Sida 148 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 16:51
av nek0
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...
Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sätt :)

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:00
av ochso
Verdi skrev:
Ingår Nissan och Renault i samma koncern?
Renault äger 44 % av röstberättigade aktier i Nissan och Nissan äger 15 % av aktierna, dock utan röster, i Renault.

Det förekommer också en allians mellan dessa båda tillverkare med Mitsubishi. Nissan äger 33 % av aktierna i Mitsubishi.

Vidare äger Daimler AG 3,1 % av Renault/Nissan och Nissan och Renault äger 1,55 % vardera i Daimler AG.

Daimler AG är också majoritetsägare av Mitsubishis division för lastbilar och bussar, där även Mitsubishi äger än minoritetspost. Intressant är också att Mutsibishi har en allians med PSA, alltså Peugeot och Citroën, där bilar som I-Miev säljs under varumärket Citroën också. Mitsubishi har för övrigt ägts till 5 % av Volvo, vilket är intressant då Volvo idag ägs av Geely som ju nu köpt in sig i Daimler, det var för övrigt Daimler som köpte de 5 % av Volvo i Mitsubishi.

Daimler har ju också varit ägare i Tesla där man ägt 10 % av aktierna, och har dessutom en gemensam satsning med BYD genom Denza, en biltillverkare (av elbilar) som samägs mellan Daimler och BYD.

Komplicerat och det är inte annat än att det är lätt att bli konspiratorisk... Vem kontrollerar egentligen vem i detta spel, många gemensamma nämnare över allt...

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:16
av Geni87
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...

Ingår Nissan och Renault i samma koncern?
Jag vet inte om ordet koncern är det rätta, men de har en tät allians iaf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault%E ... i_Alliance

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:26
av Geni87
nek0 skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...
Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sätt :)
Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 17:33
av Jerker
Geni87 skrev:
Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.

Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 18:56
av Geni87
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.

Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.
Jo visst är det så. Och de behöver även kapital för investeringarna i ny utveckling och produktion, något de får från de befintliga modellprogrammen. Ett alternativ hade ju varit att som Tesla ta in extern finansiering, men det är förenat med större risker och nackdelen att man då delvis förlorar kontrollen över företaget.

Dock är det något tröttsamt att första kommentaren från vissa här på forumet alltid är "de vill inte sälja elbilar". Riktigt så enkelt är det ju inte. Resultatet från de som gick "all-in" för ett par år sedan syns ju inte än tyvärr. Men om exempelvis Volvo menar allvar med att de ska sälja 50% BEV:ar 2025 (vilket man får anta då de aldrig hade gjort ett sånt uttalande annars) betyder de att de måste ha gått "all-in" för ett tag sedan, eller iaf fördelat majoriteten av sina utvecklingsresurser när det gäller drivlinor mot eldrivna sådana. Och startat investeringsprogram för att bygga om fabrikerna och annat.

Även Tesla skjuter ju medvetet upp lanseringen av den "billiga" Model 3-varianten för att få ekonomi i tillverkningen.

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 20:12
av nek0
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.

Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.
Jo visst är det så. Och de behöver även kapital för investeringarna i ny utveckling och produktion, något de får från de befintliga modellprogrammen. Ett alternativ hade ju varit att som Tesla ta in extern finansiering, men det är förenat med större risker och nackdelen att man då delvis förlorar kontrollen över företaget.

Dock är det något tröttsamt att första kommentaren från vissa här på forumet alltid är "de vill inte sälja elbilar". Riktigt så enkelt är det ju inte. Resultatet från de som gick "all-in" för ett par år sedan syns ju inte än tyvärr. Men om exempelvis Volvo menar allvar med att de ska sälja 50% BEV:ar 2025 (vilket man får anta då de aldrig hade gjort ett sånt uttalande annars) betyder de att de måste ha gått "all-in" för ett tag sedan, eller iaf fördelat majoriteten av sina utvecklingsresurser när det gäller drivlinor mot eldrivna sådana. Och startat investeringsprogram för att bygga om fabrikerna och annat.

Även Tesla skjuter ju medvetet upp lanseringen av den "billiga" Model 3-varianten för att få ekonomi i tillverkningen.
Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Ingen biltillverkare har batterier så de räcker och gör alt för att inte sälja för många elbilar. Alla biltillverkare vill dra in så mycket som möjligt pengar från tidigare investeringar. Var det inte Fiats VD som bad folk att inte köpa deras elbil för att man förlorar pengar på den. Var är Bolten . Nu kan ju Chevrolet sälja hur många Bolt som helst i Europa. Var säljer de den?

Re: Artikel i media

Postat: 11 jun 2018 23:38
av Geni87
nek0 skrev:
Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Ingen biltillverkare har batterier så de räcker och gör alt för att inte sälja för många elbilar. Alla biltillverkare vill dra in så mycket som möjligt pengar från tidigare investeringar. Var det inte Fiats VD som bad folk att inte köpa deras elbil för att man förlorar pengar på den. Var är Bolten . Nu kan ju Chevrolet sälja hur många Bolt som helst i Europa. Var säljer de den?
I Europa får man väl då säga att det är Renault/Nissan som vill sälja elbilar mest, då de har levererat nästan tre gånger så många som nr två på listan (Tesla, tätt åtföljda av BMW och VW) Januari-Mars i år, hyfsat resultat ändå med tanke på att de inte vill.

Bolten ska vi nog inte hoppas för mycket på då GM mer eller mindre har avvecklat hela sin försäljningsorganisation i Europa. De skiter i Europa då de i det stora hela inte är konkurrenskraftiga här, bortsett från Bolten då men en enstaka modell är inget man i GM:s sits med Bolt (outsourcad drivlina med höga kostnader) bygger upp en hel organisation för.

Tesla är dock den enda tillverkare som tillverkar en elbil med ett pris och med egenskaper som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att köpa i nuläget, men det spelar ju ingen roll eftersom den inte går att köpa. Och även om den hade gått att köpa känns ~550-600k lite i det saftigaste laget för en Model 3. Så för mig är den lika otillgänglig som en Model S eller I-pace (men i de fallen mer pga prisbilderna).

Re: Artikel i media

Postat: 12 jun 2018 13:41
av 12man
Gm vill sälja diverse Cadillac's och Camaro och Corvette i Europa men inte Bolt eller Volt även efter de gjort sig av med Opel

Geni87 "Bolten ska vi nog inte hoppas för mycket på då GM mer eller mindre har avvecklat hela sin försäljningsorganisation i Europa. De skiter i Europa då de i det stora hela inte är konkurrenskraftiga här, bortsett från Bolten då men en enstaka modell är inget man i GM:s sits med Bolt (outsourcad drivlina med höga kostnader) bygger upp en hel organisation för.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jun 2018 22:12
av Geni87
Tesla gör sig av med 9% av sina tjänstemän... Pressen att visa vinst börjar visa sig nu... Trist för de drabbade. :(


Re: Artikel i media

Postat: 12 jun 2018 22:56
av Jerka
Japp. Jag tror inte egentligen det enbart handlar om press från aktieägarna att börja visa vinst, utan snarare en vilja från Elons sida att visa hela världen att man kan tjäna pengar på elbilar. Han har redan motbevisat folk som säger att bilarna inte kommer gå att sälja, att de kommer bli för dyra, att räckvidden är för kort, att man inte kan snabbladda dem, att batterierna slutar funka osv. Han lanserade nya roadstern för att visa att elbilarna är överlägsna prestandamässigt.

Nu har turen kommit till det ekonomiska. Om han kan få Tesla att gå med vinst över ett helår - vad finns det då kvar för tvivlarna att klanka ner på?

Re: Artikel i media

Postat: 12 jun 2018 23:08
av Geni87
Jerka skrev:
Japp. Jag tror inte egentligen det enbart handlar om press från aktieägarna att börja visa vinst, utan snarare en vilja från Elons sida att visa hela världen att man kan tjäna pengar på elbilar. Han har redan motbevisat folk som säger att bilarna inte kommer gå att sälja, att de kommer bli för dyra, att räckvidden är för kort, att man inte kan snabbladda dem, att batterierna slutar funka osv. Han lanserade nya roadstern för att visa att elbilarna är överlägsna prestandamässigt.

Nu har turen kommit till det ekonomiska. Om han kan få Tesla att gå med vinst över ett helår - vad finns det då kvar för tvivlarna att klanka ner på?
Jo absolut, det är också en del i det hela. Men det handlar inte bara om att täppa igen truten på tvivlande journalister och internettroll. Han säger ju faktiskt att kritiken är korrekt och rättvis, och visar de vinst kommer de få ännu lättare att hitta finansiering till kommande projekt i framtiden. Fabriker i Asien och Europa kommer inte bli billigt, dessutom ska de färdigställa Semin och bygga upp en produktionsapparat för den. Så mycket mer pengar kommer behövas vilket blir enklare och billigare och skaffa om de visar upp sunda finanser.

Frågan är vad dessa 9% jobbar med idag, och vad Tesla i och med deras avgång från företaget bromsar in. De lär ju inte ha suttit och rullat tummarna - då hade de redan varit borta.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 07:24
av mati
nek0 skrev:
Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.
De europeiska tillverkare som verkar satsa mest pengar på elbilar (utan att ha några modeller på marknaden) är nog VW-koncernen. De säger att deras hittills investerade 50 miljarder € för batterier räcker för 10 miljoner elbilar, de håller på och bygger om hela Mosel-fabriken (det är så de kallar sina produktionsanläggningar runt Dresden) för enbart elbilsproduktion. Allt detta kostar skjortan, och har de väl investerat alla dessa pengar så är det ganska uppenbart att de vill sälja bilarna också. Det är ju knappast bara för kulisserna de gör allt detta.
Däremot så finns ju tillverkare som inte investerar nånting i elbilar överhuvudtaget. Och då är det ganska solklart att de inte vill vara med.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 09:45
av Geni87
mati skrev:
nek0 skrev:
Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.
De europeiska tillverkare som verkar satsa mest pengar på elbilar (utan att ha några modeller på marknaden) är nog VW-koncernen. De säger att deras hittills investerade 50 miljarder € för batterier räcker för 10 miljoner elbilar, de håller på och bygger om hela Mosel-fabriken (det är så de kallar sina produktionsanläggningar runt Dresden) för enbart elbilsproduktion. Allt detta kostar skjortan, och har de väl investerat alla dessa pengar så är det ganska uppenbart att de vill sälja bilarna också. Det är ju knappast bara för kulisserna de gör allt detta.
Däremot så finns ju tillverkare som inte investerar nånting i elbilar överhuvudtaget. Och då är det ganska solklart att de inte vill vara med.
Precis, och vill de tjäna pengar i framtiden måste de producera elbilar, det har nog de flesta insett. FCA är väl ett praktexempel på en tillverkare som verkar extremt trög, Mazda verkar inte heller vara med på tåget. VW investerar tungt även om det såklart tar ett tag innan man ser resultatet av de investeringarna. Bara Porsche investerar €6 miljarder i elektrifiering, varav €1 miljard är öronmärkt för "elektrifiering av befintliga modeller". Men resterande €5 miljarder går till utveckling av ny elektrifieringsteknik och investeringar i produktion för BEV:ar. Det är ändå "ganska" matiga investeringar sett till Porsches storlek - ingenting man gör för att det bara ska "se bra ut". :)

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 11:37
av mati
Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu blev e-Golfen ändå lite för bra, och kunderna vill ha den trots det höga priset. Det är inget som VW hade räknat med. Samtidigt är det ett bra sätt för dem att sondera marknaden lite grann, nu när de har bestämt sig för att satsa på elbilar. Den stora efterfrågan på den ganska dyra e-Golfen är ju en bra indikator för hur det kommer att blir när elbilarna blir billigare och får mer räckvidd. De kommer förhoppningsvis inte göra samma misstag igen, dvs att underskatta efterfrågan.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 12:55
av Geni87
mati skrev:
Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu blev e-Golfen ändå lite för bra, och kunderna vill ha den trots det höga priset. Det är inget som VW hade räknat med. Samtidigt är det ett bra sätt för dem att sondera marknaden lite grann, nu när de har bestämt sig för att satsa på elbilar. Den stora efterfrågan på den ganska dyra e-Golfen är ju en bra indikator för hur det kommer att blir när elbilarna blir billigare och får mer räckvidd. De kommer förhoppningsvis inte göra samma misstag igen, dvs att underskatta efterfrågan.
Så är det ju, men om man utgår från idag och inte några år tillbaks så är läget annorlunda.

Visst blev e-Golfen för bra/för populär. Men som du säger är den dels en bra indikator, och den är även en bra plattform med ett hyfsat statistiskt underlag för att samla data som de sedan använder i utvecklingen av de nya BEV:arna.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 14:30
av Laban
mati skrev:
Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu har vi väl pratat om detta tidigare men det här var också ett val VW gjorde. En halvdan satsning istället för en "vi ska vara ledare på elbilssidan". En så stor spelare ska inte behöva vänta på marknaden, de ska styra den.

Och var det verkligen så svårt att känna av marknaden när det gäller elbilar ?

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 14:49
av Verdi
Laban skrev:
mati skrev:
Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu har vi väl pratat om detta tidigare men det här var också ett val VW gjorde. En halvdan satsning istället för en "vi ska vara ledare på elbilssidan". En så stor spelare ska inte behöva vänta på marknaden, de ska styra den.

Och var det verkligen så svårt att känna av marknaden när det gäller elbilar ?
Elbilar skulle inte klara sig en dag utan subventioner. Det är den krassa verkligheten. Vi har två elbilar men utan subventioner hade det blivit alldeles för dyrt sett till det man får.

Kolla på statistiken över sålda fordon. Subventioner är det enda som skapar verkligt sug efter elbilar. Och då gör tillverkarna oftast inte ens någon vinst på de svindyra bilarna.

Jag vill inte vara den som är den men någon måste ju spräcka "elbilsbubblan". ;) När elbilar kan konkurrera på riktigt och dessutom är lika lönsamma för tillverkarna som fossilbilar, ja då kommer den riktiga boomen. Men om det är om 2 år eller 10 år, det vet jag inte.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 15:11
av Svenssons
Verdi skrev:
Elbilar skulle inte klara sig en dag utan subventioner. Det är den krassa verkligheten. Vi har två elbilar men utan subventioner hade det blivit alldeles för dyrt sett till det man får.

Kolla på statistiken över sålda fordon. Subventioner är det enda som skapar verkligt sug efter elbilar. Och då gör tillverkarna oftast inte ens någon vinst på de svindyra bilarna.

Jag vill inte vara den som är den men någon måste ju spräcka "elbilsbubblan". ;) När elbilar kan konkurrera på riktigt och dessutom är lika lönsamma för tillverkarna som fossilbilar, ja då kommer den riktiga boomen. Men om det är om 2 år eller 10 år, det vet jag inte.
Så har det nog varit men det verkar vända nu och då tänker jag inte bara på att Tesla tänker visa vinst för ett par kvartal. Just det faktum att VW, Jaguar, Audi, Porsche, Kia, Nissan med flera biltillverkare verkar satsa på allvar på elbilar är ju ett tecken på att det går att tjäna pengar på det samtidigt som nya subventioner för elbilar inte verkar komma och befintliga subventioner verkar minska. Sverige ligger lite efter här så just i Sverige ökar subventionerna dock.

Jag gillar inte heller subventionerna och tror att elbilsomställningen skulle vara ett faktum även utan subventioner men att dessa har snabbat på omställningen med några år. Nu när Tesla inom kort tillverkar battericeller för $100 per kWh så kan det ju även bli så att det är billigare att tillverka en elbil än att tillverka en avgasbil, särskilt om kraven på avgaser fortsätter att bli hårdare. Skulle reglering av avgaser tas bort så kan ju biltillverkarna nyttja äldre redan utvecklade motorer för att göra billigare bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 16:27
av nek0
Ojj Geni87 vi har nog missförstått varandra. Jag menade inte att ingen vill sälja elbilar på sikt. Vad jag menade var att idag har ingen möjlighet att massproducera elbilar och därför gör nästan alla undermåliga produkter . På nästan alla dagens elbilar fattas det något som skulle gjort dem de ultimata bilarna som alla vill och kan ha.Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 20:15
av Laban
nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 20:22
av bylund
Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 20:23
av Gustafsson
bylund skrev:
Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
:lol:

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2018 21:05
av Laban
bylund skrev:
Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
Haha

Re: Artikel i media

Postat: 14 jun 2018 07:14
av LarsL
Laban skrev:
nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Du kan säkert ha rätt och tyvärr blir det lite självuppfyllande. Om de inte bygger batterifabriker utan köper in dem istället så går de ju miste om de arbetstillfällena. Hade de däremot låtit de som idag jobbar med motorer gå över till batteritillverkningen så hade allt blivit i princip 1/1. Eftersomdet är en ny marknad går det ju dessutom att vinna andelar... om man vågar.
Därför är jag mer inne på att de har stora kostnader i avtal som de måste fullfölja och därför inte kan ställa om snabbt. Ingen trodde ju för 10 år sedan att fossilbilen skulle vara slut om 15-20 år.