De införde subventioner 2016 och nu börjar det märkas, 2017 hamnade laddbara bilar på 1,6% av försäljningen vilket var en fördubbling av 2016. Under de två första månaderna så har de ökat med 90% jämfört med förra året och andelen passerade för första gången 2% i februari. Till skillnad från Sverige så är fördelningen BEV/PHEV ganska jämn.Machris skrev:Spännande. Om tyskarna inför subventioner och befolkningen nappar så lär det effekter på fler länder i Europa skulle jag tro.leiflodde skrev:
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Lite så jag tänkte på att om en sån stor bilnation tänker om bör det kunna få genomslag i produktion. Tänk om vi i framtiden överger Tesla, kan det händaMachris skrev:Spännande. Om tyskarna inför subventioner och befolkningen nappar så lär det effekter på fler länder i Europa skulle jag tro.leiflodde skrev:
Re: Artikel i media
Vaa! Är vi inte fanboys foreverleiflodde skrev:Lite så jag tänkte på att om en sån stor bilnation tänker om bör det kunna få genomslag i produktion. Tänk om vi i framtiden överger Tesla, kan det händaMachris skrev:Spännande. Om tyskarna inför subventioner och befolkningen nappar så lär det effekter på fler länder i Europa skulle jag tro.leiflodde skrev:
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Artikel i media
Det här är väl rätt talande:leiflodde skrev:
”Om inte det görs tvingas vi acceptera att merparten av det nyskapade värdet hamnar i Asien eller i USA”, säger Peter Altmaier.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Tesla pausar Model 3-produktionen:
http://teknikensvarld.se/produktionen-a ... as-621199/
Tydligen för att förbereda för högre produktion. Läser man mellan raderna ska de "slänga ut" robotar för vissa moment och ersätta dem med mänsklig arbetskraft. Låter som att den utlovade bruttomarginalen för Model 3 är i fara...:
http://www.industrinyheter.se/20180418/ ... ygnet-runt
http://teknikensvarld.se/produktionen-a ... as-621199/
Tydligen för att förbereda för högre produktion. Läser man mellan raderna ska de "slänga ut" robotar för vissa moment och ersätta dem med mänsklig arbetskraft. Låter som att den utlovade bruttomarginalen för Model 3 är i fara...:
http://www.industrinyheter.se/20180418/ ... ygnet-runt
Re: Artikel i media
Väldigt intressant! Sparka politikerna i baken så de vågar ta sitt ansvar och fattar ordentliga beslut!12man skrev:
Re: Artikel i media
6000 model 3 i veckan...
Snaaaaaart......................
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-bygge ... ln-6910281
Snaaaaaart......................
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-bygge ... ln-6910281
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Kungen drar sitt strå till stacken. 600 solceller sätts upp. Ska täcka 12% av slottets elförbrukning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... iljovanlig
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... iljovanlig
Re: Artikel i media
Jag läste först ”Kulingen”.Vasp skrev:Kungen drar sitt strå till stacken. 600 solceller sätts upp. Ska täcka 12% av slottets elförbrukning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... iljovanlig
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Den här mycket läsvärda artikeln är på tyska, men Google translate kan säkert vara behjälplig.
http://www.wiwo.de/unternehmen/auto/vw- ... 8-all.html
Artikeln handlar om den nytillträdda VW-chefen Herbert Diess och hans stora passion för elbilar.
Diess har redan under sin tid som inköpschef på BMW med näbbar och klor kämpat för elektrifiering, vilket resulterade i utveckligen och i slutändan även produktion av i3 och i8.
Redan för fem år sedan, alltså innan dieselgate, har Diess förutspått att bilvärlden står inför stora förändringar. Han har redan då insett att det kan införas körförbud för förbränningsbilar i städerna och att det inte finns några som helst frågetecken kring att framtiden kommer att vara elektrisk. Han uttalar sig även om att Tyskland måste se till att elproduktionen blir grön och att man ska komma ifrån kolberoendet.
Lite mellan raderna kan man ana att dieselgate var det som gjorde att Diess tills sist har fått en chans att förverkliga sina idéer. Han jämförs i artikeln med Elon Musk. Lite överdrivet kanske. Jag vet inte. Elon har sparkat igång elbilsrevolutionen, medan Diess kan vara den som verkligen klarar av att massproducera billiga elbilar för folket. Tesla bygger ändå väldigt dyra bilar som få har råd med, även Model 3 är ju en mycket dyr bil. VW har åtminstone i teorin möjligheten att bygga miljontals elbilar till låga priser. Bara de inte sabbar allting nu. Detta kan bli riktigt stort.
Man blir lite glad när man läser artikeln. Efter att ha tittat på svt:s Dokument Utifrån om dieselskandalen är det kanske bra att veta att inte allting är nattsvart.
http://www.wiwo.de/unternehmen/auto/vw- ... 8-all.html
Artikeln handlar om den nytillträdda VW-chefen Herbert Diess och hans stora passion för elbilar.
Diess har redan under sin tid som inköpschef på BMW med näbbar och klor kämpat för elektrifiering, vilket resulterade i utveckligen och i slutändan även produktion av i3 och i8.
Redan för fem år sedan, alltså innan dieselgate, har Diess förutspått att bilvärlden står inför stora förändringar. Han har redan då insett att det kan införas körförbud för förbränningsbilar i städerna och att det inte finns några som helst frågetecken kring att framtiden kommer att vara elektrisk. Han uttalar sig även om att Tyskland måste se till att elproduktionen blir grön och att man ska komma ifrån kolberoendet.
Lite mellan raderna kan man ana att dieselgate var det som gjorde att Diess tills sist har fått en chans att förverkliga sina idéer. Han jämförs i artikeln med Elon Musk. Lite överdrivet kanske. Jag vet inte. Elon har sparkat igång elbilsrevolutionen, medan Diess kan vara den som verkligen klarar av att massproducera billiga elbilar för folket. Tesla bygger ändå väldigt dyra bilar som få har råd med, även Model 3 är ju en mycket dyr bil. VW har åtminstone i teorin möjligheten att bygga miljontals elbilar till låga priser. Bara de inte sabbar allting nu. Detta kan bli riktigt stort.
Man blir lite glad när man läser artikeln. Efter att ha tittat på svt:s Dokument Utifrån om dieselskandalen är det kanske bra att veta att inte allting är nattsvart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Ja man får inte glömma att företagen är helt eniga om vad dom gör. Pågår maktkamper inom de flesta storföretag i olika industrier om vilket håll man ska gå åt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
mati, onekligen läsvärd artikel. Bara att hoppas att Diess kan driva igenom sina avsikter. Även om Tesla klarar att producera en halv miljon bilar per år så är det bara ungefär 1 % av all världens bilproduktion. Får Diess en gigant som VAG på rätt spår kan väldigt mycket vara vunnet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Man skulle kunna säga att Diess fick dieselskandalen som en välkomstgåva när han kom till VW. Den har säkert gjort det lättare för honom att driva elektrifieringsspåret!
Re: Artikel i media
Ja, samtidigt som han garanterat inte var inblandad i VWs dieselskandal eftersom han jobbade på BMW vid den tiden där han höll på med elbilar. Det är ju viktigt för trovärdigheten i det sammanhanget.Jerker skrev:Man skulle kunna säga att Diess fick dieselskandalen som en välkomstgåva när han kom till VW. Den har säkert gjort det lättare för honom att driva elektrifieringsspåret!
Det verkar som att det är stora omstruktureringar på gång internet hos VW. Ett eller annat (petrol-)huvud kommer att rulla kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Som ändå bara kostar marginellt mer än VW's e-Golf och som det snart tillverkas 10x fler av än just e-Golf. Jag vill se priser på I.D bilarna, den färdigan designen och release datum, innan dess är det bara konceptbilar och löst snack. Men man får hoppas att Diess är mannan som vänder på skutan, jag vill se Buzz på marknaden. Det är en av del elbilar jag ser mest fram emot trots att jag är mycket tveksam till om jag någonsin kommer att köpa en bil från VW.mati skrev:Tesla bygger ändå väldigt dyra bilar som få har råd med, även Model 3 är ju en mycket dyr bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Marginellt mer än e-Golf vet jag inte. En e-Golf kostar 400k och då är den ganska välutrustad. Min e-Golf har betydligt mer utrustning och features än min Model S. Och vi vet inte vad en Model 3 kommer att kosta i Sverige, men jag räknar med 500k och uppåt. Visst, då är det en större bil med större batteri. Men jämförelsen haltar. Därmed vill jag inte säga ett en e-Golf är billig. För det är den verkligen inte.
Samtidigt har du rätt, vi vet inte vad ID-bilarna kommer att kosta när de släpps, men vi kan vara ganska säkra på att de blir billigare än billigaste Teslan.
ID Buzz är en jättespännande bil som jag ser fram emot. Sambon är redan inställd på att vi ska ha en sån. Jag ställer mig lite avvaktade tills jag ser den, men jag gillar konceptet.
Samtidigt har du rätt, vi vet inte vad ID-bilarna kommer att kosta när de släpps, men vi kan vara ganska säkra på att de blir billigare än billigaste Teslan.
ID Buzz är en jättespännande bil som jag ser fram emot. Sambon är redan inställd på att vi ska ha en sån. Jag ställer mig lite avvaktade tills jag ser den, men jag gillar konceptet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
VW har i olika uttalanden sagt att I.D ska kosta som en dyrare diesel Golf utan att precisera mer.
Finns ju tex Golf GTD som kostar en del. Men den kommer i alla fall att vara betydligt billigare än dagens e-Golf.
Så den har utifrån den synpunkten potential att bli en ”Folk-elbil”. Tex om priset tex hamnar en del under 300” före supermiljöbilspremie.
Har också sett uttalanden att den beräknas finnas hemma hos Återförsäljarna tidigt 2020. Vilket känns ganska realistiskt.
Finns ju tex Golf GTD som kostar en del. Men den kommer i alla fall att vara betydligt billigare än dagens e-Golf.
Så den har utifrån den synpunkten potential att bli en ”Folk-elbil”. Tex om priset tex hamnar en del under 300” före supermiljöbilspremie.
Har också sett uttalanden att den beräknas finnas hemma hos Återförsäljarna tidigt 2020. Vilket känns ganska realistiskt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Artikel i media
bullen skrev:Om han klantar till det med elbilar... blir det då en ny Diess-el-gate?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Artikel i media
Nuvarande Tesla kurs är 12.6 för Model S vilket ger 441k för Model 3. Rimligtvis borde det bli lite bättre kurs på Model 3 så det känns lite pessimistiskt att räkna med 500k. Om nu inte kronan försvagas ännu mer. Ser man sedan modellmässigt så har Golf ett utgångspris på 180k, Audi A4 Sedan 340k. För min del innebär det att Model 3 ligger hyfsat rätt i kurs även utan subventioner. För e-Golf är det lite värre, skulle säga minst 100k för mycket.mati skrev:Marginellt mer än e-Golf vet jag inte. En e-Golf kostar 400k och då är den ganska välutrustad. Min e-Golf har betydligt mer utrustning och features än min Model S. Och vi vet inte vad en Model 3 kommer att kosta i Sverige, men jag räknar med 500k och uppåt. Visst, då är det en större bil med större batteri. Men jämförelsen haltar. Därmed vill jag inte säga ett en e-Golf är billig. För det är den verkligen inte.
Tillägg: nu var jag lite snabb där, hade gjort några tillval där på Model S på svenska sidan. Nuvarande Model S kurs är ~12.1 vilket ger 423 000 för Model 3.
Den korta Golf varianten lär bli billigare än Model 3, det vore konstigt annars. Det återstår väl att se om I.D Crozz blir billigare än Model Y. Personligen är jag lite skeptisk men blir förstås glatt överraskad om så blir fallet. Jag gillar alla I.D koncepten, tycker de har lyckats med något som ser modernt ut utan några Mirai vibbar. Få se om de gör som Jaguar och behåller konceptens design till produktion, om än kanske utan kantiga rattar. Hmm, kollade precis på ID Crozz, den är jag kanske lite skeptisk till designmässigt.Samtidigt har du rätt, vi vet inte vad ID-bilarna kommer att kosta när de släpps, men vi kan vara ganska säkra på att de blir billigare än billigaste Teslan.
ID Buzz är en jättespännande bil som jag ser fram emot. Sambon är redan inställd på att vi ska ha en sån. Jag ställer mig lite avvaktade tills jag ser den, men jag gillar konceptet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Glöm inte att e-Golfen var från början en alibibil, dvs en elbil som har skapats för att de var tvungna att ha en sådan i modellprogrammet. Den råkade bli lite för bra vilket gjorde den oväntat populär, framförallt i Norge, men nu med större batteri även i andra länder. Den produceras i mycket små volymer, jämfört med vad VW spottar ur sig i vanliga fall. Den byggs dessutom in en fabrik som inte är anpassad för storskalig massproduktion, vilket gör den lite extra dyr. Tanken med e-Golf har tyvärr aldrig varit att den skulle bli en billig elbil för den breda massan. Annat med I.D.-serien som kommer att massproduceras i helt andra volymer. Det är så priserna kommer att falla. Vad som kommer hända med andrahandsvärdet på min e-Golf om några år blir kanske ett bekymmer då.Laban skrev:Den korta Golf varianten lär bli billigare än Model 3, det vore konstigt annars. Det återstår väl att se om I.D Crozz blir billigare än Model Y. Personligen är jag lite skeptisk men blir förstås glatt överraskad om så blir fallet. Jag gillar alla I.D koncepten, tycker de har lyckats med något som ser modernt ut utan några Mirai vibbar. Få se om de gör som Jaguar och behåller konceptens design till produktion, om än kanske utan kantiga rattar. Hmm, kollade precis på ID Crozz, den är jag kanske lite skeptisk till designmässigt.
I.D. Crozz tycker jag inte heller är så lyckad designmässigt. Men den enda prototypen som finns att titta på idag är nog bara en fingervisning. Den har ju inte ens en öppningsbar baklucka, dvs den är inte färdig. Jag utgår ifrån att den kommer att bli lite mindre vågad när den väl kommer ut på marknaden. Tyskarna, och framförallt VW, är konservativa när det gäller formspråket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag köper att den aldrig var meningen att sälja i några större volymer. Och det är väl det som är det sorgliga i kråksången, för det är ett aktivt val de har gjort, precis som Dieselgate..mati skrev:.. Tanken med e-Golf har tyvärr aldrig varit att den skulle bli en billig elbil för den breda massan. Annat med I.D.-serien som kommer att massproduceras i helt andra volymer. Det är så priserna kommer att falla. Vad som kommer hända med andrahandsvärdet på min e-Golf om några år blir kanske ett bekymmer då.
Framtiden lär utvisa. Tyvärr är Buzz 4 år bort. De borde ha börjat med denI.D. Crozz tycker jag inte heller är så lyckad designmässigt. Men den enda prototypen som finns att titta på idag är nog bara en fingervisning. Den har ju inte ens en öppningsbar baklucka, dvs den är inte färdig. Jag utgår ifrån att den kommer att bli lite mindre vågad när den väl kommer ut på marknaden. Tyskarna, och framförallt VW, är konservativa när det gäller formspråket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd