Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare 12man » 08 jun 2018 15:46

Men skåpvarianten har väl kylfläktar, mestmotor får ta sig en ny resa
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Pontus » 08 jun 2018 16:06

fnystrom skrev:Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20180531/langresa-snabbladdning-ladda-nissan-leaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Jag provade också och fick ett laddstop på 1 min :D
Capture.JPG
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav elbilist LarsL » 08 jun 2018 17:52

Verdi skrev:
En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.

Har en sådan på jobbet också. Men jag är ganska säker på att han bara är avundsjuk. Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankade ;)
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare fnystrom » 08 jun 2018 18:42

LarsL skrev:Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankade ;)

:lol:

Bra comeback!
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inläggav joel80 » 09 jun 2018 21:54

fth skrev:
Geni87 skrev:Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.

Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth

Upp till runt 55-60 mil är nya klart bättre/snabbare.. Troligen hinner inte 24kwh-aren ikapp på en laddning till så kanske även vid 70-80 mil är nya snabbare.. Även om andra laddningen blir seg.
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80

Inläggav elbilist LarsL » 10 jun 2018 08:06

Vore lite kul med en tävling mellan Leaf 24, 30 och 40kWh, typ https://youtu.be/yH3RqJRhNEE

Kanske ett elbilsrally mellan de två elbilsmässorna i Göteborg och Stockholm? Eller ska sträckan vara längre? Fram och tillbaka kanske?
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav elbilist LarsL » 10 jun 2018 08:11

nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.

Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav nek0 » 10 jun 2018 14:45

LarsL skrev:
nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.

En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.

Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
nek0

Inläggav Geni87 » 11 jun 2018 15:04

nek0 skrev:
LarsL skrev:

Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.

Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 jun 2018 15:37

Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:

Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...

Ingår Nissan och Renault i samma koncern?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon