Sida 225 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 06:55
av LarsL
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.

https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Edit, tog bort bilden då den redan postats
Länken postades innan bilden :)
Jag vet jag var långsammare...

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 07:48
av Jerker
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 12:06
av taliz
Jerker skrev:
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.

Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 12:16
av Bjelke
taliz skrev:
Jerker skrev:
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.

Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.
Visst är det så, men det finns ju lite företag ute på landsbygden också :)
(fast inte i närheten av antalet kring storstäderna kanske, men procentuellt så kanske det inte skiljer så mycket, i förhållande till folkmängden alltså)

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 13:27
av LarsA
Då tillhör man något sorts unikum.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Finns tre företag (slakteri, snickeri och design) i byn och ett av dem har laddhybrid, Kia Optima.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 14:51
av Sofie
[quote="LarsA"]Då tillhör man något sorts unikum.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).


Då är väl jag ännu mer unik som har exakt samma upplägg som du, dessutom samma antal bussar. Men jag är kvinna.

Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 15:30
av taliz
Jag sa inte att det inte finns folk som har råd på landet, bara att de är betydligt färre. Ju längre ifrån storstan, ju färre med hög inkomst.
Är själv uppväxt på norra Öland. Bor några tusen där året runt. Men nya bilar kunde man räkna i ental.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 18:14
av Svenssons
taliz skrev:
Jag sa inte att det inte finns folk som har råd på landet, bara att de är betydligt färre. Ju längre ifrån storstan, ju färre med hög inkomst.
Är själv uppväxt på norra Öland. Bor några tusen där året runt. Men nya bilar kunde man räkna i ental.
På Öland (och då särskilt norra änden) får ju ett rätt stort inflöde av rika stadsbor under en tredjedel av året. Är också uppväxt på Öland men då den södra änden.

Små lokala bensinstationer som inte ligger längs en större väg lär nog få problem med tiden om de inte tänker kreativt och kanske fixar någon typ av attraktion i närheten av stationen.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 18:42
av Kevork
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 18:53
av Geni87
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 19:05
av Kevork
Geni87 skrev:
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.
Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.

Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 21:07
av Geni87
Kevork skrev:
Geni87 skrev:
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.
Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.

Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.
Jo fast att kol minskar står det ju inte (även om det mycket väl kan vara så att kol minskar). Det som är intressant är ju hur mycket skit vi släpper ut och om då kol är konstant och man ökar på med förnybart har man ju inte gjort ett skvatt för miljön, om det nu är det som är målet. :)

Hittade dock den här bilden om hur det ser ut i Tyskland. Ändå imponerande att minska kol och kärnkraft samtidigt, det går åt rätt håll (även om de för min del gärna hade fått behålla kärnkraften). :)
cm1.png

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 22:51
av Legato
Model 3 bästa bilen AMS chefredaktör kört i vinterväglag:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h9K8y6rukE

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 08:11
av Jerker
Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 09:59
av Geni87
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 10:39
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen
Skilj på bilar och lastvagnar så blir det hela enklare :)

Man måste vara försiktig att tolka in för mycket i våra folkvaldas något stokastiska uttalanden :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 10:41
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon? :)

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 11:27
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon? :)
Precis, beror ju på hur man tolkar det. Snubben från Volvo Trucks sa att om förbudet gäller förbränningsmotorer blir det svårt, och det är ju inte så svårt att inse. :)

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 15:53
av leiflodde

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 18:27
av LarsL
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 18:50
av Stevvee
LarsL skrev:
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Har inte koll på hur Tesla Semi är gjord och så. Men reglerna för lastbilar är annorlunda i USA kontra Ex Sverige. Det finns Max längd för lastbilsekipage. Minns inte exakt men säg 24 meter. I Sverige mäts hela lastbilen medans USA mäter från föraren och bakåt eller om det är skåp och bakåt, plus att dom inte har samma längdkrav. Därför är det inte så vanligt att se huv på lastbilar i Europa just för att huven skäl plats för gods. Man vill ha liten hytt i en lastbil förutom fjärr där du även vill kunna övernattat ordentligt.

Så att ersätta i Europa kan vara bökigare än USA men säger inte att det måste vara det bara att det är olika förutsättningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:17
av Jeppe_E
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:19
av Stevvee
Jeppe_E skrev:
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:25
av LarsL
Vikten är 35 ton i USA, lite mer i vissa stater, emot 60 ton i EU.

Men det är inte så avgörande tror jag, bara tesla vill satsa på andra marknader.

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:50
av 12man
vw tycker att bosch ska bidra med 1 miljard euro
http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 52317.html