Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla
Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Nja, en RS6a/RS7a med en Lamborghinimotor vore överdrivet :p. Funderade faktiskt också på en begagnad Audi R8 eller 911 Turbo eftersom det bara är jag och frun i hushållet men det kändes lite väl som bil som mest går till och från jobbet för frun och sen 4-5 längre resor om året (varav 2 är skidresor). RS3an hade faktiskt varit rätt perfekt egentligen storleksmässigt och prestandamässigt, men elbil var för roligt.
Att vi köpte en Model S var ju lite overkill egentligen om man bara ser till priset och det kapital som bundits. Lite av den anledningen jag faktiskt funderat på att byta ut den mot en Model 3a faktiskt. Få tillbaka lite kapital samtidigt som den är lite mindre osv.
Re: Artikel i media
Postat: 08 nov 2018 12:31
av Pontus
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
RS3/RS5 är rätt överdrivet
Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla
Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Det är väl bara en Bugatti som är överdriven med typ 1300 kr/mil om man kör 3000 mil/år. Allt annat är normalt
Favorit i repris. Det där har jag sett förut och de verkar inte ha en fungerande anläggning igång heller.
Det ser enkelt ut men bara tanken på underhållet?
Jag hävdar att det inte alls slår så hårt. Rör sig om en minskning på ca 3,75% (~75 miljarder av ca 2000 miljarder totalt https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/) av statens intäkter om ALLA bilar skulle gå på el. Nu är det väl typ 1% av bilarna som gör det. Så en minskning av intäkterna på 0,0375% får de väl klara av ändå? Det här går ju relativt långsamt och det tar många år innan det blir kännbart. Samtidigt så ökar ju andra skatteintäkter om folk får mer i plånboken. Man kanske köper mer tjänster som skapar mer jobb? Eller varor med moms? Fast den effekten vägrar ju sossarna erkänna. Laffer-kurvan är rent nys. 100% skatt ska det vara! Helst mer a la Pomperipossa.
Nej, den här tankefiguren att elbilar skapar ett stort hål i statens finanser är typisk FUD som sprids av fossilsidan. Folk kan inte bedöma storleken på summor som är på andra nivåer än deras privatekonomi. Om nåt kostar 10 miljoner så går de i taket och tror att det är en ENORM summa även för staten.
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 15:20
av Jerker
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?
Jag hävdar att det inte alls slår så hårt. Rör sig om en minskning på ca 3,75% (~75 miljarder av ca 2000 miljarder totalt https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/) av statens intäkter om ALLA bilar skulle gå på el. Nu är det väl typ 1% av bilarna som gör det. Så en minskning av intäkterna på 0,0375% får de väl klara av ändå? Det här går ju relativt långsamt och det tar många år innan det blir kännbart. Samtidigt så ökar ju andra skatteintäkter om folk får mer i plånboken. Man kanske köper mer tjänster som skapar mer jobb? Eller varor med moms? Fast den effekten vägrar ju sossarna erkänna. Laffer-kurvan är rent nys. 100% skatt ska det vara! Helst mer a la Pomperipossa.
Nej, den här tankefiguren att elbilar skapar ett stort hål i statens finanser är typisk FUD som sprids av fossilsidan. Folk kan inte bedöma storleken på summor som är på andra nivåer än deras privatekonomi. Om nåt kostar 10 miljoner så går de i taket och tror att det är en ENORM summa även för staten.
Jag blir ytters irriterad av dessa påståenden, elbilarna är ungefär lika mycket beskattade (förutom vägtrafikskatten).
energiskatt el =33,1 öre/kwh, energiskatt på diesel miljöklass 1 är 2,34/liter (1 liter är≈10kwh, alltså 23 öre energiskatt ).
Att köra elbil är egentligen en energibesparning, ska man straffbeskattas för det?
Med samma logik bör man straffbeskattas för att man använder ledlampor (100-200 lumen/watt) mot vanliga glödlampor (15 lumen/watt).
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 16:37
av Pontus
Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?
Det blev väl samma slutsats som vanligt? i-Pace har "sjukt" hög förbrukning och når inte alls uppgiven körsträcka. Tidningen skall vara ute, nr 8.
Bilderna hade så dålig kvalitet att de inte gick att läsa, därför frågan om en digital version.
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 18:28
av LarsL
mickeisol skrev:
Jag blir ytters irriterad av dessa påståenden, elbilarna är ungefär lika mycket beskattade (förutom vägtrafikskatten).
energiskatt el =33,1 öre/kwh, energiskatt på diesel miljöklass 1 är 2,34/liter (1 liter är≈10kwh, alltså 23 öre energiskatt ).
Att köra elbil är egentligen en energibesparning, ska man straffbeskattas för det?
Med samma logik bör man straffbeskattas för att man använder ledlampor (100-200 lumen/watt) mot vanliga glödlampor (15 lumen/watt).
Jo, ett klassiskt FUD som brukar användas som sista utväg för att försvara sin avgasbil är ju att politikerna kommer skatta bort elbilar också. Men som du visar så är skatten redan lika stor på el som för bensin och effektivitet ska ju inte beskattas.
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 19:02
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?
Det blev väl samma slutsats som vanligt? i-Pace har "sjukt" hög förbrukning och når inte alls uppgiven körsträcka. Tidningen skall vara ute, nr 8.
Bilderna hade så dålig kvalitet att de inte gick att läsa, därför frågan om en digital version.
Förlåt, du är ju over there Svårt att knata in på pressbyrån
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 22:48
av joel80
mickeisol skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Är det dags beskatta elfordon nu eller?
Skiftet till eldrivna bilar slår mot statens finanser
Jag hävdar att det inte alls slår så hårt. Rör sig om en minskning på ca 3,75% (~75 miljarder av ca 2000 miljarder totalt https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/) av statens intäkter om ALLA bilar skulle gå på el. Nu är det väl typ 1% av bilarna som gör det. Så en minskning av intäkterna på 0,0375% får de väl klara av ändå? Det här går ju relativt långsamt och det tar många år innan det blir kännbart. Samtidigt så ökar ju andra skatteintäkter om folk får mer i plånboken. Man kanske köper mer tjänster som skapar mer jobb? Eller varor med moms? Fast den effekten vägrar ju sossarna erkänna. Laffer-kurvan är rent nys. 100% skatt ska det vara! Helst mer a la Pomperipossa.
Nej, den här tankefiguren att elbilar skapar ett stort hål i statens finanser är typisk FUD som sprids av fossilsidan. Folk kan inte bedöma storleken på summor som är på andra nivåer än deras privatekonomi. Om nåt kostar 10 miljoner så går de i taket och tror att det är en ENORM summa även för staten.
Jag blir ytters irriterad av dessa påståenden, elbilarna är ungefär lika mycket beskattade (förutom vägtrafikskatten).
energiskatt el =33,1 öre/kwh, energiskatt på diesel miljöklass 1 är 2,34/liter (1 liter är≈10kwh, alltså 23 öre energiskatt ).
Att köra elbil är egentligen en energibesparning, ska man straffbeskattas för det?
Med samma logik bör man straffbeskattas för att man använder ledlampor (100-200 lumen/watt) mot vanliga glödlampor (15 lumen/watt).
Att dessutom behålla en stor del av pengarna för drivmedel inom landet bör också ge positiva effekter på statens finanser, istället som det är nu skicka miljarder varje månad till Ryssland, Norge, etc.
Behålls pengarna inom landet leder det till fler jobb för de som levererar strömmen, det i sin tur ger med pengar till statskassan inte bara i form av inkomstskatt utan även ökad konsumtion, som i sin tur också kan leda till fler jobb...
Att behålla pengar inom landet måste vara det absolut bästa för statens finanser, skulle inte bli förvånad om det är en plusaffär.
Räkna sen till besparingar på sjukvård i form av bättre luft i städer.
Re: Artikel i media
Postat: 13 nov 2018 18:27
av bullen
Fast så ökar ju arbetslösheten bland sjukvårdspersonal, eller not