Sida 147 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2018 20:07
av Geni87
Toja skrev:
fnystrom skrev:
En ny artikel full av elbilsmyter:
https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/anled ... kopa-elbil

Inkluderar till och med en bild på en brinnande elbil. Undrar om han vet hur många fossilbilar som brinner varje år?
Jag blir så trött på dessa bakåtsträvare, men dom kan ju stå där sen med sina osäljbara fosilbränbare
Den vanligaste orsaken till bilbränder brukar vara att branden är anlagd. Utöver det är 12V-systemet en vanlig källa till bränder, något som finns i både ICE-bilar och elbilar. Men när det kommer till HV-systemet i elbilen kontra förbränningsmotorn, bränslesystem etc lär bränder vara vanligare i den senare. Kraven på elsystem på över 60V i bilar är väldigt tuffa när det kommer till t.ex. isolationsfel.

I UK fick Volvo det lite hett om öronen nyligen när en XC90 PHEV som stod och laddade på en garageuppfart brann upp.

http://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-43737982

När man sedan tittade på övervakningsfilmer visade det sig dock vara en avundsjuk granne eller liknande som varit i farten. :P


Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2018 20:48
av Leo
Vanligaste orsaken till bränder "vid en krock" har jag för mig är att spolarvätskebehållaren spricker, sprider ut lättantändlig spolarvätska över varma motordelar (turbo, topplock, grenrör osv). Lär ju vara betydligt mindre risk för en elbil i det avseendet.

Re: Artikel i media

Postat: 21 maj 2018 21:09
av Geni87
Leo skrev:
Vanligaste orsaken till bränder "vid en krock" har jag för mig är att spolarvätskebehållaren spricker, sprider ut lättantändlig spolarvätska över varma motordelar (turbo, topplock, grenrör osv). Lär ju vara betydligt mindre risk för en elbil i det avseendet.
Låter rimligt. Har för mig att om andelen koncentrerad spolarvätska är hälften eller mer brinner det mycket bra. Större brandrisk vid krock på vintern mao. :) Är väl dock inte så vanligt med bränder vid krock rent generellt.

Re: Artikel i media

Postat: 29 maj 2018 22:16
av Geni87
Nu kommer produktionslinorna från Grohmann. :)

https://www.nyteknik.se/fordon/sex-flyg ... em-6916832

Re: Artikel i media

Postat: 29 maj 2018 22:26
av Svenssons
Geni87 skrev:
Är väl dock inte så vanligt med bränder vid krock rent generellt.
Förutom om det är en amerikansk bil eller i alla fall om det är en bil i en amerikansk film...

Re: Artikel i media

Postat: 29 maj 2018 23:52
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Är väl dock inte så vanligt med bränder vid krock rent generellt.
Förutom om det är en amerikansk bil eller i alla fall om det är en bil i en amerikansk film...
Så sant så, då handlar det inte bara om simpla bränder utan gärna en fet explosion. :)

Re: Artikel i media

Postat: 31 maj 2018 09:18
av Wir

Re: Artikel i media

Postat: 31 maj 2018 13:01
av HerrNilsson
Japp, det var det. Tack för länken.

Re: Artikel i media

Postat: 31 maj 2018 19:41
av Bod
Önskar man kunde sprida den till många!

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 13:22
av fnystrom
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 13:28
av Verdi
fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 13:53
av fth
Enligt ABRP skulle resan ta 11:30 ToR, non-stop med min X90, jag vet också av erfarenhet att siffran stämmer väldigt bra.

Nu har ju min bil drygt dubbelt så stort batteri, men det måste väl trots det vara ett gigantiskt misslyckande för Nissan att bara nå en snittfart på 50km/h vid långfärd?

Bilen skulle för mig vara helt oanvändbar, det här kan ju som sagt ge elbilsmotståndarna kubikkilometer med vatten på sina kvarnar.

Hur tänkte Nissan egentligen? Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att dom medvetet saboterar sin elbilsdivision för att gynna sina fossiler och hybrider.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 14:00
av chaffis75
Verdi skrev:
fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
Ja de är stor risk att denna bil svärtar ner alla andra elbilar.
Jag tror också att Nissan drar fel slutsatser... Ja de är säkert så att deras LEAF 24kwh kunder har ett laddmönster där detta inte är ett problem men detta beror ju på att Leaf 24kwh i många fall är en andra bil och då laddar man väldigt sällan på snabbladdare. Nya 40kwh leaf tror jag dock att många köper som första bil och då blir de också fler snabbladdnings sessioner. Att jag ser leaf 40 som en första bil beror ju på att batteriet praktiskt är väldigt mycket större och mer lagom lång mellan pauserna. Säg att på en 24kwh så utnyttjar man runt 14kwh för att ha marginal ner och för att man aldrig laddar fullt vid snabbladdning men på en 40wkh så utnyttjar man säkert runt 30 kwh utan att känna sig nervös, dvs minst dubbel så stort (dvs runt 10kwh marginal oavsett storlek på batteriet).
Denna praktiska ökning av batteri storlek gör ju att man kan ha den som första bil till skillnad från 24kwh leaf som jag aldrig skulle ha som första bil men är perfekt som andra bil (kan även läsas som kan inte göra semester/tjänste -resor med).

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 14:13
av Geni87
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:11
av fth
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:23
av nek0
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:34
av Geni87
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet
Allt är relativt. Vilken bil med liknande batteristorlek är billigare menar du?

Sen säger jag inte att det är vettiga besparingar de har gjort, för det är det inte. Men det finns ingen annan förklaring, värmeutveckling är sannolikt inget nytt för ingenjörerna på Nissan.
fth skrev:
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
Absolut, håller med.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:41
av nek0
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet
Allt är relativt. Vilken bil med liknande batteristorlek är billigare menar du?

Sen säger jag inte att det är vettiga besparingar de har gjort, för det är det inte. Men det finns ingen annan förklaring, värmeutveckling är sannolikt inget nytt för ingenjörerna på Nissan.
fth skrev:
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
Absolut, håller med.
Påstår inte att någon annan elbil med liknande batteristorlek är billigare men det finns elbilar som är billigare och kommer längre på en dag än nya Leaf-en.
Att kala den lågprisad bil är väl att ta i.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:42
av 12man
Kanske på Nissan som Tepco cheferna fick nytt jobb

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:43
av nek0
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:46
av 12man
Men skåpvarianten har väl kylfläktar, mestmotor får ta sig en ny resa

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 17:06
av Pontus
fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.
Jag provade också och fick ett laddstop på 1 min :D
Capture.JPG

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 18:52
av LarsL
Verdi skrev:

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
Har en sådan på jobbet också. Men jag är ganska säker på att han bara är avundsjuk. Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankade ;)

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 19:42
av fnystrom
LarsL skrev:
Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankade ;)
:lol:

Bra comeback!

Re: Artikel i media

Postat: 09 jun 2018 22:54
av joel80
fth skrev:
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
Upp till runt 55-60 mil är nya klart bättre/snabbare.. Troligen hinner inte 24kwh-aren ikapp på en laddning till så kanske även vid 70-80 mil är nya snabbare.. Även om andra laddningen blir seg.