Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Elbilisten » 24 jun 2019 12:43

"– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar."

Då är det ju tur att råolja nybildas i samma takt som vi omvandlar det till luftföroreningar och föroreningar på marken och i havet. Tillverkning och driftsättning av laddstolpar och snabbladdare följer takten på antalet nya elbilar. Folk kör elbil runt i Europa och tvärs över USA.

"Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna."

Det beror till stor del på om man väljer eldrivna eller dieseldrivan fordon i gruvorna. Batterifabrikerna kan man välja att driva med el från flera olika källor.

"Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt."

Skillnader på olika studier är väl i huvudsak hur långt elbilen måste köras innan avgasbilen är omkörd.
Elbilisten
 
Inlägg: 308
Blev medlem: 11 sep 2015 20:38

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare LarsL » 24 jun 2019 18:13

Det går inte ersätta alla fossilbränslen med biobränsle, det liksom ligger i klimatförändringens natur. Vi släpper idag ut mer CO2 än vad jorden växter klarar att absorberar, vilket gör CO2 nivån ökar.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok
Styr Teslan efter elpris https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 9274
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 24 jun 2019 20:46

"Tesla Is a Monopoly, We Just Don’t Know It Yet"
https://medium.com/swlh/tesla-is-a-mono ... 7131037ef8
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Syncronauten » 24 jun 2019 22:14

Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 24 aug 2017 20:29
Ort: Norrby
Referralkod: SVANTE12917

Artikel i media

Inläggav Teslaägare taliz » 24 jun 2019 22:16

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Artikel i media

Inläggav dd88 » 25 jun 2019 06:23

taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3-top-gear-track-review-video/ top gears chris harris köper en själv


Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Artikel i media

Inläggav Andersen » 25 jun 2019 06:45

Andersen skrev:UNT idag om forskning från Lund: https://unv.is/mobil.unt.se/nyheter/kli ... 36490.aspx

Vilket bränsle är bäst om man ska minska koldioxiden från biltrafiken till så låg kostnad som möjligt? Diesel från biologiska råvaror är överlägset el, enligt en studie från Lunds tekniska högskola.

El brukar framhållas som ett alternativ till fossil diesel och bensin. Men det finns en övertro på elbilen anser Martin Tunér, professor vid institutionen Förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola.

– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar.

Martin Tunér tror inte det finns något bränsle som på egen hand kan ersätta de fossila utan menar att det kommer behövas flera olika drivmedel i kombination med varandra.

Det kan bland annat handla om el eller om biobränslen, alltså sådana som tillverkas av biologiska produkter, exempelvis raps.

Martin Tunér har lett ett forskningsprojekt där man försökt hitta de bästa alternativa bränslena. Målet var att beräkna kostnaden för att få ner koldioxidutsläppen från en bensinbil med ett ton om något annat bränsle används istället. Eller med andra ord vilket drivmedel som är kostnadseffektivast i klimatarbetet.

Att det är billigare att köra en mil på el än på bensin är självklart när det gäller själva bränslet. Men vad händer om man i beräkningen tar med sådant som kostnaden för att tillverka elbilens batterier? Och om biodiesel används, vad är priset för att framställa den ur tallskog?

Om man även kalkylerar med hur mycket koldioxid som går att få bort med de olika bränsletyperna går det att skapa en bild av var pengarna ger högst utdelning.

Det kan till exempel vara så att el som produceras i ett koleldat kraftverk är billig men i det stora hela inte reducerar växthusgaserna särskilt mycket.

Vilket bränsle är då mest kostnadseffektivt? Enligt forskarna är svaret biodiesel som framställts av tallolja, så kallad HVO, en slags metanol. Att minska koldioxidutsläppen ett ton kostar 1 200 kronor om en dieselbil körs på HVO från tallolja.

En genomsnittlig fossildriven dieselbil släpper ut cirka 2,5 ton koldioxid per år, en bensinbil ytterligare något ton.

Enligt Martin Tunér drivs många bilar i Kina redan på metanol.

– Det går att anpassa de dieselmotorer som finns i dagens bilar så att de kan köras på metanol, men det skulle ta tid att göra det i större skala, säger han.

Forskarna gjorde även en kalkyl för en elbil som laddas med svensk elmix, som framställs med mycket små inslag av kolkraft. I det exemplet kostar det 4 300 kronor per ton reducerat koldioxid, vilket är betydligt mer än för alla typer av biodrivmedel.

Att elbilen inte får en bättre ranking i kalkylen beror främst på att det kostar mycket att tillverka själva fordonet. Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna.

Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt.

EU-kommissionen har beslutat att utsläppen av koldioxid från nytillverkade bilar ska minska med 15 procent år 2025 jämfört med 2021 års nivå.

Martin Tunér är kritisk till hur EU mäter koldioxidmängderna.

– EU tittar bara på hur mycket som kommer ut ur bilarnas avgasrör och tar inte hänsyn till koldioxidutsläppen när fordonet och bränslet produceras, säger han.

FAKTA
De här bränslena användes
Tio bränslen studerades av forskarna vid Lunds tekniska högskola.

Bensin och diesel var fossila alternativ.

Som biobränslen användes bioetanol från spannmål och sockerbeta samt biometanol från skogsråvara.

Som ersättning till fossil diesel användes HVO från tallolja och RME från raps.

Elbilarna drevs med tre eltyper, producerade med varierande inslag av kolkraft:

svensk elmix, europeisk elmix samt fossil kolkraft.

Bilarna kördes 20 000 mil. Skatter, subventioner, företagsvinster och liknande skalades bort i kalkylerna.


Mejlade den citerade forskaren och frågade om länk till hela studien - som uppenbarligen bara var ett exjobb....

"Hej Anders,

Här är länken till exjobbet:

https://lup.lub.lu.se/student-papers/se ... on/8975814

Tyvärr finns det några felaktigheter i artikeln då jag inte hann korrekturläsa den innan den gick i press.

-              Min syn (liksom Johans) är att elfordon är en viktig de av framtidens transportsystem. Däremot finns det oklarheter om material osv räcket till dagens batteriteknlogier (vilket kan ändras) och att under tiden som det tar att bygga en laddinfrastruktur borde vi utnyttja förnybara drivmedel maximalt. Jag är inte så absolut som det kan framgå av artikeln.

-              HVO är inte ett metanolbränsle. Däremot har båda utmärkt potential att reducera CO2 om de produceras på rätt sätt. Metanol har dessutom fördelen av att inte sota, vilket är en särskild fördel bl a för sjöfarten där man ännu inte använder partikelfilter. HVO har fördelen av att kunna användas direkt i dieselmotorer (samma för- och nackdelar) medan metanolmotorer ännu är ovanliga och kräver en del utvecklingsinsatser

Hälsningar,

Martin"
Andersen
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Verdi » 25 jun 2019 07:42

dd88 skrev:
taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3-top-gear-track-review-video/ top gears chris harris köper en själv


Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.


Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf. ;)

Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden. :roll:

Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.

Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar? :lol:
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6688
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Artikel i media

Inläggav dd88 » 25 jun 2019 08:18

Verdi skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3-top-gear-track-review-video/ top gears chris harris köper en själv


Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.


Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf. ;)

Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden. :roll:

Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.

Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar? :lol:


Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 25 jun 2019 08:22

dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.


Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1742
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.