Sida 147 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 13:28
av Verdi
fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 13:53
av fth
Enligt ABRP skulle resan ta 11:30 ToR, non-stop med min X90, jag vet också av erfarenhet att siffran stämmer väldigt bra.

Nu har ju min bil drygt dubbelt så stort batteri, men det måste väl trots det vara ett gigantiskt misslyckande för Nissan att bara nå en snittfart på 50km/h vid långfärd?

Bilen skulle för mig vara helt oanvändbar, det här kan ju som sagt ge elbilsmotståndarna kubikkilometer med vatten på sina kvarnar.

Hur tänkte Nissan egentligen? Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att dom medvetet saboterar sin elbilsdivision för att gynna sina fossiler och hybrider.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 14:00
av chaffis75
Verdi skrev:
fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
Ja de är stor risk att denna bil svärtar ner alla andra elbilar.
Jag tror också att Nissan drar fel slutsatser... Ja de är säkert så att deras LEAF 24kwh kunder har ett laddmönster där detta inte är ett problem men detta beror ju på att Leaf 24kwh i många fall är en andra bil och då laddar man väldigt sällan på snabbladdare. Nya 40kwh leaf tror jag dock att många köper som första bil och då blir de också fler snabbladdnings sessioner. Att jag ser leaf 40 som en första bil beror ju på att batteriet praktiskt är väldigt mycket större och mer lagom lång mellan pauserna. Säg att på en 24kwh så utnyttjar man runt 14kwh för att ha marginal ner och för att man aldrig laddar fullt vid snabbladdning men på en 40wkh så utnyttjar man säkert runt 30 kwh utan att känna sig nervös, dvs minst dubbel så stort (dvs runt 10kwh marginal oavsett storlek på batteriet).
Denna praktiska ökning av batteri storlek gör ju att man kan ha den som första bil till skillnad från 24kwh leaf som jag aldrig skulle ha som första bil men är perfekt som andra bil (kan även läsas som kan inte göra semester/tjänste -resor med).

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 14:13
av Geni87
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:11
av fth
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:23
av nek0
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:34
av Geni87
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet
Allt är relativt. Vilken bil med liknande batteristorlek är billigare menar du?

Sen säger jag inte att det är vettiga besparingar de har gjort, för det är det inte. Men det finns ingen annan förklaring, värmeutveckling är sannolikt inget nytt för ingenjörerna på Nissan.
fth skrev:
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
Absolut, håller med.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:41
av nek0
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet
Allt är relativt. Vilken bil med liknande batteristorlek är billigare menar du?

Sen säger jag inte att det är vettiga besparingar de har gjort, för det är det inte. Men det finns ingen annan förklaring, värmeutveckling är sannolikt inget nytt för ingenjörerna på Nissan.
fth skrev:
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
Absolut, håller med.
Påstår inte att någon annan elbil med liknande batteristorlek är billigare men det finns elbilar som är billigare och kommer längre på en dag än nya Leaf-en.
Att kala den lågprisad bil är väl att ta i.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:42
av 12man
Kanske på Nissan som Tepco cheferna fick nytt jobb

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:43
av nek0
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 16:46
av 12man
Men skåpvarianten har väl kylfläktar, mestmotor får ta sig en ny resa

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 17:06
av Pontus
fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.
Jag provade också och fick ett laddstop på 1 min :D
Capture.JPG

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 18:52
av LarsL
Verdi skrev:

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
Har en sådan på jobbet också. Men jag är ganska säker på att han bara är avundsjuk. Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankade ;)

Re: Artikel i media

Postat: 08 jun 2018 19:42
av fnystrom
LarsL skrev:
Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankade ;)
:lol:

Bra comeback!

Re: Artikel i media

Postat: 09 jun 2018 22:54
av joel80
fth skrev:
Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
Upp till runt 55-60 mil är nya klart bättre/snabbare.. Troligen hinner inte 24kwh-aren ikapp på en laddning till så kanske även vid 70-80 mil är nya snabbare.. Även om andra laddningen blir seg.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2018 09:06
av LarsL
Vore lite kul med en tävling mellan Leaf 24, 30 och 40kWh, typ

Kanske ett elbilsrally mellan de två elbilsmässorna i Göteborg och Stockholm? Eller ska sträckan vara längre? Fram och tillbaka kanske?

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2018 09:11
av LarsL
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jun 2018 15:45
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 16:04
av Geni87
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 16:37
av Verdi
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...

Ingår Nissan och Renault i samma koncern?

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 16:51
av nek0
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...
Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sätt :)

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:00
av ochso
Verdi skrev:
Ingår Nissan och Renault i samma koncern?
Renault äger 44 % av röstberättigade aktier i Nissan och Nissan äger 15 % av aktierna, dock utan röster, i Renault.

Det förekommer också en allians mellan dessa båda tillverkare med Mitsubishi. Nissan äger 33 % av aktierna i Mitsubishi.

Vidare äger Daimler AG 3,1 % av Renault/Nissan och Nissan och Renault äger 1,55 % vardera i Daimler AG.

Daimler AG är också majoritetsägare av Mitsubishis division för lastbilar och bussar, där även Mitsubishi äger än minoritetspost. Intressant är också att Mutsibishi har en allians med PSA, alltså Peugeot och Citroën, där bilar som I-Miev säljs under varumärket Citroën också. Mitsubishi har för övrigt ägts till 5 % av Volvo, vilket är intressant då Volvo idag ägs av Geely som ju nu köpt in sig i Daimler, det var för övrigt Daimler som köpte de 5 % av Volvo i Mitsubishi.

Daimler har ju också varit ägare i Tesla där man ägt 10 % av aktierna, och har dessutom en gemensam satsning med BYD genom Denza, en biltillverkare (av elbilar) som samägs mellan Daimler och BYD.

Komplicerat och det är inte annat än att det är lätt att bli konspiratorisk... Vem kontrollerar egentligen vem i detta spel, många gemensamma nämnare över allt...

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:16
av Geni87
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...

Ingår Nissan och Renault i samma koncern?
Jag vet inte om ordet koncern är det rätta, men de har en tät allians iaf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault%E ... i_Alliance

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:26
av Geni87
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...
Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sätt :)
Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:33
av Jerker
Geni87 skrev:
Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.

Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.