Sida 187 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 09:55
av TeslaTissel
Teslaspolen skrev:
Länge? Vad ska vi ge dom? 5 år? 10? Innan hybrider verkar hopplöst gammalmodigt även för icke-insatta. :roll:

På sätt och vis är de väl redan ute?

Bilindustrin ser en chans att inte slänga ut allt av alla komponenter och kunnande de är beroende av i sina produktionslinjer?
Mer ”smörja” åt folket?

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 09:58
av TeslaTissel
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 10:13
av lator
TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 10:17
av chaffis75
TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Som jag förstått de så är de väl beslutat att utsläppen ska ner 35% eller missuppfattade jag det? Detta låter väl bra med 35% ner men samtidigt kan jag inte låta bli att undra vad gör våra politiker för att de ska bli verklighet? Att ta beslutet är kanske lätt men att verkligen få de att hände är nog inte lika lätt, jag tror ju inte på att bara låta marknaden sköt de när de är denna typ av omställningar.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 12:06
av icreate
EU-parlamentet föreslog en minskning med 40% medan EU-kommissionen ville ha 30 % minskning. På ett möte med EUs miljöministrar igår beslutades om kompromissen 35%.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 13:20
av TeslaTissel
USCH! I Dagens Nyheter idag

Henrik Brandão Jönsson: Om Bolsonaro får makten blir konsekvenserna för klimatet ödesdigra

Tyvärr låst artikel, men nu har vi (minst) två farliga och tunga så kallade klimathot-förnekare!
Bolsonaro’s Brasilien har 145 miljoner människor som han uppenbarligen tänker desinformera?
Trump är redan en av dessa.

Länk:
https://www.dn.se/kultur-noje/henrik-br ... odesdigra/

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 19:53
av nek0
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 20:17
av danni
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 20:20
av mati
danni skrev:
... Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Jag fick läsa det högt för mig själv för att fatta vitsen. Det är ju inget namnbyte egentligen.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:05
av nek0
danni skrev:
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:09
av mati
nek0 skrev:
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.
De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:09
av ovelundkvist
lator skrev:
TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:11
av LarsL
Det är väl ingen butik som har en Supercharger, åtminstone inte en aktiv. Vad är det du vill se genom att de laddar bilen? Tror du inte på Superchargers eller?

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:15
av nek0
mati skrev:
nek0 skrev:
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.
De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.
ok.
Hade varit kul att se några Supercharger på A6 :)

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 23:21
av TeslaTissel
ovelundkvist skrev:
lator skrev:
TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!
Ja det skadar faktiskt varumärket!
Erkännande-värde? Det här är så typiskt ett stort världsomspännande företag.
De kan marknadsföra sina produkter på otroligt skickliga sätt, men de knepen ser kunderna igenom.
När de dessutom gör sådana uttalanden visar det ännu mer hur lite substans det är i deras miljö-deklarationer på sista sidorna i årsredovisningarna.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 07:47
av Toja
Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 08:23
av Verdi
nek0 skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?

Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 08:50
av TeslaTissel
Toja skrev:
Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
Bra kommentar!

Nu har vi också en situation där många biltillverkare hatti-fnattar med gammal-lösningar som inte kommer att göra omställningen av fordonsindustrin snabbare.

Som den här artikeln rent av kan sammanfattas med... VW ur vägen!!!

”The time for blue sky graphics and concept cars is in the past. It is now time for action. As they say, lead, follow or get out of the way, and at this rate, VW is tracking to turn over some of its highly trained workers and some unnecessary factories to whichever company steps up to build electric vehicles in Germany in earnest. It would be some sort of cruel irony if the American car company Tesla ended up being the only company with a clear enough vision to invest in the future of the German automotive industry”.

De står redan med byxorna nere!

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 09:16
av 12man
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 11:31
av Svenssons
12man skrev:
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:
Bild

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 11:45
av nek0
Verdi skrev:
nek0 skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?

Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.
Nej Verdi de handlar inte om mig fast jag skriver "jag" . Jag har kört och laddat i Ödeshög så jag vet hur det fungerar. Jönköping ligger i Småland och man måste anstränga sig lite extra för att sälja något. Hade du haft arbetskamrater som jag har hade du förstått varför jag skrev som jag gjorde :)

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 12:24
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
12man skrev:
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:
Bild

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.

Just Brilliance kände jag inte till ens!

Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?

Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 06:35
av Jerker
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 06:48
av Tars
Sigtunabygden har en trevlig artikel om Hyundai Kona.
Bild

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 07:03
av mati
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Ja men det ju han igen den där professorn. Är det inte han som påstår att bensinbilar gör luften renare? Eller är det en annan Lundprofessor? Nu påstår han att elbilar drar mer energi än små bensinbilar. Hur lätt är det egentligen att bli professor i Lund?