Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
"Denna uppenbara realistiska kombination av motorväg, trefilig 100-väg och en kortare avslutande del landsväg gav en förbrukning på 186 Wh/km.
Nu var detta en Model S 90D, vilket kan sägas få 483 km i räckvidd vid dessa körförhållanden. Min kommande 100 D väger antagligen lite mer om inte batteritekniken krympts under utvecklingen (sannolikt då batteriutrymmet inte blivit större), men 10% mer i räckvidd kanske är realistiskt. Då landar man på 531 km i räckvidd på en perfekt full laddning. I verkligheten finns det knappast perfekt utplacerade laddare, precis som man ser till att tanka innan man drabbats av soppatorsk i en fossilbil.
530 km är över den magiska siffran 466 km, vilket enligt Google är avståndet Göteborg-Stockholm över Jönköping. Dock är det mer motorväg på den sträckan än Ödeshög-Sätila.
Men räckvidden blir likväl imponerande och över förväntan. Sajten Egotrip anger t ex 290 km i räckvidd vid motorväg och 20 grader utomhus för Model S 90D, dvs 310 Wh/km och 362 km vid 90 km/h eller 248 Wh/km.
Fyra faktorer kan jag tänka mig påverkar här - dels hade jag range mode aktiverat, vilket innebär att klimatanläggningen prioriteras ner. Dels körde jag på autopilot på motorväg och trefilig 100-väg, vilket rimligtvis innebär en datorbaserad optimerad energiförbrukning. Dels höll autopiloten hastighetsgränsen. Dels var det lite 70-vägar som drar ner det hela."
Skönt att se att du har upplevt samma sak som många av oss andra även ha gjort - Det funkar! Om du använder https://abetterrouteplanner.com/ så kan du planera väldigt väl och även hantera variationer i höjd och även hur hastigheten påverkar.
Att i nästa steg inse att man på en veckas fjällsemester eller badsemester hinner ladda fullt flera gånger om via ett enkelt 240V schucko uttag i motorvärmarstolpen.
Sen är det naturligtvis även en bra sak för preppern i dig som kanke inte vill ha flera kubik med bensin liggandes... (som ändå bara skulle räcka en viss tid).
När jag körde hem från Göteborg i fredags (~16mil) hamnade min snittförbrukning på låga 153Wh/km, vilket är bara snäppet över e-Golfen som vid samma tillfälle drog 152Wh/km (ganska normal förbrukning för den bilen). Det var runt 25 grader. Det är lägsta förbrukning jag någonsin haft med min S90D, och jag hade alltså teoretiskt kunnat köra 50 mil på en fulladdning. Osäkert vad det berodde på. Jag gjorde inget särskilt. En kombination av gynnsamma omständigheter antar jag.
Men för bara några månader sedan kom jag på exakt samma sträcka på en förbrukning runt 250Wh/km. Det var vinterslask och elände. Då minskar den totala räckvidden till max 30 mil, vilket inte är dåligt ändå, men betydligt mindre än 50.
Så visst går det att köra 50 mil, men man får räkna med att det kan bli mycket mindre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
När jag körde hem från Göteborg i fredags (~16mil) hamnade min snittförbrukning på låga 153Wh/km, vilket är bara snäppet över e-Golfen som vid samma tillfälle drog 152Wh/km (ganska normal förbrukning för den bilen). Det var runt 25 grader. Det är lägsta förbrukning jag någonsin haft med min S90D, och jag hade alltså teoretiskt kunnat köra 50 mil på en fulladdning. Osäkert vad det berodde på. Jag gjorde inget särskilt. En kombination av gynnsamma omständigheter antar jag.
Men för bara några månader sedan kom jag på exakt samma sträcka på en förbrukning runt 250Wh/km. Det var vinterslask och elände. Då minskar den totala räckvidden till max 30 mil, vilket inte är dåligt ändå, men betydligt mindre än 50.
Så visst går det att köra 50 mil, men man får räkna med att det kan bli mycket mindre än så.
Kolla höjdskillnaden även små skillnader kan göra räckvidden missvisande. För att få rätt borde man ta snittet av en tor resa.
Min bästa förbrukning fick sig en liten törn på vägen tillbaka, 105 km/h på vägen dit och 120 km/h på vägen tillbaka och 100 m höjdskillnad över 6,5 mil. 119 Wh/km vs 154 Wh/km. Där var det både hastighet och höjdskillnad.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Här i Eskilstuna har vi ett dussin elbussar från BYD, går ca 30 mil på en laddning.
Är klart vanligare att man ser en elbuss än en fossilbuss här i stan. Eller annars är jag bara skadad att jag bara ser elfordon
Jag är i bussbranchen. Själv tycker jag att gasbussar är bättre än dieselbussar. Låter mindre och går behagligare. En gasbuss kan även tankas över natten. Att tanka en dieselbuss tar tid det med. Mellan 10-15 min på mitt jobb. Är ju ett antal hundra liter som ska i.
Kolla höjdskillnaden även små skillnader kan göra räckvidden missvisande. För att få rätt borde man ta snittet av en tor resa.
Sant, men Göteborg ligger vid havet och jag bor 109 m upp. Det gick alltså garanterat inte nedför.
T o r går inte att säga i det här fallet eftersom bilen har stått på verkstan i en vecka och på vägen ner en vecka tidigare låg förbrukningen runt 2 kWh/mil. Alltså ganska högt och betydligt mer än de 1,53 jag fick på hemvägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så om jag fattar det rätt så har Tesla inväntat beslutet om bygglov, men inte startbeskedet, som kom tre dagar senare? Det är dessa tre dagars tjuvstart som kommunen bråkar om?
Utan att vara särskilt insatt så känns det spontant som lite paragrafrytteri. Vad har kommunen lidit för skada av det här?
Så om jag fattar det rätt så har Tesla inväntat beslutet om bygglov, men inte startbeskedet, som kom tre dagar senare? Det är dessa tre dagars tjuvstart som kommunen bråkar om?
Utan att vara särskilt insatt så känns det spontant som lite paragrafrytteri. Vad har kommunen lidit för skada av det här?
Det är väl som allt annat som har med kommun och stat att göra, idioterna som arbetar där vill utnyttja den lilla makt de har. Det är en viss typ av människa som klarar av att arbeta utan att prestera något år efter år. Nu lär de bränna kommunens pengar på en rättsprocess utan att behöva stå still svars för det.
Det är väl som allt annat som har med kommun och stat att göra, idioterna som arbetar där vill utnyttja den lilla makt de har. Det är en viss typ av människa som klarar av att arbeta utan att prestera något år efter år. Nu lär de bränna kommunens pengar på en rättsprocess utan att behöva stå still svars för det.
Jag brukar säga att en del människor jobbar som tjänstemän på kommunen eftersom de inte får jobb någon annanstans. Jag har fått mycket skit för den åsikten. Men jag håller fast vid den, för det är så det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Samverkansnämnden... Motverkan snarare
Men är mer och mer sånt här när kommunavdelningar försöker leka affär, förr gjorde de så lite som möjligt för pengar de fick sig tilldelade, numera slår de knut på sig själva för att dra in pengar utöver skatten..
Det är väl som allt annat som har med kommun och stat att göra, idioterna som arbetar där vill utnyttja den lilla makt de har. Det är en viss typ av människa som klarar av att arbeta utan att prestera något år efter år. Nu lär de bränna kommunens pengar på en rättsprocess utan att behöva stå still svars för det.
Jag brukar säga att en del människor jobbar som tjänstemän på kommunen eftersom de inte får jobb någon annanstans. Jag har fått mycket skit för den åsikten. Men jag håller fast vid den, för det är så det är.
Jag har flera exempel på det bara häromkring i våra små kommuner... Och jag brukar säga exakt samma sak.
Jag är i bussbranchen. Själv tycker jag att gasbussar är bättre än dieselbussar. Låter mindre och går behagligare. En gasbuss kan även tankas över natten. Att tanka en dieselbuss tar tid det med. Mellan 10-15 min på mitt jobb. Är ju ett antal hundra liter som ska i.
Har bara hört om biblioteksbussen i Kungsbacka, en Scania. Den tar riktigt lång tid att ladda och de kan inte göra det på natten för de har inte gasladdare i huset. Dessutom måste den laddas flera gånger i veckan jämt emot dieseln som gick en hel vecka utan tankning.
Sen ska vi kanske inte gå in på riskerna med att ha två gasbombar ombord...
Lokaltrafiken här i Skellefteå har nästan bara gasbussar. i nya bussgaraget som håller på att byggas ska 30-40 lokalbussar kunna stå på rad och nattankas.