Sida 225 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 19:05
av Kevork
Geni87 skrev:
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.
Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.

Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 21:07
av Geni87
Kevork skrev:
Geni87 skrev:
Kevork skrev:
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.

Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.

Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.
Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.

Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.
Jo fast att kol minskar står det ju inte (även om det mycket väl kan vara så att kol minskar). Det som är intressant är ju hur mycket skit vi släpper ut och om då kol är konstant och man ökar på med förnybart har man ju inte gjort ett skvatt för miljön, om det nu är det som är målet. :)

Hittade dock den här bilden om hur det ser ut i Tyskland. Ändå imponerande att minska kol och kärnkraft samtidigt, det går åt rätt håll (även om de för min del gärna hade fått behålla kärnkraften). :)
cm1.png

Re: Artikel i media

Postat: 05 feb 2019 22:51
av Legato
Model 3 bästa bilen AMS chefredaktör kört i vinterväglag:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h9K8y6rukE

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 08:11
av Jerker
Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 09:59
av Geni87
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 10:39
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen
Skilj på bilar och lastvagnar så blir det hela enklare :)

Man måste vara försiktig att tolka in för mycket i våra folkvaldas något stokastiska uttalanden :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 10:41
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon? :)

Re: Artikel i media

Postat: 06 feb 2019 11:27
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon? :)
Precis, beror ju på hur man tolkar det. Snubben från Volvo Trucks sa att om förbudet gäller förbränningsmotorer blir det svårt, och det är ju inte så svårt att inse. :)

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 15:53
av leiflodde

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 18:27
av LarsL
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 18:50
av Stevvee
LarsL skrev:
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Har inte koll på hur Tesla Semi är gjord och så. Men reglerna för lastbilar är annorlunda i USA kontra Ex Sverige. Det finns Max längd för lastbilsekipage. Minns inte exakt men säg 24 meter. I Sverige mäts hela lastbilen medans USA mäter från föraren och bakåt eller om det är skåp och bakåt, plus att dom inte har samma längdkrav. Därför är det inte så vanligt att se huv på lastbilar i Europa just för att huven skäl plats för gods. Man vill ha liten hytt i en lastbil förutom fjärr där du även vill kunna övernattat ordentligt.

Så att ersätta i Europa kan vara bökigare än USA men säger inte att det måste vara det bara att det är olika förutsättningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:17
av Jeppe_E
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:19
av Stevvee
Jeppe_E skrev:
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det :) och en del olika kombinationer.
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:25
av LarsL
Vikten är 35 ton i USA, lite mer i vissa stater, emot 60 ton i EU.

Men det är inte så avgörande tror jag, bara tesla vill satsa på andra marknader.

Re: Artikel i media

Postat: 09 feb 2019 19:50
av 12man
vw tycker att bosch ska bidra med 1 miljard euro
http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 52317.html

Re: Artikel i media

Postat: 10 feb 2019 22:42
av Geni87
LarsL skrev:
Geni87 skrev:
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Tror du missförstod mig, jag är övertygad om att det kommer gå att köra en stor del av de tunga transporterna med eldrift inom en inte alltför avlägsen framtid. Men jag tror också att det kommer finnas ett gäng fall som kommer kräva förbränningsmotorer av olika skäl, dvs svårt att _helt_ tänka bort förbränningsmotorer för tunga transporter redan 2030. :)

Och det var ju det som kommenterades i artikeln, ett totalförbud. Det utesluter ju inte att de också ser en stor marknad för eldrivna lastbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 10 feb 2019 23:02
av HenrikC
Stevvee skrev:
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?
Maxhöjden på fordon varierar inom Europa mellan 4.0 och 4.9 meter om jag inte missminner mig.

Som kuriosa kan nämnas att det inte finns någon maxhöjd i Sverige. Däremot byggs broar, tunnlar etc för 4.5 meter och är höjden mindre skyltas det. Däremot skyltas det inte om höjden är högre än 4.5m så om du ger dig ut med ett ännu högre fordon så gäller det att du i förväg har kollat alla tunnlar och broar på vägen.

Maxvikten är som lägst 40 ton inom EU, men massor av undantag och dispenser finns. Sverige tillåter sedan förra året 74 ton på vägar i bärighetsklass 4. Situationen är snarlikt i USA: som lägst tillåts 80 000 Lbs.

Re: Artikel i media

Postat: 11 feb 2019 20:32
av kallekula
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 11 feb 2019 20:42
av Jeppe_E
kallekula skrev:
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Är det någon som gärna vill in på TSLA??

Re: Artikel i media

Postat: 11 feb 2019 20:45
av Teslaspolen
kallekula skrev:
https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
Och så sa man att Elon rökt på... :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 12 feb 2019 06:51
av Monark1954
Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.

https://www.di.se/analys/sveriges-ekono ... allvar-nu/

Citatet urklippt om länken funkterar.
DI12feb.JPG

Re: Artikel i media

Postat: 12 feb 2019 07:28
av mans71
"Felet" Tesla/Elon gör att långt innan något finns berätta om det och är man så tidig att berätta om visionen så kanske inte allt blir 100% som man tänkte. Många har svårt att förhålla sig till en visionär och tar allt som sägs bokstavligen istället för en målsättning och då upplever man förstås att det lovas runt och håller tunt.

Re: Artikel i media

Postat: 12 feb 2019 18:31
av fth
Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :

https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara ... em-6947597

Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?

Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrum :roll:

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 12 feb 2019 18:51
av jpetters
Precis, rädda vad som räddas kan av mack och verkstadsbusiness. Helst innan för många smakat på elbilshonungen...

Re: Artikel i media

Postat: 12 feb 2019 18:56
av Laban
Men om energidensiteten är hög kanske det kan vara något för båt/flyg.