Re: Artikel i media
Postat: 10 mar 2018 10:09
Fast Kineserna vill inte ha vätgas... så det blir inget med det.
Det tar emot att erkänna att man inte har råd med en ny elbil. Då hittar man hellre på massa svammel för att bevisa att gamla SAAB-en man har från 1992 är minst lika bra.Laban skrev:Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.
En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.
Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
Så värst magiskt är det väl inte, men ditt sista påstående är ju det som krävs för många - speciellt på landsbyggden.TiborBlomhall skrev:Det tar emot att erkänna att man inte har råd med en ny elbil. Då hittar man hellre på massa svammel för att bevisa att gamla SAAB-en man har från 1992 är minst lika bra.Laban skrev:Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.
En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.
Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
Inställningen mot elbilar kommer på nåt magiskt vis ändras till positivt så snart det börjar dyka upp billiga begagnade elbilar.
Jo det är bra att dom satsar men jag får en svag känsla av att dom lägger energi och resurser inom något som till stor del kan bli värdelöst (väldigt snart).– Scania siktar på att vara ledande inom övergången till ett hållbart transportsystem och med det i åtanke utvecklar vi kontinuerligt våra tjänster och tekniska lösningar.
Den övervägande delen av patentansökningarna avser styrsystem för fordon, med tonvikt på förbättrade funktioner för farthållning samt växlingsstrategier. En fjärdedel av ansökningarna gäller uppkopplade och självkörande fordon.
Mja men bara för att man inte söker patent betyder det ju inte att man inte utvecklar något. Trenden går ju dessutom mot att inte söka patent om man har något riktigt revolutionerande på g, eftersom en patentansökan offentliggör tekniken och öppnar därmed upp för kopior i länder där man skiter fullständigt i om patent finns eller ej.Bjelke skrev:http://www.svenskverkstad.se/svenska-fo ... est-patent
Jo det är bra att dom satsar men jag får en svag känsla av att dom lägger energi och resurser inom något som till stor del kan bli värdelöst (väldigt snart).– Scania siktar på att vara ledande inom övergången till ett hållbart transportsystem och med det i åtanke utvecklar vi kontinuerligt våra tjänster och tekniska lösningar.
Den övervägande delen av patentansökningarna avser styrsystem för fordon, med tonvikt på förbättrade funktioner för farthållning samt växlingsstrategier. En fjärdedel av ansökningarna gäller uppkopplade och självkörande fordon.
Inte så förvånande eg eftersom det här mycket handlar om saker dom forskat inom fram tills nyligen medans det (förhoppningsvis) ser lite annorlunda ut kommande år.
Men översätter man det som står så har dom lagt det mesta av sin utveckling på saker relaterat till fossil drift...
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf......
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.
-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Mjo fast hela den här grejen om att Polestar 1 skulle vara någon "Teslautmanare" är helt och hållet skapat av media/självutnämnda experter med dålig koll på ämnet de skriver om - som vanligt. Polestar 1 blir nog en parantes för företaget, och ska väl ses som någon form av varumärkesbyggare, sen att den är en hybrid är ju något olyckligt men det var väl den tekniken som fanns att tillgå i rätt mognadsgrad inom koncernen för den tänkta produktionsstarten. SPA1 är ju inte förberedd för BEV:ar.Bjelke skrev:http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf......
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.
-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.lator skrev:Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.chaffis75 skrev:Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.lator skrev:Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.Geni87 skrev:Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.chaffis75 skrev:Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.lator skrev:Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.strejf skrev:Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.Geni87 skrev:Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.chaffis75 skrev:Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.lator skrev:Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.
Källa:
https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.Geni87 skrev:Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.strejf skrev:Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.Geni87 skrev:Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...Geni87 skrev:
Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.
Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.
BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort.chaffis75 skrev:Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...Geni87 skrev:
Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.
Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.
BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort.
Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.Laban skrev:Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort.
Bland Sveriges största i Oxelösund?LarsL skrev:10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...