Sida 157 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 16:23
av bullen
En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 18:28
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 19:00
av Teslaspolen
bullen skrev:
En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
Mycket bra skrivet! Får jag spara den i arsenalen? 8-)

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 19:52
av Remuz
nek0 skrev:

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 20:10
av HerrNilsson
Viper skrev:
Samma här. IVL får man slängt i ansiktet lite då och då ... Men det är en bekväm "sanning" som gör att folk slipper ha dåligt samvete för sina avgasbilar och kan skadeglatt peka finger åt elbilar, i synnerhet Tesla eftersom den sticker mest i ögnen.
Exakt så.
Sen glömmer dom då bort just avgaserna... Batteritillverkning och det globala klimatet är en sak, närmiljön och luften vi andas en annan.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 20:53
av Teslalink
"En förbränningsmotor kan dessutom gå på biobränslen vilket sänker klimatavtrycket jättemycket...."

Eller hur? Fortfarande finns problemen kvar med avgaser och Nox. Dessutom, hur mycket biobränslen blir det från år som 2018?

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 21:04
av mati
Teslalink skrev:
"En förbränningsmotor kan dessutom gå på biobränslen vilket sänker klimatavtrycket jättemycket...."
...i motsats till en elmotor samt batterifabrikerna som alltid drivs med polsk kolkraftsel utan att det någonsin kommer att finnas bättre och förnyelsebara alternativ.
Eller.....?

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 21:24
av Teslaspolen
För biobränslen finns det oändliga mängder av, eller hur...? 8-) :? :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 21:43
av bullen
Teslaspolen skrev:
bullen skrev:
En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
Mycket bra skrivet! Får jag spara den i arsenalen? 8-)
Självklart. Allt för den goda sakens skull!

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2018 21:50
av Verdi
Teslalink skrev:
"En förbränningsmotor kan dessutom gå på biobränslen vilket sänker klimatavtrycket jättemycket...."

Eller hur? Fortfarande finns problemen kvar med avgaser och Nox. Dessutom, hur mycket biobränslen blir det från år som 2018?
Vår hemstädfirma heter faktiskt Nox. :) Lite kul.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 00:56
av Geni87
En ganska balanserad replik på Öivinds inlägg: https://www.nyteknik.se/opinion/snabb-e ... en-6922952

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 07:46
av Laban
Geni87 skrev:
En ganska balanserad replik på Öivinds inlägg: https://www.nyteknik.se/opinion/snabb-e ... en-6922952
Ganska balanserad men en liten kommentar:
Andersson efterlyser ”en seriös livscykelanalys”. Det måste förstås gälla alla drivmedel. I dag redovisas utsläpp från fossila drivmedel enbart utifrån förbränning, så kallad tank-to-wheel. Då finns inte de långsiktigt stigande utvinningskostnaderna alls med. Samtidigt jämställs förnybara drivmedel som biogas alltför ofta med deras fossila motsvarighet. En sådan jämförelse visar att eldrift är väsentligt bättre för klimatet än fossilbilen om elen är grön, fordonet används rimligt mycket, batteriet inte är alltför stort och batteriet återvinns eller får ett vettigt andra liv efter att bilen tjänat ut. Men jämfört med de bästa förnybara drivmedlen är skillnaden inte stor, och som Ny Teknik nyligen rapporterat så kan biogas från gödsel men också biodiesel från skogsavfall eller etanol från jordbruksrester ha liknande klimatnytta. Däremot är elbilen unik i att den helt saknar avgasrör; vi kan få nollutsläpp lokalt vilket är nog så viktigt i städer där de boende kan förlora år av sina liv för att luftkvaliteten är så dålig.
Här skulle jag lägga till att 3-4x energiförbrukningen källa till hjul går aldrig att bortse ifrån även om CO2 utsläppen skulle vara likvärdiga. Combined-cycle kraftverk kan nå 60+% effektivitet och kan man sedan använda spillvärmen i fjärrvärmenät så är det över 90% effektivitet.

Kortsiktigt kanske det kan vara en vits med att göra drivmedel av restprodukter men långsiktigt är det alltså bättre att göra el.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 09:19
av Laban
En elbil ger inte nollutsläpp, är inte klimatneutral och är inte i sig bra för miljön, naturen eller klimatet – mot sådana överdrifter är det viktigt att reagera och så långt har LTH-professor Öivind Andersson rätt i sin debattartikel i Ny Teknik den 11 juli.

Jag har också själv genom åren anmält flera tillverkare, importörer och bilhandlare för denna typ av överdrivna påståenden.
Dags att anmäla Toyota för sina självladdande bilar ?

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 13:32
av AndersB_Hson
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 13:50
av strejf
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040

Jag tror att Tesla säljer fler personbilar (oavsett drivlina) än vad Volvo gör globalt om 1-2 år.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 13:51
av Laban
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Har lite svårt att se hur Volvo skulle gå om Tesla till 2021. Sen finns det väl inga indikationer på att Daimler skulle vara 1:a eller BMW 2:a heller, eller att Toyota skulle vara före Tesla. Personligen tror jag mest på VW.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 13:55
av Geni87
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Svårt att säga. Men att Tesla är den största elbilstillverkaren 2021 känns tveksamt. Vilka märken som är större 2021 får vi nog vänta och se, Renault/Nissan och VW ligger säkert bra till. Men även om Tesla inte är störst så kan de ju likväl vara tillräckligt stora för att kunna frodas.

Mycket beror ju också på hur stora volymer Tesla säljer och producerar 2021, är det siffror på över 500k bilar om året tror jag att de kommer ligga bland topp 3. Handlar det om 300-400k kan nog fler tillverkare springa förbi. Volvo lär inte vara uppe i en halvmiljon BEV:ar årligen 2021, men kanske ett par hundra tusen.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 14:02
av nek0
Laban skrev:
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Har lite svårt att se hur Volvo skulle gå om Tesla till 2021. Sen finns det väl inga indikationer på att Daimler skulle vara 1:a eller BMW 2:a heller, eller att Toyota skulle vara före Tesla. Personligen tror jag mest på VW.
Om jag fattat rätt så har aldrig Elon haft som mål att bli störst . Målet var väl att tvinga alla andra att producera elbilar och det har han lyckats med.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 14:05
av frippe
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Jag skulle nog säga att de viktar helt fel i sin bedömning. De verkar mer vikta på tekniskalösningar i konceptbilar än verkliga fordon som visats upp. Jag tror att den stora frågan fram till 2021 för alla elbilstillverkare är hur de tänkt lösa tillgången på batterier. Samt säkerställa laddmöjligheter under resorna.

Att bygga elbilar eller ta fram elbilar tror jag blir det lilla problemet. Det ser vi t.ex. hur vw lyckades göra en hybrid relativt snabbt av passaten. Visst en hybrid men jag tror inte steget att gå över till bygga den helt som elektrisk är så stort egentligen. Visst blir ingen perfekt elbil eller så mycket nytänkande men fullt möjligt om viljan funnits, kanske inte ekonomiskt vinnande koncept med tanke på hur dyr e-golfen är att tillverka.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 14:12
av Jerker
I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 14:52
av 12man
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Ja men, hallå inte en kines så långt ögat når!!! Vem har betalt PA för detta alster

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 15:53
av Laban
frippe skrev:
Jag skulle nog säga att de viktar helt fel i sin bedömning. De verkar mer vikta på tekniskalösningar i konceptbilar än verkliga fordon som visats upp. Jag tror att den stora frågan fram till 2021 för alla elbilstillverkare är hur de tänkt lösa tillgången på batterier. Samt säkerställa laddmöjligheter under resorna.
Precis, leveransdatum på Hyundai Kona verkar vara 2020 i dagsläget men 2021 kommer alla problem att vara lösta och 5-6 biltillverkare ska då leverera fler bilar än Tesla ?

Jag är väl lite skeptisk att så blir fallet måste jag säga.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 16:02
av Geni87
Jerker skrev:
I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.
BYD är väl egentligen den enda biltillverkaren som också är en fullfjädrad battericelltillverkare i stor skala, speciellt nu när Nissan säljer sin celltillverkning. Inte ens Tesla kan ha full kontroll över sina celler då det är Panasonic som står för investeringarna, personalen, utrustningen och driften av celltillverkningen. Det Tesla har är en dedikterad underleverantör i samma byggnad. Iaf i Gigafactory 1, det är möjligt att Tesla vill ändra på det konceptet för kommande fabriker, men då måste de å andra sidan också betala en mycket större del av investeringskostnaderna själva och även kunna hantera celltillverkningen internt. Ryktet säger att även Gigafactory 2 i Kina kommer att byggas tillsammans med en celltillverkare, sen om det blir Panasonic eller någon annan vet man aldrig.

Jag tror att vi går mot att biltillverkare, i takt med att de bygger upp sin kompetens på området, utvecklar och konstruerar sina egna celler. För att sedan ha valmöjligheten att lägga ut tillverkningen hos en leverantör som build-to-print, eller tillverka dem själva i egna fabriker. Eller en kombination.

Det var Martin Daum på Daimler som uttalade sig om Semin. Han uttalade sig inte om räckvidden specifikt, den är ju bara direkt kopplad till hur mycket energi man har tryckt in i lastbilen i form av batterier. Det han sa var väl mer eller mindre att om Tesla som de har sagt, lyckas sereproducera Semin och leverera till kunder under 2019 med de specifikationerna de uppger - då vet Tesla något som Daimler inte vet. Och det kanske Tesla gör, vi får se nästa år om serieproduktionen kommer igång och om specifikationerna gällande nyttolast, räckvidd, prestanda osv håller. Spännande som vanligt. :)

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2018 19:10
av Laban
12man skrev:
Ja men, hallå inte en kines så långt ögat når!!! Vem har betalt PA för detta alster
Precis. BYD är största elblsproducenten för 3:e året i rad och även nr 2 batterproduktionsmässigt (Panasonic är störst). Så ska Daimler/BMW leda volymmässigt 2021 så har man lite jobb framför sig.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2018 00:07
av joel80
strejf skrev:
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040

Jag tror att Tesla säljer fler personbilar (oavsett drivlina) än vad Volvo gör globalt om 1-2 år.

Det handlade inget om volym där.
Omsprugna var gällande teknik, batteri, infrastrktur, återförsäljare e.t.c.