att man inte har råd med en ny elbil. Då hittar man hellre på massa svammel för att bevisa att gamla SAAB-en man har från 1992 är minst lika bra.
Inställningen mot elbilar kommer på nåt magiskt vis ändras till positivt så snart det börjar dyka upp billiga begagnade elbilar.
Så värst magiskt är det väl inte, men ditt sista påstående är ju det som krävs för många - speciellt på landsbyggden.

För under 100kkr får du idag en rätt schysst begagnad dieselbil som ger dig 100 mils räckvidd efter 5 minuters tankning. Du kan också använda den till att köra ett tungt släp med betongsäckar, virke eller vad det nu kan vara. Är det konstigt att man är skeptisk om det idag krävs att man slantar upp närmare miljonen för att få liknande egenskaper i en elbil?

Re: Artikel i media

Postat: 12 mar 2018 11:35
av Bjelke
http://www.svenskverkstad.se/svenska-fo ... est-patent
– Scania siktar på att vara ledande inom övergången till ett hållbart transportsystem och med det i åtanke utvecklar vi kontinuerligt våra tjänster och tekniska lösningar.

Den övervägande delen av patentansökningarna avser styrsystem för fordon, med tonvikt på förbättrade funktioner för farthållning samt växlingsstrategier. En fjärdedel av ansökningarna gäller uppkopplade och självkörande fordon.
Jo det är bra att dom satsar men jag får en svag känsla av att dom lägger energi och resurser inom något som till stor del kan bli värdelöst (väldigt snart).
Inte så förvånande eg eftersom det här mycket handlar om saker dom forskat inom fram tills nyligen medans det (förhoppningsvis) ser lite annorlunda ut kommande år.
Men översätter man det som står så har dom lagt det mesta av sin utveckling på saker relaterat till fossil drift...

Re: Artikel i media

Postat: 12 mar 2018 13:24
av Geni87
Bjelke skrev:
http://www.svenskverkstad.se/svenska-fo ... est-patent
– Scania siktar på att vara ledande inom övergången till ett hållbart transportsystem och med det i åtanke utvecklar vi kontinuerligt våra tjänster och tekniska lösningar.

Den övervägande delen av patentansökningarna avser styrsystem för fordon, med tonvikt på förbättrade funktioner för farthållning samt växlingsstrategier. En fjärdedel av ansökningarna gäller uppkopplade och självkörande fordon.
Jo det är bra att dom satsar men jag får en svag känsla av att dom lägger energi och resurser inom något som till stor del kan bli värdelöst (väldigt snart).
Inte så förvånande eg eftersom det här mycket handlar om saker dom forskat inom fram tills nyligen medans det (förhoppningsvis) ser lite annorlunda ut kommande år.
Men översätter man det som står så har dom lagt det mesta av sin utveckling på saker relaterat till fossil drift...
Mja men bara för att man inte söker patent betyder det ju inte att man inte utvecklar något. Trenden går ju dessutom mot att inte söka patent om man har något riktigt revolutionerande på g, eftersom en patentansökan offentliggör tekniken och öppnar därmed upp för kopior i länder där man skiter fullständigt i om patent finns eller ej.

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 07:01
av oscfor
Ganska balanserad artikel i Dagens GP. Lite löjligt med kartan och stadsdelarna, men totalt som sagt ganska balanserat...

Bild

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 11:46
av lator
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 11:46
av Bjelke
http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
...
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.

-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf...

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 12:01
av Geni87
Bjelke skrev:
http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
...
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.

-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf...
Mjo fast hela den här grejen om att Polestar 1 skulle vara någon "Teslautmanare" är helt och hållet skapat av media/självutnämnda experter med dålig koll på ämnet de skriver om - som vanligt. Polestar 1 blir nog en parantes för företaget, och ska väl ses som någon form av varumärkesbyggare, sen att den är en hybrid är ju något olyckligt men det var väl den tekniken som fanns att tillgå i rätt mognadsgrad inom koncernen för den tänkta produktionsstarten. SPA1 är ju inte förberedd för BEV:ar.

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 12:16
av chaffis75
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 12:26
av Geni87
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 13:02
av strejf
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.

Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.

Källa:

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 14:17
av Geni87
strejf skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.

Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.

Källa:

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 08:43
av strejf
Geni87 skrev:
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 09:46
av Geni87
strejf skrev:
Geni87 skrev:
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.
Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 10:07
av chaffis75
Geni87 skrev:

Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 10:36
av Geni87
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:

Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 13:39
av Laban
Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 15:33
av Geni87
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.
Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.

Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.

Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.

Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:02
av Bjelke

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:23
av LarsL
10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:34
av bylund
LarsL skrev:
10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Bland Sveriges största i Oxelösund?