Nej Verdi de handlar inte om mig fast jag skriver "jag" . Jag har kört och laddat i Ödeshög så jag vet hur det fungerar. Jönköping ligger i Småland och man måste anstränga sig lite extra för att sälja något. Hade du haft arbetskamrater som jag har hade du förstått varför jag skrev som jag gjordeVerdi skrev:nek0 skrev:Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?danni skrev:Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.nek0 skrev:Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.
Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?
Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.Svenssons skrev:Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Just Brilliance kände jag inte till ens!
Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?
Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.
Re: Artikel i media
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
Sigtunabygden har en trevlig artikel om Hyundai Kona.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Artikel i media
Ja men det ju han igen den där professorn. Är det inte han som påstår att bensinbilar gör luften renare? Eller är det en annan Lundprofessor? Nu påstår han att elbilar drar mer energi än små bensinbilar. Hur lätt är det egentligen att bli professor i Lund?Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Stefan Gössling, professor i grönturism. Tala om att bind ris för egen rygg. Hur kan det någonsin bli grönt att åka(flyga?) runt och titta på saker?
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling
Re: Artikel i media
Aha, då var det inte samma person som jag tänkte på. Än värre, för det betyder att det finns fler av samma sort på samma universitet.LarsL skrev:Stefan Gössling, professor i grönturism. Tala om att bind ris för egen rygg. Hur kan det någonsin bli grönt att åka(flyga?) runt och titta på saker?
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".bylund skrev:”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Intressant det här med Universitet - Äldre Fil mag.Jerker skrev:Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".bylund skrev:”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Samma typ av insändare, dyker upp ibland med just meningen att större batteri och större bil skulle vara än värre och kräva ännu mer energi!? Får ofta känslan att det är kärnklyvar-teknologer som letar bekräftelse?
Motvalls-ideologer?
Re: Artikel i media
Hur många gånger har man inte varit tvungen att bemöta frågan hur miljövänlig en elbil egentligen är. "Det är ju fakiskt värre än att köra på bensin" har jag hört många gånger, och dessvärre allt oftare. För ett antal år sedan tycker jag att allmänheten hade en betydligt positivare inställning till elbilar när det gäller miljö (inte när det gäller praktiskt användande dock). Men nu är det första man hör att de där batterierna minsann är fruktansvärda. Jag har till och med pratat med folk som har sagt att de tidigare har övervägt att skaffa elbil men avstår på grund av att de inte är miljövänliga. Det är ytterst bekymmersamt. Man kan prata ihjäl sig och komma med alla möjliga motargument. Det biter inte. Det är som att slåss mot väderkvarnar.Jerker skrev:Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".bylund skrev:”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag brukar påpeka att det går åt 75kwh energi att tillverka ett batteri som har en kwh (enligt peter carlsson northvolt) och det motsvarar ju enbart ungefär 7,5 liter diesel.
så energi motsvarande batteri till en S100D betyder ungefär 750 liter diesel.
Sen det mesta i batterierna är ju nickel och jag har ju aldrig hört folk klaga om att det går en massa nickel i smycken etc (förutom nickelallergikerna).
och kobolten då ja först och främst så är den på väg ut från bilbatterierna, sen borde ju kosmetika industrin även sluta med kobolt.
Litium finns mycket gott om, det var ju snack om stora fyndigheter i Liden ovanför Sundsvall exvis.
så energi motsvarande batteri till en S100D betyder ungefär 750 liter diesel.
Sen det mesta i batterierna är ju nickel och jag har ju aldrig hört folk klaga om att det går en massa nickel i smycken etc (förutom nickelallergikerna).
och kobolten då ja först och främst så är den på väg ut från bilbatterierna, sen borde ju kosmetika industrin även sluta med kobolt.
Litium finns mycket gott om, det var ju snack om stora fyndigheter i Liden ovanför Sundsvall exvis.
Re: Artikel i media
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Re: Artikel i media
Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Re: Artikel i media
Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.
Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Det kan nog vara både och.Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Jag har ibland påpekat att återvinning av metallerna i batterier har vi hållit på med sen vi slutade veva i gång bilarna. Däremot återvinns inte avgaser. Vi bara drar ner dem i lungorna, sen är de ju borta.
Re: Artikel i media
Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.Verdi skrev:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Tror de flesta inte ens sett den med egna ögon, utan bara läst/sett vad tidningar/TV nyheterna sagt om den när den var alldeles nysläppt.nek0 skrev:Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.Verdi skrev:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Trodde diesel var dyrareDelta skrev:Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Tack för att du läste mitt inlägg och räknade efter. Argumentet blir ju ännu starkare efter den extra nollan.Bjorn skrev:Trodde diesel var dyrareDelta skrev:Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Härlig sammanfattning ”Delta”! Gillas!Delta skrev:Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.
Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Re: Artikel i media
BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Re: Artikel i media
icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
Re: Artikel i media
Annars tror jag också att återvinning av batterier kommer att bli en naturlig del i livscykeln. Rena och välstrukturerade när man lyft på locket till batteripaketet. perfekt för robotar att plocka ner i beståndsdelar.Delta skrev:Bjorn skrev:Tack för att du läste mitt inlägg och räknade efter. Argumentet blir ju ännu starkare efter den extra nollan.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Dom hittar inte tillräckligt många Tyskar som vill ha i3 då eller?Delta skrev:icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
En kollega har en i3. Det är på vissa sätt en rätt trevlig bil, men nog har den lite för mycket egenheter för att passa många.
BMW gjorde för nån vecka sen ett försök att sälja på oss tjänstebilar genom att ställa hit några bilar i 3 och 5 serien, mest dieslar, men en hybrid i 5 serien. Den får man nog vara väldigt inbiten märkes-entusiast om man ska köpa. Det blir väl så när man inte konstruerar från början utan försöker lägga till i efterhand.
Det föll väl ut sådär för BMW. Det blir ingen som köper nån trots rabatter på >25%. Inte på grund av några små egenheter eller småmissar utan just därför att de inte är eldrivna och trots det är rätt dyra.
Det flera här överväger är att vänta tills de kan få leverans av en elbil som passar dem tillräckligt bra både i användning och ekonomi. Tills dess så behåller man befintlig bil i upp till 5-6 år. BMW får alltså ändå inte sälja en avgasbil här trots världmarknadsbrist på elbilar. Är det bara på vårt företag man tänker så?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld