Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Jeppe_E » 08 nov 2018 00:19

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.

Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.


Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.

Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.

När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.


Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Jeppe_E
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Svenssons » 08 nov 2018 00:57

Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.


Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 7442
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 08 nov 2018 08:40

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.


Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc


Model 3 är ju dock första Teslan (första elbilen?) med ett oljefilter, vore intressant att veta om det måste bytas regelbundet.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Walker » 08 nov 2018 08:44

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.


Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc

Håller med helt. Kritik är ok, men då ska den vara relevant. Visserligen kostar en X/S mycket pengar, men oftast (inte alltid) är värdetappet i kronor inte större än för en bil som är betydligt billigare. Det haltar lite när man gör direktjämförelser (ett faktum som ofta nämns men lika ofta åsidosätts). Elbilar har (och kommer troligen under flera år ha) högre andrahandsvärde pga att efterfrågan är större än tillgången.
Detta är svårt att sia om. Jag kan ha fel, men det är lika fel att säga att elbilar ÄR dyrare och hänvisa till ett (idag) orealistiskt och felaktigt värdetapp.
Walker
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 01 mar 2018 22:54

Re: Artikel i media

Inläggav chaffis75 » 08 nov 2018 10:07

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.


Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc

Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en :)
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 08 nov 2018 10:27

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.


Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc

Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en :)


Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 feb 2018 10:16

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare rockard » 08 nov 2018 10:38

OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.

40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Svart X75D -17 - http://ts.la/rickard6721
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 08 nov 2018 10:42

rockard skrev:
OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.

40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.


Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 feb 2018 10:16

Re: Artikel i media

Inläggav Jeppe_E » 08 nov 2018 12:04

OfarligTesla skrev:
rockard skrev:
OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.

40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.


Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.


RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Jeppe_E
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07

Re: Artikel i media

Inläggav chaffis75 » 08 nov 2018 12:12

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
rockard skrev:
OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.

40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.


Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.


RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Jo de beror verkligen på hur man räknar som jag nämnde i min kommentar... har aldrig ägt en RS3 eller liknande som nämns. När jag räknar så har jag jämför med en enklare Volvo V60 som första bil och som andra bil typ en Peugot 208 eller möjligen en 308. Som sagt allt beror på hur man räknar och jämför, vilka behov man har och önskemål på bil.

Elbilar har ju egenheten att väldigt ofta finns inte motsvarande modell som man byter från... Ja vi känner ju alla till tabellerna över vilken bil modell 3 ägarna i USA kommer från, ganska spridda skurar av allt från ganska enkla bilar till lite mer lyxiga.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Wester och 10 gäster