Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Japp. Jag tror inte egentligen det enbart handlar om press från aktieägarna att börja visa vinst, utan snarare en vilja från Elons sida att visa hela världen att man kan tjäna pengar på elbilar. Han har redan motbevisat folk som säger att bilarna inte kommer gå att sälja, att de kommer bli för dyra, att räckvidden är för kort, att man inte kan snabbladda dem, att batterierna slutar funka osv. Han lanserade nya roadstern för att visa att elbilarna är överlägsna prestandamässigt.

Nu har turen kommit till det ekonomiska. Om han kan få Tesla att gå med vinst över ett helår - vad finns det då kvar för tvivlarna att klanka ner på?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jerka skrev:
Japp. Jag tror inte egentligen det enbart handlar om press från aktieägarna att börja visa vinst, utan snarare en vilja från Elons sida att visa hela världen att man kan tjäna pengar på elbilar. Han har redan motbevisat folk som säger att bilarna inte kommer gå att sälja, att de kommer bli för dyra, att räckvidden är för kort, att man inte kan snabbladda dem, att batterierna slutar funka osv. Han lanserade nya roadstern för att visa att elbilarna är överlägsna prestandamässigt.

Nu har turen kommit till det ekonomiska. Om han kan få Tesla att gå med vinst över ett helår - vad finns det då kvar för tvivlarna att klanka ner på?
Jo absolut, det är också en del i det hela. Men det handlar inte bara om att täppa igen truten på tvivlande journalister och internettroll. Han säger ju faktiskt att kritiken är korrekt och rättvis, och visar de vinst kommer de få ännu lättare att hitta finansiering till kommande projekt i framtiden. Fabriker i Asien och Europa kommer inte bli billigt, dessutom ska de färdigställa Semin och bygga upp en produktionsapparat för den. Så mycket mer pengar kommer behövas vilket blir enklare och billigare och skaffa om de visar upp sunda finanser.

Frågan är vad dessa 9% jobbar med idag, och vad Tesla i och med deras avgång från företaget bromsar in. De lär ju inte ha suttit och rullat tummarna - då hade de redan varit borta.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.
De europeiska tillverkare som verkar satsa mest pengar på elbilar (utan att ha några modeller på marknaden) är nog VW-koncernen. De säger att deras hittills investerade 50 miljarder € för batterier räcker för 10 miljoner elbilar, de håller på och bygger om hela Mosel-fabriken (det är så de kallar sina produktionsanläggningar runt Dresden) för enbart elbilsproduktion. Allt detta kostar skjortan, och har de väl investerat alla dessa pengar så är det ganska uppenbart att de vill sälja bilarna också. Det är ju knappast bara för kulisserna de gör allt detta.
Däremot så finns ju tillverkare som inte investerar nånting i elbilar överhuvudtaget. Och då är det ganska solklart att de inte vill vara med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.
De europeiska tillverkare som verkar satsa mest pengar på elbilar (utan att ha några modeller på marknaden) är nog VW-koncernen. De säger att deras hittills investerade 50 miljarder € för batterier räcker för 10 miljoner elbilar, de håller på och bygger om hela Mosel-fabriken (det är så de kallar sina produktionsanläggningar runt Dresden) för enbart elbilsproduktion. Allt detta kostar skjortan, och har de väl investerat alla dessa pengar så är det ganska uppenbart att de vill sälja bilarna också. Det är ju knappast bara för kulisserna de gör allt detta.
Däremot så finns ju tillverkare som inte investerar nånting i elbilar överhuvudtaget. Och då är det ganska solklart att de inte vill vara med.
Precis, och vill de tjäna pengar i framtiden måste de producera elbilar, det har nog de flesta insett. FCA är väl ett praktexempel på en tillverkare som verkar extremt trög, Mazda verkar inte heller vara med på tåget. VW investerar tungt även om det såklart tar ett tag innan man ser resultatet av de investeringarna. Bara Porsche investerar €6 miljarder i elektrifiering, varav €1 miljard är öronmärkt för "elektrifiering av befintliga modeller". Men resterande €5 miljarder går till utveckling av ny elektrifieringsteknik och investeringar i produktion för BEV:ar. Det är ändå "ganska" matiga investeringar sett till Porsches storlek - ingenting man gör för att det bara ska "se bra ut". :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu blev e-Golfen ändå lite för bra, och kunderna vill ha den trots det höga priset. Det är inget som VW hade räknat med. Samtidigt är det ett bra sätt för dem att sondera marknaden lite grann, nu när de har bestämt sig för att satsa på elbilar. Den stora efterfrågan på den ganska dyra e-Golfen är ju en bra indikator för hur det kommer att blir när elbilarna blir billigare och får mer räckvidd. De kommer förhoppningsvis inte göra samma misstag igen, dvs att underskatta efterfrågan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu blev e-Golfen ändå lite för bra, och kunderna vill ha den trots det höga priset. Det är inget som VW hade räknat med. Samtidigt är det ett bra sätt för dem att sondera marknaden lite grann, nu när de har bestämt sig för att satsa på elbilar. Den stora efterfrågan på den ganska dyra e-Golfen är ju en bra indikator för hur det kommer att blir när elbilarna blir billigare och får mer räckvidd. De kommer förhoppningsvis inte göra samma misstag igen, dvs att underskatta efterfrågan.
Så är det ju, men om man utgår från idag och inte några år tillbaks så är läget annorlunda.

Visst blev e-Golfen för bra/för populär. Men som du säger är den dels en bra indikator, och den är även en bra plattform med ett hyfsat statistiskt underlag för att samla data som de sedan använder i utvecklingen av de nya BEV:arna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu har vi väl pratat om detta tidigare men det här var också ett val VW gjorde. En halvdan satsning istället för en "vi ska vara ledare på elbilssidan". En så stor spelare ska inte behöva vänta på marknaden, de ska styra den.

Och var det verkligen så svårt att känna av marknaden när det gäller elbilar ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
mati skrev:
Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu har vi väl pratat om detta tidigare men det här var också ett val VW gjorde. En halvdan satsning istället för en "vi ska vara ledare på elbilssidan". En så stor spelare ska inte behöva vänta på marknaden, de ska styra den.

Och var det verkligen så svårt att känna av marknaden när det gäller elbilar ?
Elbilar skulle inte klara sig en dag utan subventioner. Det är den krassa verkligheten. Vi har två elbilar men utan subventioner hade det blivit alldeles för dyrt sett till det man får.

Kolla på statistiken över sålda fordon. Subventioner är det enda som skapar verkligt sug efter elbilar. Och då gör tillverkarna oftast inte ens någon vinst på de svindyra bilarna.

Jag vill inte vara den som är den men någon måste ju spräcka "elbilsbubblan". ;) När elbilar kan konkurrera på riktigt och dessutom är lika lönsamma för tillverkarna som fossilbilar, ja då kommer den riktiga boomen. Men om det är om 2 år eller 10 år, det vet jag inte.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Elbilar skulle inte klara sig en dag utan subventioner. Det är den krassa verkligheten. Vi har två elbilar men utan subventioner hade det blivit alldeles för dyrt sett till det man får.

Kolla på statistiken över sålda fordon. Subventioner är det enda som skapar verkligt sug efter elbilar. Och då gör tillverkarna oftast inte ens någon vinst på de svindyra bilarna.

Jag vill inte vara den som är den men någon måste ju spräcka "elbilsbubblan". ;) När elbilar kan konkurrera på riktigt och dessutom är lika lönsamma för tillverkarna som fossilbilar, ja då kommer den riktiga boomen. Men om det är om 2 år eller 10 år, det vet jag inte.
Så har det nog varit men det verkar vända nu och då tänker jag inte bara på att Tesla tänker visa vinst för ett par kvartal. Just det faktum att VW, Jaguar, Audi, Porsche, Kia, Nissan med flera biltillverkare verkar satsa på allvar på elbilar är ju ett tecken på att det går att tjäna pengar på det samtidigt som nya subventioner för elbilar inte verkar komma och befintliga subventioner verkar minska. Sverige ligger lite efter här så just i Sverige ökar subventionerna dock.

Jag gillar inte heller subventionerna och tror att elbilsomställningen skulle vara ett faktum även utan subventioner men att dessa har snabbat på omställningen med några år. Nu när Tesla inom kort tillverkar battericeller för $100 per kWh så kan det ju även bli så att det är billigare att tillverka en elbil än att tillverka en avgasbil, särskilt om kraven på avgaser fortsätter att bli hårdare. Skulle reglering av avgaser tas bort så kan ju biltillverkarna nyttja äldre redan utvecklade motorer för att göra billigare bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Ojj Geni87 vi har nog missförstått varandra. Jag menade inte att ingen vill sälja elbilar på sikt. Vad jag menade var att idag har ingen möjlighet att massproducera elbilar och därför gör nästan alla undermåliga produkter . På nästan alla dagens elbilar fattas det något som skulle gjort dem de ultimata bilarna som alla vill och kan ha.Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
:lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
Haha
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Du kan säkert ha rätt och tyvärr blir det lite självuppfyllande. Om de inte bygger batterifabriker utan köper in dem istället så går de ju miste om de arbetstillfällena. Hade de däremot låtit de som idag jobbar med motorer gå över till batteritillverkningen så hade allt blivit i princip 1/1. Eftersomdet är en ny marknad går det ju dessutom att vinna andelar... om man vågar.
Därför är jag mer inne på att de har stora kostnader i avtal som de måste fullfölja och därför inte kan ställa om snabbt. Ingen trodde ju för 10 år sedan att fossilbilen skulle vara slut om 15-20 år.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Det är ju iofs vad din handlare sa, handlarna ägs inte av biltillverkarna. Jag tror att handlarna/verkstäderna kommer bli den största förloraren i framtiden när fler och fler bilar ägs av biltillverkarna och hyrs/leasas ut till kunder (privatkunder, taxibolat etc) genom olika avtal. Detta kommer accelereras när den självkörande tekniken bli bättre. Då kapas handlaren bort ur kedjan och service kommer till en större del utföras i egen regi av biltillverkaren skulle jag tippa på, och det oavsett drivlinetyp. Service går då från att bli till en intäkt för handlaren (fakturering för arbete och påslag på reservdelar) och för tillverkaren (vinst på reservdelar) till att bli en kostnad för biltillverkaren, eftersom de då äger bilarna själva i många fall.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Det börjar bli trångt...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Det börjar bli trångt...
jo den där artikeln råkade jag se igår också... helt fantastiskt... logiken snurrar runt så man blir helt yr... Ja vi vi alla svaren och faktan så att påpeka de på detta forum behöver ni nog inte möjligen skulle kanske någon försöka utbilda denna personen men de är stor risk de är bortkastad tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Jag tror hon menar vägskatten och hon har faktiskt en poäng eftersom elbilar visst kräver vägunderhåll och snöröjning.

Jag tycker subventionerna på elbilar är dåligt gjorda också. För när de har kvitterat ut skattepengarna i Sverige så skickas bilarna till Norge och då sipprar det inte ner begagnade elbilar i den svenska bilpoolen som folk med lägre inkomster kan ha råd med. Istället ska de som kanske har en bit till jobbet och inte har råd med en elbil straffbeskattas in absurdum. Folk på glesbygden hamnar faktiskt i kläm medan vi som köper miljonbilar kvitterar ut den ena subventionen efter den andra.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D

Förlåt men din sammanfattning var sisådär. Så här skriver hon.
Den som köper en elbil får betala sedvanlig energiskatt och moms på sin elförbrukning. Men sen då? Betalar han/hon något till vägunderhåll? Nähä! I stället kan man få ett bidrag av staten med upp till 40 000 kronor för inköp av den nya bilen och skattefrihet i fem år. Skaffar du en laddbox hemma så ger Naturvårdsverket ytterligare bidrag med max 10 000 kronor. Därutöver erbjuder flera kommuner gratis laddning och/eller gratis parkering, samtidigt som du laddar din elbil. Elförbrukningen och uppsättande av laddstolpar är naturligtvis inte gratis, utan läggs på den kommunala skattesedeln oavsett var du bor i kommunen eller vilken bil du kör.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Det börjar bli trångt...
jo den där artikeln råkade jag se igår också... helt fantastiskt... logiken snurrar runt så man blir helt yr... Ja vi vi alla svaren och faktan så att påpeka de på detta forum behöver ni nog inte möjligen skulle kanske någon försöka utbilda denna personen men de är stor risk de är bortkastad tid.
Kan du peka exakt på var hennes logik brister?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

Verdi skrev:
Kan du peka exakt på var hennes logik brister?
Tja, jag man kan ju anse att vi betalar mer moms på en Tesla än på en standardbil och därmed har vi gjort en förskottsinbetalning på skattekronor till staten. Som hon skriver pengarna är ju ändå inte öronmärkta... Okej för att den haltar en del. Men till trots.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar