Volvo el XC90

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

Problemet jag ser med PHEVs är att både bilindustrin och staten använder dem som greenwash iom att laddhybrider i stort sett likställs med rena elbilar. Och det är fel.
Dessutom ställs inga som helst krav på en laddhybrid när det gäller elektrisk räckvidd. Batteriet kan vara obefintligt och räckvidden på el kan bara vara några få mil eller km. Så länge det går att ladda batteriet med en sladd från vägguttaget klassas bilen som supermiljöbil. Att det kanske sitter en monströs och törstig förbränningsmotor som huvuddrivlina i bilen spelar ingen roll i det sammanhanget. Och det är fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo el XC90

Inlägg av LarsL »

Precis det är en greenwash som tar bort fokuset på riktiga elbilar. Problemet blir ju tydligt när någon med kunskap och intresse av elbilar och eldrift får en medelförbrukning på 9,7l/100km, vilket är rätt hel kass. I just det fallet är ju faktiskt en ren fosdilbil som drar mera normala 6-7l/100km bättre.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av David D »

En till fördel med PHEV: Om två-tre år kommer den i händerna på en privatperson som får erfarenhet / möjlighet att prova att köra på el med hemmaladdning och låg milkostnad. Även om man köper en Tesla idag, vilket är få förunnat, kräver det anpassning av den som köper bilen.

I helgen åkte en kompis med i min bil. Han frågade om jag skulle kunna köra till Vemdalen med Teslan. Vi knappade in adressen på Teslan och konstaterade att då får man köra över Mora istället för E4:an upp och göra ett ofrivilligt laddstopp på 50 minuter för att komma fram med 10% laddning. "Var laddar du när du kommer fram, med tanke på att du inte kunde ladda hybriden i vintras?" frågade han. Det är bara att inse med dagens infrastruktur, att även om du väljer det bästa en ren elbil kan erbjuda idag, så styrs du i vissa situationer av elbilen istället för tvärtom. Tänk om han åker till stugan i Norge och nöjer sig med att komma fram med 5% laddning för att då konstatera att Teslan inte kan laddas trots att de ser ut att ha samma stickkontakt? Inte alla bilåkare vill ha det så. Forummedlemmarna här är därför med stor sannolikhet inte representativa för allmänheten.

Med en laddhybrid tar du helt bort det problemet. Du kan göra en stor del av din vardagskörning på el, men slipper räckviddsångest. Att säga att de saknar existensberättigande eller inte borde gynnas över 100%-iga fossilbilar tycker jag låter som miljötalibanism vilket snarare avskräcker än väcker nyfikenhet eller medvetenhet.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

Är det inte i så fall bättre att se till att det byggs laddmöjligheter? Problemet är ju inte elbilarna utan de vita fläckarna på laddkartan i vissa områden. Det gick ju att bygga bensinmackar mitt i bushen en gång i tiden. Innan de fanns så var bensinbilarna precis lika besvärliga att använda. Och det är lätt att bygga laddstolpar.
Vi måste ändå komma bort från fossila drivmedel eftersom det är en ändlig resurs. Det har ingenting med miljö att göra, det är ett enkelt faktum. Om folk börjar köpa laddhybrider så går det visserligen åt mindre fossilbränsle, och soppan räcker kanske lite längre. Men det enda vi gör är att vi skjuter på problemet (människan är förbaskat bra på det). Samtidigt som man då inte skapar tillräckligt med incitament att bygga en vettig laddinfrastruktur, just för att folk kan köra på bensin om de vill. Och biltillverkarna kan fortsätta trycka miljarder i utvecklingen att sina avgasmotorer istället för att använda pengarna till omställningen till elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av David D »

Det är ett honan och ägget-problem. Vem ska bygga och betala all infrastruktur om ingen nyttjar och betala för den? Där jag parkerar på dagarna finns det nu 16 st 22-kw-laddare som till 80% ockuperas av laddhybrider. Jag tvivlar på att det skulle byggas laddinfrastruktur över hela landet för några hundra teslor som redan har superchargers.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volvo el XC90

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Problemet jag ser med PHEVs är att både bilindustrin och staten använder dem som greenwash iom att laddhybrider i stort sett likställs med rena elbilar. Och det är fel.
Dessutom ställs inga som helst krav på en laddhybrid när det gäller elektrisk räckvidd. Batteriet kan vara obefintligt och räckvidden på el kan bara vara några få mil eller km. Så länge det går att ladda batteriet med en sladd från vägguttaget klassas bilen som supermiljöbil. Att det kanske sitter en monströs och törstig förbränningsmotor som huvuddrivlina i bilen spelar ingen roll i det sammanhanget. Och det är fel.
Det stämmer inte, bilen måste komma under 49 g CO2/km vilket inte alla gör. Mercedes GLE 500e t ex har ett 9,7 kWh batteri men släpper ändå ut för mycket för att kvalificera sig.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Laban »

Sen löser väl nya WLTP cykeln detta också:

http://teslaclubsweden.se/blir-wltp-battre/
Med de nya högre WLTP utsläppssiffrorna riskerar många idag populära laddhybrider att trilla ur supemiljöbilsklassningen – och därmed bli mindre attraktiva som tjänstebilar, ty både skatteverket och många företag premierar supermiljöbilar före miljöbilar.

WLTP kan alltså innebära att dörren till ”fusklösningen” med laddhybrid-drivlina för att klara avgaskraven stängs för biltillverkarna. Bland andra Volkswagen har öppet erkänt att WLTP är anledningen till deras stora elbilssatsning. Nya körcykeln gör det mycket svårare att leva upp till EU-s allt strängare avgaskrav.
Vet iofs inte om jag tror på att WLTP cykeln är anledningen, det är nog snarare 400k Model 3 reservationer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

David D skrev:
Det är ett honan och ägget-problem. Vem ska bygga och betala all infrastruktur om ingen nyttjar och betala för den? Där jag parkerar på dagarna finns det nu 16 st 22-kw-laddare som till 80% ockuperas av laddhybrider. Jag tvivlar på att det skulle byggas laddinfrastruktur över hela landet för några hundra teslor som redan har superchargers.
Vad menar du med laddinfrastruktur för några hundra Teslor? Redan idag finns det andra elbilar som fungerar jättebra i vardagen. Och naturligtvis är man beredd att betala för laddning. En laddstolpe behöver inte vara gratis att använda. I många fall handlar det dessutom om nåt så enkelt som destinationsladdning, inte dyr snabbladdning. Det är enkelt för hotell osv att installera några destinationsladdare i form av sketna vägguttag. Svårare behöver det inte vara. Jag som hyfsat välbärgad elbilsägare kommer att välja ett hotell som tillhandahåller laddning för min bil och jag sågar dem som inte gör det. Det borde vara jätteenkelt.
vigge50 skrev:
Det stämmer inte, bilen måste komma under 49 g CO2/km vilket inte alla gör. Mercedes GLE 500e t ex har ett 9,7 kWh batteri men släpper ändå ut för mycket för att kvalificera sig.
Vilket innebär att Mercedes har bara misslyckats med att fuska till sig en supermiljöbil. 49g CO2 mäts ju enligt NEDC. Tibor har ju nyss skrivit om det http://teslaclubsweden.se/blir-wltp-battre/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av StefL »

ovelundkvist skrev:
precis som jag har pratat med etanolbilsägare som tankar bensin så fort etanolen är 5 öre dyrare än bensinen...
Värre ändå - jag tankar inte etanol om inte etanolen är minst 3 kronor billigare än bensinen. Ungefär där går mitt beräknade break even för milkostnaden pga den högre förbrukningen när man kör på etanol...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo el XC90

Inlägg av joel80 »

Låter extremt snålt att räkna kronor och ören. Förstår inte varför man vill pyttsa i bensin i en bil som går lika bra (eller ofta bättre) på något som inte är (lika) miljöfarligt och inte är en ändliga resurs.
Jag tankar bara etanol.. Vad som står för siffror på pumpen kvittar.. Det är inte där man blir fattig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Smutt »

Snålt :lol: när jag hade en bensinbil och etanolen var billig tankade jag 5 lit etanol 25 lit bensin varje gång
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av StefL »

Ni har förstås rätt i det ni skriver - jag behöver väl få höra det på det här sättet så bättrar jag mig förhoppningsvis.
Dock är min etanol-Octavia inte som Saab'arna var att de tog ut mer effekt när man körde på etanol pga det högre oktantalet, så det är ingen märkbar skillnad i körbarhet eller effekt. Att Saab kunde göra det berodde ju på att man höjde laddtrycket i turbon när man bilen kördes på etanol, men på en 102-hästars sugmotor finns liksom inte den möjligheten :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo el XC90

Inlägg av LarsL »

Går det inte åt typ 1 liter fossilbränsle för att få fram 1 liter etanol? Eller det kanske är en myt?
Skriv svar