Sida 187 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:09
av mati
nek0 skrev:
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.
De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:09
av ovelundkvist
lator skrev:
TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:11
av LarsL
Det är väl ingen butik som har en Supercharger, åtminstone inte en aktiv. Vad är det du vill se genom att de laddar bilen? Tror du inte på Superchargers eller?

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 21:15
av nek0
mati skrev:
nek0 skrev:
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.
De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.
ok.
Hade varit kul att se några Supercharger på A6 :)

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2018 23:21
av TeslaTissel
ovelundkvist skrev:
lator skrev:
TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!
Ja det skadar faktiskt varumärket!
Erkännande-värde? Det här är så typiskt ett stort världsomspännande företag.
De kan marknadsföra sina produkter på otroligt skickliga sätt, men de knepen ser kunderna igenom.
När de dessutom gör sådana uttalanden visar det ännu mer hur lite substans det är i deras miljö-deklarationer på sista sidorna i årsredovisningarna.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 07:47
av Toja
Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 08:23
av Verdi
nek0 skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?

Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 08:50
av TeslaTissel
Toja skrev:
Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
Bra kommentar!

Nu har vi också en situation där många biltillverkare hatti-fnattar med gammal-lösningar som inte kommer att göra omställningen av fordonsindustrin snabbare.

Som den här artikeln rent av kan sammanfattas med... VW ur vägen!!!

”The time for blue sky graphics and concept cars is in the past. It is now time for action. As they say, lead, follow or get out of the way, and at this rate, VW is tracking to turn over some of its highly trained workers and some unnecessary factories to whichever company steps up to build electric vehicles in Germany in earnest. It would be some sort of cruel irony if the American car company Tesla ended up being the only company with a clear enough vision to invest in the future of the German automotive industry”.

De står redan med byxorna nere!

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 09:16
av 12man
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 11:31
av Svenssons
12man skrev:
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:
Bild

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 11:45
av nek0
Verdi skrev:
nek0 skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?

Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.
Nej Verdi de handlar inte om mig fast jag skriver "jag" . Jag har kört och laddat i Ödeshög så jag vet hur det fungerar. Jönköping ligger i Småland och man måste anstränga sig lite extra för att sälja något. Hade du haft arbetskamrater som jag har hade du förstått varför jag skrev som jag gjorde :)

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2018 12:24
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
12man skrev:
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:
Bild

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.

Just Brilliance kände jag inte till ens!

Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?

Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 06:35
av Jerker
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 06:48
av Tars
Sigtunabygden har en trevlig artikel om Hyundai Kona.
Bild

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 07:03
av mati
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Ja men det ju han igen den där professorn. Är det inte han som påstår att bensinbilar gör luften renare? Eller är det en annan Lundprofessor? Nu påstår han att elbilar drar mer energi än små bensinbilar. Hur lätt är det egentligen att bli professor i Lund?

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 07:11
av LarsL
Stefan Gössling, professor i grönturism. :roll: Tala om att bind ris för egen rygg. Hur kan det någonsin bli grönt att åka(flyga?) runt och titta på saker?
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 08:35
av mati
LarsL skrev:
Stefan Gössling, professor i grönturism. :roll: Tala om att bind ris för egen rygg. Hur kan det någonsin bli grönt att åka(flyga?) runt och titta på saker?
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling
Aha, då var det inte samma person som jag tänkte på. Än värre, för det betyder att det finns fler av samma sort på samma universitet.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 08:38
av bylund
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 08:53
av Jerker
bylund skrev:
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 08:59
av TeslaTissel
Jerker skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".
Intressant det här med Universitet - Äldre Fil mag.
Samma typ av insändare, dyker upp ibland med just meningen att större batteri och större bil skulle vara än värre och kräva ännu mer energi!? Får ofta känslan att det är kärnklyvar-teknologer som letar bekräftelse?

Motvalls-ideologer?

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 10:13
av mati
Jerker skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".
Hur många gånger har man inte varit tvungen att bemöta frågan hur miljövänlig en elbil egentligen är. "Det är ju fakiskt värre än att köra på bensin" har jag hört många gånger, och dessvärre allt oftare. För ett antal år sedan tycker jag att allmänheten hade en betydligt positivare inställning till elbilar när det gäller miljö (inte när det gäller praktiskt användande dock). Men nu är det första man hör att de där batterierna minsann är fruktansvärda. Jag har till och med pratat med folk som har sagt att de tidigare har övervägt att skaffa elbil men avstår på grund av att de inte är miljövänliga. Det är ytterst bekymmersamt. Man kan prata ihjäl sig och komma med alla möjliga motargument. Det biter inte. Det är som att slåss mot väderkvarnar.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 10:28
av mickeisol
Jag brukar påpeka att det går åt 75kwh energi att tillverka ett batteri som har en kwh (enligt peter carlsson northvolt) och det motsvarar ju enbart ungefär 7,5 liter diesel.
så energi motsvarande batteri till en S100D betyder ungefär 750 liter diesel.

Sen det mesta i batterierna är ju nickel och jag har ju aldrig hört folk klaga om att det går en massa nickel i smycken etc (förutom nickelallergikerna).
och kobolten då ja först och främst så är den på väg ut från bilbatterierna, sen borde ju kosmetika industrin även sluta med kobolt.

Litium finns mycket gott om, det var ju snack om stora fyndigheter i Liden ovanför Sundsvall exvis.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 11:12
av Pertan
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 11:21
av Verdi
Pertan skrev:
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?

Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.

Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2018 11:29
av Delta
Pertan skrev:
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Argument för elbil:

Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.

Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.

Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.