Sida 225 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 21:26
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Snälla någon, gör det!


Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Jag hade visst fel, det har funnits 5 vätgasstationer om man räknar med avsedd för bussar som fanns i Stockholm. Denna stängde troligen dock innan 31 januari 2017 när senaste stationen kom i drift.

När det kommer till bensinstationer så finns data på denna sida:
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Kan vara problem att få fram data för hela Europa. För vätgasstationer så är det nog möjligt att räkna upp dessa per land men det verkar finnas oklarheter om stationen bara är plannerad eller verkligen byggd och om den är byggd så finns det oklarheter ifall den fortfarande är i drift. I Sverige verkar vätgasstationer inte finnas i drift i mer än några få år...

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 21:36
av Jeppe_E
Teslaspolen skrev:
Snälla någon, gör det!


Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Från Svenska Petroleuminstitutet
Skärmavbild 2019-02-04 kl. 21.34.21.png
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå ;)

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 21:37
av LarsL
det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.

https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Edit, tog bort bilden då den redan postats

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 21:51
av Svenssons
LarsL skrev:
det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.

https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Edit, tog bort bilden då den redan postats
Länken postades innan bilden :)

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 22:06
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
Teslaspolen skrev:
Snälla någon, gör det!


Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Från Svenska Petroleuminstitutet
Skärmavbild 2019-02-04 kl. 21.34.21.png
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå ;)

Kanonintressant. Men det borde ligga i en ny tråd`
Eller hur?

Med rubriken:
”Minskningen av antal mackar för bensin och diesel”
(Bekymrade förbränningsmotorer samlas på bilskrotarna och spekulerar hur länge fossilbränslen räcker?) :D

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 22:09
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
Teslaspolen skrev:
Snälla någon, gör det!


Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Från Svenska Petroleuminstitutet
Skärmavbild 2019-02-04 kl. 21.34.21.png
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå ;)

Kanonintressant. Men det borde ligga i en ny tråd`
Eller hur?

Med rubriken:
”Minskningen av antal mackar för bensin och diesel”
(Bekymrade förbränningsmotorer samlas på bilskrotarna och spekulerar hur länge fossilbränslen räcker?) :D
Du menar som denna?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 948#p38948

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 22:24
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
Teslaspolen skrev:
Snälla någon, gör det!


Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Från Svenska Petroleuminstitutet
Skärmavbild 2019-02-04 kl. 21.34.21.png
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå ;)

Kanonintressant. Men det borde ligga i en ny tråd`
Eller hur?

Med rubriken:
”Minskningen av antal mackar för bensin och diesel”
(Bekymrade förbränningsmotorer samlas på bilskrotarna och spekulerar hur länge fossilbränslen räcker?) :D
Du menar som denna?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 948#p38948
Perfekt! Den hade jag aldrig hittat? 2015!
Den kör vi på! :)

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 22:33
av TeslaTissel
För en gångs skull en positiv artikel!
Eller i rätt riktning?

Testvinnare: bilen du lagar billigast
Det skiljer många tusenlappar för nästan exakt samma reparation. Här är reparationskostnaderna för några av Sveriges hetaste begagnade bilar – elbilar är en oväntad vinnare.

Välj rätt drivmedel – elbil billigast
En annan aspekt att tänka på är drivmedel. Och här är den – kanske något oväntade – vinnaren elbilar, jämfört med bensin- och dieselbilar. Bristen på äldre elbilar gör det dock svårt att dra några långtgående slutsatser av jämförelsen.”

– Om du mest kör korta turer eller stadskörning med en dieselbil blir insprutningsmunstycken snabbare igensatta, eftersom motorn inte hinner bli tillräckligt varm. Om du däremot ofta kör långa sträckor så håller dieselmotorn längre, säger Jan Sturm.” analyschef på Autobutler,

MAn har ett antal förbränningsbilar med i artikeln, tyvärr ingen elbil.
Men då hade väl hela artikeln tvär-imploderat?
Och det vågade de inte?

Länk: https://www.svd.se/laga-bilen-dyraste-o ... -in#sida-2

Re: Artikel i media

Postat: 04 feb 2019 23:37
av HenrikC
Det är dyrt att stänga bensinmackar eftersom marken måste saneras. Därför tvekar bolagen att lägga ner automatstationer med låg försäljning så länge de går runt. Många automatstationer säljer väldigt lite. Lönsamheten finns i de stora bemannade stationerna i bra lägen. Små bemannade stationer har redan lagts ner eller konverterats till automatstationer. När elbilar tar över nybilsförsäljningen kommer man tvingas att riva av plåstret och stänga och sanera många stationer på kort tid. Prognos: Om femton år är det glest mellan automatstationerna. Kvar blir säkert stora bemannade anläggningar med både bränsle, snabbladdare och korv.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 05:51
av ochso
HenrikC skrev:
Det är dyrt att stänga bensinmackar eftersom marken måste saneras. Därför tvekar bolagen att lägga ner automatstationer med låg försäljning så länge de går runt. Många automatstationer säljer väldigt lite. Lönsamheten finns i de stora bemannade stationerna i bra lägen. Små bemannade stationer har redan lagts ner eller konverterats till automatstationer. När elbilar tar över nybilsförsäljningen kommer man tvingas att riva av plåstret och stänga och sanera många stationer på kort tid. Prognos: Om femton år är det glest mellan automatstationerna. Kvar blir säkert stora bemannade anläggningar med både bränsle, snabbladdare och korv.
Har inte bolagen varit så fula att olika mackar ligger i olika bolag? Då är det ju bara att sätta i kk och slippa alla kostnader.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 06:55
av LarsL
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.

https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Edit, tog bort bilden då den redan postats
Länken postades innan bilden :)
Jag vet jag var långsammare...

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 07:48
av Jerker
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 12:06
av taliz
Jerker skrev:
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.

Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 12:16
av Bjelke
taliz skrev:
Jerker skrev:
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.

Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.
Visst är det så, men det finns ju lite företag ute på landsbygden också :)
(fast inte i närheten av antalet kring storstäderna kanske, men procentuellt så kanske det inte skiljer så mycket, i förhållande till folkmängden alltså)

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 13:27
av LarsA
Då tillhör man något sorts unikum.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Finns tre företag (slakteri, snickeri och design) i byn och ett av dem har laddhybrid, Kia Optima.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 14:51
av Sofie
[quote="LarsA"]Då tillhör man något sorts unikum.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).


Då är väl jag ännu mer unik som har exakt samma upplägg som du, dessutom samma antal bussar. Men jag är kvinna.

Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 15:30
av taliz
Jag sa inte att det inte finns folk som har råd på landet, bara att de är betydligt färre. Ju längre ifrån storstan, ju färre med hög inkomst.
Är själv uppväxt på norra Öland. Bor några tusen där året runt. Men nya bilar kunde man räkna i ental.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 18:14
av Svenssons
taliz skrev:
Jag sa inte att det inte finns folk som har råd på landet, bara att de är betydligt färre. Ju längre ifrån storstan, ju färre med hög inkomst.
Är själv uppväxt på norra Öland. Bor några tusen där året runt. Men nya bilar kunde man räkna i ental.
På Öland (och då särskilt norra änden) får ju ett rätt stort inflöde av rika stadsbor under en tredjedel av året. Är också uppväxt på Öland men då den södra änden.

Små lokala bensinstationer som inte ligger längs en större väg lär nog få problem med tiden om de inte tänker kreativt och kanske fixar någon typ av attraktion i närheten av stationen.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 18:42
av Kevork
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 18:53
av Geni87
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 19:05
av Kevork
Geni87 skrev:
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.
Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.

Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 21:07
av Geni87
Kevork skrev:
Geni87 skrev:
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.
Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.

Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.
Jo fast att kol minskar står det ju inte (även om det mycket väl kan vara så att kol minskar). Det som är intressant är ju hur mycket skit vi släpper ut och om då kol är konstant och man ökar på med förnybart har man ju inte gjort ett skvatt för miljön, om det nu är det som är målet. :)

Hittade dock den här bilden om hur det ser ut i Tyskland. Ändå imponerande att minska kol och kärnkraft samtidigt, det går åt rätt håll (även om de för min del gärna hade fått behålla kärnkraften). :)
cm1.png

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 22:51
av Legato
Model 3 bästa bilen AMS chefredaktör kört i vinterväglag:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h9K8y6rukE

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 08:11
av Jerker
Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 09:59
av Geni87
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.