Det stämmer inte, bilen måste komma under 49 g CO2/km vilket inte alla gör. Mercedes GLE 500e t ex har ett 9,7 kWh batteri men släpper ändå ut för mycket för att kvalificera sig.mati skrev:Problemet jag ser med PHEVs är att både bilindustrin och staten använder dem som greenwash iom att laddhybrider i stort sett likställs med rena elbilar. Och det är fel.
Dessutom ställs inga som helst krav på en laddhybrid när det gäller elektrisk räckvidd. Batteriet kan vara obefintligt och räckvidden på el kan bara vara några få mil eller km. Så länge det går att ladda batteriet med en sladd från vägguttaget klassas bilen som supermiljöbil. Att det kanske sitter en monströs och törstig förbränningsmotor som huvuddrivlina i bilen spelar ingen roll i det sammanhanget. Och det är fel.
Volvo el XC90
Moderator: Redaktion
Re: Volvo el XC90
Re: Volvo el XC90
Sen löser väl nya WLTP cykeln detta också:
http://teslaclubsweden.se/blir-wltp-battre/
http://teslaclubsweden.se/blir-wltp-battre/
Vet iofs inte om jag tror på att WLTP cykeln är anledningen, det är nog snarare 400k Model 3 reservationer.Med de nya högre WLTP utsläppssiffrorna riskerar många idag populära laddhybrider att trilla ur supemiljöbilsklassningen – och därmed bli mindre attraktiva som tjänstebilar, ty både skatteverket och många företag premierar supermiljöbilar före miljöbilar.
WLTP kan alltså innebära att dörren till ”fusklösningen” med laddhybrid-drivlina för att klara avgaskraven stängs för biltillverkarna. Bland andra Volkswagen har öppet erkänt att WLTP är anledningen till deras stora elbilssatsning. Nya körcykeln gör det mycket svårare att leva upp till EU-s allt strängare avgaskrav.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volvo el XC90
Vad menar du med laddinfrastruktur för några hundra Teslor? Redan idag finns det andra elbilar som fungerar jättebra i vardagen. Och naturligtvis är man beredd att betala för laddning. En laddstolpe behöver inte vara gratis att använda. I många fall handlar det dessutom om nåt så enkelt som destinationsladdning, inte dyr snabbladdning. Det är enkelt för hotell osv att installera några destinationsladdare i form av sketna vägguttag. Svårare behöver det inte vara. Jag som hyfsat välbärgad elbilsägare kommer att välja ett hotell som tillhandahåller laddning för min bil och jag sågar dem som inte gör det. Det borde vara jätteenkelt.David D skrev:Det är ett honan och ägget-problem. Vem ska bygga och betala all infrastruktur om ingen nyttjar och betala för den? Där jag parkerar på dagarna finns det nu 16 st 22-kw-laddare som till 80% ockuperas av laddhybrider. Jag tvivlar på att det skulle byggas laddinfrastruktur över hela landet för några hundra teslor som redan har superchargers.
Vilket innebär att Mercedes har bara misslyckats med att fuska till sig en supermiljöbil. 49g CO2 mäts ju enligt NEDC. Tibor har ju nyss skrivit om det http://teslaclubsweden.se/blir-wltp-battre/vigge50 skrev:Det stämmer inte, bilen måste komma under 49 g CO2/km vilket inte alla gör. Mercedes GLE 500e t ex har ett 9,7 kWh batteri men släpper ändå ut för mycket för att kvalificera sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo el XC90
Värre ändå - jag tankar inte etanol om inte etanolen är minst 3 kronor billigare än bensinen. Ungefär där går mitt beräknade break even för milkostnaden pga den högre förbrukningen när man kör på etanol...ovelundkvist skrev:precis som jag har pratat med etanolbilsägare som tankar bensin så fort etanolen är 5 öre dyrare än bensinen...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Volvo el XC90
Låter extremt snålt att räkna kronor och ören. Förstår inte varför man vill pyttsa i bensin i en bil som går lika bra (eller ofta bättre) på något som inte är (lika) miljöfarligt och inte är en ändliga resurs.
Jag tankar bara etanol.. Vad som står för siffror på pumpen kvittar.. Det är inte där man blir fattig.
Jag tankar bara etanol.. Vad som står för siffror på pumpen kvittar.. Det är inte där man blir fattig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo el XC90
Snålt när jag hade en bensinbil och etanolen var billig tankade jag 5 lit etanol 25 lit bensin varje gång
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Volvo el XC90
Ni har förstås rätt i det ni skriver - jag behöver väl få höra det på det här sättet så bättrar jag mig förhoppningsvis.
Dock är min etanol-Octavia inte som Saab'arna var att de tog ut mer effekt när man körde på etanol pga det högre oktantalet, så det är ingen märkbar skillnad i körbarhet eller effekt. Att Saab kunde göra det berodde ju på att man höjde laddtrycket i turbon när man bilen kördes på etanol, men på en 102-hästars sugmotor finns liksom inte den möjligheten
Dock är min etanol-Octavia inte som Saab'arna var att de tog ut mer effekt när man körde på etanol pga det högre oktantalet, så det är ingen märkbar skillnad i körbarhet eller effekt. Att Saab kunde göra det berodde ju på att man höjde laddtrycket i turbon när man bilen kördes på etanol, men på en 102-hästars sugmotor finns liksom inte den möjligheten
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Volvo el XC90
Går det inte åt typ 1 liter fossilbränsle för att få fram 1 liter etanol? Eller det kanske är en myt?