Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare LarsL » 12 feb 2019 20:00

Elof skrev:
LarsL skrev:
Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.


Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.

Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?



Som sagt..


:? ???
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
https://invite.tibber.com/4c05e5f0 500 bonus kr och möjlighet att styra din laddning mot elpriset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 9042
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Elof » 12 feb 2019 20:13

LarsL skrev:
Elof skrev:
LarsL skrev:
Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D


Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.




Som sagt..


:? ???


Lite batterifundamentalistiskt lät det allt. Inget fel med det, men själv är jag öppen för alternativa lösningar även om jag gillar klassiska batteribilar. Jag gillar faktiskt min gamla bensin-BMW också.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 12 feb 2019 20:26

Elof skrev:
fth skrev:Nu är det någon ny tomte som har löst "problemet" med batteribilar :

https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara-elbilar-ska-losa-rackviddsproblem-6947597

Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?

Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder


Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrum :roll:

/fth


Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.



Det handlar inte om det går eller inte, utan snarare om ett jättestort "Varför?".
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 2625
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 feb 2019 20:27

Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11522
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare LarsL » 12 feb 2019 20:32

Jag gillar traktorer, grävmaskiner och annat kul... med stora gamla motorer. Men till vardags vill jag ha en bil som är fulladdat på morgonen och som jag aldrig behöver åka iväg och tanka.

På långresor ser jag noll problem med att ladda i 30-40 minuter efter att ha kört i 2-3 timmar. Jag kan till och med stå ut med att det kostar lite mer då mot att jag kan ladda hemma billigt, kanske från mina egna solceller iframtiden.

Att tvungen kladda med en vätska i bilen måste vara en låsning i huvudet som folk har, men det släpper om man provar en elbil.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
https://invite.tibber.com/4c05e5f0 500 bonus kr och möjlighet att styra din laddning mot elpriset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 9042
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 12 feb 2019 20:45

Bjelke skrev:Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...


Fast jag vet inte. Det är ibland som man drar för stora växlar på det där med att man "slipper" tanka. Jag tankar två gånger per månad, total tid 8 minuter. När jag skaffar en elbil som då ska pluggas in varje kväll (jag säger inte att detta är jobbigt) så skulle detta innebära kanske 30 sekunder x 2, dvs 1 minut per dag, 30 minuter per månad. Men låt oss korta ner detta till hälften, dvs 15 minuter per månad. Det är fortfarande dubbelt så lång tid som jag lägger idag :)

Oavsett vilket, så är det så försvinnande liten del av ens tid att jag skulle vilja påstå att det är ett dåligt argument att framhålla att man slipper åka och tanka bilen. Däremot argument som miljötänk och kostnadsbild är värt att framhålla. Jag lägger hellre pengarna på en dyrare bil som är billigare att köra med, än en billigare bil som är dyrare att köra med :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 3176
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Referralkod: jesper15749

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 feb 2019 20:53

Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:Det är antagligen den fördel jag allra oftast tar upp när folk undrar hur det är
med elbil, att aldrig behöva åka och tanka, att ha full tank varje morgon.
Jag är knappast en bakåtsträvare som skaffade elbil för 6 år sedan och kört närmare 30 tusen mil
nu, och INTE vill tillbaks till något som är krångligare...
Men visst, det kan säkert finnas några vettiga användningsområden för denna teknik också, men
att på något sätt befästa en påhittad brist i elbilstekniken genom att lösa ett problem som inte finns blir ju
bara dumt.
Folk som oroar sig för räckvidd och laddtider kommer ju inte att bli mindre skeptiska efter att ha läst sånt här,
och tröskeln till elbilen blir högre osv...
Det här leder till elbilshypokondri, typ...


Fast jag vet inte. Det är ibland som man drar för stora växlar på det där med att man "slipper" tanka. Jag tankar två gånger per månad, total tid 8 minuter. När jag skaffar en elbil som då ska pluggas in varje kväll (jag säger inte att detta är jobbigt) så skulle detta innebära kanske 30 sekunder x 2, dvs 1 minut per dag, 30 minuter per månad. Men låt oss korta ner detta till hälften, dvs 15 minuter per månad. Det är fortfarande dubbelt så lång tid som jag lägger idag :)

Oavsett vilket, så är det så försvinnande liten del av ens tid att jag skulle vilja påstå att det är ett dåligt argument att framhålla att man slipper åka och tanka bilen. Däremot argument som miljötänk och kostnadsbild är värt att framhålla. Jag lägger hellre pengarna på en dyrare bil som är billigare att köra med, än en billigare bil som är dyrare att köra med :)


Varje dag? 30 sekunder? Har man fast kabel handlar det om 15 sekunder 2 dagar i veckan... Max. 10 sekunder att koppla in. 5 sekunder att koppla ur. Fast man tänker inte ens på det som ett problem. Varje gång man pluggar in bilen ler man inombords.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6368
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare 12man » 12 feb 2019 21:00

nyteknik och även andra websidor verkar ha nån OCD diagnos som gör att de måste publicera text som påvisar nåt "problem" med batteribilar
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2335
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Pontus » 12 feb 2019 21:10

Elof skrev:
LarsL skrev:
Elof skrev:
LarsL skrev:
Elof skrev:
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!" :D


Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.




Som sagt..


:? ???


Lite batterifundamentalistiskt lät det allt. Inget fel med det, men själv är jag öppen för alternativa lösningar även om jag gillar klassiska batteribilar. Jag gillar faktiskt min gamla bensin-BMW också.

Nu har jag inte läst artikeln men hindrar denna tekniken att man laddar på vanligt sätt Eller kan man ha både och?
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 5946
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

Re: Artikel i media

Inläggav elbilist Jerker » 12 feb 2019 21:10

Det här med laddning: Jag tycker att det bästa argumentet för hemmaladdning är att det tar bort den största nackdelen med elbilen, nämligen den långa laddtiden. Det faktum att de flesta inte kör mer per dag än att man hinner återladda det under natten, gör att man inte märker av det och därmed faller argumentet mot elbilar "lång tid att ladda". Fortfarande tar det längre tid att ladda vid långkörningar, men för de flesta är det något sällsynt och därmed har elbilen inte den nackdelen.

Så jag håller med om att det inte är ett bra sätt att försöka säga att man sparar en massa tid på att ladda en elbil hemma mot att tanka en fossil borta.

Om man däremot bor i eget hus på landet och närmaste bensinstation ligger långt bort och inte längs de vägar man normalt kör, då kan ju det verkligen vara ett argument, att det är lättare och går snabbare att ladda än att tanka.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6541
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mackan, Off Grid Byggaren, strejf och 16 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.