Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare mati » 10 okt 2018 21:09

nek0 skrev:Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.

De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.
Senast redigerad av mati 10 okt 2018 21:10, redigerad totalt 1 gång.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ovelundkvist » 10 okt 2018 21:09

lator skrev:
TeslaTissel skrev:Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klimatmal-hotar-var-produktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-tuffa-klimatmal-hotar-var-produktion/a/xRkxOB

Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.

Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare

Inläggav LarsL » 10 okt 2018 21:11

Det är väl ingen butik som har en Supercharger, åtminstone inte en aktiv. Vad är det du vill se genom att de laddar bilen? Tror du inte på Superchargers eller?
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav nek0 » 10 okt 2018 21:15

mati skrev:
nek0 skrev:Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.

De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.

ok.
Hade varit kul att se några Supercharger på A6 :)
nek0

Inläggav TeslaTissel » 10 okt 2018 23:21

ovelundkvist skrev:
lator skrev:
TeslaTissel skrev:Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klimatmal-hotar-var-produktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-tuffa-klimatmal-hotar-var-produktion/a/xRkxOB

Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.

Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!

Ja det skadar faktiskt varumärket!
Erkännande-värde? Det här är så typiskt ett stort världsomspännande företag.
De kan marknadsföra sina produkter på otroligt skickliga sätt, men de knepen ser kunderna igenom.
När de dessutom gör sådana uttalanden visar det ännu mer hur lite substans det är i deras miljö-deklarationer på sista sidorna i årsredovisningarna.
TeslaTissel

Inläggav Teslaägare Toja » 11 okt 2018 07:47

Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
P85D röd | pano | nextgen | helsvart interiör | autopilot | luftfjädring | vinterpaket |
Referral: http://ts.la/tony1422
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 okt 2018 08:23

nek0 skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/

Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.

Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?

Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav TeslaTissel » 11 okt 2018 08:50

Toja skrev:Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.

Bra kommentar!

Nu har vi också en situation där många biltillverkare hatti-fnattar med gammal-lösningar som inte kommer att göra omställningen av fordonsindustrin snabbare.

Som den här artikeln rent av kan sammanfattas med... VW ur vägen!!!

”The time for blue sky graphics and concept cars is in the past. It is now time for action. As they say, lead, follow or get out of the way, and at this rate, VW is tracking to turn over some of its highly trained workers and some unnecessary factories to whichever company steps up to build electric vehicles in Germany in earnest. It would be some sort of cruel irony if the American car company Tesla ended up being the only company with a clear enough vision to invest in the future of the German automotive industry”.

De står redan med byxorna nere!
TeslaTissel

Inläggav Teslaägare 12man » 11 okt 2018 09:16

BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 okt 2018 11:31

12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?

Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:
Bild

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon