Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 06 nov 2018 09:59

TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
evilirish skrev:Tesla har lagt in ett nytt patent på att bättre hantera "panel gaps" :)

https://www.teslarati.com/tesla-patent-unsightly-panel-gaps-clamping-assembly/amp/

Är det möjligtvis Tyskarna på Tesla Grohmann som har tänkt lite? :)

Du menar att de tänkt till åt Tesla?
Det enda jag inte riktigt kopplade av artikeln är vilken typ av material denna anordning är av?
Plast? Eller någon typ av kompositmaterial?

Åt och åt, Grohmann tillhör ju numera Tesla så isf har de tänkt åt sig själva. :) Tesla köpte ju Grohmann just för deras kunskaper och resurser inom produktionsprocesser och produktionsutrustning, så det är inte osannolikt att det är de som har tänkt till lite. Nä jag hittar inte heller någon information om material, men ser inte ut att vara i metall iaf.
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Elbilisten » 07 nov 2018 22:11

Två meningar från artikeln:

"Det finns utmaningar på elbilssidan där upp mot 40 procent av en bils eftermarknadsvärde försvinner när bilarnas rörliga komponenter minskar."

"Vissa kanske inte kommer att överleva."

https://www.svd.se/experten-vissa-bilja ... 3-comments
Elbilisten

Inläggav LarsL » 07 nov 2018 22:25

Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Jeppe_E » 07 nov 2018 22:54

LarsL skrev:Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.

Det beror på hur du menar och hur man räknar. Jag har lagt ca 20000kr på bromsar, service och kamrem till min XC60 på 20000 körda mil (Fri service första 12k, kostade inget extra utan var ett erbjudande just när jag köpte bilen). Så, 1 kr per mil, ganska långt ifrån de 200.000 som 1,5 ggr. Nej det som menas är förstås att 40% av den kostnaden som man lägger på en fossilbil försvinner. Det är ju i sig inte konstigt på något sätt. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, etc... Inte rocketscience :lol: Så om du lägger 20kkr på service för en fossilbil, så kan man räkna med att med att servicekostnaden för normala elbilar hamnar på 12kkr.

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Jeppe_E

Inläggav Teslaägare Svenssons » 07 nov 2018 23:17

Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.

Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Jeppe_E » 07 nov 2018 23:36

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.

Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Service.PNG
Jeppe_E

Inläggav Teslaägare Delta » 07 nov 2018 23:41

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Dock tillkommer dessutom högre pris vad gäller utgifter till:

Bränsle
Skatt
Sämre andrahandsvärde.
Taxi när du inte får köra in dieselförbudszoner.

Dessutom förbättras miljön när flera väljer elbil.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 07 nov 2018 23:41

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Service.PNG

Nä, samma kan inte sägas för en fossilbil eftersom garantin i så fall ryker till skillnad från Tesla. Visst, värderar du en bils garanti till 0 kr så stämmer det men jag tror de flesta skulle värdera garantin högre än så.
vigge50

Inläggav Teslaägare Foluke » 07 nov 2018 23:43

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.

Det beror på hur du menar och hur man räknar. Jag har lagt ca 20000kr på bromsar, service och kamrem till min XC60 på 20000 körda mil (Fri service första 12k, kostade inget extra utan var ett erbjudande just när jag köpte bilen). Så, 1 kr per mil, ganska långt ifrån de 200.000 som 1,5 ggr. Nej det som menas är förstås att 40% av den kostnaden som man lägger på en fossilbil försvinner. Det är ju i sig inte konstigt på något sätt. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, etc... Inte rocketscience :lol: Så om du lägger 20kkr på service för en fossilbil, så kan man räkna med att med att servicekostnaden för normala elbilar hamnar på 12kkr.

Kristallklart! Bilbranschen får ett mycket stort intäktstapp när elbilar ersätter fossilbilar. Både producenter och åf. Tesla är inte uppbyggt på det sättet (än så länge i alla fall). Underhållservice behövs ju egentligen inte!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 07 nov 2018 23:50

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.

När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon