Sida 128 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 11:46
av Bjelke
http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
...
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.

-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf...

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 12:01
av Geni87
Bjelke skrev:
http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
...
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.

-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf...
Mjo fast hela den här grejen om att Polestar 1 skulle vara någon "Teslautmanare" är helt och hållet skapat av media/självutnämnda experter med dålig koll på ämnet de skriver om - som vanligt. Polestar 1 blir nog en parantes för företaget, och ska väl ses som någon form av varumärkesbyggare, sen att den är en hybrid är ju något olyckligt men det var väl den tekniken som fanns att tillgå i rätt mognadsgrad inom koncernen för den tänkta produktionsstarten. SPA1 är ju inte förberedd för BEV:ar.

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 12:16
av chaffis75
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 12:26
av Geni87
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 13:02
av strejf
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.

Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.

Källa:

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/

Re: Artikel i media

Postat: 13 mar 2018 14:17
av Geni87
strejf skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.

Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.

Källa:

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 08:43
av strejf
Geni87 skrev:
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 09:46
av Geni87
strejf skrev:
Geni87 skrev:
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.
Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 10:07
av chaffis75
Geni87 skrev:

Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 10:36
av Geni87
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:

Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 13:39
av Laban
Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.

Re: Artikel i media

Postat: 14 mar 2018 15:33
av Geni87
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.
Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.

Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.

Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.

Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:02
av Bjelke

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:23
av LarsL
10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:34
av bylund
LarsL skrev:
10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Bland Sveriges största i Oxelösund?

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:46
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Bland Sveriges största i Oxelösund?
Skulle säga världens största i så fall, men det kanske är att förhäva sig.

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:47
av chaffis75
Geni87 skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.
Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.

Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.

Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.

Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.
Låter rimligt de du säger och de låter som du har ganska bra koll på de, kanske så att du jobbar hos någon biltillverkare nära där du bor :D

Re: Artikel i media

Postat: 16 mar 2018 07:51
av chaffis75
Självklart bra men snacka om fel att de skulle vara en stor laddplats... Lödde har 14 SUC (om jag minns rätt) och 2 vanliga snabbladdare på samma plats.

Hos min tidigare arbetsgivare i Lund hade vi laddplatser, minns inte exakt hur många men jag vet man byggde ut snabbt och där var nog ett 10 tal redan när jag slutade där för ca 3 år sedan så de är säkert fler platser idag.

Re: Artikel i media

Postat: 17 mar 2018 09:05
av Remuz
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10

Re: Artikel i media

Postat: 17 mar 2018 10:14
av dstr
Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
"experten" är verksam i ett bolag som sysslar med:
Verksamheten ska vara av sådan art, att den främjar en breddning och förfining av elektronikens användning. Därmed avses väsentligen projektering, konstruktion, tillverkning, installation, idrifttagning och service av i första hand industriella system, men dessutom avses forskning och utveckling som uppfyller det nämnda målet. Därmed förenlig verksamhet inbegrips.
Som Tibor redan konstaterat http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/ så har snittförbrukningen sjunkit med 2500kwh senaste 18 åren. Vad kan en elbil ha för snittförbrukning? 180w? Det ger nästan 1400 mil per år - och i snitt kör vi 1200 mil per år.

Re: Artikel i media

Postat: 17 mar 2018 10:30
av TiborBlomhall
Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".

Re: Artikel i media

Postat: 17 mar 2018 10:33
av Remuz
De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också

Re: Artikel i media

Postat: 17 mar 2018 10:43
av dstr
TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".
I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.

Då tror jag nog mer att alla ute-spa'n är ett större hot mot elnätet (för att greppa en annan orelaterat sak för att flytta fokus från elbilen) :)

Re: Artikel i media

Postat: 17 mar 2018 10:44
av dstr
Remuz skrev:
De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=true

Han verkar tro att vi laddar var vi än står parkerade, hela tiden?

Re: Artikel i media

Postat: 17 mar 2018 10:54
av LarsL
Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Skönt att höra :roll: