Volvo el XC90

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av StefL »

Hur många som väljer supermiljöbil uteslutande för förmånsvärdet tar även med bilens högre pris i kalkylen? För mig - och många andra - måste man ju betala en högre leasingkostnad med egna bruttopengar så det måste ju äta upp åtminstone en del av vinsten med det lägre förmånsvärdet?

För övrigt tankade jag för ett par veckor sedan etanol i min Octavia för första gången på länge, när etanolen var runt 3 kronor billigare än bensinen. Jag medger villigt att jag inte är SÅ idealistisk att jag tankat etanol när den varit mindre än två kronor billigare än bensin då det både ökar milkostnaden och förkortar räckvidden jämfört med att köra på bensin.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo el XC90

Inlägg av danni »

StefL skrev:
Hur många som väljer supermiljöbil uteslutande för förmånsvärdet tar även med bilens högre pris i kalkylen? För mig - och många andra - måste man ju betala en högre leasingkostnad med egna bruttopengar så det måste ju äta upp åtminstone en del av vinsten med det lägre förmånsvärdet?

För övrigt tankade jag för ett par veckor sedan etanol i min Octavia för första gången på länge, när etanolen var runt 3 kronor billigare än bensinen. Jag medger villigt att jag inte är SÅ idealistisk att jag tankat etanol när den varit mindre än två kronor billigare än bensin då det både ökar milkostnaden och förkortar räckvidden jämfört med att köra på bensin.
Laddhybriderna är fortfarande löjligt billiga även om man räknar med det högre priset. Jag är ju egenföretagare så alla kostnader drabbar mig på ena eller andra sättet, och det är med i kalkylen, men nettokostnader slår så mycket högre än bruttokostnader. Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

danni skrev:
Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
...vilket den inte borde vara eftersom det är en glorifierad bensinbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo el XC90

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
...vilket den inte borde vara eftersom det är en glorifierad bensinbil.
Vi körde den på i genomsnitt ca 0,2 liter per mil. Det måste väl ändå anses vara bra mycket mer miljövänligt än de flesta andra alternativ annat än rena elbilar, eller hur?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

Ja, jo, såklart. Men det är fortfarande bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Teslaspolen »

Låt mig försöka förklara mitt tankesätt. Hoppas jag lyckas utan att pladdra på för mycket. :lol:

Vad gällande sådant här så får man tänka (och skilja) på procent och personliga mål/vinningar. Vad ger bästa miljöbesparingen, om du ensam köper en Tesla, eller om 5 hushåll byter sina dieselbilar emot laddhybrider? Visst är ingen kanske helt fossiloberoende med öaddhybriderna, men byn/gatan blir procentuellt sett mindre beroende av fossila bränslen mot om bara en person skaffade en Tesla. Det är inget som hindrar varje enskild person att ta det ett steg längre, och köpa en elbil så klart.

Sedan så är personlig vinst bra mycket roligare än procentuell vinst, i alla fall på kort sikt.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Volvo el XC90

Inlägg av gellerstam »

Teslaspolen skrev:
Jag måste bara fråga; varför inte ladda?...Eller är batterierna så patetiskt små att det inte är värt det..?
Batterierna ligger på upp till/ca 10kwh.
Outlander har t.ex. 12Kwh men kan använda 10kwh

Jag laddar både hemma och på jobbet och åker all vardagskörning på el.
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Låt mig försöka förklara mitt tankesätt. Hoppas jag lyckas utan att pladdra på för mycket. :lol:

Vad gällande sådant här så får man tänka (och skilja) på procent och personliga mål/vinningar. Vad ger bästa miljöbesparingen, om du ensam köper en Tesla, eller om 5 hushåll byter sina dieselbilar emot laddhybrider? Visst är ingen kanske helt fossiloberoende med öaddhybriderna, men byn/gatan blir procentuellt sett mindre beroende av fossila bränslen mot om bara en person skaffade en Tesla. Det är inget som hindrar varje enskild person att ta det ett steg längre, och köpa en elbil så klart.

Sedan så är personlig vinst bra mycket roligare än procentuell vinst, i alla fall på kort sikt.
Visserligen är det många fler som har möjlighet att köra helt på el i och med fler laddhybrider men ju kortare räckvidd med laddhybrider, ju färre mil kommer att köras med el. Tar man sig bara 2-3 mil på laddhybriderna skulle jag anse att en Tesla motsvaras av minst 15-20 laddhybrider. Sannolikt kommer de flesta inte anstränga sig särskilt mycket att koppla in laddningen om man ändå bara kan få ut 2 mil från den. Ju längre räckvidd det är på elen, ju mer kommer man anstränga sig att koppla in den även ifall man har möjlighet att köra på bensin. Skulle min Tesla ha en bensinmotor också så skulle denna i princip aldrig användas och när den väl skulle användas så har antagligen bensinen i den blivit så dålig så att den inte fungerar bra för motorn/bränslefilter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, och det är ju väl så klart så att en Ampera är mer lyckad än en Outlander PHEV. Förutom priset då, så klart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo el XC90

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
danni skrev:
Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
...vilket den inte borde vara eftersom det är en glorifierad bensinbil.
:D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Volvo el XC90

Inlägg av gellerstam »

All desss mobbning av PHEV....

Nu behöver jag en förklaring! Varför gör jag fel som kör PHEV i väntan på att det kommer en bev som uppfyller mina krav/ behov?

All min vardagliga körning kör jag på el. Endast vid långresor används bensinmotorn! Hur kan det vara fel med de förutsättningar som finns idag?

Är det verkligen inte bättre att jag kör min Outlander PHEV än en VW Passat Alltrack TDI?

Och argument som att "om biltillverkarna satsat utvecklingspengarna på bev direkt ...." funkar inte, för nu finns det PHEV men inte ekonomiskt överkomliga bev med dragkrok och räckvidd. Då kan man lika gärna argumentera med att de första bilarna var elbilar och om inte ottomotorn blivit populärare på 18/1900-talet? så ... Och det hjälper liksom inte nu. Hoppa över "Om ....." argumenten.
Tesla Model Y
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo el XC90

Inlägg av joel80 »

+1

Känner precis som gellerstam.
Måste vara bra mkt bättre att jag kan göra över hälften av mina resor på el än att jag hade köpt en V70 D4 eller liknande och kört omkring på fossilbränsle även i stadstrafik.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo el XC90

Inlägg av ovelundkvist »

Med risk för att vara tjatig så tror jag tyvärr inte att PHEV-ägare här på forumet är representativa för den genomsnittlige PHEV-ägaren, vilket även undersökningarna i de två källhänvisningarna i artikeln visade.

Jag har pratat med PHEV-ägare som inte bemödar sig med att ladda de minimala batterierna, precis som jag har pratat med etanolbilsägare som tankar bensin så fort etanolen är 5 öre dyrare än bensinen...

Det bästa för miljön är fler elbilar på marknaden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

Naturligtvis är en hybridbil bättre än en vanlig bensinbil. Och en laddhybrid är ännu bättre. Det är väl ingen som säger att ni gör "fel" ni som kör laddhybrider. Om man skaffar en laddhybrid av precis de skälen som ni beskriver (elbil alldeles för dyr, ingen dragkrok, kör ändå mest på el osv) ser jag inget fel med det. Dessutom förutsätter jag att ni hade köpt en ren elbil om det hade funnits en som passar er. Det är ju inte ert fel att det inte finns några elbilar att köpa som passar alla.
Men återigen, jag tror inte heller att ni är särskilt representativa, som ovelundkvist skriver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Jerka »

Ja, PHEV är bra ändå! Inte minst för att de är ett steg framåt och för att de i dagens läge är det bästa valet för en stor kundgrupp: de som vill ha en lite större bil (kombi eller SUV) med dragkrok och rejäl räckvidd men inte har råd med en Model X.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

Problemet jag ser med PHEVs är att både bilindustrin och staten använder dem som greenwash iom att laddhybrider i stort sett likställs med rena elbilar. Och det är fel.
Dessutom ställs inga som helst krav på en laddhybrid när det gäller elektrisk räckvidd. Batteriet kan vara obefintligt och räckvidden på el kan bara vara några få mil eller km. Så länge det går att ladda batteriet med en sladd från vägguttaget klassas bilen som supermiljöbil. Att det kanske sitter en monströs och törstig förbränningsmotor som huvuddrivlina i bilen spelar ingen roll i det sammanhanget. Och det är fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo el XC90

Inlägg av LarsL »

Precis det är en greenwash som tar bort fokuset på riktiga elbilar. Problemet blir ju tydligt när någon med kunskap och intresse av elbilar och eldrift får en medelförbrukning på 9,7l/100km, vilket är rätt hel kass. I just det fallet är ju faktiskt en ren fosdilbil som drar mera normala 6-7l/100km bättre.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av David D »

En till fördel med PHEV: Om två-tre år kommer den i händerna på en privatperson som får erfarenhet / möjlighet att prova att köra på el med hemmaladdning och låg milkostnad. Även om man köper en Tesla idag, vilket är få förunnat, kräver det anpassning av den som köper bilen.

I helgen åkte en kompis med i min bil. Han frågade om jag skulle kunna köra till Vemdalen med Teslan. Vi knappade in adressen på Teslan och konstaterade att då får man köra över Mora istället för E4:an upp och göra ett ofrivilligt laddstopp på 50 minuter för att komma fram med 10% laddning. "Var laddar du när du kommer fram, med tanke på att du inte kunde ladda hybriden i vintras?" frågade han. Det är bara att inse med dagens infrastruktur, att även om du väljer det bästa en ren elbil kan erbjuda idag, så styrs du i vissa situationer av elbilen istället för tvärtom. Tänk om han åker till stugan i Norge och nöjer sig med att komma fram med 5% laddning för att då konstatera att Teslan inte kan laddas trots att de ser ut att ha samma stickkontakt? Inte alla bilåkare vill ha det så. Forummedlemmarna här är därför med stor sannolikhet inte representativa för allmänheten.

Med en laddhybrid tar du helt bort det problemet. Du kan göra en stor del av din vardagskörning på el, men slipper räckviddsångest. Att säga att de saknar existensberättigande eller inte borde gynnas över 100%-iga fossilbilar tycker jag låter som miljötalibanism vilket snarare avskräcker än väcker nyfikenhet eller medvetenhet.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

Är det inte i så fall bättre att se till att det byggs laddmöjligheter? Problemet är ju inte elbilarna utan de vita fläckarna på laddkartan i vissa områden. Det gick ju att bygga bensinmackar mitt i bushen en gång i tiden. Innan de fanns så var bensinbilarna precis lika besvärliga att använda. Och det är lätt att bygga laddstolpar.
Vi måste ändå komma bort från fossila drivmedel eftersom det är en ändlig resurs. Det har ingenting med miljö att göra, det är ett enkelt faktum. Om folk börjar köpa laddhybrider så går det visserligen åt mindre fossilbränsle, och soppan räcker kanske lite längre. Men det enda vi gör är att vi skjuter på problemet (människan är förbaskat bra på det). Samtidigt som man då inte skapar tillräckligt med incitament att bygga en vettig laddinfrastruktur, just för att folk kan köra på bensin om de vill. Och biltillverkarna kan fortsätta trycka miljarder i utvecklingen att sina avgasmotorer istället för att använda pengarna till omställningen till elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av David D »

Det är ett honan och ägget-problem. Vem ska bygga och betala all infrastruktur om ingen nyttjar och betala för den? Där jag parkerar på dagarna finns det nu 16 st 22-kw-laddare som till 80% ockuperas av laddhybrider. Jag tvivlar på att det skulle byggas laddinfrastruktur över hela landet för några hundra teslor som redan har superchargers.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volvo el XC90

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Problemet jag ser med PHEVs är att både bilindustrin och staten använder dem som greenwash iom att laddhybrider i stort sett likställs med rena elbilar. Och det är fel.
Dessutom ställs inga som helst krav på en laddhybrid när det gäller elektrisk räckvidd. Batteriet kan vara obefintligt och räckvidden på el kan bara vara några få mil eller km. Så länge det går att ladda batteriet med en sladd från vägguttaget klassas bilen som supermiljöbil. Att det kanske sitter en monströs och törstig förbränningsmotor som huvuddrivlina i bilen spelar ingen roll i det sammanhanget. Och det är fel.
Det stämmer inte, bilen måste komma under 49 g CO2/km vilket inte alla gör. Mercedes GLE 500e t ex har ett 9,7 kWh batteri men släpper ändå ut för mycket för att kvalificera sig.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Laban »

Sen löser väl nya WLTP cykeln detta också:

http://teslaclubsweden.se/blir-wltp-battre/
Med de nya högre WLTP utsläppssiffrorna riskerar många idag populära laddhybrider att trilla ur supemiljöbilsklassningen – och därmed bli mindre attraktiva som tjänstebilar, ty både skatteverket och många företag premierar supermiljöbilar före miljöbilar.

WLTP kan alltså innebära att dörren till ”fusklösningen” med laddhybrid-drivlina för att klara avgaskraven stängs för biltillverkarna. Bland andra Volkswagen har öppet erkänt att WLTP är anledningen till deras stora elbilssatsning. Nya körcykeln gör det mycket svårare att leva upp till EU-s allt strängare avgaskrav.
Vet iofs inte om jag tror på att WLTP cykeln är anledningen, det är nog snarare 400k Model 3 reservationer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

David D skrev:
Det är ett honan och ägget-problem. Vem ska bygga och betala all infrastruktur om ingen nyttjar och betala för den? Där jag parkerar på dagarna finns det nu 16 st 22-kw-laddare som till 80% ockuperas av laddhybrider. Jag tvivlar på att det skulle byggas laddinfrastruktur över hela landet för några hundra teslor som redan har superchargers.
Vad menar du med laddinfrastruktur för några hundra Teslor? Redan idag finns det andra elbilar som fungerar jättebra i vardagen. Och naturligtvis är man beredd att betala för laddning. En laddstolpe behöver inte vara gratis att använda. I många fall handlar det dessutom om nåt så enkelt som destinationsladdning, inte dyr snabbladdning. Det är enkelt för hotell osv att installera några destinationsladdare i form av sketna vägguttag. Svårare behöver det inte vara. Jag som hyfsat välbärgad elbilsägare kommer att välja ett hotell som tillhandahåller laddning för min bil och jag sågar dem som inte gör det. Det borde vara jätteenkelt.
vigge50 skrev:
Det stämmer inte, bilen måste komma under 49 g CO2/km vilket inte alla gör. Mercedes GLE 500e t ex har ett 9,7 kWh batteri men släpper ändå ut för mycket för att kvalificera sig.
Vilket innebär att Mercedes har bara misslyckats med att fuska till sig en supermiljöbil. 49g CO2 mäts ju enligt NEDC. Tibor har ju nyss skrivit om det http://teslaclubsweden.se/blir-wltp-battre/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Volvo el XC90

Inlägg av StefL »

ovelundkvist skrev:
precis som jag har pratat med etanolbilsägare som tankar bensin så fort etanolen är 5 öre dyrare än bensinen...
Värre ändå - jag tankar inte etanol om inte etanolen är minst 3 kronor billigare än bensinen. Ungefär där går mitt beräknade break even för milkostnaden pga den högre förbrukningen när man kör på etanol...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo el XC90

Inlägg av joel80 »

Låter extremt snålt att räkna kronor och ören. Förstår inte varför man vill pyttsa i bensin i en bil som går lika bra (eller ofta bättre) på något som inte är (lika) miljöfarligt och inte är en ändliga resurs.
Jag tankar bara etanol.. Vad som står för siffror på pumpen kvittar.. Det är inte där man blir fattig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar