Sida 202 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 07 nov 2018 23:19
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.
Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.

När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.

Re: Artikel i media

Postat: 07 nov 2018 23:57
av Svenssons
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 07:40
av Geni87
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Model 3 är ju dock första Teslan (första elbilen?) med ett oljefilter, vore intressant att veta om det måste bytas regelbundet.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 07:44
av Walker
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Håller med helt. Kritik är ok, men då ska den vara relevant. Visserligen kostar en X/S mycket pengar, men oftast (inte alltid) är värdetappet i kronor inte större än för en bil som är betydligt billigare. Det haltar lite när man gör direktjämförelser (ett faktum som ofta nämns men lika ofta åsidosätts). Elbilar har (och kommer troligen under flera år ha) högre andrahandsvärde pga att efterfrågan är större än tillgången.
Detta är svårt att sia om. Jag kan ha fel, men det är lika fel att säga att elbilar ÄR dyrare och hänvisa till ett (idag) orealistiskt och felaktigt värdetapp.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 09:07
av chaffis75
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en :)

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 09:27
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en :)
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 09:38
av rockard
OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 09:42
av OfarligTesla
rockard skrev:
OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 11:04
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
rockard skrev:
OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 11:12
av chaffis75
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
rockard skrev:
OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Jo de beror verkligen på hur man räknar som jag nämnde i min kommentar... har aldrig ägt en RS3 eller liknande som nämns. När jag räknar så har jag jämför med en enklare Volvo V60 som första bil och som andra bil typ en Peugot 208 eller möjligen en 308. Som sagt allt beror på hur man räknar och jämför, vilka behov man har och önskemål på bil.

Elbilar har ju egenheten att väldigt ofta finns inte motsvarande modell som man byter från... Ja vi känner ju alla till tabellerna över vilken bil modell 3 ägarna i USA kommer från, ganska spridda skurar av allt från ganska enkla bilar till lite mer lyxiga.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 11:34
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Nja, en RS6a/RS7a med en Lamborghinimotor vore överdrivet :p. Funderade faktiskt också på en begagnad Audi R8 eller 911 Turbo eftersom det bara är jag och frun i hushållet men det kändes lite väl som bil som mest går till och från jobbet för frun och sen 4-5 längre resor om året (varav 2 är skidresor). RS3an hade faktiskt varit rätt perfekt egentligen storleksmässigt och prestandamässigt, men elbil var för roligt.

Att vi köpte en Model S var ju lite overkill egentligen om man bara ser till priset och det kapital som bundits. Lite av den anledningen jag faktiskt funderat på att byta ut den mot en Model 3a faktiskt. Få tillbaka lite kapital samtidigt som den är lite mindre osv.

Re: Artikel i media

Postat: 08 nov 2018 12:31
av Pontus
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Det är väl bara en Bugatti som är överdriven med typ 1300 kr/mil om man kör 3000 mil/år. Allt annat är normalt ;)

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2018 09:11
av Swede1
https://finance.yahoo.com/news/factbox- ... 49892.html

Planer på batterifabriker i Europa. Det rasslar till! Är det över 100 miljarder SEK som planeras investera?

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2018 13:48
av Bjelke
Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2018 15:22
av Geni87
Swede1 skrev:
https://finance.yahoo.com/news/factbox- ... 49892.html

Planer på batterifabriker i Europa. Det rasslar till! Är det över 100 miljarder SEK som planeras investera?
Härligt, nu börjar poletten trilla ner angående vad som krävs för att konkurrera med Asiaterna.

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2018 17:17
av leiflodde
Att lagra energi finns många sätt här är ett... https://www.nyteknik.se/energi/tornet-a ... gi-6938532

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2018 17:28
av TeslaTissel
leiflodde skrev:
Att lagra energi finns många sätt här är ett... https://www.nyteknik.se/energi/tornet-a ... gi-6938532
Favorit i repris. Det där har jag sett förut och de verkar inte ha en fungerande anläggning igång heller.
Det ser enkelt ut men bara tanken på underhållet?

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2018 17:30
av TeslaTissel
Bjelke skrev:
Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin

Vad är nu detta?? (linfiberkomposit).
Skärmavbild 2018-11-09 kl. 17.29.13.png

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2018 20:48
av Bjelke
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin

Vad är nu detta?? (linfiberkomposit)
Jag tänkte på Växbo lin direkt :)
(det ligger ju precis här)

Re: Artikel i media

Postat: 10 nov 2018 11:31
av TeslaTissel
Bjelke skrev:
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin

Vad är nu detta?? (linfiberkomposit)
Jag tänkte på Växbo lin direkt :)
(det ligger ju precis här)
Haha. Ja, och materialet presenteras på InnoDex. Vore kul titta närmare på.

Re: Artikel i media

Postat: 10 nov 2018 20:12
av TeslaTissel
Dagens Nyheter - Jacques Wallner

Tuff debatt om dieselmotorerna
Det pågår en tuff och stundtals förvirrande debatt om dieselmotorernas utsläpp i Europa. I veckan gjordes nya utspel.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/nytt-ut ... Z7UcUdqVeA

Transport and environment Länk: https://www.transportenvironment.org

Re: Artikel i media

Postat: 10 nov 2018 22:41
av helix
Ingen "artikel i media", men likväl "video i media". Kanske dags för en ny tråd med blandade video i media?

CarWow kör race mellan X P100D och lite exotiska suvar... kan väl gissa vilken bil som vinner. Lite skön humor i videon också :D


Re: Artikel i media

Postat: 10 nov 2018 23:10
av TeslaTissel
[quote="helix"]Ingen "artikel i media", men likväl "video i media". Kanske dags för en ny tråd med blandade video i media?

CarWow kör race mellan X P100D och lite exotiska suvar... kan väl gissa vilken bil som vinner. Lite skön humor i videon också :D

Jojo. gör så - som ett alternativ till?: Det finns ju tråden Live-tråden eller like-tråden eller liknande? :D

Vi brukar ju nagelfara illasinnade artiklar och den den var ett skönt avbrott. En blir irriterad på artiklar utan kalla fakta.

Då var det allt för i kväll kanske?

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2018 13:56
av Pontus
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2018 14:09
av TeslaTissel
Pontus skrev:
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?

Prova med https://se.readly.com ?

Hepp! -